Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu är det sovdags i min tidszon, men ploppade, på skoj, ett annat gammvin i total avsaknad av ras, ett sådant däringa $5-vin. Man blir nästan rädd redan av själva etiketten…

(Inte min bild)
F369A75C-9148-4B2A-9428-E7E0FD14DF6C.jpeg

1998 Lindeman's Cabernet Merlot Reserve Padthaway

Det här både doftar och smakar som en ”riktig” CS…
Fyllig och balancerad med pigga syror och bra bett i de medelstora tanninerna…
Djupare analys och ett "riktigt" foto imorgon.

Även Törnrosa behöver sin hwila!
(Till tonerna av PJ Harvey.)
 

The Wall

Medlem
Nu är det sovdags i min tidszon, men ploppade, på skoj, ett annat gammvin i total avsaknad av ras, ett sådant däringa $5-vin. Man blir nästan rädd redan av själva etiketten…

(Inte min bild)
Visa bifogad bild 27857

1998 Lindeman's Cabernet Merlot Reserve Padthaway

Det här både doftar och smakar som en ”riktig” CS…
Fyllig och balancerad med pigga syror och bra bett i de medelstora tanninerna…
Djupare analys och ett "riktigt" foto imorgon.

Även Törnrosa behöver sin hwila!
(Till tonerna av PJ Harvey.)
Visst är det lite rörigt när Lindemans buteljerar 1998 i 2002-flaskor? ;)
 

buteljen

Medlem
Dan före dan före dopparedan äter man dansk flæskesteg efter Claus Holms recept. Krispig svål ❤️.

1671740901611.jpeg


Matchades med en 2014 Jean Foillard Morgon Côte du Py som var en rejäl besvikelse. Tunn, snipig och volatil med en trist finish. Tycker även de övriga tre flaskorna jag haft inte heller levererat speciellt bra. Lite konstigt för den får bra ratings när jag läser om den.

IMG_5361.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visst är det lite rörigt när Lindemans buteljerar 1998 i 2002-flaskor? ;)
Som det stod ovanför bilden: "Inte min bild" :kyss:

Här är mina bilder på detta mindre fabulösa vin, och bilderna är bättre än drycken, precis som så ofta av @LeChat :

PXL_20221223_021101185.jpg


PXL_20221223_021033980.jpg



PXL_20221223_021121780.jpg


Som det så klokt sägs: visa henningar beundrar Berget Fuji på håll. Medelmåttor klättrar upp på dess topp en gång under sina liv. Bara idioter går uppför Fujisan flera gånger...
Samma gäller detta vin. Och, jo, jag är definitivt en medelmåtta vad gäller vinkompetens, men detta vin slösar jag inte bort mer leverkapacitet på.

1998 Lindeman's Cabernet Merlot Reserve Padthaway, 75p

Idag är vinet definitivt ålderstiget med en tydligt påsatt oxidation.

Mörkt, mörkt röd med mognadstoner.
I näsan: oxiderad australier med djupa stick av svarta vinbär, russin och fänkål/anis. Saknar finess.
Munnen: plumpt, plommon, plommonkompott, smakar "gammalt" och passerat bäst-före-datum. Ligger i ett djupt hål och det finns ingen väg upp. Hustrun vägrar smaka efter att ha hurvets (norrländska för att rysta) åt aromerna. Oxidation följer idag efter de geriatriska aromerna...

Blir inte bättre än så här och ingenting jag skulle vilja dricka igen.
Gedigna 75 poäng blir det dock med tanke på åldern.
Blint hoppas jag att jag hade hamnat i Australien då här finns gott om röd jord och den där knepiga-att-definiera-med-ord australiska karaktären av anis-fänkål-känguru-järn.
(Har faktiskt luktat på Wallabees.)
 

sunqan

Vinös
Dan före dan före dopparedan äter man dansk flæskesteg efter Claus Holms recept. Krispig svål ❤️.

Visa bifogad bild 27863

Matchades med en 2014 Jean Foillard Morgon Côte du Py som var en rejäl besvikelse. Tunn, snipig och volatil med en trist finish. Tycker även de övriga tre flaskorna jag haft inte heller levererat speciellt bra. Lite konstigt för den får bra ratings när jag läser om den.

Visa bifogad bild 27862
Låter som att du har samma aversion mot viner från Morgon som jag haft i 40 år... det var inte gott 1981/82 sen gjorde jag ett nytt försök för ett par år sen när côte du py blev trendigt, redan vid första sniffen kom jag ihåg varför jag inte druckit morgon sen tidigt 80-tal.
 

LeChat

Medlem
Här är mina bilder på detta mindre fabulösa vin, och bilderna är bättre än drycken, precis som så ofta av @LeChat
Att man tycker olika eller har synpunkter på det som skrivs eller visas på ett forum är både bra och nödvändigt tror jag. Allt handlar väl om hur det formuleras. Att man skapar ett personligt uttryck är ju trevligt och en positiv och sjyst ton är väl att rekommendera i alla inlägg.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att man tycker olika eller har synpunkter på det som skrivs eller visas på ett forum är både bra och nödvändigt tror jag. Allt handlar väl om hur det formuleras. Att man skapar ett personligt uttryck är ju trevligt och en positiv och sjyst ton är väl att rekommendera i alla inlägg.
Älskar dina bilder. De är alltid nära 100 p. Dina viner är det mindre ofta.

Önskar jag kunde ta så fina bilder. Alla sommeliere i Japan jag vinat med de senaste åren håller med mig. Du får verkligen till det!

Me love :p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att man tycker olika eller har synpunkter på det som skrivs eller visas på ett forum är både bra och nödvändigt tror jag. Allt handlar väl om hur det formuleras. Att man skapar ett personligt uttryck är ju trevligt och en positiv och sjyst ton är väl att rekommendera i alla inlägg.
Precis så tycker både min hustru och jag. Dina bilder lär överleva både dina viner och dig själv. Fantastiskt bra!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinmakare Lindeman
Undrar vad han hade förfäktat i dagens samhälle... Saknar Svenne och Lotta... menar Sven & Tage. Nä, det var en trafikskola i Umeå. Hasse å Tage menade jag. Vore så infernaliskt spännande att höra om deras tagning på Ukraina, nytagning vad gäller kärnkraft kontra det perversa "grönkol" som snart kommer klassas som "grönt" och en nykter syn på vinpriser, där kvaliteten blivit vid sin läst medan priserna redan befinner sig i Andromeda...
 

LeChat

Medlem
Precis så tycker både min hustru och jag. Dina bilder lär överleva både dina viner och dig själv. Fantastiskt bra!
Vet inte om du fattade, men men…

Att du inte gillar eller tycker annorlunda om viner och vinupplevelser, det får vi leva med.;)
Min poäng handlar ju mer om hur du emellanåt uttrycker dig.

Älskar dina bilder. De är alltid nära 100 p. Dina viner är det mindre ofta.
Typ:
”Älskar dina ögon, de är 100 p. Dina bröst är mindre bra.”
 

The Wall

Medlem
2021 Tenuta Carlin de Paolo Monferrato Dolcetto

Följeslagare till kvällens pasta med kyckling i tomat/zucchini/vitlök/timjan-sås. Rätt ner i Gabriel StandArt; knuten doft, lite av de vanliga italienska markörerna plus lite rött äpple, Ingrid Marie? Munnen; medelfylligt på gränsen till lätt, syrligt,(13%). Inte alls som vår favorit San Fereolo, men ok som ett enklare bordsvin.

22A6204E-584C-4B29-865D-32620F9F5BEE.jpeg

12EB8798-4C00-4EE3-9B37-1DD5733FDEB9.jpeg

Husets bittermandel- och körsbärskärnesaft.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Typ:
”Älskar dina ögon, de är 100 p. Dina bröst är mindre bra.”
Hah!
Vilken spännande :stendumt: omskrivning.

Du menar alltså att du satt "fel" poäng på alla de viner du inte satt 100p på? o_O
Eller att ditt ego på något vis är sammankopplat med de viner du dricker?

Kan ju tycka att det är enklare att tacka för en komplimang än att styra om den till något slags gubbigt och sexistiskt...

Kanske denna komplimang landar bättre hos dig:
Dina bilder är fantastiskt bra. Ibland tom bättre än de fantastiska viner du alltid dricker.

Känns den mellanmjölken bättre än:
Dina bilder lär överleva både dina viner och dig själv. Fantastiskt bra!

Oavsett. Jag står för båda. Huvudsaken att du får ett kvitto på att både hustrun och jag uppskattar dina bilder. Tycker du har all rätt att vara stolt över dem. [Komplimang!]

Om du är känslig för vad andra eventuellt kan tycka om det du dricker, hmmm... Det får bli en annan tråd. Själv dricker jag allt och lägger ansvaret på vinets kvaliteter (eller avsaknaden av) på vinmakarna. Inte på mitt omdöme, min källare eller plånbok. Försöker hitta njutningen i allt. Och dina bilder är väldigt enkla för mig att njuta av.

Se där!

Ännu en komplimang ;)

God jul!

images.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Backade lite i tråden och hittade var missförstånd kan ha uppkommit:

Jag skrev:
Älskar dina bilder. De är alltid nära 100 p. Dina viner är det mindre ofta.

Jag pekade bara på det faktum att jag sällan sett dig kalla viner för 100p eller perfekta. Inte alls min mening att undersöka ömheten i dina tår. Inte minsta försök till att underkänna din smak eller val av viner.

Eller: positivt menat, negativt tolkat.

Eller: kunde ha skrivit tydligare.

Eller: "Älskar dina bilder. De är alltid nära 100 p." kunde kanske ha tolkats med lite mer positiva glasögon.

Lätt hänt med skrivspråk. Skall försöka vara mer tydlig framgent.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dan för dopparedan tänkte vi oss julmenyn på Pecorella. Italiensk mat såsom en italiensk mamma lagar den, men med lite moderna tagningar och på japanska råvaror.

Vad kan gå fel med en omogen Bdx och en mogen Muscadet på magnum? Liksom?

PXL_20221223_080659998.PORTRAIT.jpg


2018 Château Carlmagnus, Fronsac
Precis som Jeopardy!
"Vad är det att tugga taggtråd?"
Stor, vacker, rund doft med röd frukt och några plommon.
Extremt ogästvänligt i munnen. Odrickbart strävt, syrligt och tunnt...
Denna får stå under korken tills på söndag.
Behöver helt klart ligga till sig.
Vi har ytterligare 5 flaskor, nästa om cirkus 5 år.

2009 Domaine de la Pépière Muscadet de Sèvre-et-Maine Clisson
Det här blev riktigt tråkigt. Bara gamla mögliga och vätskande äpplen på ett vin med låg syra...
Meh! Vad är det här?

Efter kort konferens med hustrun beslöt vi oss för att ploppa något annat:

PXL_20221223_110846150.NIGHT.jpg


2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires, 93p

Det här har varit ett av årets absolut bästa Muscadetter i vårt hus. Ofantligt god, intensivt elektrisk, öppen arkitektur, växte genom hela kvällen! Det var mycket svårt lämna kvar en skvätt åt kocken...

2008 Pieve Santa Restituta (Gaja) Brunello di Montalcino Rennina, 88p
Alltid gott med Gaja, även om deras viner sällan kvalificerar in sig som prisvärda. Av det jag druckit ur deras BdM-stall, upplevde jag att detta var den första flaskan som inte gnistrade. Upplevelsen var åt hållet mycket god men enkel BdM. Om det inte varit för den underbara tanninstrukturen vete fåglarna om jag inte satt 80p... Kocken fick iaf så han kunde dela med sig till alla...
 
Toppen