Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan

Medlem
Rhoneviner stod för temat i veckan (ja Rhone flyter även i Schweiz) från norr till söder, iallafall var det temat men en korkad Guigal gjorde att det inte helt höll, vet inte riktigt var Gonon tar sina druvor ifrån.
Mercier 2010 Syrah. En väldigt mjuk, nästan sammetslen frukt känns som superlativet med det här vinet, nickel svart vinbär och kungen av Danmark är det närmsta smaken kommer. Det finns en del ek här men den är väl integrerad. Riktigt bra och Mercier är nästan i klass med Simon Maye. 94 p
Guigal Chateau d'Ampuius Cote Rotie 2010. Nu är jag rätt hård men jag tycker att Guigal ekar det här alldeles för mycket. Ampuis har inte tillräckligt bra druvmaterial för att kunna matcha så här mycket ek (LaLaLa-vinerna har). Ekbittert så det förslår men med en del trevliga frukttoner där bakom. Påminde lite om min hemmagjorda jordgubbssylt men med trippel dos vanilj. Doft med hårt rostat kaffe, cassis, bacon. 89 p. I södra Rhone på denna men samtidigt är det ju väldigt få som ekar där så det var väl inte någon jätteintelligent gissning.
Yann Chave Hermitage 2010. Lite anonym men korrekt och rättfram. Kanske går att locka fram lite mer med några års lagring. Fick en del russinsötma här som drog mig åt södra Rhone men det visade sig vara på kullen istället. 91 p
Guigal St Joseph Vigne de l'Hospice 2010. Kork och ersattes av
St Joseph Pierre Gonon 2012. Slank och med trevlig frukt men jag stör mig lite på skitiga orena toner och salubrin. Känns som Gonon 2012 har lite för mycket naturvinsvibbar för att jag skall riktigt vara med på banan. 90 p
Cornas les Chailles 2010. Så klassisk nordRhonare och hade notering om Clape i min bok men det visade sig vara Voge istället. Slankt elegant, stram frukt som drar åt Svarta vinbär men ändå med en del björnbär. Bacon och vitpeppar gjorde det lättare att hitta distrikt. En favoritproducent för mig 95p
Pierre Useglio Chateauneuf du Pape 2010. Risken med att placera en sydRhonare med nordRhonare är att den här blir lite platt, jag gillar Pierre Useglio men den här hade mycket sötare frukt, mer generös, men samtidigt också eldigare där alkoholen slog igenom. Hade nog gillat den mer om jag inte druckit en massa Syrah direkt innan. 88 p
Som bonusvin serverades Clos du Mont Olivier Selection 1980. Osäker på Cuveen men det kan vara den som idag nämns som Cuvee Pape. Gissade vi 1980, nej, vi var alla var kvar på 2000-talet, väldigt elegant men samtidigt generös, örtig och frukten drar åt inlagda jordgubbar. 43årig C9dp är inte var dag jag dricker men jag gör det gärna mer ofta. 93 p


1.
20230314_212927.jpg
 

Ozric

Medlem
T6B1qH9.jpg


Protos Reserva 2017

Doft: Körsbär, ceder, kardemumma, vanilj, kaffe, choklad, gamla böcker (vellichor), läder.

Smak: Stor entré, hög koncentration, mörk frukt och även lite jordgubbston, cola, kaffe, närvarande men relativt mjuka tanniner. Torr eftersmak med choklad och vinbär.

92p

Oerhört bra, det här gillade jag skarpt.
 

LeChat

Medlem
7DCCE177-5FAB-47D8-AFD2-2A9E4200ECB9.jpeg

2018 Andremily Mourvèdre

Har tidigare provat Andremilys syrah, EABA och grenache, så idag tänkte jag även prova deras mourvedre.
Alla viner från Andremily är cuveer och i det här fallet så dominerar mourvedre med 85% och resten utgörs av 12% syrah och 3% viognier.
Nu har jag inte druckit dessa viner i parallella glas men jag upplever att de är aningen lika, oavsett druvsammansättning. Rejält maffiga och kräver minst ett glas för att anpassa käften. Men sen kan de vara jäkligt smarriga!

Men att dricka detta i provningssammanhang tillsammans med mer ”normala” viner från Frankrike och Italien kan nog bli lite knepigt. Då blir den nog en lite väl udda fågel tror jag. Men om sällskapet är av liknande kaliber som t.ex. SQN, prestigecuveer från chateauneuf eller högoktaniga shirazer från Australien, så är det kanske lättare för smaklökarna att hänga med i svängarna.

Detta vin blev en liten snackis för ett tag sedan, eftersom resultatet från två provningar var så diametralt olika. Och sånt är ju spännande!
I Lund så gavs det höga betyg men i Gbg så var den inte lika omtyckt. Skåningen i mig gör kanske att jag hamnar något närmare Lundarnas upplevelse men kan även förstå de kritiska invändningar som Göteborgarna hade.

Jag tycker nog att både mourvedre och grenache i årgång 2018 är lite väl krävande i dagsläget men kan säkert bli fina upplevelser med tiden.
 

buteljen

Medlem
2018 Andremily Mourvèdre

Har tidigare provat Andremilys syrah, EABA och grenache, så idag tänkte jag även prova deras mourvedre.
Alla viner från Andremily är cuveer och i det här fallet så dominerar mourvedre med 85% och resten utgörs av 12% syrah och 3% viognier.
Nu har jag inte druckit dessa viner i parallella glas men jag upplever att de är aningen lika, oavsett druvsammansättning. Rejält maffiga och kräver minst ett glas för att anpassa käften. Men sen kan de vara jäkligt smarriga!

Men att dricka detta i provningssammanhang tillsammans med mer ”normala” viner från Frankrike och Italien kan nog bli lite knepigt. Då blir den nog en lite väl udda fågel tror jag. Men om sällskapet är av liknande kaliber som t.ex. SQN, prestigecuveer från chateauneuf eller högoktaniga shirazer från Australien, så är det kanske lättare för smaklökarna att hänga med i svängarna.

Detta vin blev en liten snackis för ett tag sedan, eftersom resultatet från två provningar var så diametralt olika. Och sånt är ju spännande!
I Lund så gavs det höga betyg men i Gbg så var den inte lika omtyckt. Skåningen i mig gör kanske att jag hamnar något närmare Lundarnas upplevelse men kan även förstå de kritiska invändningar som Göteborgarna hade.

Jag tycker nog att både mourvedre och grenache i årgång 2018 är lite väl krävande i dagsläget men kan säkert bli fina upplevelser med tiden.
Kul att du gillar det!! Vi i Lund drack det ju igen blint för någon vecka sedan i samma gruppering som förut. Det var 2017 i glaset men även denna årgång kammade hem 95+ poäng i snitt. Tycker det lutar åt att Göteborgarna helt enkelt har fel :ängel::ängel:.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Rhoneviner stod för temat i veckan (ja Rhone flyter även i Schweiz) från norr till söder, iallafall var det temat men en korkad Guigal gjorde att det inte helt höll, vet inte riktigt var Gonon tar sina druvor ifrån.
Mercier 2010 Syrah. En väldigt mjuk, nästan sammetslen frukt känns som superlativet med det här vinet, nickel svart vinbär och kungen av Danmark är det närmsta smaken kommer. Det finns en del ek här men den är väl integrerad. Riktigt bra och Mercier är nästan i klass med Simon Maye. 94 p
Guigal Chateau d'Ampuius Cote Rotie 2010. Nu är jag rätt hård men jag tycker att Guigal ekar det här alldeles för mycket. Ampuis har inte tillräckligt bra druvmaterial för att kunna matcha så här mycket ek (LaLaLa-vinerna har). Ekbittert så det förslår men med en del trevliga frukttoner där bakom. Påminde lite om min hemmagjorda jordgubbssylt men med trippel dos vanilj. Doft med hårt rostat kaffe, cassis, bacon. 89 p. I södra Rhone på denna men samtidigt är det ju väldigt få som ekar där så det var väl inte någon jätteintelligent gissning.
Yann Chave Hermitage 2010. Lite anonym men korrekt och rättfram. Kanske går att locka fram lite mer med några års lagring. Fick en del russinsötma här som drog mig åt södra Rhone men det visade sig vara på kullen istället. 91 p
Guigal St Joseph Vigne de l'Hospice 2010. Kork och ersattes av
St Joseph Pierre Gonon 2012. Slank och med trevlig frukt men jag stör mig lite på skitiga orena toner och salubrin. Känns som Gonon 2012 har lite för mycket naturvinsvibbar för att jag skall riktigt vara med på banan. 90 p
Cornas les Chailles 2010. Så klassisk nordRhonare och hade notering om Clape i min bok men det visade sig vara Voge istället. Slankt elegant, stram frukt som drar åt Svarta vinbär men ändå med en del björnbär. Bacon och vitpeppar gjorde det lättare att hitta distrikt. En favoritproducent för mig 95p
Pierre Useglio Chateauneuf du Pape 2010. Risken med att placera en sydRhonare med nordRhonare är att den här blir lite platt, jag gillar Pierre Useglio men den här hade mycket sötare frukt, mer generös, men samtidigt också eldigare där alkoholen slog igenom. Hade nog gillat den mer om jag inte druckit en massa Syrah direkt innan. 88 p
Som bonusvin serverades Clos du Mont Olivier Selection 1980. Osäker på Cuveen men det kan vara den som idag nämns som Cuvee Pape. Gissade vi 1980, nej, vi var alla var kvar på 2000-talet, väldigt elegant men samtidigt generös, örtig och frukten drar åt inlagda jordgubbar. 43årig C9dp är inte var dag jag dricker men jag gör det gärna mer ofta. 93 p


1. Visa bifogad bild 28741
Härlig provning och håller med dig om Ch d’Ampuis !
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning:
Siete.jpg

Den här kom efter en lång rad dyrare viner på provningen och det var inte helt lätt att bedöma kvaliteten. Då:
"95873 Clos de los Siete 2019 198 kr
N: Grön paprika, svarta vinbär, bläck och jord.
M: Halm, svarta vinbär, tobak, bläck och paprika. Polerat, med snygg frukt och bra balans. 88-90p"
Stämmer fortfarande rätt bra, frukten är rödare och varmare än jag uppfattade den på provningen. Tanninerna är väldigt snälla och vinet är moget och tillgängligt. Det är dock ingen 90-poangare, utan betyget stannar i den lägre delen av intervallet från provningen. Ett helt ok vin, men i den här stilen är Paraje Altamira Malbec både billigare och bättre.
 

LeChat

Medlem
23307D9D-A08D-4B7C-99DF-5559E10EC202.jpeg

1999 Château Bouscassé Vieilles Vignes

Vackert åldrad med orangeröd kant. Doftar som en härligt mogen bordeaux, och i munnen är den slank och harmonisk.

Välsmakande mognad, som även den gör att en lätt misstar den för en bordeaux. Lite sötaktig frukt och med ståtlig syra som gör jobbet utan att gå överstyr. Tanninstrukturen är smekande och i det närmaste perfekt. Bra finish som avrundas med lite sälta.

Denna fattigmansbordeaux belönar en rikligt! Tycker att denna är bättre än 1995 som jag druckit tre flaskor av tidigare.

Känns helt färdigutvecklad men tror dock att den kan hålla sig på denna nivå i några år till.
Fem härliga flaskor kvar att njuta!:cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Snurkade tre små slattar av vardera efter en lite misslyckad afton på Ofunas "bästa" yakiniku. Det var dålig ventilation och maten var medel-utan-hopp. Efter hemkomst och nödvändig dusch behövdes några snuttar civilisation för att återställa balansen. Nämnas bör att hundarna verkligen uppskattade våra köttgrillade dofter 😅

N.V. Cidrerie Verger Bilodeau, Cuvée Spéciale, Orléans, 95p
En brun iscider från Orléans. Ett fantastiskt vin. Dit Brännlands isciders bättre årgångar förmodligen är på väg och landar inom 5-10 år.

NV Royal Oporto (Real Companhia Velha) Porto Oiro da Cepa Reserva Particular de A. F. M. , 95p
Aristokratiskt förnäm port som nu vuxit till sig i flaskan. Rik och elegant med framtiden för sig. Min flaska tar dock slut innan sommaren...

2009 Chàteau Coutet, Barsac, 93p
Underbart! Som att dricka hjortronsylt. Saknades bara våfflor och vispgrädde...
Galet för ung. Kommer bli flera våningar bättre med ett 20-tal fler år i träda.

Längtar efter måndag!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Forumets vinvänner Östergötland körde en liten BYOB i Norrköping idag
För att fräscha upp denna gråa söndagen.

Vi inleder med bubbel
Pertois Lebrun Le fond du Bateau basår 2010.
Blommig mycket mjuk väldigt behaglig.
Kroppen är Lång slank väldigt väldigt snygg, en lite mycket inställsam skumpa kanske, varför jag gissar standard cuvée o inte BdB.
Bra o tillgängligt men inte jätte speciell, men öppen o bra inte så pigg bara.

Glas 2
Béreche brut reserve
Basår 2019

Lätt oxidation med rostad mycket nötig karaktär
Bereche blir väldigt komplett elegant väldigt Finstämd
Härligt rostad karaktär,
En komplett och väldigt bra standard skumpa som får högt betyg av hela sällskapet - jäkla bra standard skumpa !

Glas 3
Clandestin Austral 2019

Lite snipig nötig, väldigt skarp tillo börja med, mycket blommig men är tydligt stramt fokuserad men även lätt oxidativa drag väldigt energisk o stram mineralisk skumpa med fantastisk intensitet
Helt klart för ungt och i behov av ytterligare lagring
Men väldigt gott rödäppligt brödigt vin med fin energi o mineralisk stramhet men I helt för ungt stadie.

Glas
4
Selosse Substance
deg2017
Komplex stor djup mycket mycket av allt.
Som att Gå ner i djupet av nektar av oxiderade walnötter, karamelliserade fat o selosse-hyacint
Vinet är stort, Moget, fyllig kostym med medium mogen syra
Väldigt sherry-fino nötig kropp.
Mycket lång ihållande otroligt personlig vin, med otrolig charm o rund maffig kropp, med toner av brända nötter, gamla fat, gammal-jästfällning, bokna röda äpplen, äpple tarte o pekannötter.
Helt klart en Champagne extra allt.
Selosse är verkligen magi

WOTN


Vit flight
Glas
1
Domaine Laurier Vouvray 2021.
Ren mosel doft otroligt svala melon o Vit blomster toner o citrus.
Lite dov syra
Inslag av Gråpäron, vinet är enkelt, kort men helt ok

Glas 2
Domaine Pavillon Meursault 1er Cru Les Charmes 2018
.
Fet Komplex mycket tät med Autolytiska drag.
Chardonnay persika, apelsin o ingefära inslagen av fat är helt underbara av smält smör och intensitet och mineralitet.
Helt fantastiskt o balanserat, elegant och lätt stramhet av mineralité en komplett vinös historia, flightens vinnare.

Glas 3
Clos Naudin Vouvray 2016
Ylle, vax, gammal honung, djup nyansrikt vin
Tydlig Autolytiska drag av Jästfällning.
Vinet är Fylligt men med ung mycket frisk kropp med typiska uttrycket av honung, varm persika och vaxkaka. men mycket skarp väldigt strålande energiskt vin i lite ungt stadie bara.

Glas 4
Testament Pošip 2021
Nyanser av bränt gummi, diskret blommighet , Svag syra mycket dov men ändå fräscht inslag av gräs, gröna äpplen o krusbär i lätt mycket enkel stil


Röd flight
Glas 1
Sandhi vinthers
Santa rita hills pinot noir 2017.

Skitig, stallig, jordiga toner av rutten paprika mögliga jordgubbar mycket örtig pepprig o mycket stjälkiga toner
En pinot med otroligt mycket personlighet men oxidativ rätt mogen stil

Glas 2
Delmas Le Grand saut 2019
Från Pays d'Oc / Haute Vallee de l'Aude
Gamla jordgubbar
Sval silkig elegant pinot kropp, mycket snygg och balanserat vin pigg ung syra.
Inte super rikligt vin men väldigt elegant .
O silkig pinot kropp i enkel flirtig stil.

Glas 3
Chateau la Croizielle 2001
Består av
70 % Merlot 30% cabernet Sauvignon.
Mycket örtig pepprig vin med
Mogna silkiga tanniner inte så vasst. känns som elegant nord rhone, mycket fin kryddig karaktär, med inslag av chark och hängt kött. elegsnta mogna örtiga toner otroligt silkig komplett elegant Bdx.
Glas 4
Maurosebaste Barolo Cerretta 2018.
Djup thigt vin
Mörka väldigt unga nyanser av körsbärs kärnor med unga tjärva tanniner.
Mycket saftig frukt upplevs lite söt i svansen
Dehär är ett Super charmigt och tillgänglig frukt. Vin med riviga unga drag.

 
Last edited:
0145ED06-D671-4DFE-B511-F28F3B4A2DDA.jpeg


Giro d’Italia - tretton personer på en introduktionstur genom Italien. Från norr till söder, typ.

Barolo: Giuseppe Figlio Mascarello Barolo Villero 2016, 14,5%, 1240:-
100% nebbiolo. Alldeles i närheten av Monprivato, Fiasco, Bussia m.fl. finns det 22 ha stora Villero. Kanske att 2016 är lite ungt ännu så den fick luftas fem timmar före upphällning. Otroligt elegant med körsbär, rosor och mjuka tanniner. Lager på lager av smaker. Min och knappt halva gängets favorit. Nu blir man sugen på en Monprivato på torsdag. ;)

Valpolicella: Zenato Valpolicella Classico Superiore 2019, 13,5%, 139:-
80% corvina (hög syra, låga tanniner), 10% rondinella och 10% sangiovese. Ett år på ekfat. Trevligt vin, enklare i struktur och smak. Omdömet blev ”ett bra husvin”.

Amarone Valpolicella: Zenato Amarone della Valpolicella Classico 2017, 16,5%, 399:-
80% corvina, 10% rondinella och 10% oseleta. Tre år på ekfat. Ja, vad ska man säga? Maxat så det räcker och blir över. 16,5% säger väl det mesta. Man blir rätt nöjd med ett glas av detta alkoholvarma vin.

Chianti Classico DOCG: Marchesi Mazzei Castello Fonterutoli Gran Selezione 2018, 13,5%, 329:-
100% sangiovese på 16 månader i 225l ekfat. Ett bra vin med allt på plats, om än lite platt. Inget som sticker ut åt något håll.

Supertoskanare: Ornellaia Le Serre Nuove 2020, 14,5%, 469:-
54% Merlot, 26% Cabernet Sauvignon, 14% Cabernet Franc, 6% Petit Verdot. Alla vingårdslägen vinifieras separat, efter 12 månader väljs vilka som blir Ornellaia och vilka som blir Le Serre Nuove. Totalt 15 månader på fat + 6 på flaska. Mörkt röd i färgen. Klassisk bordeaux-doft (högra stranden) med mörk blå frukt och vanilj i smaken. Mycket trevlig och kvällens favorit hos hälften av gänget.

Sicilien: Frank Cornelissen Munjebel PA 2018, 13,5%, 540:-
100% nerello mascalese, från cru Porcaria på Etna. 60 år gamla stockar. Definitionen av stall-doft, men smaken svarade inte upp mot vad doften lovade. Tunn och lite snipig. Kanske pga sval och regnig årgång? Enhälligt kvällens sistaplats.
 

Wintermute

Medlem
Kracher Noble Reserve Trockenbeerenauslese (11%).
Alkoholstyrkan skvallrar om att den köpes för några år sedan.
Simmig och munfyllande.
Galet intensiv och komplex. Torkade frukter som dadel och fikon. Blandade tropiska frukter, färska och kanderade. Hög och lång syra. Eftersmak med toner av kaffe och kanderad ingefära. En kvart efter sista munnen finns fortfarande tydliga toner av fläder och vanilj. Sensationellt bra. 95p. Magi.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Visa bifogad bild 28743
2018 Andremily Mourvèdre

Har tidigare provat Andremilys syrah, EABA och grenache, så idag tänkte jag även prova deras mourvedre.
Alla viner från Andremily är cuveer och i det här fallet så dominerar mourvedre med 85% och resten utgörs av 12% syrah och 3% viognier.
Nu har jag inte druckit dessa viner i parallella glas men jag upplever att de är aningen lika, oavsett druvsammansättning. Rejält maffiga och kräver minst ett glas för att anpassa käften. Men sen kan de vara jäkligt smarriga!

Men att dricka detta i provningssammanhang tillsammans med mer ”normala” viner från Frankrike och Italien kan nog bli lite knepigt. Då blir den nog en lite väl udda fågel tror jag. Men om sällskapet är av liknande kaliber som t.ex. SQN, prestigecuveer från chateauneuf eller högoktaniga shirazer från Australien, så är det kanske lättare för smaklökarna att hänga med i svängarna.

Detta vin blev en liten snackis för ett tag sedan, eftersom resultatet från två provningar var så diametralt olika. Och sånt är ju spännande!
I Lund så gavs det höga betyg men i Gbg så var den inte lika omtyckt. Skåningen i mig gör kanske att jag hamnar något närmare Lundarnas upplevelse men kan även förstå de kritiska invändningar som Göteborgarna hade.

Jag tycker nog att både mourvedre och grenache i årgång 2018 är lite väl krävande i dagsläget men kan säkert bli fina upplevelser med tiden.
Kul på forumen här i USA - en vattendelare. Killen som gör vinerna, Jim Benn (vi har inte en bra relation sen han skrev ett nastygram för att jag hade mage att sälja vidare en av hans små darlings) har lång väntelista och säljer ut dom till hugade fantaster som älskar vinerna. Och genomgående är det lite fortfarande så att dom viner som jag (och många med mig) tycker är övermosiga alkoholbomber/syltbomber, fortfarande är dom som har en sällsam skara av beundrare här. Dvs - big still works! Big gets high scores! SQN, Andremily, Saxum, Alban, Antica Terra, Linne Calodo etc är kultproducenter som jag personligen inte alls förstår. Faktum är att en av dom värsta viner jag druckit härifrån var just an SQN Syrah - som en Amarone på crack ungefär.

Nåja, men det är kul att vin är så olika och det finns nåt för alla smaker. Må vinet flöda!
 

v_skogh

Medlem
Kul på forumen här i USA - en vattendelare. Killen som gör vinerna, Jim Benn (vi har inte en bra relation sen han skrev ett nastygram för att jag hade mage att sälja vidare en av hans små darlings) har lång väntelista och säljer ut dom till hugade fantaster som älskar vinerna. Och genomgående är det lite fortfarande så att dom viner som jag (och många med mig) tycker är övermosiga alkoholbomber/syltbomber, fortfarande är dom som har en sällsam skara av beundrare här. Dvs - big still works! Big gets high scores! SQN, Andremily, Saxum, Alban, Antica Terra, Linne Calodo etc är kultproducenter som jag personligen inte alls förstår. Faktum är att en av dom värsta viner jag druckit härifrån var just an SQN Syrah - som en Amarone på crack ungefär.

Nåja, men det är kul att vin är så olika och det finns nåt för alla smaker. Må vinet flöda!

Vi som provade Andremilys Mourvedre tillsammans är dock många gånger stora fan av SQN och Andremilys andra skapelser. Vi provade tex Andremily Syrah No.4 blint bredvid, den hölls betydligt högre. En anna producent jag sprungit på som gör hysteriska viner likt SQN är Herman Story. Har du någon erfarenhet? Något som det snackas om?
 

matage

Medlem
Castillo Ygay Gran Reserva Blanco -86
21 år på ekfat (!!) följt av 5 eller var det 6) år på betong gör ju en nyfiken redan där. Buteljerades -14 vad jag kan förstå.

Dekanterat i sisådär 2h och serverat i bourgognekupa.
Härlig mörkt honungsgul färg och hög, lite oljig viskositet.
Komplext som attan!
Lätt sälta (fetmålla? Glasört?), grillad citron/bakat äpple med både pinjenötter och några oidentifierad övriga feta nötter (för mig som nötallergiker är de nyanserna lite svåra ;) )
Stenkross, frisk syra, örter och hö, ruggigt snygga fat som får mig mer att tänka på vaxad/polerad mahogny än maffig ek.
Sjuuukt lång eftersmak.

Ett fantastiskt vin men som säkert kan vara något av en vattendelare.
Tydligt gjort i en oxidativ stil men jag vill inte påstå att det är ett oxiderat vin om ni är med på skillnaden.
Dekanteras och drick det varmare (tänk lättare rödvin) i större kupa för bästa utdelning.
Igår dracks det till en hjort-tartar med löjrom, smetana och lök samt till torsk med musselveloute och grillad kål. Fantastiskt till de lite mer jordiga, jod/järnsmakerna från det råa köttet samt musslor/svartkål/grillad kål

Det kan säkert utvecklas mer men attan så gott idag!
Klart bäst i år såhär långt!

19B02549-BD6E-463D-8848-B1E834CB3853.jpeg


DF0119F0-A5D6-4C2E-A8B5-DE5B81F9C8AA.jpeg
 
Last edited:

Swedish

Medlem
Castillo Ygay Gran Reserva Blanco -86
21 år på ekfat (!!) följt av 5 eller var det 6) år på betong gör ju en nyfiken redan där. Buteljerades -14 vad jag kan förstå.

Dekanterat i sisådär 2h och serverat i bourgognekupa.
Härlig mörkt honungsgul färg och hög, lite oljig viskositet.
Komplext som attan!
Lätt sälta (fetmålla? Glasört?), grillad citron/bakat äpple med både pinjenötter och några oidentifierad övriga feta nötter (för mig som nötallergiker är de nyanserna lite svåra ;) )
Stenkross, frisk syra, örter och hö, ruggigt snygga fat som får mig mer att tänka på vaxad/polerad mahogny än maffig ek.
Sjuuukt lång eftersmak.

Ett fantastiskt vin men som säkert kan vara något av en vattendelare.
Tydligt gjort i en oxidativ stil men jag vill inte påstå att det är ett oxiderat vin om ni är med på skillnaden.
Dekanteras och drick det varmare (tänk lättare rödvin) i större kupa för bästa utdelning.
Igår dracks det till en hjort-tartar med löjrom, smetana och lök samt till torsk med musselveloute och grillad kål. Fantastiskt till de lite mer jordiga, jod/järnsmakerna från det råa köttet samt musslor/svartkål/grillad kål

Det kan säkert utvecklas mer men attan så gott idag!
Klart bäst i år såhär långt!

Visa bifogad bild 28748

Visa bifogad bild 28749
Ett av mina topp-tre vita någonsin. Provat fyra gånger. Önskar att jag hade köpt...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Castillo Ygay Gran Reserva Blanco -86
21 år på ekfat (!!) följt av 5 eller var det 6) år på betong gör ju en nyfiken redan där. Buteljerades -14 vad jag kan förstå.

Dekanterat i sisådär 2h och serverat i bourgognekupa.
Härlig mörkt honungsgul färg och hög, lite oljig viskositet.
Komplext som attan!
Lätt sälta (fetmålla? Glasört?), grillad citron/bakat äpple med både pinjenötter och några oidentifierad övriga feta nötter (för mig som nötallergiker är de nyanserna lite svåra ;) )
Stenkross, frisk syra, örter och hö, ruggigt snygga fat som får mig mer att tänka på vaxad/polerad mahogny än maffig ek.
Sjuuukt lång eftersmak.

Ett fantastiskt vin men som säkert kan vara något av en vattendelare.
Tydligt gjort i en oxidativ stil men jag vill inte påstå att det är ett oxiderat vin om ni är med på skillnaden.
Dekanteras och drick det varmare (tänk lättare rödvin) i större kupa för bästa utdelning.
Igår dracks det till en hjort-tartar med löjrom, smetana och lök samt till torsk med musselveloute och grillad kål. Fantastiskt till de lite mer jordiga, jod/järnsmakerna från det råa köttet samt musslor/svartkål/grillad kål

Det kan säkert utvecklas mer men attan så gott idag!
Klart bäst i år såhär långt!

Visa bifogad bild 28748

Visa bifogad bild 28749
Satan i gatan! Bara färgen får det att vattnas i munnen. Spanskt vitt kan verkligen vara magiskt bra.

Ygay får mig även att tänka på Homer Simpson vilket gör det än roligare.

Var det någon specialare eller släpps det med jämna mellanrum?
Ett av mina topp-tre vita någonsin. Provat fyra gånger. Önskar att jag hade köpt...
Gjorde inte att begäret minskade... Får hoppas på att @Daniel A bjuder i framtiden. Måste väl ha lådvis tänker jag mig.:p
 
Toppen