Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Hur upplever du alkoholen? Min fundering är nämligen om viner med hög alkoholhalt tjänar på att drickas relativt unga med alkoholen inbäddad i frukten eller om även dessa är lika lagringsdugliga som t.ex. bordeaux och bourgogne som ju har starkt renommé som lagringsviner men bara ligger runt 12-13 %, i alla fall förr i tiden.

Har du fler liknande upplevelser med viner som har hög alkoholhalt, 15- 16% för att tycka något mer generellt?
Alkoholen var väl integrerad och det fanns ju mycket frukt kvar även om den ändrat karaktär från när den var yngre. Drack även Montus La Tyre 2001 dagen innan som hade 14,5% alkohol. Även där tyckte jag alkoholen var integrerad. Så jag har inga direkta upplevelser som stödjer tesen att hög alkohol inte skulle ge lika hög lagringsduglighet som lägre alkohol för 20-åriga viner i alla fall.

Såg att Michel Jamais drack vinet Midnight Oil 2019 och gav det 99 p. Han skriver:
"Jag har haft det stora nöjet att dricka det här vinet många gånger och alltid imponerats av det. ... När vinet provades som ungt kunde jag notera alkoholen (14.9 procent) tydligare än för några år sedan och idag ligger den bara som en kroppsljummen smekning längst bak i smaken. Det går inte att komma ifrån det faktum att denna midnattsolja är ett av de finaste smörjmedel som Manfred Krankl har gett sin vintörstande skara av anhängare. Vinet dricks med fördel idag, men det bör fortfarande dekanteras minst en halvtimma innan för att låta hela den eleganta prakten blomma ut. Vill man vänta på än större komplexitet att infinna sig kommer det nog ske under de kommande fyra till åtta åren eller så."
 
Last edited:

Keen

slan
Drack Midnight Oil senast för 10 år sen, men var då tveksam till om flaskan lagrats korrekt då den kändes väl utvecklad för att ”bara” vara 11 år. Drack till exempel en Raven Grenache 2006 för nåt år sen som fortfarande kändes tvärung, samt en Lillian Blue Label Syrah ’04 som också kändes relativt ung.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad kan man roa sig med på en torsdagskväll? Yamen, lite fine dining och lite fine wining, tänkte vi. Vad plocka med oss ur källaren? Eftersom det skulle bjudas på modernt italienskt kök tänkte jag mig att Rioja borde vara en bra combo.

En mogen och en ung flaska röd Rioja öppnades tillsammans med en Moselsk Spätlese från utmaningarna årgång, 1979.

PXL_20221215_124358654.jpg


Det unga vinet:
2010 Artadi Pagos Viejos, Rioja Alavesa, 84p

Visar sig att alla goda ting är tre utifrån aspekten att detta är tredje gången jag dricker Artadi och ger dem det högsta betyget någonsin. Men, samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är ett ointressant skräpvin. Med dess prislapp, tar jag mig för pannan. Kan också gladeligen acceptera att jag helt enkelt inte begriper det stora i vad Artadi (inte) åstadkommit med detta vin.

Klarar inte riktigt det "mycket bra" laget som startar på 85p.
Långt ifrån den utannonserade bruiser den sägs vara, snarare en cruiser i låg fart. Livet är för kort för detta.

Går vidare.

Några klenare tanniner, M++ syra, kort och med en lös mellanpalett. Detta är inte spännande och domineras aromatiskt av fänkålsgrönt och anisfrön. På gränsen till obalanserat...

Det mogna vinet:
1994 Marqués de Riscal Rioja Baron de Chirel Reserva Tempranillo, 97 poäng


Detta är en magnifik och suveränt elegant Rioja med enbart anledningar att älska den! Verkligen ett fantastiskt vin!

Vår behövde tre timmars dekantering för att tappa sitt toilett-stinkande svavel och öppna upp. Höll sig väl över den tre timmar långa middagen, efter 3 timmars dekantering och efterföljande 3 timmar under kork, innan restaurangen!

Vackert mogen röd dräkt på ett mer transparent sätt än Bdx.

Nez är rik på jordnära, blommiga, markbaserade aromer plus en fin klick sumi-bläck och röda bär. Innan dbldekanteringen fanns det klagomål på toalettliknande svavelhaltiga hemligheter, men det löste sig genom dekanteringen.

I munnen är detta en mästare i mellanvikt som helt enkelt överträffar verkligheten. Vackra tanniner av typen 1000 nålar, M+ syra, transparens och intensitet. Detta är fast och moget på samma gång. Fortfarande många saker att lösa innan det når zenit. Verkligen fantastiskt!

För varje rätt anpassade den sig till att vara den perfekta förstärkaren, fettbrytaren eller följeslagaren. Och vinet gjorde det fantastiskt bra!

Visade sig vara sommelierens födelseår och det bästa (hitintills) vin han druckit från 1994...

Det blinda vinet
Merlot, 70p

Den Merlot som serverades blint var totalt i avsaknad av personlighet. Lätta tanniner, lätt färg, lätta bäriga atomer, inte en Bojo Nouveau, inte alls bra ...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
FREDAGSFEELINGEN ÄR PÅ PLATS ! ! !

Idag hade vi riktigt bra väder! Clear blue skies!!!
Då kan man också se Mt Fuji från vårt penthouse.

PXL_20221216_040534658.jpg


PXL_20221216_045439601.jpg

Tårpilar mot blå himmel är betagande! Ssk i tshirtväder.


Fredagsmys med hemlevererad pizza 'Peperoni Lover med extra vitlök och chorizo' från Pizza-La och ett gott, men ansiktslöst vin av Syrah:

PXL_20221216_104505800.PORTRAIT.jpg


2009 E. Guigal Crozes-Hermitage, 85p
Kändes som varken cold clime eller warm clime Syrah. Någonting mittemellan.
Lite väl hög syra, inga som helst ålderstecken i form av oxidation eller uttröttad frukt, även om amerikaner (?) på CT gärna hävdar DRICK NU oavsett vad det är de dricker. Undantaget: ung bättre Bdx som de generellt anser vara over-the-hill :vägg: eller någonting fel på :bäver:

Denna är dock ingen brådska med, även om det är svårt att tänka sig att detta någonsin kommer bli bättre.

PXL_20221216_151739739.PORTRAIT.jpg

2021 Plessis-Duval Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie, 91p

Man behöver nästan alltid lite S&M för att livet skall vara på topp :cigarr:
Denna Muscadet har vibrerande syror, mineralfrämjande transparens och kostar en spottstyver. Med lite mer märg hade jag köpt hela lagret, nu inhandlade jag bara halva (6 flaskor).
Citrus, mums, solsken, svalka, örtighet och stora lass med vått grus.
Riktigt jäkla gott!

Day-in-Life-Detail-6a.png
 
Last edited:

LeChat

Medlem
DD9509F2-ACCB-43BA-996E-4BACCF8FB52B.jpeg

2019 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert

Thalabert 2019 ger allt lite Kalifornienvibbar av exklusivare slag. Med sina 15% så blir resultatet något annat än en slank syrah från Norra Rhone. Det märks framförallt i fyllighet och munkänsla.

Bra syra, bra intensitet, fin balans, något oförlöst och endimensionell i nuläget med god lakrits och lite läder i avslutet. Gott och riktigt härligt vin för 300:-
1B6BFA18-C0B6-4F8D-98FB-5C7B912279BC.jpeg

Champagnekorkar blir julpynt
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hälsade på en gammal vän, Reichsgraf von Kesselstatt. Har aldrig blivit så där stormförtjust i deras viner. Betraktar dem mer som en arbetshäst. Nu har jag ju inte druckit mer än en ynkligt liten bråkdel av von Kesselstatts produktion. Det är alltså min känsla, ingen djuplodande analys på omfattande datasets.

Denna flaska dracks med några dagars mellanrum.

PXL_20221217_151303319.PORTRAIT~2.jpg


1979 Reichsgraf von Kesselstatt Piesporter Domherr Riesling Spätlese, 92p

14 december 2022
- Dag ett, bara ett litet glas, utan poäng.
Vackert och friskt gult guld.
Nosen är en storslagen Riesling med massor av kanel.
I munnen känns den lite kantig med sin höga syra och nästan inget socker kvar. Har ett hål i mitten men smaken är lång och komplex. Den domineras av kanel. Härligt blommig men ändå svårt att tycka om i sig.

Gick inte med ostbrickan. Ska prova något annat om några dagar. Kommer förmodligen/förhoppningsvis gå till sig inom en dag eller två.

17 december 2022 - Efter tre dagar under kork. 91p.
Det här framstår som en rätt fin skönhet.
Kanelkarnevalen från några dagar tillbaka är nu bara en accent. Den ihåliga mitten har fyllts upp. Syran är (fortfarande) i den övre delen av skalan, och lite sötma hade nog gjort nytta här. Citrus, "Green Apple", tallkåda, gammal träbåt, torkade blommor, saftig mineralogi, doften av att ta in den soltorkade tvätten ... och lite kanel.

För de flesta kan nog detta vin vara lite svårt att fullt ut njuta av.
 
Last edited:

matage

Medlem
Chateau Belair 2004
C09CF37B-33A0-4123-BB0A-E9D91A6A1EDF.jpeg


Klassisk mogen Bdx på näsan - Blod, rost och gödsel. Cigarrlåda och lite blyertspenna med mörka bär i bakgrunden.
I gommen så är det "kärva mörka bär" (slånbär/kråkbär), sandelträ med en nypa eneträ, gammalt läder med pigga syror och väldigt ren läskande smak.
Kanske är det en touch eucalyptus i bakkant? Tanninerna lämnar munnen lätt torr och sugen på mer.

Väldigt gott är det iallafall och jag har svårt att tro att det blir bättre än så här.
Helt klart ett matvin. Satt som en smäck till helstekt oxfile, stekta champinjoner och en bea med en touch av Ras el Hanout men nästan bäst till saltiner med tryffelbrie.
Glas: Riedel Veritas Merlot
 

Jos

Medlem
Magisk årsavslutning på Vinklubben Vinminnens sista BYOB för 2022 hos mig i Lund. Vi har sannerligen provat en vansinnigt massa bra flaskor under året. Så även denna gång. Detta tillfälle var nog dock den enskilda gång som haft bäst flaskor, 11 viner av 15 fick över 94 snittpoäng.

Visa bifogad bild 27756Visa bifogad bild 27757Visa bifogad bild 27758
Visa bifogad bild 27759

Jag tog inte så mycket noter denna gång. Men utifrån minnet: Savart (mitt vin) presterade oerhört bra för sin nivå och fick 92p. Du MOL Chardonnay var grym, Spottswood Cab Sav likaså. Jag tog med Coulée de Serrant 2019 (öppnades kvällen innan) och den var lika bra som när jag drack den i London. Gissningarna var all over the place (Alsace?, Rhone?, Chardonnay?). Jag tror Chenin Blanc var uppe som förslag vid något tillfälle men den är så bra och annorlunda att alla blev superförvånade att det var Joly. Kul. Älskar att ha med riktigt bra kluriga viner. Jag hade även med Hundsruck Spätburgunder 2019 (öppnades kvällen innan) och där var de flesta överens om att det var en Bourgogne från Cote de Nuits. Den var riktigt bra men behöver naturligtvis mycket mer tid. Underbar doft, men rätt knuten i smaken. Kommer att bli fantastisk. Kul att testa av den i detta sällskap. Köpte en låda via PI. La Tyr har jag aldrig provat. Det var kul att prova en flaska med 21 år på nacken. Ett kanonvin.

Som sagt en riktigt bra avslutning på året! Kanske @Daniel A kan fylla på med några intryck? :)


1. 2012 Spottswoode Cabernet Sauvignon Estate 96++
1. 2007 Domaine Pierre Usseglio & Fils Châteauneuf-du-Pape Cuvée de mon Aïeul 96++

3. 2015 Du MOL Chardonnay Clare Hyde Vineyard 95++

4. 2019 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant 95+

5. 2001 Château Montus Madiran La Tyre 95+

6. 2008 Kistler Pinot Noir Cuvée Natalie Silver Belt 95

7. 2011 Quinta do Vale Meão Douro 94++
7. 2012 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard Gualtallary 94 ++

9. 1996 Château Branaire (Duluc-Ducru) 94++

10. 2019 Rudolf Fürst Hundsrück Spätburgunder Großes Gewächs 94++

11. 2007 Kistler Pinot Noir Cuvée Elizabeth Bodega Headlands 94+

12. 2011 Clos Rougeard (Foucault) Saumur-Champigny 92++

13. NV Savart Champagne Premier Cru l'Ouverture Extra-Brut 92

14. 2015 Heinrich Vollmer Cabernet Sauvignon Altum 90+

15. NV Georges Remy Champagne Grand Cru Rosé Les Vaudayants 89++
Åh Mon Aieul var länge sen! Kommer ihåg när jag poppade 2007 som helt nysläppt och det doftade hemkokt jordgubbssylt i hela rummet...!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27772
1994 Marqués de Riscal Rioja Baron de Chirel Reserva Tempranillo, 97 poäng

Detta är en magnifik och suveränt elegant Rioja med enbart anledningar att älska den! Verkligen ett fantastiskt vin!

Vår behövde tre timmars dekantering för att tappa sitt toilett-stinkande svavel och öppna upp. Höll sig väl över den tre timmar långa middagen, efter 3 timmars dekantering och efterföljande 3 timmar under kork, innan restaurangen!

Vackert mogen röd dräkt på ett mer transparent sätt än Bdx.

Nez är rik på jordnära, blommiga, markbaserade aromer plus en fin klick sumi-bläck och röda bär. Innan dbldekanteringen fanns det klagomål på toalettliknande svavelhaltiga hemligheter, men det löste sig genom dekanteringen.

I munnen är detta en mästare i mellanvikt som helt enkelt överträffar verkligheten. Vackra tanniner av typen 1000 nålar, M+ syra, transparens och intensitet. Detta är fast och moget på samma gång. Fortfarande många saker att lösa innan det når zenit. Verkligen fantastiskt!

För varje rätt anpassade den sig till att vara den perfekta förstärkaren, fettbrytaren eller följeslagaren. Och vinet gjorde det fantastiskt bra!

Visade sig vara sommelierens födelseår och det bästa (hitintills) vin han druckit från 1994...

Googlade precis denna Rioja, som jag inte visste någonting om då jag ropade hem den. 1994 = bra årgång. MdRiscal = medelmåttig producent.

Gooooogling!
Googlade hit!
Googlade dit!

Visade sig vara en VV, specialcuvée från enbart de bästa druvorna under enbart de bästa årgångarna. (Mina intryck kom iaf inte på skam).

Enormt bra vin. På Wine-Searcher finner jag *gulp* prislapparna. Så här skriver vinmakarna på hemsidan om detta vin:

Barón de Chirel Reserva is a modern classic which showcases the identity, tradition and modernity of Rioja.

The first vintage of Barón de Chirel, in 1986, was a response to the growing interest in fine quality Riojas. Since the outset, Marqués de Riscal has had very close ties with the winemaking methods of Bordeaux. At around that time Marqués de Riscal was working with a consultant named Professor Guy Guimberteau, successor to Émile Peynaud, who in his Bordeaux oenological training also had Francisco Hurtado de Amézaga as a student. Later, in 1997, Paul Pontallier, director general of one of the five Bordeaux premiers crus, Château Margaux, also joined. From this relationship sprang the idea of making an experimental wine which would revive the grandeur of those mythical Médoc Reservas brought right up to date with the technology and resources of the 20th century.

Vines aged between 80 and 110 years’ old were selected, with very low yields and better quality grapes. The wine was only made in the best vintages when the vines express the full character of the terroir; the “New Era of Rioja” had just begun. Pioneer and precursor of what would later be known as “high expression wines”. After the success when it first broke into a market hungry for fine quality wines, an endless procession of wines began to appear in the wake of Barón de Chirel, enjoying great prestige among the most discerning consumers.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Chateau Belair 2004
Visa bifogad bild 27816

Klassisk mogen Bdx på näsan - Blod, rost och gödsel. Cigarrlåda och lite blyertspenna med mörka bär i bakgrunden.
I gommen så är det "kärva mörka bär" (slånbär/kråkbär), sandelträ med en nypa eneträ, gammalt läder med pigga syror och väldigt ren läskande smak.
Kanske är det en touch eucalyptus i bakkant? Tanninerna lämnar munnen lätt torr och sugen på mer.

Väldigt gott är det iallafall och jag har svårt att tro att det blir bättre än så här.
Helt klart ett matvin. Satt som en smäck till helstekt oxfile, stekta champinjoner och en bea med en touch av Ras el Hanout men nästan bäst till saltiner med tryffelbrie.
Glas: Riedel Veritas Merlot
Min inkörsport till Bdx gick lite via Pauillac och mycket via via Bélair, La Dominique och Canon. Detta var mitten av 80-talet. Tror tyvärr inte jag druckit någon Bélair sedan dess (finns en oändlig mängd chateaux aom heter liknande (Belair, Bel-Air, Belair, Bel Air, Bel-Aire osv ad neuseum…) och får brutalt blodad tand av din smaknot…
 

The Wall

Medlem
2017 Altesino Brunello di Montalcino

Från flaska ner i Gabriel Gold; för tidigt att öppna nu, men jag är för otålig och lat för att leta rätt på äldre årgångar i källaren. Dessutom lider kroppen av sviterna av ett otippat feberbesök i veckan.
Nåväl, doft av bittermandel och körsbärskärnor, föga förvånande. Men, däremot även en liten whiff av brieost, typ Suprème. Det finns även pinjebarr i bakgrunden.

Munnen; eldig (14,5%), kort smak, men alkoholvärmen hänger kvar länge i munhålan. Bra om man råkar frysa i munnen. Medelfylligt, inga uppnosiga tanniner, men en matbit behövs för att hantera hettan. Grillade italienska kotletter kanske? Vi provar.
371CB2D1-C3DA-42B2-ACED-AB9F602F0228.jpeg

Gott och korrekt, men det lär behövas tålamod. I mängder.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27772
1994 Marqués de Riscal Rioja Baron de Chirel Reserva Tempranillo, 97 poäng

Detta är en magnifik och suveränt elegant Rioja med enbart anledningar att älska den! Verkligen ett fantastiskt vin!

Vår behövde tre timmars dekantering för att tappa sitt toilett-stinkande svavel och öppna upp. Höll sig väl över den tre timmar långa middagen, efter 3 timmars dekantering och efterföljande 3 timmar under kork, innan restaurangen!

Vackert mogen röd dräkt på ett mer transparent sätt än Bdx.

Nez är rik på jordnära, blommiga, markbaserade aromer plus en fin klick sumi-bläck och röda bär. Innan dbldekanteringen fanns det klagomål på toalettliknande svavelhaltiga hemligheter, men det löste sig genom dekanteringen.

I munnen är detta en mästare i mellanvikt som helt enkelt överträffar verkligheten. Vackra tanniner av typen 1000 nålar, M+ syra, transparens och intensitet. Detta är fast och moget på samma gång. Fortfarande många saker att lösa innan det når zenit. Verkligen fantastiskt!

För varje rätt anpassade den sig till att vara den perfekta förstärkaren, fettbrytaren eller följeslagaren. Och vinet gjorde det fantastiskt bra!

Visade sig vara sommelierens födelseår och det bästa (hitintills) vin han druckit från 1994...

Googlade precis denna Rioja, som jag inte visste mycket om. Visar sig vara en VV och specialcuvée från enbart de bästa druvorna under enbart de bästa årgångarna.

Enormt bra vin. På Wine-Searcher finner jag *gulp* prislappar. Så här skriver vinmakarna själva om detta vin:

Barón de Chirel Reserva is a modern classic which showcases the identity, tradition and modernity of Rioja.

The first vintage of Barón de Chirel, in 1986, was a response to the growing interest in fine quality Riojas. Since the outset, Marqués de Riscal has had very close ties with the winemaking methods of Bordeaux. At around that time Marqués de Riscal was working with a consultant named Professor Guy Guimberteau, successor to Émile Peynaud, who in his Bordeaux oenological training also had Francisco Hurtado de Amézaga as a student. Later, in 1997, Paul Pontallier, director general of one of the five Bordeaux premiers crus, Château Margaux, also joined. From this relationship sprang the idea of making an experimental wine which would revive the grandeur of those mythical Médoc Reservas brought right up to date with the technology and resources of the 20th century.

Vines aged between 80 and 110 years’ old were selected, with very low yields and better quality grapes. The wine was only made in the best vintages when the vines express the full character of the terroir; the “New Era of Rioja” had just begun. Pioneer and precursor of what would later be known as “high expression wines”. After the success when it first broke into a market hungry for fine quality wines, an endless procession of wines began to appear in the wake of Barón de Chirel, enjoying great prestige among the most discerning consumers.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så var det då dags att taga farväl av en fantastiskt god vän med bredd, djup, stuns och fräschör. Vilken partner!

PXL_20221218_050125425.PORTRAIT.jpg


1964 Warre's Grand Reserve Port, 97p
Blev tre smaknoter på CT sedan ploppet i oktober. Samtliga landade på 97p.

Detta vin är helt enkelt ooootroligt bra! Tobaksaromatiken kan man förlora sig i.

Sista skvätten blev riklig och räckte en hel halvlek med sparkboll på TV. Mycket grums och klet i flaskans botten.

Rekommenderas å det varmaste.



Reserve Port är en blandning av årgångar som lagras i cirka fyra till sex år på fat, innan de buteljeras och släpps. Som ett resultat bibehåller reserve port sin mörka rubinfärg och fruktsmak.

Icket att förväxlas med:

Reserve Ruby Port är ett steg upp i kvalitet från standard Ruby Port, som uppvisar djupare färg och större aromatisk komplexitet. Stilen kallas ofta informellt för Premium Ruby, och var en gång i tiden känt som "vintage character" Port.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Magisk årsavslutning på Vinklubben Vinminnens sista BYOB för 2022 hos mig i Lund. Vi har sannerligen provat en vansinnigt massa bra flaskor under året. Så även denna gång. Detta tillfälle var nog dock den enskilda gång som haft bäst flaskor, 11 viner av 15 fick över 94 snittpoäng.

Visa bifogad bild 27756Visa bifogad bild 27757Visa bifogad bild 27758
Visa bifogad bild 27759

Jag tog inte så mycket noter denna gång. Men utifrån minnet: Savart (mitt vin) presterade oerhört bra för sin nivå och fick 92p. Du MOL Chardonnay var grym, Spottswood Cab Sav likaså. Jag tog med Coulée de Serrant 2019 (öppnades kvällen innan) och den var lika bra som när jag drack den i London. Gissningarna var all over the place (Alsace?, Rhone?, Chardonnay?). Jag tror Chenin Blanc var uppe som förslag vid något tillfälle men den är så bra och annorlunda att alla blev superförvånade att det var Joly. Kul. Älskar att ha med riktigt bra kluriga viner. Jag hade även med Hundsruck Spätburgunder 2019 (öppnades kvällen innan) och där var de flesta överens om att det var en Bourgogne från Cote de Nuits. Den var riktigt bra men behöver naturligtvis mycket mer tid. Underbar doft, men rätt knuten i smaken. Kommer att bli fantastisk. Kul att testa av den i detta sällskap. Köpte en låda via PI. La Tyr har jag aldrig provat. Det var kul att prova en flaska med 21 år på nacken. Ett kanonvin.

Som sagt en riktigt bra avslutning på året! Kanske @Daniel A kan fylla på med några intryck? :)


1. 2012 Spottswoode Cabernet Sauvignon Estate 96++
1. 2007 Domaine Pierre Usseglio & Fils Châteauneuf-du-Pape Cuvée de mon Aïeul 96++

3. 2015 Du MOL Chardonnay Clare Hyde Vineyard 95++

4. 2019 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant 95+

5. 2001 Château Montus Madiran La Tyre 95+

6. 2008 Kistler Pinot Noir Cuvée Natalie Silver Belt 95

7. 2011 Quinta do Vale Meão Douro 94++
7. 2012 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard Gualtallary 94 ++

9. 1996 Château Branaire (Duluc-Ducru) 94++

10. 2019 Rudolf Fürst Hundsrück Spätburgunder Großes Gewächs 94++

11. 2007 Kistler Pinot Noir Cuvée Elizabeth Bodega Headlands 94+

12. 2011 Clos Rougeard (Foucault) Saumur-Champigny 92++

13. NV Savart Champagne Premier Cru l'Ouverture Extra-Brut 92

14. 2015 Heinrich Vollmer Cabernet Sauvignon Altum 90+

15. NV Georges Remy Champagne Grand Cru Rosé Les Vaudayants 89++

Sent omsider kommer här några nerslag från mig! Galet bra viner den här gången; blev lite överbelastning på superlativen stundtals. Märktes att det var "årsavslutning"!

Imponerad över hur bra Savart Ouverture presenterade. Tycker alltid om det vinet, men det här är den bästa flaska jag druckit. Expressiv och charmig. Samtidigt lite besviken på Remy (bonus från mig); inte för att det var dåligt på något sätt, men förväntade mig mer. Väldigt fruktig doft, men med lite udda/orena bitoner. Lite brustablettskaraktär över smaken. Behöver sannolikt tid.

Båda vita var galet bra, på helt olika sätt. Jag har druckit ganska mycket Joly, men aldrig någon som betett sig såhär. Väldigt rent, maffigt och det där botrytisinslaget (som jag inte alls kunde identifiera blint) är så sjukt läckert. Blir att börja köpa Joly igen. Du Mol var ett perfekt exemplar av chardonnay (med popcorninslag, vilket ändå inte är för alla, men jag gillar det skarpt). MUMS!

De röda vinerna gick från klarhet till klarhet! 2019 Fürst Hundsrück är en expressiv och charmig sak med lingon, blåbär, örter, och allmänt kryddig doft. Ren frukt i munnen, rätt sträva tanniner. Lager på lager. Blommar ut fint när den får stå i glaset ett tag. Viss råhet (pga ung). 94+p. De båda Kistlerna är charmtroll de också, betydligt tyngre uttryck av pinot än tysken. Natalie är lite mer elegant än Elsabeth, men båda är galet bra (95p resp. 94p). Bordeauxen är exakt vad man kan önska sig av en bordeaux i en väldigt bra fas; bonus för stallighet (94p). Clos Rougeard (mitt vin) är såklart ett väldigt roligt vin att öppna i det här sällskapet, men kom kanske lite väl sent i flighten; 2011an är ganska lätt i stilen, slank och elegant. Riktigt bra och uttrycksfullt vin, med väldigt inbjudande (och cab f-typisk) doft. Saknar lite kropp dock. 93p. Enemigon och Quinta do Vale Meão var båda väldigt bra, men lämnade inga bestående intrycket. Historien bakom Meão var ju väldigt rolig dock; det är den ursprungliga Barca Velha, vingård och allt.

Sen gav jag tre viner 96 poäng, och känner väl egentligen att alla tre fick ett onödigt snålt betyg. Men de kom sent, och sinnet börjar bli lite luddigt. Tyvärr något som ofta drabbar de tyngre röda som hamnar på slutet i större provningar.

2001 Montus, La Tyre
Expressiv med mörk frukt, kött, kryddig, bacon, buljong, choklad, lakrits, lite soja, torkad frukt. I munnen är det wow-känsla. Kraftigt med bra djup, väldigt lång eftersmak. Allt i doften återkommer mer eller mindre i smaken (minus bacon och soja). Väldigt läckra, avrundade men närvarande tanniner. Balanserande syra. 96p.

2012 Spottswoode
Expressiv med mörk frukt, lyxiga fat, tobak, plommon, lätt kryddigt. I smaken är det plommon, madurocigarr, kakao. Oerhört kraftig smak, med snygg frukt balanserad av kryddigheten; smakerna sitter kvar länge. Lager på lager. Väldigt balanserad redan, och även om det märks att den är relativt ung så är den i en trevlig fas där fräschören finns kvar samtidigt som begynnande mognad visar sig. Hade kunnat sitta med det här en hel kväll. Satt som en smäck till pizza! 96p.

2007 Usseglio, Cuvée de mon Aïeul
Väldigt fruktig doft, med lite jordgubb, mycket björnbär, mynta (intressant!), och choklad. I munnen är det lite som jag tänker mig det är att dricka bläck. Maffigt så det förslår, med massiv frukt, snyggt balanserat av chokladtoner och viss kryddighet. Här är det väldigt mycket av allt! Intressant nog så är avslutet tämligen svalt (även om det finns en viss alkoholhetta i avslutet), riktigt långt och med en angenäm bitterhet som vägar upp den inledande frukten. Fantastisk exempel på en utmärkt Châteauneauf! 96p.

Tycker det är intressant hur förhållandevis utspridd den här trion är i ålder, då jag tycker att samtliga ligger i en riktigt bra drickfas. Bra exempel på hur olika viner hanterar mognad, och även på min egna (tacksamt) breda smak. :cigarr:
 

Akimchik

Medlem
I helgen fick jag konsumera alla mina idoler, blev bjuden på en middag men det var drycken som var huvudsaken

Noterna blev lidande och man skrev något halvt oklart på CT.

Men detta var verkligen det bästa jag varit med om, DRC kanske ung men ändå var på en helt egen platå jämfört med allt annat jag eller någon på middagen hade haft förut. 5 personer delade på dessa underbara pjäser.

DRC 1a
Petrus 06 2a
Latour 10 3a

Men alla viner var otroliga, får se när man får en sån här chans igen. Bättre julklapp kan man ej önska sig.

Om någon är intresserad av mina noter hojta till
 

Attachments

  • 1072DBEF-B919-4E1B-827B-49A2BA01356B.jpeg
    1072DBEF-B919-4E1B-827B-49A2BA01356B.jpeg
    55,3 KB · Visningar: 153
  • FC75954D-CD90-4FA5-8E4F-3A33D9DCFD8C.jpeg
    FC75954D-CD90-4FA5-8E4F-3A33D9DCFD8C.jpeg
    49,4 KB · Visningar: 147
  • 21B32133-95E2-49CE-B9B0-04B456401B4A.jpeg
    21B32133-95E2-49CE-B9B0-04B456401B4A.jpeg
    41,8 KB · Visningar: 168
  • AA715EFF-3EC9-4211-8634-CE6EFC0845EA.jpeg
    AA715EFF-3EC9-4211-8634-CE6EFC0845EA.jpeg
    53,9 KB · Visningar: 170
  • 4D89F9B1-B349-4019-80FA-CB347CFD47C2.jpeg
    4D89F9B1-B349-4019-80FA-CB347CFD47C2.jpeg
    48,1 KB · Visningar: 175
  • C006509E-2C08-4F17-85C9-57D2C306927A.jpeg
    C006509E-2C08-4F17-85C9-57D2C306927A.jpeg
    39,4 KB · Visningar: 143
  • AE27FB31-FDE3-432C-A402-F27A527152D5.jpeg
    AE27FB31-FDE3-432C-A402-F27A527152D5.jpeg
    48,7 KB · Visningar: 151

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
I helgen fick jag konsumera alla mina idoler, blev bjuden på en middag men det var drycken som var huvudsaken

Noterna blev lidande och man skrev något halvt oklart på CT.

Men detta var verkligen det bästa jag varit med om, DRC kanske ung men ändå var på en helt egen platå jämfört med allt annat jag eller någon på middagen hade haft förut. 5 personer delade på dessa underbara pjäser.

DRC 1a
Petrus 06 2a
Latour 10 3a

Men alla viner var otroliga, får se när man får en sån här chans igen. Bättre julklapp kan man ej önska sig.

Om någon är intresserad av mina noter hojta till
Häftig provning!:cool:
vad åt ni till Romanee-conti ? Sniglar ?
berätta gärna mer !
 

Akimchik

Medlem
Det var klassisk fransk mat, med kött, sniglar, foie gras, kyckling, potäter, bea osv. Jag var i sån extas så maten blev väldigt sekundär. Skulle säga att det mesta dracks med kanske ngn brödbit, smör, och skinka...
 

Akimchik

Medlem
Såg att det var 2 lafite bilder, vi drack bara en sån flaska, men det var dock en magnum så kanske var undermedvetet rätt.
Jag är relativt ny i vinvärlden så att få denna chans för mig var otroligt.
Inte meningen och göra ett skrytinlägg (dock så är väl inläggen alltid så på FW) vill mer dela med mig av dessa drycker och undrar om någon har haft något av vinerna och har noter de vill dela med sig av
 
Toppen