Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mourvedre och Grenache ser jag framemot att prova. Dock verkar 2018 Mourvedre vara en vattendelare om en ser till två provningar, gjorda av forumets medlemmar för inte alltför länge sedan.
Skåne var först ut med att hylla den men därefter blev den mer eller mindre sågad i Götet ganska nyligen. Flaskvariation? Troligt, men inte säkert.
Folkvariation? :raseri:
 

Ozric

Medlem
Tidigt firande av Vinets Dag igår på Slottsholmen i Västervik.
aKl41ug.png

6ACGdfw.png

Lite lösa tankar nerskrivna efter hemkomsten igår:

Charles Heidsieck
Bra syra, saknade lite fyllighet för att möta upp syran dock.


Leitz Berg Roseneck
Bra för att vara riesling (jag är inget riesling-fan), mycket smak med en balanserad syra. Passade bra ihop med maten.


Stag's Leap Wine Cellars Karia
Klassisk superekad amerikansk chardonnay, men med tillräckligt mycket syra för att inte smaka som en tom cornflakes-kartong. Överraskande bra!


Williams Selyem Pinot Noir Sonoma County
Överlägset bästa vinet. En ny referenspunkt för pinot noir för mig. Oerhört imponerande djup och komplexitet. Mycket frukt med körsbär och hallon som förvandlas till jordgubbar tillsammans med mat.


L'Arbarello
Denna tyckte jag inte var speciellt intressant. Absolut inget fel på den och den är välgjord, men efter pinot noir-euforin innan så kändes den bara som ett nerköp. Mycket tanniner så det krävdes mat till.


Hugel Gewurztraminer
Mycket bra sött vin, ordentligt med syra, mycket fläder och sötsur citrus.


Gaja Grappa di Barbaresco
Första gången jag dricker grappa överhuvudtaget. Ganska gott som en digestif ihop med en kopp kaffe.
 

LarsW

Medlem
Simonsig Tiara 2005
Svårt att motstå när de släpper mogen bordeaux blend från SA till rimligt pris.
66% CS, 29% Merlot, 4% CF och 2% Petit Verdot

Läder och rostad tobak i näsan, städat stall. Svarta oliver och tändsticksplån. Denna hade jag kunnat missta för en polerad bordeaux på näsan – gillar!

I munnen är det mjukt och moget men det finns tillräckligt med tanniner för att det ska vara stabilt. Frukten är mittemellan varm och sval. Röda vinbär och körsbär. Gott om ek men den är integrerad. Lite barequetoner hintar åt nya världen snarare än gamla.

Saknar djupet för att bli ett stort vin. Eftersmaken är också halvkort.

Men det är mycket klunkglädje för 269 riksdaler!

Inget att spara på, korka upp och var glad!

89p
thumbnail_20230121_214409.jpg
 

JonasBo

Medlem
IMG_20230121_175730043.jpg

Igår provade jag Barbaresco 2019 från Produttori del Barbaresco.

Härlig på nosen med små röda bär, möjligtvis lite apelsinskal. Ingen aceton som man kan känna ibland.
I gommen en fröjd, men något nedtonat på allt. Bären, syran och tanninerna var där och uppfattades av sambon tamt. Jag gillade det dock även om man är van med lite mer kraft. 2018 som vi drack på nyår upplevdes mer bombastisk, men den har också frukt från cruerna då inga riservas gjordes den årgången.

Ändå blir min poäng 90 med utrymme för förbättring om några år.
 

The Wall

Medlem
Simonsig Tiara 2005
Svårt att motstå när de släpper mogen bordeaux blend från SA till rimligt pris.
66% CS, 29% Merlot, 4% CF och 2% Petit Verdot

Läder och rostad tobak i näsan, städat stall. Svarta oliver och tändsticksplån. Denna hade jag kunnat missta för en polerad bordeaux på näsan – gillar!

I munnen är det mjukt och moget men det finns tillräckligt med tanniner för att det ska vara stabilt. Frukten är mittemellan varm och sval. Röda vinbär och körsbär. Gott om ek men den är integrerad. Lite barequetoner hintar åt nya världen snarare än gamla.

Saknar djupet för att bli ett stort vin. Eftersmaken är också halvkort.

Men det är mycket klunkglädje för 269 riksdaler!

Inget att spara på, korka upp och var glad!

89p
Visa bifogad bild 28206
Bra not, tack för den! En liten undran, ingen grön paprikastjälk i doften?
 

The Wall

Medlem
Grön paprikastjälk?
Japp, som stjälken på grön paprika; lite beskare och lite mer koncentrerad stjälkighet än bara den gröna paprikafrukten. Bara grön paprika brukar för mig innebära cab franc och när det dessutom också drar åt det stjälkigare hållet finns det även spår av petit verdot.
 

LarsW

Medlem
Japp, som stjälken på grön paprika; lite beskare och lite mer koncentrerad stjälkighet än bara den gröna paprikafrukten. Bara grön paprika brukar för mig innebära cab franc och när det dessutom också drar åt det stjälkigare hållet finns det även spår av petit verdot.
Hum, aldrig associerat Petit Verdot med paprikastjälk. Lite paprika kan man med god vilja och vetskap att det finns CF i blenden nog hitta.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gaja Grappa di Barbaresco
Första gången jag dricker grappa överhuvudtaget. Ganska gott som en digestif ihop med en kopp kaffe.
Kaffe är hemskt (för mina överkänsliga smaklökar) men Grappa som inte sänkts med för mycket socker han vara bata så helt underbart! Ert menageri av viner gick verkligen inte av för hachjor. Fantastisk afton!
Lyckostar!
hubba.jpeg


Föredrar självTresterbrand eller ickesötad grappa...
 

LeChat

Medlem
D4FD29E9-6BEA-47D6-86F4-D0E7B6E8B797.jpeg

2016 Joseph Drouhin Beaune 1er Cru Les Cras

Denna har utvecklats en hel del sen sist (juli -21). Fortfarande med ett ungt uttryck men känns mer tillgänglig och njutbar idag. Komplex och med parfymerande drag.

Fyllig frukt för att vara bourgogne, och med en procent på 14 så blir den ganska krallig men är faktiskt inget som känns negativt här. Snygg syra hjälper säkert till att bära upp den. Kommer säkert bli fin till kalvfärsbullarna.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Årets första vinprovning i Sävedalen 2023-01-06 del 2 (rött och sött)

Närvarande var @Vingubben , @Crist(al)ian 77 , @feskhandlarn , @chambertin @Appel (andra delen delen av provningen)

Matviner, till en god lasagne:

9:
Blod, körsbär och granbarr i näsan. Mumma!
Solmogna körsbär och läckra tanniner. Tobak och läder och får en kort stund lite Bordeauxvibbar som sedan försvinner.
Gillar skarpt!
Casanova di Neri Brunello 2012.
En av de bättre brunellos i melanprisklassen i min bok och blev inte besviken. Till lasagne är den perfa!

10:
Torrt gräs och körsbär. Är först i Italien då jag hittar samma blod och rosmarin som i brunellon men med tiden blir det mer läder än blod.
I munnen svalare frukt. Körsbär och stall. Läder och tobak. Här hittar vi fortare till Bordeaux.
Pontet-Canet 2004
Gott vin men inte bästa årgången. Jag har druckit 2003 några gånger och den är väsentligt bättre än denna.

Visa bifogad bild 28097



Rödvinsflight, 7 viner på rad så nu får man hålla i sig…:

11:

Mörk choklad, blod och körsbärslikör i näsan. Massiv doft!
I munnen är det ungt! Varm frukt och massiva tanniner. Alkoholen märks tydligt. Massor av allt och allt slåss med varandra. Kommer ta tid för denna att bli harmonisk.
Jag gissade ung Gourt de Mautens.
Rätt svar var Guigal Côte-Rôtie La Landonne 2018.
Oj då! Hoppsan! Prosit!
Monster-Rhône! Med tiden kan den säkert bli bra men glöm i minst ett decennium är min spontana tanke.

12:
Stockkonservativ äldre Bordeuax i näsan. Läder. Tobak. Stall. Osv…
Stockkonservativ äldre Bordeaux i munnen. Läder, Tobak. Stall. Osv…
Men det är elegant och frukten har inte torkat ihop ännu utan är sval och det finns syra och tanniner som håller skeppet på rak kurs.
Min favorit bland rödvinerna. Gissade förra årtusendet på årgång men det var ungefär så långt jag kom.
Château Léoville 1986


13:

Rotfrukter och alkohol i näsan! Honungsglaserad palsternacka och rotselleri. Outspädd rödvinbärssaft.
I munnen är det inte kul. Alkohol i kvadrat och frukten är nästan helt borta och smakar i praktiken bara rotfrukt.
Får bara hicka av dessa viner. Nästan obehagligt att dricka. Verkligen inte min kopp te.
Föredrar sval frukt och klart mindre alkoholsötma (vilket kommer visa sig snart…)
Tänkte monstervin från USA eller kanske Australien.
Andremily Mourvèdre 2018
Okidoki, kollar CT… 96,6 poäng! Bara att inse att smaken är delad, jag kan inte se att detta kommer att lugna ner sig med tiden heller…

14:
Först är det skitigt stall och avlopp i näsan, med tiden försvinner avloppet men stallet städar de inte! Läder, cigaretter och en till solklar Bordeaux.
I munnen är det stockkonservativ (skitig) Bordeaux. Ceder, stall och läder. Frukten är lite för varm för mig.
Klart kraftigare vin än Léoville och jag gillar den förra bättre men har alla mot mig som röstar fram denna som flightvinnare. Inte dålig då, jag har den på 3e plats.
Château Lascombe 2005.

15:

Hallon, jordgubbar och rostfritt stål i näsan. Jag hamnar fort i Pinot Noir som druva och fastnar där…
I munnen det sval, sval frukt. Härligt bland alla alkoholstinna viner! Stannar kvar i Pinot-stallet till min stora förtretelse.
De andra sågar vinet ganska eftertryckligt men jag har det som nummer 2.
Mas Janeil Le Petit Pas 2021
En enkel Languedoc-Roussillon blend på syrah, grenache, carignan och mourvèdre.
Ska man äta ödmjukhetspaj när man rankar enklaste vinet före de monsterviner vi fick för övrigt i flighten? Jag håller fast vid att det var den svala frukten som gjorde det för mig!

16:
Here we go again!
Tobak, tändsticksplån och körsbärslikör i näsan. Alkoholsötman är bråkig.
I munnen är det to much of everything! Söta blåbär. Söta körsbär. Alkoholen har uppenbarligen klubbat ned syran och dumpat den i en gränd nånstans lååååångt borta.
Hamnar igen i USA. Dock inte så likt vin nr 13 som texten anger.
Andremily Syrah 2015.
Klart behagligare att dricka än Mourvedren men inte min typ av vin.

17:
WTF..?
Riktigt gammal (enkel) amarone i näsan. Alkohol och körsbärsllikör.
I munnen känns det mer som en övergången Chianti. Nagellack och torr frukt.
Inte väldigt gott men inte odrickbart. Gissar på gammal chianti.
Vino Tinto Epsanol Hittar en kod på baksidan som börjar på 89 så gissar det är tappat 1989…
Jättekul att dricka en övervintrad flaska av dessa, de var lite före min tid men känner igen dem.

Visa bifogad bild 28098


Så var det dags för lite sött. Nu börjar noterna bli lite svårlästa och kortfattade…

18:
Djupt bärnstensfärgat.
Brända karamell och botrytis. Honung. Solig citron (ser det ut som jag skrivit).
I munnen är det aprikos, brunt socker och en ordentlig syra. Massiv dos botrytis.
En eftesmak som varar en halv evighet. En halvflaska räcker fint till 6 personer.
Med två viner i flighten varav en är min så var denna inte svår att gissa på.
Feiler-Artinger Pinot Cuvée Ruster Ausbruch 1998
Inköpt på plats ur bakluckan på producentens bil efter en vinprovning nån gång i början av 2000-talet.
Blend av Weissburgunder (Pinot Blanc) , Grauburgunder (Pinot Gris), Chardonnay och Neuburger, har hållit ihop fint genom åren!

19:
I näsan ananas och…. Lever, jag har skrivit lever… fattar nada, måste menat något annat. Svag, om någon, botrytis.
I munnen kom jag så långt att jag skrev cykelslang och sen gav jag visst upp.
Château Guiraud 2015
Minns den som trevlig men lämnade inte något större intryck och hade ingen chans bredvid österrikaren i min bok.

Visa bifogad bild 28099


Första delen av provningen hittar ni här

2023 startar bra, stort tack till alla som var med och kämpade!

Visa bifogad bild 28184
2015 Andremily Syrah No. 4

En del tycker dessa viner är på tok för mycket av allt och andra älskar den maxade stilen. Jag trodde först att jag tillhörde den första kategorin men blev imponerad redan efter första flaskan.

Till skillnad från många andra alkoholmonster så tycker jag den ligger på en acceptabel och behaglig nivå. Men varför jag gillar Andremily, är framförallt föreningen av både elegans och kraft som imponerar tillsammans med goda komplexa aromer. Så jo, jag älskar det! :cigarr:

Doften bjuder på bl.a. bacon, vitpeppar, läder vilka också dyker upp i gommen, och som tillsammans med choklad, kaffe, lakrits och en härlig sälta gör vinet väldigt komplett.
Har druckit Syrah några gånger och EABA en gång. Fantastisk kvalitet hos båda tycker jag.

Mourvedre och Grenache ser jag framemot att prova. Dock verkar 2018 Mourvedre vara en vattendelare om en ser till två provningar, gjorda av forumets medlemmar för inte alltför länge sedan.
Skåne var först ut med att hylla den men därefter blev den mer eller mindre sågad i Götet ganska nyligen. Flaskvariation? Troligt, men inte säkert.

Har inte läst att någon provat Grenachen än här på forumet, och själv har jag väl planen att låta den ligga ett litet tag till i alla fall. Men någon annan får gärna dra en kork!:cool:

Resultatet från provningen med inverterade poäng (antal förstaröster):

Min ranking
  1. Château Lascombe 2005
  2. Andremily Syrah 2015
  3. Château Léoville 1986
  4. Guigal Côte-Rôtie La Landonne 2018
  5. Andremily Mourvèdre 2018
  6. Vino Tinto Epsanol
  7. Mas Janeil Le Petit Pas 2021
Total ranking:
  1. Château Lascombe 2005 - 9 p (6)
  2. Andremily Syrah 2015 - 21 p
  3. Château Léoville 1986 - 24 p (1)
  4. Guigal Côte-Rôtie La Landonne 2018 - 26 p
  5. Andremily Mourvèdre 2018 - 34 p
  6. Mas Janeil Le Petit Pas 2021 - 35 p
  7. Vino Tinto Epsanol - 47 p
Personligen finner jag ofta lite orena skitgia/rökiga BBQ-toner i Andremily som jag inte gillar.

Edit: Leoville fick en förstaröst.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Resultatet från provningen med inverterade poäng (antal förstaröster):

Min ranking
  1. Château Lascombe 2005
  2. Andremily Syrah 2015
  3. Château Léoville 1986
  4. Guigal Côte-Rôtie La Landonne 2018
  5. Andremily Mourvèdre 2018
  6. Vino Tinto Epsanol
  7. Mas Janeil Le Petit Pas 2021
Total ranking:
  1. Château Lascombe 2005 - 9 p (6)
  2. Andremily Syrah 2015 - 21 p
  3. Château Léoville 1986 - 24 p
  4. Guigal Côte-Rôtie La Landonne 2018 - 26 p
  5. Andremily Mourvèdre 2018 - 34 p
  6. Mas Janeil Le Petit Pas 2021 - 35 p (1)
  7. Vino Tinto Epsanol - 47 p
Personligen finner jag ofta lite orena skitgia/rökiga BBQ-toner i Andremily som jag inte gillar.
Vad gav ni vinerna för poäng på "normal" skala (100p)?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad gav ni vinerna för poäng på "normal" skala (100p)?
Vet inte om någon satte absoluta poäng. Själv kör jag 1-10 om jag sätter poäng och då hade Lascombe kunnat få 9 pinnar och Mourvedre 4. Fast det är ju lätt att säga efteråt...

Jag fyllde i alla fall inte på av Mourvedren.
 

buteljen

Medlem
Vet inte om någon satte absoluta poäng. Själv kör jag 1-10 om jag sätter poäng och då hade Lascombe kunnat få 9 pinnar och Mourvedre 4. Fast det är ju lätt att säga efteråt...

Jag fyllde i alla fall inte på av Mourvedren.
Är det inte intressantare med poäng på respektive vin än enbart inbördes ordning på vinerna?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är det inte intressantare med poäng på respektive vin än enbart inbördes ordning på vinerna?
Nej det tycker jag inte av metodologiska skäl. 100-poängskalans exakthet är en chimär och alla ligger olika på skalan. Min erfarenhet är även att nästan alla viner hamnar mellan 88-94 poäng. Innan avtäckning i alla fall...

Oavsett vilken skala och bedömning man använder sig av så kan man däremot rangordna.

Finns någon tråd om det någonstans.:)
 

buteljen

Medlem
Nej det tycker jag inte av metodologiska skäl. 100-poängskalans exakthet är en chimär och alla ligger olika på skalan. Min erfarenhet är även att nästan alla viner hamnar mellan 88-94 poäng. Innan avtäckning i alla fall...

Oavsett vilken skala och bedömning man använder sig av så kan man däremot rangordna.

Finns någon tråd om det någonstans.:)
Ok, tycker bara det vore spännande att få en hint om vinerna hamnar inom spannet medioker, bra, mycket bra etc. Det framgår ju inte alls :)
(OBS: Du behöver inte länka till tråden du refererar till :p)
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Ok, tycker bara det vore spännande att få en hint om vinerna hamnar inom spannet medioker, bra, mycket bra etc. Det framgår ju inte alls :)
(OBS: Du behöver inte länka till tråden du refererar till :p)
Ingen verkade ju gilla 2018 Mourvedre på provningen i Gbg.

Vet inte resultatet från provningen i Lund, annat än att du var lyrisk, och jag har bara kunnat hitta dina omdömen från er provning i augusti. Vad tyckte andra runt bordet, minns du hur snacket gick?
 
Toppen