Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Adam Frisch

Vinmakare
Vi som provade Andremilys Mourvedre tillsammans är dock många gånger stora fan av SQN och Andremilys andra skapelser. Vi provade tex Andremily Syrah No.4 blint bredvid, den hölls betydligt högre. En anna producent jag sprungit på som gör hysteriska viner likt SQN är Herman Story. Har du någon erfarenhet? Något som det snackas om?
Jag tror att jag bara fick fel SQN Syrah för min smak, så jag ska inte dra alla deras viner över en kam. Har förstått att dom har gjort många imponerande alster. Enda andra vinet jag haft från SQN var en skalmacererad Viognier, som jag tycket mycket om. Ja, Herman Story också en kulting producent - han hade en enorm skara fans i många år, men det känns som man inte här lika mycket om honom längre?
 

Lennart

Medlem
D6E511D4-BE53-4CDC-A138-0BF12E57F90C.jpeg
Skrev inga noter men ”extra allt” beskriver det rätt bra.
 

Thirsty

Smygnykterist
Provning Sabelli-Frisch
Då jag hade privilegiet att få besöka @Adam Frisch vineri och testa fatprover så var det dags att få göra en provning av 4 vita och 8 röda. Lite allmänt är det, för en som mest dricker viner från gamla världen i klassisk stil så är detta relativt okänt territorium och djupt vatten att ge sig på viner från USA gjorda på ovanliga druvor och mikrotillverkning. Utseendet lurar än lätt som ger suspekta "Hipster vin" vibbar, speciellt för de vita vinerna, men det upplevelsen är en överraskning och påminner snarare om eleganta gamla världen vinner. Mycket roligt att få testa de sida vid sida på provning. Genomgående imponerade kvalitet. Vilken som föredras är såklart en smaksak och poängfördelningen var tämligen spritt. Poäng sammanställning från omröstningen längre ned.

Flight 1 - Vita
Frisch vita.jpeg


1 Mariedam 2021
Orange färg och grumlig. Lätt att förvänta sig ett funky skumt vin men det är finstämt med trevligt inslag av tropisk toner, grape och härlig friskhet. En publikfavorit. Den vita/rose zinfandeln gick hem i stugorna.
White Zinfandel, Stampede Vineyard, Clements Hills, California.
Poäng: 5-1

2 Obie 2020
Härlig torr riesling som många gillade. Utseendet skapade nog vissa fördomar innan de smakade som då vände till gillande. Påtaglig citrus, syra och en elegant beska. Gott!
Riesling, Curtis Vineyard, Santa Ynez, California.
Poäng: 2-1

3 Milk Fed 3 2020
Picpoul har jag extremt ringa erfarenhet från, spännande. Fin citrus och trevlig vanilton. En ton av källare störde något. Annars rätt trivsam. Den vita som hade det tuffast i sällskapet. Kanske svårast att ta till sig? Fick min sämsta röst.
PicPoul, Shergill Vineyard, Mokelumme River, California.
Poäng: 0-6

4 Milk Fed 5 2021
Fick en lätt petrolium ton på näsan, mycket torr i munnen. Fina citrus toner med en angenäm beska. Vattendelare då det var många som röstade den som bäst men även många som röstade på den som sämst. Gillade den mycket och fick min bästa röst av vita.
Petit Manseng, Saureel Vinyard, El Dorado.
Poäng: 5-4


Flight 2 - Röd
Frisch röda.jpeg


1 Lucuades 2018
Lätt skitig, köttig, peppar, mörka bär. Den till en köttbit. Allmänt omtyckt, lätt att gilla. Min favorit.
Alc 14,6 %.
Tinta Caõ, Tamayo Vineyard, Contra Costa County
Poäng: 1-1

2 La Malinche 2019
Mycket ljus. Alkoholmarinerade körsbär, jordgubbar och tomat. Mission vinerna var vattendelare bland deltagarna, många bästa röster och många sämsta röster. Gillar vinerna och tyckte denna var bra.
Alc 12,5 %
Mission, Somers Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 2-3

3 Faun 2020
Krydig, tung, blåfruktig med svarta vinbär. Ändå eleganta inslag och lätt munskänsala med en lätt beska och fin syrlighet. Härligt vin, mycket långt ifrån typiska Zinfandels på Systembolaget. Gott!
Alc 13,5 %
Zinfandel, Lauchland Vineyard, Jahant
Poäng: 1-1

4 Harris 2021
Publikt och gott. Parfym, kött, peppar för en till Syrah. Upplevdes att det finns en viss eukalyptus ton som normalt för tankarna till Australien.
Syrah, Knowles Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 1-1

5 Hernan 2020
Mission igen. Något hög alkohol. Åter igen en vattendelare. Föredrog 2019 (La Malinche), vet inte om det var att den har fått vila ett år extra eller det är årgången i sig?
Alc 15,5 %.
Mission, Somers Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 2-2

6 Marina 2020 (fd La Malinche)
Mission igen. Eldig och viss beska. Åter igen en vattendelare. Fick min sämsta röst då jag upplevde den som mer eldig än de andra mission vinerna.
Mission, Somers Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 3-4

7 Milk Fed 4 2020
Mycket mörk. Härligt kryddig näsa. Söttma och alkohol. Trivsam i munnen. Omtyckt. Gillar den.
Zweigelt, Mokelumne River, California
Poäng: 2-0

8 Gordon W 2018
Mycket mörk i färgen. Härlig näsa med kryddor, mörk frukt, lite stall, svarta vinbär mm. Munnen lite tunnare i munnen än vad näsan var, men det finns kraft om än lite kort. Rätt rolig.
Alc 12,6 %
Alicante Bouschet, San Joaquin County, California
Poäng 1-1



Omrästning Frisch.png


Frisch alla flaskor.jpeg


Stort tack Adam, grymt jobbat. Ser framemot att flaskor kommer till Systembolaget igen.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Provning Sabelli-Frisch
Då jag hade privilegiet att få besöka @Adam Frisch vineri och testa fatprover så var det dags att få göra en provning av 4 vita och 8 röda. Lite allmänt är det, för en som mest dricker viner från gamla världen i klassisk stil så är detta relativt okänt territorium och djupt vatten att ge sig på viner från USA gjorda på ovanliga druvor och mikrotillverkning. Utseendet lurar än lätt som ger suspekta "Hipster vin" vibbar, speciellt för de vita vinerna, men det upplevelsen är en överraskning och påminner snarare om eleganta gamla världen vinner. Mycket roligt att få testa de sida vid sida på provning. Genomgående imponerade kvalitet. Vilken som föredras är såklart en smaksak och poängfördelningen var tämligen spritt. Poäng sammanställning från omröstningen längre ned.

Flight 1 - Vita
Visa bifogad bild 28755

1 Mariedam 2021
Orange färg och grumlig. Lätt att förvänta sig ett funky skumt vin men det är finstämt med trevligt inslag av tropisk toner, grape och härlig friskhet. En publikfavorit. Den vita/rose zinfandeln gick hem i stugorna.
White Zinfandel, Stampede Vineyard, Clements Hills, California.
Poäng: 5-1

2 Obie 2020
Härlig torr riesling som många gillade. Utseendet skapade nog vissa fördomar innan de smakade som då vände till gillande. Påtaglig citrus, syra och en elegant beska. Gott!
Riesling, Curtis Vineyard, Santa Ynez, California.
Poäng: 2-1

3 Milk Fed 3 2020
Picpoul har jag extremt ringa erfarenhet från, spännande. Fin citrus och trevlig vanilton. En ton av källare störde något. Annars rätt trivsam. Den vita som hade det tuffast i sällskapet. Kanske svårast att ta till sig? Fick min sämsta röst.
PicPoul, Shergill Vineyard, Mokelumme River, California.
Poäng: 0-6

4 Milk Fed 5 2021
Fick en lätt petrolium ton på näsan, mycket torr i munnen. Fina citrus toner med en angenäm beska. Vattendelare då det var många som röstade den som bäst men även många som röstade på den som sämst. Gillade den mycket och fick min bästa röst av vita.
Petit Manseng, Saureel Vinyard, El Dorado.
Poäng: 5-4


Flight 2 - Röd
Visa bifogad bild 28756

1 Lucuades 2018
Lätt skitig, köttig, peppar, mörka bär. Den till en köttbit. Allmänt omtyckt, lätt att gilla. Min favorit.
Alc 14,6 %.
Tinta Caõ, Tamayo Vineyard, Contra Costa County
Poäng: 1-1

2 La Malinche 2019
Mycket ljus. Alkoholmarinerade körsbär, jordgubbar och tomat. Mission vinerna var vattendelare bland deltagarna, många bästa röster och många sämsta röster. Gillar vinerna och tyckte denna var bra.
Alc 12,5 %
Mission, Somers Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 2-3

3 Faun 2020
Krydig, tung, blåfruktig med svarta vinbär. Ändå eleganta inslag och lätt munskänsala med en lätt beska och fin syrlighet. Härligt vin, mycket långt ifrån typiska Zinfandels på Systembolaget. Gott!
Alc 13,5 %
Zinfandel, Lauchland Vineyard, Jahant
Poäng: 1-1

4 Harris 2021
Publikt och gott. Parfym, kött, peppar för en till Syrah. Upplevdes att det finns en viss eukalyptus ton som normalt för tankarna till Australien.
Syrah, Knowles Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 1-1

5 Hernan 2020
Mission igen. Något hög alkohol. Åter igen en vattendelare. Föredrog 2019 (La Malinche), vet inte om det var att den har fått vila ett år extra eller det är årgången i sig?
Alc 15,5 %.
Mission, Somers Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 2-2

6 Marina 2020 (fd La Malinche)
Mission igen. Eldig och viss beska. Åter igen en vattendelare. Fick min sämsta röst då jag upplevde den som mer eldig än de andra mission vinerna.
Mission, Somers Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 3-4

7 Milk Fed 4 2020
Mycket mörk. Härligt kryddig näsa. Söttma och alkohol. Trivsam i munnen. Omtyckt. Gillar den.
Zweigelt, Mokelumne River, California
Poäng: 2-0

8 Gordon W 2018
Mycket mörk i färgen. Härlig näsa med kryddor, mörk frukt, lite stall, svarta vinbär mm. Munnen lite tunnare i munnen än vad näsan var, men det finns kraft om än lite kort. Rätt rolig.
Alc 12,6 %
Alicante Bouschet, San Joaquin County, California
Poäng 1-1



Visa bifogad bild 28754

Visa bifogad bild 28757

Stort tack Adam, grymt jobbat. Ser framemot att flaskor kommer till Systembolaget igen.
Grym rapport tack!

Förstår att mission är en vattendelare, inte min stil heller.

Rödvinsflajten måste väl ändå vara rekord i jämnhet med tanke på poängen!? Slutsats samma kvalitet frågan är bara på vilken nivå.:)

Gordon W är det vinet som står högst upp på min önskelista att få prova.
 

MartinBz

Medlem
Ikväll blev det carbonara med den här till:

Gattinara.jpg

Gott! Gattinara-vinerna är lite av lättviktsnebbiolo, men jag gillar det. Inte så strävt och tungt som Barolo kan vara. Den här var nog knappt på väg in i drickfönstret, och visade fortfarande mycket syra och strävhet, tillsammans med röda bär, och kanske lite blåbär i doften. Mycket trevligt vin, som vann på att luftas några timmar och som passade utmärkt till en relativt kraftig mat, som carbonara nog kan sägas vara. Nästa gång den dyker upp i TS köper jag den igen!
 

Thirsty

Smygnykterist
Vet du vilka flaskor som kommer? Milk Fed 4, Harris och samtliga vita är man ju sugen på att köpa.
Säkrast om @Adam Frisch kommer med input, enligt tidigare korr var det "Marina Mission, röda och vita Zinfandelen och också lite av Flame Tokay’n".

Kul med Flame Tokay'n också som tyvärr inte var med på provningen (slutsåld).


Grym rapport tack!

Förstår att mission är en vattendelare, inte min stil heller.

Rödvinsflajten måste väl ändå vara rekord i jämnhet med tanke på poängen!? Slutsats samma kvalitet frågan är bara på vilken nivå.:)

Gordon W är det vinet som står högst upp på min önskelista att få prova.
Det var en synnerligen jämn fight och precis som du skriver så bottnar det ut i vilken druva etc som föredras.

Vet inte om Gordan görs igen eller om det finns någon flaska från 2018 som går att leta fram?
 

LarsW

Medlem

Lustau Almacenista Amontillado de Castillo Antonio Caballero y Sobrino

Bärnstensfärgat i glaset.
Knäck, vanilj, flor och rostade hasselnötter i näsan. Honung, hö och en hint av aceton. Lätt stick av alkohol som inte stör det minsta utan mer kittlar lite skönt i näsan.
Gnistrande torr och sträv i munnen. Syrlig. Mildras något dag 2 och 3. Nötter, jäst, stekt svamp, vaniljfudge och torkade charkuterier. Ordentliga tanniner och en lång eftersmak.
Bäst att sippa ett glas då och då då den ganska kraftfull, fortfarande lite bråkig, lite mer harmoni i smaken ´hade gett högre betyg.
Med det sagt en riktigt trevlig sherry!
91p


thumbnail_20230322_131905.jpg
 

Vingubben

Medlem

Lustau Almacenista Amontillado de Castillo Antonio Caballero y Sobrino

Bärnstensfärgat i glaset.
Knäck, vanilj, flor och rostade hasselnötter i näsan. Honung, hö och en hint av aceton. Lätt stick av alkohol som inte stör det minsta utan mer kittlar lite skönt i näsan.
Gnistrande torr och sträv i munnen. Syrlig. Mildras något dag 2 och 3. Nötter, jäst, stekt svamp, vaniljfudge och torkade charkuterier. Ordentliga tanniner och en lång eftersmak.
Bäst att sippa ett glas då och då då den ganska kraftfull, fortfarande lite bråkig, lite mer harmoni i smaken ´hade gett högre betyg.
Med det sagt en riktigt trevlig sherry!
91p


Visa bifogad bild 28777
Dricker du Amontillado med samma temperatur som när du dricker Fino/Manzanilla?
 

Pontus

Medlem
2015 Penfolds RWT. Fantastisk doft, men inte helt färdigutvecklad i smaken. Behöver några år till, kanske fem. 92++.

2019 Pierre Gonon St Joseph. Vinet har något burgundiskt över sig. Gillar det! Klart stjälkigt initialt, bättre balans och frukt dag två. Misstänker att detta är ett stort vin om 7-10 år. 94+++.

2008 Vilmart Coeur de Cuvee. Ahhh. 96+.
 

LeChat

Medlem
945FF3DE-7BC7-4A2E-AB9A-6B51386058B8.jpeg

2013 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Tycker inte det verkar ha hänt så mycket här sen sist, vilket nog kan vara ca 2-3 år sedan.

Till spaghetti bolognese satt den dock som en smäck. Men lite tuff utan mat, vilket främst beror på att alkoholen sticker ut en aning. 15% gör den till ett dåligt vardagsvin. Eleverna kommer säga att magistern luktar brunello ur munnen…
 

Ozric

Medlem
Dagens provning på Slottsholmen i Västervik.
sparkling01-png.28780


1. Raventós i Blanc, 2017 De la Finca, Katalonien, Spanien

2. Raventós i Blanc, 2019 De Nit, Rosé, Katalonien, Spanien

3. Nyetimber, MV Classic Cuvee, West Sussex, England

4. Nyetimber, MV Rosé Brut, West Sussex, England

--

1. Raventós i Blanc, 2017 De la Finca, Katalonien, Spanien

Doft: Liten gummiton, jäst, mineral, lite krutrök och fino sherry

Smak: Bra balans, lite boken frukt, torr, lätt citron, bra eftersmak

-

2. Raventós i Blanc, 2019 De Nit, Rosé, Katalonien, Spanien

Doft: Initialt en liten förnimmelse av hallonbåtar, dämpad överlag, liten ton av krutrök (mindre än föregående), lite äpple

Smak: Fräsch entré, söt fin frukt, ihålig i mid-palate, fadd eftersmak

-

3. Nyetimber, MV Classic Cuvee, West Sussex, England

Doft: Bröd, nötter, vinbär, lite nougat, komplex

Smak: Söt entré, vinbär, äpple, lite jästig eftersmak, överlag väldigt elegant

-

4. Nyetimber, MV Rosé Brut, West Sussex, England

Doft: Rund, varm(?), lite mjuk frukt, svårdefinierat

Smak: Bra balans, röd frukt, jäst, ihålig mid-palate, okej eftersmak men lite metalliskt

-

Nyetimber Classic Cuvee var klart bäst idag, men Raventós i Blanc De la Finca imponerade på mig, speciellt med tanke på att den bara kostar drygt 200kr.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul på forumen här i USA - en vattendelare. Killen som gör vinerna, Jim Benn (vi har inte en bra relation sen han skrev ett nastygram för att jag hade mage att sälja vidare en av hans små darlings) har lång väntelista och säljer ut dom till hugade fantaster som älskar vinerna. Och genomgående är det lite fortfarande så att dom viner som jag (och många med mig) tycker är övermosiga alkoholbomber/syltbomber, fortfarande är dom som har en sällsam skara av beundrare här. Dvs - big still works! Big gets high scores! SQN, Andremily, Saxum, Alban, Antica Terra, Linne Calodo etc är kultproducenter som jag personligen inte alls förstår. Faktum är att en av dom värsta viner jag druckit härifrån var just an SQN Syrah - som en Amarone på crack ungefär.

Nåja, men det är kul att vin är så olika och det finns nåt för alla smaker. Må vinet flöda!
För mycket är inte alltid bra. Precis som Bea :eek:
Castillo Ygay Gran Reserva Blanco -86
21 år på ekfat (!!) följt av 5 eller var det 6) år på betong gör ju en nyfiken redan där. Buteljerades -14 vad jag kan förstå.

Dekanterat i sisådär 2h och serverat i bourgognekupa.
Härlig mörkt honungsgul färg och hög, lite oljig viskositet.
Komplext som attan!
Lätt sälta (fetmålla? Glasört?), grillad citron/bakat äpple med både pinjenötter och några oidentifierad övriga feta nötter (för mig som nötallergiker är de nyanserna lite svåra ;) )
Stenkross, frisk syra, örter och hö, ruggigt snygga fat som får mig mer att tänka på vaxad/polerad mahogny än maffig ek.
Sjuuukt lång eftersmak.

Ett fantastiskt vin men som säkert kan vara något av en vattendelare.
Tydligt gjort i en oxidativ stil men jag vill inte påstå att det är ett oxiderat vin om ni är med på skillnaden.
Dekanteras och drick det varmare (tänk lättare rödvin) i större kupa för bästa utdelning.
Igår dracks det till en hjort-tartar med löjrom, smetana och lök samt till torsk med musselveloute och grillad kål. Fantastiskt till de lite mer jordiga, jod/järnsmakerna från det råa köttet samt musslor/svartkål/grillad kål

Det kan säkert utvecklas mer men attan så gott idag!
Klart bäst i år såhär långt!

Visa bifogad bild 28748

Visa bifogad bild 28749
Den där!
Ja, precis den där!
Den vill jag drömma om varje natt.
Älskar MdM:s vita Ygayer.
Och Castillo Ygay är liksom Riojas vita enhörning.
Eller hur @Mats ?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens provning på Slottsholmen i Västervik.
sparkling01-png.28780


1. Raventós i Blanc, 2017 De la Finca, Katalonien, Spanien

2. Raventós i Blanc, 2019 De Nit, Rosé, Katalonien, Spanien

3. Nyetimber, MV Classic Cuvee, West Sussex, England

4. Nyetimber, MV Rosé Brut, West Sussex, England

--

1. Raventós i Blanc, 2017 De la Finca, Katalonien, Spanien

Doft: Liten gummiton, jäst, mineral, lite krutrök och fino sherry

Smak: Bra balans, lite boken frukt, torr, lätt citron, bra eftersmak

-

2. Raventós i Blanc, 2019 De Nit, Rosé, Katalonien, Spanien

Doft: Initialt en liten förnimmelse av hallonbåtar, dämpad överlag, liten ton av krutrök (mindre än föregående), lite äpple

Smak: Fräsch entré, söt fin frukt, ihålig i mid-palate, fadd eftersmak

-

3. Nyetimber, MV Classic Cuvee, West Sussex, England

Doft: Bröd, nötter, vinbär, lite nougat, komplex

Smak: Söt entré, vinbär, äpple, lite jästig eftersmak, överlag väldigt elegant

-

4. Nyetimber, MV Rosé Brut, West Sussex, England

Doft: Rund, varm(?), lite mjuk frukt, svårdefinierat

Smak: Bra balans, röd frukt, jäst, ihålig mid-palate, okej eftersmak men lite metalliskt

-

Nyetimber Classic Cuvee var klart bäst idag, men Raventós i Blanc De la Finca imponerade på mig, speciellt med tanke på att den bara kostar drygt 200kr.
Roligare med bilder!!!
 

Vingubben

Medlem
IMG_4410.jpg


Domaine Belle, Crozes-Hermitage, Cuvée Louis Belle 2018

Skrev om denna i december förra året och tyckte då att det var en habil C-H och 90p. Inte lika förtjust idag, dels för att jag tycker att det är för mycket ek som slår igenom och dels för att jag saknar tanninerna och därmed balansen. Förmodligen jag som varierar och inte flaskorna. 87P kanske.
 

Lennart

Medlem
2D8017D8-506E-4147-867D-156856E2514F.jpeg
Domaine Henri Bolliot Meursault 1er Cru Les Genevrières 2013

En liten touch av reduktion när jag öppnade flaskan men det vädrades bort efter en stund på karaff.

Mycket komplex och intensiv doft. Trots tio års ålder känns frukten (persika/aprikos/citrus) fortfarande väldigt primär. Inslag av ek (till viss del ny) men den är riktigt bra integrerad och intensiteten i frukten gör att den inte på något sätt riskerar att ta över. Vissa mognadstoner har börjat komma i form av bivax och hasselnötter.

Samma fräscha känsla av frukten i munnen där den snygga syran höjer upplevelsen ytterligare. Komplexiteten visar sig i lager på lager och fortsätter in i den långa eftersmaken.
Ett otroligt bra vin som har många år kvar i livet… Ska bli spännande att följa de flaskor jag har kvar.
 

Jos

Medlem
Provning Sabelli-Frisch
Då jag hade privilegiet att få besöka @Adam Frisch vineri och testa fatprover så var det dags att få göra en provning av 4 vita och 8 röda. Lite allmänt är det, för en som mest dricker viner från gamla världen i klassisk stil så är detta relativt okänt territorium och djupt vatten att ge sig på viner från USA gjorda på ovanliga druvor och mikrotillverkning. Utseendet lurar än lätt som ger suspekta "Hipster vin" vibbar, speciellt för de vita vinerna, men det upplevelsen är en överraskning och påminner snarare om eleganta gamla världen vinner. Mycket roligt att få testa de sida vid sida på provning. Genomgående imponerade kvalitet. Vilken som föredras är såklart en smaksak och poängfördelningen var tämligen spritt. Poäng sammanställning från omröstningen längre ned.

Flight 1 - Vita
Visa bifogad bild 28755

1 Mariedam 2021
Orange färg och grumlig. Lätt att förvänta sig ett funky skumt vin men det är finstämt med trevligt inslag av tropisk toner, grape och härlig friskhet. En publikfavorit. Den vita/rose zinfandeln gick hem i stugorna.
White Zinfandel, Stampede Vineyard, Clements Hills, California.
Poäng: 5-1

2 Obie 2020
Härlig torr riesling som många gillade. Utseendet skapade nog vissa fördomar innan de smakade som då vände till gillande. Påtaglig citrus, syra och en elegant beska. Gott!
Riesling, Curtis Vineyard, Santa Ynez, California.
Poäng: 2-1

3 Milk Fed 3 2020
Picpoul har jag extremt ringa erfarenhet från, spännande. Fin citrus och trevlig vanilton. En ton av källare störde något. Annars rätt trivsam. Den vita som hade det tuffast i sällskapet. Kanske svårast att ta till sig? Fick min sämsta röst.
PicPoul, Shergill Vineyard, Mokelumme River, California.
Poäng: 0-6

4 Milk Fed 5 2021
Fick en lätt petrolium ton på näsan, mycket torr i munnen. Fina citrus toner med en angenäm beska. Vattendelare då det var många som röstade den som bäst men även många som röstade på den som sämst. Gillade den mycket och fick min bästa röst av vita.
Petit Manseng, Saureel Vinyard, El Dorado.
Poäng: 5-4


Flight 2 - Röd
Visa bifogad bild 28756

1 Lucuades 2018
Lätt skitig, köttig, peppar, mörka bär. Den till en köttbit. Allmänt omtyckt, lätt att gilla. Min favorit.
Alc 14,6 %.
Tinta Caõ, Tamayo Vineyard, Contra Costa County
Poäng: 1-1

2 La Malinche 2019
Mycket ljus. Alkoholmarinerade körsbär, jordgubbar och tomat. Mission vinerna var vattendelare bland deltagarna, många bästa röster och många sämsta röster. Gillar vinerna och tyckte denna var bra.
Alc 12,5 %
Mission, Somers Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 2-3

3 Faun 2020
Krydig, tung, blåfruktig med svarta vinbär. Ändå eleganta inslag och lätt munskänsala med en lätt beska och fin syrlighet. Härligt vin, mycket långt ifrån typiska Zinfandels på Systembolaget. Gott!
Alc 13,5 %
Zinfandel, Lauchland Vineyard, Jahant
Poäng: 1-1

4 Harris 2021
Publikt och gott. Parfym, kött, peppar för en till Syrah. Upplevdes att det finns en viss eukalyptus ton som normalt för tankarna till Australien.
Syrah, Knowles Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 1-1

5 Hernan 2020
Mission igen. Något hög alkohol. Åter igen en vattendelare. Föredrog 2019 (La Malinche), vet inte om det var att den har fått vila ett år extra eller det är årgången i sig?
Alc 15,5 %.
Mission, Somers Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 2-2

6 Marina 2020 (fd La Malinche)
Mission igen. Eldig och viss beska. Åter igen en vattendelare. Fick min sämsta röst då jag upplevde den som mer eldig än de andra mission vinerna.
Mission, Somers Vineyard, Mokelumne River, California
Poäng: 3-4

7 Milk Fed 4 2020
Mycket mörk. Härligt kryddig näsa. Söttma och alkohol. Trivsam i munnen. Omtyckt. Gillar den.
Zweigelt, Mokelumne River, California
Poäng: 2-0

8 Gordon W 2018
Mycket mörk i färgen. Härlig näsa med kryddor, mörk frukt, lite stall, svarta vinbär mm. Munnen lite tunnare i munnen än vad näsan var, men det finns kraft om än lite kort. Rätt rolig.
Alc 12,6 %
Alicante Bouschet, San Joaquin County, California
Poäng 1-1



Visa bifogad bild 28754

Visa bifogad bild 28757

Stort tack Adam, grymt jobbat. Ser framemot att flaskor kommer till Systembolaget igen.
Grymt kul provning, verkligen. Tycker allt va gott men Mission är bäst och roligast
 
Toppen