Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Ingen verkade ju gilla 2018 Mourvedre på provningen i Gbg.

Vet inte resultatet från provningen i Lund, annat än att du var lyrisk, och jag har bara kunnat hitta dina omdömen från er provning i augusti. Vad tyckte andra runt bordet, minns du hur snacket gick?
Jag tänkte inte specifikt på Mourvèdren utan generellt så var det ju viner med som jag gillar så hade varit kul att veta ungefär hur de presterade :). Men det är ingen big deal:D

Mourvèdren jag hade med mig fick 96 p i snitt av alla runt bordet och blev näst bästa vin för kvällen. Så alla gillade den. Fantastiskt djup, koncentration men ändå elegant. Superfin energi och lager på lagerkänsla. Lång härlig finish. Typ :). Drack den ju även tre veckor efter BYOBn och skrev då så här:
I helgen som gick så öppnade jag några slattar jag haft i kylskåpet i flera veckor och försökte gissa vad det var för något.
Ett av vinerna var så in i h-vete bra. Tänkte att det måste vara Grange som jag drack för två veckor sedan, men kunde inte komma ihåg att jag hällt av något från Grange-flaskan. Visade sig vara en slatt Andremily Mourvedre som jag glömt att jag hade kvar efter BYOB'en för 3 veckor sedan.
 
Last edited:

Johan L

Medlem
20230122_125539.jpg

FineWines östgötafalang samlades återigen i en källare i Norrköping, den här gången i dubblerad styrka jämfört med sist med 8 provare. Vinets dag firades med 16 viner uppdelat på en flight bubbel, en flight vitt och två röda flighter. Med tanke på diskussionen ovan om 30 eller 50 år på Amarone var det ju intressant att det dök upp en Amarone med över 50 år på nacken.

Återigen en trevlig provning, tack alla inblandade och särskilt till arrangörerna!

Bubbelflight
Paul Bara Comtesse Marie de France 2008
Äppligt, mycket pinot-toner, fin rondör, begynnande mognad, mycket gott. Gissade något yngre än 2008. Kvällens välkomstvin och avtäcktes innan övriga bubbelflighten hälldes upp.
1 röst

Paul Dethune Cuvee a l'Ancienne 2012
Runt med viss mognad, lite krut i början som vädrar bort. Trevliga fattoner som gav fin vanilj. @KockJohan satte producenten.
1 röst

Jules Roches Prémices
Brettigt med drag av franska cideräpplen. Lättare och mer framträdande syra än ovan. Kändes inte tokungt. Växer lite med luft men tappar inte allt det kantiga. Inte riktigt min grej.
2 röster

Paul Bara Comtesse Marie de France 2012
Äppligt, viss rondör, yngre än välkomstvinet. Efter att jag skrivit dessa noter avslöjades att det i bubbelflighten fanns en yngre årgång av välkomstvinet och då blev det givet noterna lätt att placera det här.
0 röster

Benoit Beaufort Prestige Millésime 2008
Känns gammalt, med begynnande madeiratoner samt svampigt. Över sin topp. Inte min grej.
4 röster

20230122_125125.jpg


Vit flight
Guigal Saint-Joseph Lieu Dit Blanc 2018 (mitt vin)
Blöt ek, låg syra, mjuk frukt, lite bränt gummi. Många gissningar kring Sydafrika och jag kan hålla med om att ektonerna kändes mer i sydafrikansk än fransk stil. Dock lätt att placera som ett av mina två viner i flighten.
2 röster

Schloss Lieser Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese 2018 (mitt vin)
Blommigt aromatisk med lätta petroleumtoner och lite cantaloupe. Fin syra men också med en ganska stor, nektarlik sötma. Mycket härlig, levererar bra redan nu.
4 röster

Fumey Chatelain Arbois Savagnin 2018
Först lite acetonstickigt som var svårt att komma förbi, bara eftersmaken hintade då om att det fanns mycket mer. Med lite luft vädrades mycket av det stickiga bort och härliga florliknande toner började ge sig till känna. Hög syra, men inte var det väl en fino. Gissade till slut på Jura men inte Chardonnay (följdaktligen borde jag gissat Savagnin men just då kopplade in synapserna riktigt...).
2 röster

20230122_140647.jpg


Första röda flighten
Le Cimate Montefalco Sagrantino 2012
Mandel på doften, körsbär och paprika i smaken samt stor strävhet. Något italienskt med sisådär 5 år på nacken? Eller Cab Franc? Paprikan spökade. Provade mer senare under eftermiddagen och det växte på bra med lite mer luft.
0 röster

Tikves Barovo 2018
Massor av blåbär och fat. Ganska strävt. Snurrade in på Malbec pga blåbären men fick inte ihop det med strävheten. Gissade ändå på det till slut, med Zinfandel som någon bubblargissning. Visade sig innehålla mycket Kratosija som (eventuellt) är samma druva som Primitivo/Zinfandel.
2 röster

Nino Negri Nebbiolo Riserva Valtellina Superiore 2016
Ljust, och ganska lätt och elegant i smaken, åt Nebbiolohållet med lite asfaltstoner. Viss mognad. Gissade på Barolo med lite ålder. Har druckit vinet förut men kände inte igen det, och det var klart bättre nu.
3 röster

Cantine Lamberti Amarone Recioto della Valpolicella 1969
Tegelfärgad med rätt läbbig nagellacksdoft men trevlig smak med mängder av nyanser med bland annat nötter och smultron. Ingenting i smaken som gick att koppla ihop med en ung Amarone, men gissade ändå på något mycket gammalt italienskt. Speciellt, spännande och rätt gott.
3 röster

20230122_151722.jpg


Andra röda flighten
Vukoje Selekcija Grand Cuvee 2008
Grön och lite skitig på ett bra vis, med fin frukt bakom. Håller ihop fint i smaken. Var inne på Bordeaux-blend med Cab Franc. Personen som hade med vinet var innan avtäckning stensäker på att detta var en Chinon.
1 röst

Emblem 2016
Många Cab S-markörer med framförallt vinbär och blyerts. Stora tanniner som kommer lite smygandes. Kraftpaket!
3 röster

Giulia Negri Barolo Marassio 2018
Nästan spritsig med röda bär och mjuk frukt men mycket tanniner. Fick inte ihop det till något annat än Nebbiolo.
0 röster

Barbi Brunello de Montalcino 2016
Mjuk, snäll frukt, lite stickig alkohol. Snällt men gott liksom. Satt fint till den efterföljande pizzan.
4 röster

20230122_160847.jpg


Omröstning kvällens vin
Benoit Beaufort Prestige Millésime 2008 - 3 röster
Guigal Saint-Joseph Lieu Dit Blanc 2018 - 2 röster
Jules Roches Prémices - 2 röster
Schloss Lieser Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese 2018 - 1 röst
 

Thirsty

Smygnykterist
Judgement of Paris
Provning på teamat Judgement of Paris men med producenternas ”näst bästa” viner med årgång 2016 (med undantag för ett vin som var 2015). Ålder i nivå med motsvarande som vid originalprovningen.

Judgement of Paris.jpg


Poängordning (vid lika poäng, flest bästa röster):

Poäng judgement.PNG


Vinerna är unga vilket märktes trots lång luftning. Fanns viss skillnad mellan de franska och amerikanska vinerna vilket primärt märktes på faten. Misstänker att de amerikanska vinerna hade fördel av den korta lagringsperioden, speciellt de franska modell dyrare skulle må väsentligt bättre av mer tid på korken.
Min topp tre: Stag’s Leap Fey (2015), Ridge Estate Cabernet Sauvignon (2016) och Le Clarence De Hut-Brion (2016).
 
Lördagen bjöd på en mycket trevlig tilställning på PM & Vänner med inledande föreläsning/provning av moderna Spanien med Ruben Sanz Ramiro.
Efter provningen var det vinmässa med ett ca 40-tal kvalitativa hantverksviner.

Nedan är höjdpunkterna:
A Pedreira - Bodega Fulcro - Rias Baixas - 2021
La Hacienda De Dona Francisca Palomino - Calleluja - Sanlúcar de Barrameda - 2021
Bhilar - Bodegas Bhilar - Rioja - 2021
Phincas - Bodegas Bhilar - Rioja - 2019
Picaro del Aguila Tinto - Dominio del Aguila - Ribera del Duero - 2020
Reserva - Dominio del Aguila - Ribera del Duero - 2018
Mirabras Palomino Fino - Barbadillo - Jerez - 2019
Argos Les Poete - Guillaume Sorbe - Loire - 2018
Doucinello - Le Sang Des Cailloux - Vacqueyras - 2020
Cuvee Perpetuelle Extra Brut - Bonnet Ponson - Champagne
Spätburgunder Kabinett Trocket - Koehler Ruprecht - Pfalz - 2018
Fass 6 Senior Ayler Riesling - Peter Lauer - Mosel - 2021


Stack ut gjorde tveklöst Aguilas viner. Reservan var dagens höjdpunkt, följd av Picaron och Vacqueyrasen.
Bhilar var en ny Riojatillverkare för mig. Mycket hög kvalitet men behöver lite tid på rygg. Vinmakaren var själv på plats och hällde vinet.


1674465094758.png
1674465129908.png
1674465160797.png
1674465197344.png
1674465240179.png
1674465274112.png
1674465310402.png
1674465334009.png
1674465379009.png
1674465398910.png
 

Attachments

  • 1674465363776.png
    1674465363776.png
    174 KB · Visningar: 32

Thirsty

Smygnykterist
Sent inlägg från två tillfällen (med @Jos och @Oscaro ) men då det var med på topplistan över 2022 års bästa viner så kommer några rader om än att anteckningar uteblev vid provningstillfället.

Charles Lachaux – Vosne Romanée 1 Cru Les Suchots 2020
Första vinet och känns lovande. Hallon, rosor, lätt grön ton. Ungt men gott.
Ett trevligt negociant vinet.

Domaine Arnoux-Lachaux – Vosne Romanée Les Chaumes 2019
Ett stort steg upp från Charles Lachaux om än ingen 1 cru men vad gör det. Doften, komplexiteten är fantastisk. Påtagligt ung men vad gör det när det är så gott. Lätt ångest varje gång man dricker då det blir mindre i glaset, om än att det senare blev påfyllt ett par gånger. Riktigt gott att dricka redan nu. Årgången 2019 är trevlig.

Domaine Arnoux-Lachaux – Echezaux 2019
Nu går vi ytterligare ett steg upp. Doften är än mer fantastisk, ja jäklar. Munnen är inte lika tillgänglig som Vosnen och är uppenbart för ung för att egentligen dricka men det är fortfarande jäkligt gott och kombinationen med doften lyfter den till vinnaren. Tanniner, jordgubbar, bär, komplexiteten och längden, riktigt bra. Fantastiskt vin.

Montevertine – Le Pergole Torte 2016
Hyllad av kritiker. Det var gott men hamnade tämligen I skymundan i konkuransen från bourgogne. Taskigt tillfälle och dricka den.

Winjas första provningen.jpg


Winjas del 1.jpg
 

chambertin

Medlem
Ingen verkade ju gilla 2018 Mourvedre på provningen i Gbg.

Vet inte resultatet från provningen i Lund, annat än att du var lyrisk, och jag har bara kunnat hitta dina omdömen från er provning i augusti. Vad tyckte andra runt bordet, minns du hur snacket gick?
Ja Mourvèdren var riktigt knepig men alla (nästan) gillade Syrahn. Mourvèdren hade (i mitt tycke) inga som helst druvtypiska markörer och jag (till skillnad från @Crist(al)ian 77 ) gillar Bandol, Mourvèdre-dominerade C9dP och bra spanjorer på druvan. Riktigt knepig näsa med drag åt Muscat-aromer vilket kör sig komplett för mig vg röda viner i allmänhet och i synnerhet hos kraftpaket som denna. Kraftpaketet saknade också en rejäl dos tanniner vilket i min bok bör vara signum hos en Mourvèdre.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Judgement of Paris
Provning på teamat Judgement of Paris men med producenternas ”näst bästa” viner med årgång 2016 (med undantag för ett vin som var 2015). Ålder i nivå med motsvarande som vid originalprovningen.

Visa bifogad bild 28229

Poängordning (vid lika poäng, flest bästa röster):

Visa bifogad bild 28230

Vinerna är unga vilket märktes trots lång luftning. Fanns viss skillnad mellan de franska och amerikanska vinerna vilket primärt märktes på faten. Misstänker att de amerikanska vinerna hade fördel av den korta lagringsperioden, speciellt de franska modell dyrare skulle må väsentligt bättre av mer tid på korken.
Min topp tre: Stag’s Leap Fey (2015), Ridge Estate Cabernet Sauvignon (2016) och Le Clarence De Hut-Brion (2016).
Grymt kul upplägg! Extra kul att Freemark Abbey vann eftersom deras Bosché 2001 var min första ahaupplevelse när det gäller rödtjut. Gillar även deras "vanliga" cab som på den goda tiden kostade 400 kr.

Provades de här vinerna med bordeauxgubbgänget? I så fall är resultaten extra kuliga.:D
 

Vingubben

Medlem
Ja Mourvèdren var riktigt knepig men alla (nästan) gillade Syrahn. Mourvèdren hade (i mitt tycke) inga som helst druvtypiska markörer och jag (till skillnad från @Crist(al)ian 77 ) gillar Bandol, Mourvèdre-dominerade C9dP och bra spanjorer på druvan. Riktigt knepig näsa med drag åt Muscat-aromer vilket kör sig komplett för mig vg röda viner i allmänhet och i synnerhet hos kraftpaket som denna. Kraftpaketet saknade också en rejäl dos tanniner vilket i min bok bör vara signum hos en Mourvèdre.
Jag gissade på Zinfandel, är väl så långt från Mourvedre man kan komma. Knepigt.
 

buteljen

Medlem
Ja Mourvèdren var riktigt knepig men alla (nästan) gillade Syrahn. Mourvèdren hade (i mitt tycke) inga som helst druvtypiska markörer och jag (till skillnad från @Crist(al)ian 77 ) gillar Bandol, Mourvèdre-dominerade C9dP och bra spanjorer på druvan. Riktigt knepig näsa med drag åt Muscat-aromer vilket kör sig komplett för mig vg röda viner i allmänhet och i synnerhet hos kraftpaket som denna. Kraftpaketet saknade också en rejäl dos tanniner vilket i min bok bör vara signum hos en Mourvèdre.
Oj, muscat-aromer låter ju riktigt knepigt.
Vad gäller druvtypicitet så är jag osäker på om vi i Lund diskuterade det så mycket. Det var mer så att alla (tror jag, jag är på resande fot så har inte dokumentationen här) tyckte det var ett riktigt bra kvalitetsvin. Om avsaknad av druvtypicitet skall dra ner bedömningen eller ej kan man ju diskutera. Men jmfr Ozyetra som inte heller är ett druvtypiskt vin, där faller de flesta pladask ändå och ger den höga bedömningar.

Får dock ingen kläm på om ni i er bedömning av Mourvdren tycker den är "medioker "(under 80)/"bra och välgjord" 80-85 eller om den kanske kommer upp i högre poäng för att det trots att det inte föll er i smaken kanske ändå är ett välgjort kvalitetsvin (dock låter det inte så :D)?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Oj, muscat-aromer låter ju riktigt knepigt.
Vad gäller druvtypicitet så är jag osäker på om vi i Lund diskuterade det så mycket. Det var mer så att alla (tror jag, jag är på resande fot så har inte dokumentationen här) tyckte det var ett riktigt bra kvalitetsvin. Om avsaknad av druvtypicitet skall dra ner bedömningen eller ej kan man ju diskutera. Men jmfr Ozyetra som inte heller är ett druvtypiskt vin, där faller de flesta pladask ändå och ger den höga bedömningar.
:
Får dock ingen kläm på om ni i er bedömning av Mourvdren tycker den är "medioker "(under 80)/"bra och välgjord" 80-85 eller om den kanske kommer upp i högre poäng för att det trots att det inte föll er i smaken kanske ändå är ett välgjort kvalitetsvin (dock låter det inte så :D)?
Närmsta vin poängmässigt:
  • Andremily Mourvèdre 2018 - 34 p
  • Mas Janeil Le Petit Pas 2021 - 35 p
Bara att köpa, prova och sätta poäng själv så vet du hur bra vi göteborgare tyckte Andremily var.:kyss:
 

Vingubben

Medlem
Oj, muscat-aromer låter ju riktigt knepigt.
Vad gäller druvtypicitet så är jag osäker på om vi i Lund diskuterade det så mycket. Det var mer så att alla (tror jag, jag är på resande fot så har inte dokumentationen här) tyckte det var ett riktigt bra kvalitetsvin. Om avsaknad av druvtypicitet skall dra ner bedömningen eller ej kan man ju diskutera. Men jmfr Ozyetra som inte heller är ett druvtypiskt vin, där faller de flesta pladask ändå och ger den höga bedömningar.

Får dock ingen kläm på om ni i er bedömning av Mourvdren tycker den är "medioker "(under 80)/"bra och välgjord" 80-85 eller om den kanske kommer upp i högre poäng för att det trots att det inte föll er i smaken kanske ändå är ett välgjort kvalitetsvin (dock låter det inte så :D)?
Vi drack alla vinerna blint så någon bedömning av druvtypicitet gjordes inte, och inte heller någon poängsättning, utan bara en röstning av inbördes ordning. Blir lite svårt att i efterhand göra en någorlunda korrekt poängsättning, då referensen var att den var bättre än Vino Tinto anno 1989. Vi skall inte heller glömma att de sju runt bordet som röstade hade tryckt i sig tio flaskor skumpa och två pavor rödvin innan den här flighten.
 

Poussard

Medlem
Jag gissade på Zinfandel, är väl så långt från Mourvedre man kan komma. Knepigt.
Jag frågade ChatGPT om saken och förvisso sa den att de var helt olika, men den sa även att druvor som liknade Zinfandel var bl.a. Petite Syrah och Carignan, och druvor som liknade Mourvedre var bl.a. Petite Syrah och Carignan. (Ja, Syrah kom över på listan vad gäller Mourvedre och Primitivo över för Zinfandel, men kul ändå).
 

buteljen

Medlem
Vi drack alla vinerna blint så någon bedömning av druvtypicitet gjordes inte, och inte heller någon poängsättning, utan bara en röstning av inbördes ordning. Blir lite svårt att i efterhand göra en någorlunda korrekt poängsättning, då referensen var att den var bättre än Vino Tinto anno 1989. Vi skall inte heller glömma att de sju runt bordet som röstade hade tryckt i sig tio flaskor skumpa och två pavor rödvin innan den här flighten.
Tack :).
 

Vingubben

Medlem
Jag frågade ChatGPT om saken och förvisso sa den att de var helt olika, men den sa även att druvor som liknade Zinfandel var bl.a. Petite Syrah och Carignan, och druvor som liknade Mourvedre var bl.a. Petite Syrah och Carignan. (Ja, Syrah kom över på listan vad gäller Mourvedre och Primitivo över för Zinfandel, men kul ändå).
Jag visste det:D
 

Jos

Medlem
Judgement of Paris
Provning på teamat Judgement of Paris men med producenternas ”näst bästa” viner med årgång 2016 (med undantag för ett vin som var 2015). Ålder i nivå med motsvarande som vid originalprovningen.

Visa bifogad bild 28229

Poängordning (vid lika poäng, flest bästa röster):

Visa bifogad bild 28230

Vinerna är unga vilket märktes trots lång luftning. Fanns viss skillnad mellan de franska och amerikanska vinerna vilket primärt märktes på faten. Misstänker att de amerikanska vinerna hade fördel av den korta lagringsperioden, speciellt de franska modell dyrare skulle må väsentligt bättre av mer tid på korken.
Min topp tre: Stag’s Leap Fey (2015), Ridge Estate Cabernet Sauvignon (2016) och Le Clarence De Hut-Brion (2016).
Min etta var Leoville med Ridge som tvåa
 

Jos

Medlem
Sent inlägg från två tillfällen (med @Jos och @Oscaro ) men då det var med på topplistan över 2022 års bästa viner så kommer några rader om än att anteckningar uteblev vid provningstillfället.

Charles Lachaux – Vosne Romanée 1 Cru Les Suchots 2020
Första vinet och känns lovande. Hallon, rosor, lätt grön ton. Ungt men gott.
Ett trevligt negociant vinet.

Domaine Arnoux-Lachaux – Vosne Romanée Les Chaumes 2019
Ett stort steg upp från Charles Lachaux om än ingen 1 cru men vad gör det. Doften, komplexiteten är fantastisk. Påtagligt ung men vad gör det när det är så gott. Lätt ångest varje gång man dricker då det blir mindre i glaset, om än att det senare blev påfyllt ett par gånger. Riktigt gott att dricka redan nu. Årgången 2019 är trevlig.

Domaine Arnoux-Lachaux – Echezaux 2019
Nu går vi ytterligare ett steg upp. Doften är än mer fantastisk, ja jäklar. Munnen är inte lika tillgänglig som Vosnen och är uppenbart för ung för att egentligen dricka men det är fortfarande jäkligt gott och kombinationen med doften lyfter den till vinnaren. Tanniner, jordgubbar, bär, komplexiteten och längden, riktigt bra. Fantastiskt vin.

Montevertine – Le Pergole Torte 2016
Hyllad av kritiker. Det var gott men hamnade tämligen I skymundan i konkuransen från bourgogne. Taskigt tillfälle och dricka den.

Visa bifogad bild 28231

Visa bifogad bild 28232
Jo Les Chaumes är premier cru :)
 

Esko

Medlem
BF95B506-F77E-4A57-9FB5-7287D0B96CB2.jpeg
Förra veckans firande av sambons födelsedag levererade denna trio.
Chateau Mouton Rotschild 83 och Chateau Giscour 1998. Spontant tänkte jag att vi skulle få två vitt skilda vinupplevelser men så var inte fallet.

Giscour hade i doften en lätt air av fläder otroligt nog, följt av lingon och tranbär. Ett väldigt mörkt vin i smak och doft. Blyerts, bläck, varmt trä och mörk frukt, kraftiga tanniner.

Mouton Rotschild, skulle de vara sammetslent och något helt annat? Nä vinerna var förvånansvärt lika. Rökig och lite blod och chark i doften ihop med humidor. Jag upplever inte vinerna som vitt skilda i ålder eller ens som särskilt gamla. Blyerts och tydliga tanniner. Sträv och ett visst motstånd. Men efterhand med luftning mycket elegantare än Giscour.

Vinerna landar på varsin sida 90p.
 

chambertin

Medlem
Oj, muscat-aromer låter ju riktigt knepigt.
Vad gäller druvtypicitet så är jag osäker på om vi i Lund diskuterade det så mycket. Det var mer så att alla (tror jag, jag är på resande fot så har inte dokumentationen här) tyckte det var ett riktigt bra kvalitetsvin. Om avsaknad av druvtypicitet skall dra ner bedömningen eller ej kan man ju diskutera. Men jmfr Ozyetra som inte heller är ett druvtypiskt vin, där faller de flesta pladask ändå och ger den höga bedömningar.

Får dock ingen kläm på om ni i er bedömning av Mourvdren tycker den är "medioker "(under 80)/"bra och välgjord" 80-85 eller om den kanske kommer upp i högre poäng för att det trots att det inte föll er i smaken kanske ändå är ett välgjort kvalitetsvin (dock låter det inte så :D)?
Min kommentar om druvtypicitet skall nog snarare ses som reflektion efter att jag fick reda på vad det var. Jag kunde aldrig föreställa mig att det här kunde vara Mourvèdre när jag hade den i glaset.

Jämförelsen med Ozyetra eller MarMar haltar lite för min del då man ju (förutom de vanligaste R-markörerna) översköljs av massor med andra positiva intryck medans vår Mourvèdre i mitt tycke saknade flera komponenter för att jag skulle ranka den högt. Min största invändning med vinet var dock doften och avsaknaden av tanniner i nivå att matcha den massiva frukten. Ngt som däremot inte saknades i Syrahn.

När jag läser och ser hur ni upplevt samma vin så verkar det ju inte vara helt osannolikt att ngt varit tokigt med vår flaska. Dessutom hade vi ju en klockren Syrah i samma flight vilken verkligen inte gjorde bort sig.
 
Toppen