Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IsKr

Medlem
Drack Dr. Hermann erdener treppchen riesling spätlese 2019 till sesampanerad tonfisk igår och fortsatte med resten av flaskan idag. Kanske inte bästa matchningen till maten, men själv dressingen och då framförallt bitarna av ingefära satt som en smäck med vinet.
Det doftar av persika, kanderade citrusskal, ananas. I munnen återkommer det ovan nämnda och matchas av en behaglig syra och sötma, samt en trevlig skalbeska som nästan är lite pepprig. Jag gillar beskan/pepprigheten i slutet, tyckte det passade till vinet. Konsistensen är lätt oljig. Vuxenläsken dracks ur zalto vitvinsglas.
 

Hampe

Medlem
Medelintensiv blåröd färg. Inga direkta tegelnyanser. Doften är fruktig med en blandning av ung och mogen frukt. Körsbär, blåbär och choklad. Doftar mer Italien än Frankrike druvorna till trots. Fortfarande bra syra, något avrundade tanniner. Smaken är lång och noterna är liknande de jag fann i doften. Faten är väl integrerade. Håller säkert flera år till. 91P.
 

Attachments

  • 93A12DCE-8D55-4A7A-9CD0-8C08EC0E67F8.jpeg
    93A12DCE-8D55-4A7A-9CD0-8C08EC0E67F8.jpeg
    38 KB · Visningar: 79

MarkusJ

Medlem
Det är ju såklart ett ovanligt dyrt vin att ha med på en BYOB :D. Men tycker det är kul att dela sådana här speciella flaskor med detta gäng. Alla är väldigt erfarna och det finns mycket att lära! Har ytterligare tre flaskor av 08an så de får ligga till sig några år! Men det är ju redan en fantastisk champagne även om den inte når upp till 100p.
Ja, jag har också insett att det typ är roligare att köra sådana speciella flaskor i motsvarande sällskap, och framförallt blint. Sen antar jag att du slapp betala €830 styck för dina också :)
 
Merlotbaserade Balthus vore ju också kul att testa :)
Drack en Balthus 03 på 28+ här i Gbg i slutet av januari. Sommelierern fick fria händer att plocka fram en röd bordeaux under 2000:- till huvudrätten (and och rödbeta). Okänd producent för mig dessförinnan. Perfekt mogen, mjuk med lång smak av mörka bär, ceder osv. Sväng in där nästa gång du är i krokarna. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2012 Paleo Rosso, 95p

PXL_20230314_093712858.jpg


Ett fantastiskt vin!
Intensivt som en Lamborghini.
Kan inte få nog av att dricka dem.
Gifte sig med nästan alla rätterna på Du Vin HACHISH i afton (egen tråd).
Det enda jag skulle vilja med den är att lära mig var alla CF-markörer gömmer sig. Jag hittar inte åt en endaste enda...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Smma vin, min not på CT:

I wanted to keep my next bottle for 10 years, but managed barely a month…

Beautifully pure, intense, well-built and polished to a degree I don't think I have ever come across. Too beautiful.

Only things I don't understand:
- Blinded, how to recognize this as a CF?
- When will it be at the top of its game?

2 btls to go and 10 years is the trampoline I'm looking at. But, trend says they're both gone before summer strikes the Northern hemisphere…
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Merlotbaserade Balthus vore ju också kul att testa :)
Som av en händelse har vi en 2008 Balthus som ligger och väntar på ett gott tillfälle. Den råkar stå på årets drick-upp-lista. Återkommer med omdöme.
Köptes samtidigt som 2009 Reignac som vi ploppade för snart 11 år sedan. Ogästvänligt och svårbedömt vin då. Förmodligen bättre idag, men vi har inga flaskor kvar av den.
 

Ozric

Medlem
Slottsholmen här i Västervik har varje onsdag en drop-inprovning av fyra viner. Jag går alltid på detta men har inte skrivit ner några anteckningar här på forumet innan.

Idag var temat vita viner från Bourgogne:

11-e1678377557339.png



1. 2018 Domaine Roux Père & Fils, Bourgogne Aligoté, Bourgogne, Frankrike
2. 2017 Domaine François Confuron-Gindre, Bourgogne Aligoté, Bourgogne, Frankrike
3. 2018 Domaine D’Ardhuy Hautes Côtes de Beaune, ”Les Perrières”, Bourgogne, Frankrike
4. 1997 Chablis Sainte Claire Vieilles Vignes, Bourgogne, Frankrike

--

1. 2018 Domaine Roux Père & Fils, Bourgogne Aligoté, Bourgogne, Frankrike

Doft: Anigen grön, lite vax, mjuk frukt, persika, litchi, mineral.

Smak: Hög syra i entrén, ganska neutral med flyktig sötaktig frukt. Torr eftersmak.

-

2. 2017 Domaine François Confuron-Gindre, Bourgogne Aligoté, Bourgogne, Frankrike

Doft: Papper, salta nötter, aningen rökig mineral.

Smak: Balanserad entré, fin syra, gula äpplen. Överlag lite stram. Lite fadd eftersmak med gula äpplen.

-

3. 2018 Domaine D’Ardhuy Hautes Côtes de Beaune, ”Les Perrières”, Bourgogne, Frankrike

Doft: Punsch, vanilj, gröna oliver, persika, piptobak.

Smak: Rund entré, mjuk aromatisk frukt. Lite papprig i eftersmaken men även äpplen och plommon.

-

4. 1997 Chablis Sainte Claire Vieilles Vignes, Bourgogne, Frankrike

Doft: Dill, smör, torsk, vanilj, väldigt mogen frukt.

Smak: Dill, kola, lite rök, balanserad lite låg syra men som är väldigt fin och närvarande. Macadamianötter som även finns i eftersmaken.

-

Trean var den bästa tyckte jag, väldigt komplex och härlig doft.

Har ni vägarna förbi Västervik på en onsdagkväll rekommenderar jag Slottsholmen.
 

Håkan

Medlem
Keller Morstein 2008. Årgången ansågs först som något misslyckad men med lite perspektiv så här efteråt är de flesta överens om att den ändå blev tämligen lyckad, framförallt på de torrare vinerna. Nu börjar det väl bli glest med 2008or kvar och många är nog på väg nedåt. Detta gäller dock inte Morstein 2008 i Kellers skepnad som presterar på topp. Örtig och gräsig med den vanliga Morsteinstenigheten (den heter väl inte Morstein för ingenting). Väldigt elegant och finstämd, inget vin som bygger på kraft utan helt på elegans. I helt perfekt drickläge, verkar alltså som om 15 år torde vara idealiskt för Keller. Bara så ni vet. Blint 95 p.

20230314_214602.jpg
 

HerrMelin

Medlem
När jag fantiserade om hur första DRC glaset skulle förtäras hade jag helt klart en annan miljö i åtanke än på ett ICA, men när ICA Liljeholmen säljer Echezeaux på glas för 375kr då beställer man en taxi och ropar, plattan i mattan!

Återkommer med TN
 

Attachments

  • 6F2207DA-E397-4023-8CEE-BAB14DFAD843.jpeg
    6F2207DA-E397-4023-8CEE-BAB14DFAD843.jpeg
    66,1 KB · Visningar: 174

Magikern

Medlem
När jag fantiserade om hur första DRC glaset skulle förtäras hade jag helt klart en annan miljö i åtanke än på ett ICA, men när ICA Liljeholmen säljer Echezeaux på glas för 375kr då beställer man en taxi och ropar, plattan i mattan!

Återkommer med TN
Vilken årgång? :)
 

matage

Medlem
När jag fantiserade om hur första DRC glaset skulle förtäras hade jag helt klart en annan miljö i åtanke än på ett ICA, men när ICA Liljeholmen säljer Echezeaux på glas för 375kr då beställer man en taxi och ropar, plattan i mattan!

Återkommer med TN
Nu är inte Liljeholmen mn närmaste ICA men ändå... hur/var kommuniceras sån info ut?
Det är ju gränsande till att det borde vara en VMA! ;)
 

HerrMelin

Medlem
DRC Echezeaux - 2018

Näsa:
är väldigt ungt och större delen är fat, men det bjuds även på mogna körsbär, dom där perfekt mörka och mogna körsbären, jordgubbar och märkligt nog sockerrör (coca cola?)

Mun: Vilken otroligt fin fathantering, sammetslent! jordgubbar, hallon, körsbär, lite viol... medel syra och medel tanniner.
får även lite mognadstoner? måste vara något annat som min novisa palett inte riktigt kan identifiera men tycker att det inte borde finnas i en flaska från -18 ?

Reflektioner efter att glaset är slut: vilket otroligt hantverk detta är, längden har inget slut och fortsätter bara att leva kvar, den har flyttat in och bor numera i min mun utan någon hyra.
Allt är så välbalanserat och välavvägt, inga avvikande smaker som sticker iväg eller stör, allt är i symbios.

Självklart blir man påverkad när man vet vad man dricker, men det går inte att undgå hur bra detta är, the hype is real!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Slottsholmen här i Västervik har varje onsdag en drop-inprovning av fyra viner. Jag går alltid på detta men har inte skrivit ner några anteckningar här på forumet innan.

Idag var temat vita viner från Bourgogne:

Visa bifogad bild 28724


1. 2018 Domaine Roux Père & Fils, Bourgogne Aligoté, Bourgogne, Frankrike
2. 2017 Domaine François Confuron-Gindre, Bourgogne Aligoté, Bourgogne, Frankrike
3. 2018 Domaine D’Ardhuy Hautes Côtes de Beaune, ”Les Perrières”, Bourgogne, Frankrike
4. 1997 Chablis Sainte Claire Vieilles Vignes, Bourgogne, Frankrike

--

1. 2018 Domaine Roux Père & Fils, Bourgogne Aligoté, Bourgogne, Frankrike

Doft: Anigen grön, lite vax, mjuk frukt, persika, litchi, mineral.

Smak: Hög syra i entrén, ganska neutral med flyktig sötaktig frukt. Torr eftersmak.

-

2. 2017 Domaine François Confuron-Gindre, Bourgogne Aligoté, Bourgogne, Frankrike

Doft: Papper, salta nötter, aningen rökig mineral.

Smak: Balanserad entré, fin syra, gula äpplen. Överlag lite stram. Lite fadd eftersmak med gula äpplen.

-

3. 2018 Domaine D’Ardhuy Hautes Côtes de Beaune, ”Les Perrières”, Bourgogne, Frankrike

Doft: Punsch, vanilj, gröna oliver, persika, piptobak.

Smak: Rund entré, mjuk aromatisk frukt. Lite papprig i eftersmaken men även äpplen och plommon.

-

4. 1997 Chablis Sainte Claire Vieilles Vignes, Bourgogne, Frankrike

Doft: Dill, smör, torsk, vanilj, väldigt mogen frukt.

Smak: Dill, kola, lite rök, balanserad lite låg syra men som är väldigt fin och närvarande. Macadamianötter som även finns i eftersmaken.

-

Trean var den bästa tyckte jag, väldigt komplex och härlig doft.

Har ni vägarna förbi Västervik på en onsdagkväll rekommenderar jag Slottsholmen.
Har varit i Västervik flera gånger men slogs bara av den pittoreska stadskärnan (och de trevliga mönniskorna). Hade jag vetat att där fanns vinprovningsskoj hade jag stannat längre och, förmodligen, återkommit oftare :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
När jag fantiserade om hur första DRC glaset skulle förtäras hade jag helt klart en annan miljö i åtanke än på ett ICA, men när ICA Liljeholmen säljer Echezeaux på glas för 375kr då beställer man en taxi och ropar, plattan i mattan!

Återkommer med TN
Din objektiva smaknot är mer intressant än Hollywoodglittret :cigarr:
Kan du ärligen säga att du hade plockat denna som megadyr PN i en blindprovning?

I mina unga dar var jag helt övertygad om att jag aldrig kunde ta fel på en bättre Bdx och ett "lägre" vin. Men, oj, det kunde jag inte som ung, och det kan jag inte som veteran.

Vad är din tanke?
Etikettsprisvärt?
 

HerrMelin

Medlem
Din objektiva smaknot är mer intressant än Hollywoodglittret :cigarr:
Kan du ärligen säga att du hade plockat denna som megadyr PN i en blindprovning?

I mina unga dar var jag helt övertygad om att jag aldrig kunde ta fel på en bättre Bdx och ett "lägre" vin. Men, oj, det kunde jag inte som ung, och det kan jag inte som veteran.

Vad är din tanke?
Etikettsprisvärt?
Förstår, Hollywood-glittret på ICA kan såklart sticka många i ögonen...
Som jag skrev i min smaknot så är det såklart svårt att inte bli påverkad av etiketten, med det sagt, så är det ett otroligt hantverk och det går inte att maskera med ögonbindel eller strumpa över flaskan.

Hade jag kunnat säga blint att vinet är värt 20-30 tkr? nej, det är över min förmåga, men det va utan något tvivel helt klart värt 375kr för ett glas.
 

Thirsty

Smygnykterist
Din objektiva smaknot är mer intressant än Hollywoodglittret :cigarr:
Kan du ärligen säga att du hade plockat denna som megadyr PN i en blindprovning?

I mina unga dar var jag helt övertygad om att jag aldrig kunde ta fel på en bättre Bdx och ett "lägre" vin. Men, oj, det kunde jag inte som ung, och det kan jag inte som veteran.

Vad är din tanke?
Etikettsprisvärt?
En stark doft av jante spred sig över forumet... :rolleyes:
 
Toppen