Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
E0AC601E-6FAF-47D8-911B-00F62CF4D8FA.jpeg

2019 Bouchard Père et Fils Savigny-lès-Beaune 1er Cru Les Lavières

Trevlig ung pinne med härlig komplex doft. Smaken är enklare och har till en början ett stråk av fat, men som jag tycker integreras ganska fort. Som helhet ett riktigt bra vin med riktigt trevlig prislapp. Hallon, lingon, rabarber, barrskog, lite jordiga toner och lakrits.
 

Thirsty

Smygnykterist
Inte meningen och göra ett skrytinlägg (dock så är väl inläggen alltid så på FW) vill mer dela med mig av dessa drycker och undrar om någon har haft något av vinerna och har noter de vill dela med sig av
Det är ju en tråd för vad som dricks - på ett vinforum. Ingen jäntelag censur av finewine och att det bara ska publiceras radhusboxar eller hipster naturviner. Klart det ska läggas upp från ”hållkäften provningar”, bara uppmuntring! Det är så många som dricker så mycket intressanta och grymma saker men som sällan delar med sig vilket är trist och skapar mindre dynamik på forumet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I helgen fick jag konsumera alla mina idoler, blev bjuden på en middag men det var drycken som var huvudsaken

Noterna blev lidande och man skrev något halvt oklart på CT.

Men detta var verkligen det bästa jag varit med om, DRC kanske ung men ändå var på en helt egen platå jämfört med allt annat jag eller någon på middagen hade haft förut. 5 personer delade på dessa underbara pjäser.

DRC 1a
Petrus 06 2a
Latour 10 3a

Men alla viner var otroliga, får se när man får en sån här chans igen. Bättre julklapp kan man ej önska sig.

Om någon är intresserad av mina noter hojta till
Jag bara måste få vara besserwisser när du skriver om en sådan här uppställning! :cool: DRC är producenten, Domaine de la Romanée-Conti. Om man absolut ska förkorta toppvinet Romanée-Contis namn blir det "RC" snarare än DRC, eftersom själva vinet inte har något "Domaine" i (vingårds)namnet.;)
 

The Wall

Medlem
I helgen fick jag konsumera alla mina idoler, blev bjuden på en middag men det var drycken som var huvudsaken

Noterna blev lidande och man skrev något halvt oklart på CT.

Men detta var verkligen det bästa jag varit med om, DRC kanske ung men ändå var på en helt egen platå jämfört med allt annat jag eller någon på middagen hade haft förut. 5 personer delade på dessa underbara pjäser.

DRC 1a
Petrus 06 2a
Latour 10 3a

Men alla viner var otroliga, får se när man får en sån här chans igen. Bättre julklapp kan man ej önska sig.

Om någon är intresserad av mina noter hojta till
TILL! :)
 

Akimchik

Medlem
Snabba ”noter” mest tankar, stavfel överallt och oförståeligt men the Wall made me do it
 

Attachments

  • 7DFB5CD3-B9D7-48E1-AEFE-03F9550E24B2.png
    7DFB5CD3-B9D7-48E1-AEFE-03F9550E24B2.png
    88,2 KB · Visningar: 167
  • 3F55B7BF-13BF-4CF7-97C0-BFE8E994DD89.png
    3F55B7BF-13BF-4CF7-97C0-BFE8E994DD89.png
    88,6 KB · Visningar: 166
  • FB9DCD09-6F4B-41CC-AD91-C6D861FBCD7E.png
    FB9DCD09-6F4B-41CC-AD91-C6D861FBCD7E.png
    78,9 KB · Visningar: 165

The Wall

Medlem
Snabba ”noter” mest tankar, stavfel överallt och oförståeligt men the Wall made me do it
De snabba och improviserade noterna är oftast de bästa; inget överanalyserande utan bara rakt på. Jag gör ofta likadant och väntar med att ladda upp dem eftersom jag vill polera till dem lite, med följd att jag ligger back sedan februari. Å andra sidan har jag ett block fullt av oläsliga noter att översätta till läsbarhet.
 

The Wall

Medlem
2021 Sigalas Santorini Assyrtiko

Sen middagsinspiration, men så kommer jag på Myllymäkis briljanta allt-i-ett-lax-i-ugnen som förslag och eftersom jag är sugen på en bra assyrtiko verkar det som en fin matchning. Tyvärr hann vi inte kyla vinet ordentligt så för varmt serverat (precis som decembervädret i Stockholm) rätt ner i Gold och Veritas Chablis (egentligen unoaked chardonnay, men Chablis är kortare att skriva om man som jag är både lat och slö).

Gold är först ut; citrus i näsan, följt av lite jäst och pinjebarr/-kärnor. Hittar även lite havssälta, kanske varmt/lätt eldigt (14,5%). Munnen? Varm, inte rödvinseldigt, utan varmt. Medel syra som drar åt hög snarare än låg. Viss beska, men bra. Vinner på att serveras svalare. Värmen hänger kvar länge i munnen.

Över till Veritas Chablis; knuten doft, mer nötigt intryck med inslag av honung. Alkoholen hittar in i näsan på ett direkt sätt, dock utan att det går överstyr. Det finns även citrustoner, men de känns lite tillbakahållna. Munnen; mer kompakt och eldigare än i Gold. Värmen är kortare och intensivare och hänger inte kvar riktigt lika länge som i Gold. Slinker ner lättare och lider inte lika mycket av temperaturfadäsen (hej, hur uppkopplad man än är är det svårt att på distans få in okylda lösa flaskor in i kylen).

Bra till maten? Ja, om vinet hade hållit 12 och inte 17 grader.
A0EE4E7B-1D1B-490E-84DE-A32000EBA9BD.jpeg

Santorinis svar på en cuvée av Chablis och Rheingau-riesling.
9B49613D-3975-4FBA-B82D-E836C41FD88E.jpeg

Som synes ett utmärkt tillfälle att putsa upp sin grekiska vid påfyllningarna.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Såg att det var 2 lafite bilder, vi drack bara en sån flaska, men det var dock en magnum så kanske var undermedvetet rätt.
Jag är relativt ny i vinvärlden så att få denna chans för mig var otroligt.
Inte meningen och göra ett skrytinlägg (dock så är väl inläggen alltid så på FW) vill mer dela med mig av dessa drycker och undrar om någon har haft något av vinerna och har noter de vill dela med sig av
Skryt på du bara och försök skapa avundsjuka på detta forum.
Lovar att det både är svårt och att det går :cool:
Sedan är det ju viss skillnad mellan att dricka egna och andras viner, men det hör förmodligen till en annan tråd. Dina bidrag till denna dunderafton är, milt sagt, överambitiöst. Och: Wow!

AAACCB19-4237-4557-AE04-0E8E657DBBED.jpeg


Din njutning av underbara viner begränsar ju aldrig min njutning av underbara viner, och vice versa.
Stora applåder för din magiska afton!

Hur många viner upplevde du som 100p, dvs perfektion?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Onsdagapizza kräfwa dessa drycker!

Valde ut en flaska ur vardera "spännandelådan" (sådant jag inte begriper varför jag köpte) och "hemsklådan" (sådant som följt med i auktionsloter).
Det blev ett från respektive Portugal och Spanien.

A5D45490-D04D-4658-941D-B82EAA37F5D6.jpeg


Spännandelådan:

2010 Herdade do Esporão Douro Reserva Quinta dos Murças, 85p

Detta är ett mycket bra vin, men inte bättre.

Är ett behagligt och mjukt vin mot mörk frukt, M syra och avtagande grova tanniner. Balanserad och lite tunn. Medium komplexitet och bra munkänsla. Aromatiken inkluderar svarta vinbär och violer, lerjord och slafsiga björnbär. Detta vin har en varm klimatkänsla som lägger till ett glatt leende på ansiktet.

Hemsklådan:

1989 Felix Solis Valdepeñas Viña Albali Gran Reserva, 87p

Tempranillo är fasen i mig en druva fylld till brädden av magi!

Mina förväntningar var på nivån "fruktansvärdhet". Jag hade dock helt fel när jag farhågade mig i den riktningen. Detta är ett förvånansvärt blygsamt och välsmakande vin som inte visar upp någon minsta form av oxiderade aromer eller överåldrad zombiedöd.

Ljusröd färg med en övergripande tawny tegling.
Rik doft med brett, jord, lera, tegel, våta stenar och … jag hatar att säga det här, men "dålig andedräkt", som folk som inte har använt tandtråd… (eller det där ruttet geggiga som kommer ut när du använder tandtråd mellan överkäkens bakre kindtänder…)

I munnen är detta ett vackert, milt vinsom pratar med en liten röst. Det finns fortfarande en del tanniner här, syran är M+ och vinet känns perfekt till mat. Utmärkt balanserad och mer än en aning komplexitet. Dofter av röda bär, tänd tändsticka, blöt mossa, härdande cement och lite brett som dröjer sig kvar i efterdyningarna. Vinet är rent och rakt.

Det här vinet var en stapelvara i mina yngre år, och jag är ganska säker på att jag för många år sedan avnjöt just denna årgång vid ett flertal tillfällen :)
 

The Wall

Medlem
2018 Casanuova di Nittardi Chianti Classico ”Vigna Doghessa”

Det vankades pasta med tomatsås, ugnsstekt bacon samt mozzarella till middag och jag hade tänkt mig dolcetto från Roagna men efter kort övervägande fick det bli plan B och en undersökning hur 2018 Chianti Classico mår.

Från flaska rätt ner Gabriel Gold (vad annars?); något knuten doft och de gamla vanliga markörerna (bittermandel, körsbärskärnor, pinjekärnor) på plats tillsammans med en litet drag av klassisk blåstencil som drar åt mynta och lite eldigt anslag. Munnen; medelfylligt med viss beska och bra syra, kort smak, alkoholvärmen stannar kvar på ett behagligt sätt ett tag i munnen. Vinet är korrekt, men det är i nuläget inget som får oss att hjula motsols av lycka. Bara att vänta och se känns det som, symptomatiskt för årgång 2018 dessvärre.
C76EEA01-DFDF-49F8-BC3B-623E2E792E93.jpeg

Korrekt men anonymt.
 

Akimchik

Medlem
Stefanaiko, tack för synpunkter och kommentarer. Besserwissern i mig vill dock mena att det var latour 10 och ej 09 samt två petrus. En 06a också.
Hmm aldrig skrivit publika noter, bara "consumed" så skriver jag ner det. Så jag kan nog se alla men ingen annan tror ja?

Ja vad är perfektion? Det är så svårt. Men detta var verkligen något helt annat, detta var som ett tåg som bara körde över mig. Alla viner hade relativt stora personligheter och var unika i sitt slag.
Jag jobbar ju lite som gazzeto dello sport, mao 10an finns inte eller knappt? Alla viner för mig var 95-99 poäng i stort sett. Förutom 03 petrus som var alldeles för stängd. Chocken var väl att romanee-conti var så tillgänglig i så ung ålder. Den är svårbeskriven, men den smakar som man trodde vin skulle smaka innan man hade druckit vin i sitt liv, sen började iaf jag med dåliga viner genom studenten, som gjorde så man slutade med vin. Sen fick jag dricka en barolo, com g burlotto mongliviero 2013, år 2019. Efter det förändrades allt och jag började jaga på vinupplevelser.

Tillbaka till frågan, romanee-conti var 100% perfektion när det gäller pinot, tycker Petrus 06 var så otroligt överlägsen i doft och färg. nära perfektion. Lafite 09 var jätte bra och sexig och lite feminin, medans latour 10 var mer maskulin och kraftfull. Alla hade sin charm. Men dessa 4 viner var så nära 100 man kan komma, söta vinet kan jag ej uttala mig om och petrus 03 var för stängd och det var för tidigt att öppna den helt klart.

Ska ha en rödvinsbonanza på juldagen med lite vänner, kommer inte bli dessa viner såklart men kommer tillbaka med bilder efter den 25e... Nu kanske jag svär i kyrkan men håller på att göra ett quiz, om någon har några roliga frågor som kan tänkas komma med är det bara peppra på här...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Stefanaiko, tack för synpunkter och kommentarer. Besserwissern i mig vill dock mena att det var latour 10 och ej 09 samt två petrus. En 06a också.
Hmm aldrig skrivit publika noter, bara "consumed" så skriver jag ner det. Så jag kan nog se alla men ingen annan tror ja?

Ja vad är perfektion? Det är så svårt. Men detta var verkligen något helt annat, detta var som ett tåg som bara körde över mig. Alla viner hade relativt stora personligheter och var unika i sitt slag.
Jag jobbar ju lite som gazzeto dello sport, mao 10an finns inte eller knappt? Alla viner för mig var 95-99 poäng i stort sett. Förutom 03 petrus som var alldeles för stängd. Chocken var väl att romanee-conti var så tillgänglig i så ung ålder. Den är svårbeskriven, men den smakar som man trodde vin skulle smaka innan man hade druckit vin i sitt liv, sen började iaf jag med dåliga viner genom studenten, som gjorde så man slutade med vin. Sen fick jag dricka en barolo, com g burlotto mongliviero 2013, år 2019. Efter det förändrades allt och jag började jaga på vinupplevelser.

Tillbaka till frågan, romanee-conti var 100% perfektion när det gäller pinot, tycker Petrus 06 var så otroligt överlägsen i doft och färg. nära perfektion. Lafite 09 var jätte bra och sexig och lite feminin, medans latour 10 var mer maskulin och kraftfull. Alla hade sin charm. Men dessa 4 viner var så nära 100 man kan komma, söta vinet kan jag ej uttala mig om och petrus 03 var för stängd och det var för tidigt att öppna den helt klart.

Ska ha en rödvinsbonanza på juldagen med lite vänner, kommer inte bli dessa viner såklart men kommer tillbaka med bilder efter den 25e... Nu kanske jag svär i kyrkan men håller på att göra ett quiz, om någon har några roliga frågor som kan tänkas komma med är det bara peppra på här...
Varför gör du inte dina smaknoter tillgängliga för alla? Tycker det skulle vara en tillgång för vincommunityn. Är ju också roligt/lärorikt att få andras feedback på det man skriver.

Vinerna på skärmdumpen är de som du angivit att du tog ut ur källaren. Alla är uttagna samma datum. Inga andra den dan. Kanske andra dagar? Databasen behöver ju inte reflektera verkligheten. Min gör det nog bara till 90% :ängel:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dag två med denna magiska butelj:
PXL_20221222_155005695.PORTRAIT.jpg


1989 Felix Solis Valdepeñas Viña Albali Gran Reserva, 91p
Blint är jag stensäker på att jag hade satt den som Bdx. Har den där underbara, skitiga Bdx-jorden som hästar och kor 'gödslat' fram i flaskan. Hittar, trots etiketten framför mig, inte ett spår av varken Spanien eller Tempranillo i denna dryck.

Som en fullmogen Bdx ur Tier 3 från en klassisk årgång av något lite varmare snitt. Långt från uberfrukten från många 2003 och 1982. Men... Tja.

Hoppas hitta fler att ta med till Sverige och svenska blindprovningar... Det här är ju kanonbra!

Kan inte säga att jag någonsin tänkt mig att någon Viña Albali GR skulle bli bättre med någon lagring. Och verkligen inte med 33 år på nacken...

Älskar detta med att år ut och år in förvånas över hur lite jag vet! Att bara hänge mig åt allt i denna underbara värld av vin - även om jag bara lyckas snudda vid bråkdelar...
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Dag två med denna magiska butelj:

Kan inte säga att jag någonsin tänkt mig att någon Viña Albali GR skulle bli bättre med någon lagring. Och verkligen inte med 33 år på nacken...

Älskar detta med att år ut och år in förvånas över hur lite jag vet! Att bara hänge mig åt allt i denna underbara värld av vin - även om jag bara lyckas snudda vid bråkdelar...
Bättre viner av tempranillo har kanske inte evigt liv, men väl i flaskan förefaller utvecklingen pågå långsamt och länge. Ofta en glad överraskning mot slutet av middagen alternativt kvällen efter.
 

Akimchik

Medlem
3619628
Varför gör du inte dina smaknoter tillgängliga för alla? Tycker det skulle vara en tillgång för vincommunityn. Är ju också roligt/lärorikt att få andras feedback på det man skriver.

Vinerna på skärmdumpen är de som du angivit att du tog ut ur källaren. Alla är uttagna samma datum. Inga andra den dan. Kanske andra dagar? Databasen behöver ju inte reflektera verkligheten. Min gör det nog bara till 90% :ängel:
Hej, Ja jag hör dig, har bara börjat lite smått. allt jag druckit är från "källaren" "gratis" och samma dag som jag skriver allt. Så sanningen finns enbart i texten och den är fan också lite skev. Det mesta av det jag dricker lägger jag in i "cellar" och sen dricker jag upp den och skriver lite, brukar ofta skriva dagen efter och då kanske jag har ngn anteckning på mobilen.
 

LeChat

Medlem
A00A9501-50FD-4DA3-83A2-B7256CB64CE4.jpeg

2015 Talenti Brunello di Montalcino

Ikväll blir det lady & lufsen-mat. Har aldrig provat någon Talenti tidigare, så tänkte passa på när det bjuds på spagetti & köttbullar i tomatsås.

Doften är lite stängd till en början men smaken växer till sig ganska snabbt med bl.a. körsbär, jord, tobak, kakao. Den fortsätter sedan att utvecklas till en elegant välbalanserad och fantastisk brunello!
Ett välproducerat kvalitetsvin som säkerligen kommer att ha en strålande framtid, men är lätt att avnjuta redan.:cigarr:
FA37109B-1BEA-4E4F-993E-9CA5F0048E90.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
3619628

Hej, Ja jag hör dig, har bara börjat lite smått. allt jag druckit är från "källaren" "gratis" och samma dag som jag skriver allt. Så sanningen finns enbart i texten och den är fan också lite skev. Det mesta av det jag dricker lägger jag in i "cellar" och sen dricker jag upp den och skriver lite, brukar ofta skriva dagen efter och då kanske jag har ngn anteckning på mobilen.
Precis som alla vi andra är långt från alla anteckningar skrivna med perfekt språk, total opartiskhet och i direkt samband med själva förtäringen :cool:
Det här är ingen exakt vetenskap och flaskvariation samman med etikettsbias och jagvariation bidrar till hur många och långa avsteg från det man upplevde förra helgen :vägg:
…men, bara såsom verkligheten är i vinets värld…
 
Last edited:
Toppen