Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_4975.jpeg

2018 Faiveley Mercurey 1er Cru Clos du Roy

Den här känns fortfarande ung med en hel del ointegrerad ek. Lite extraherad.
Kanske blir den bättre med tid, men just nu känns den som en ganska trist bourgogne.

Kanske lite för mycket köttgryta i stilen med köttbuljong, lagerblad, soja, och i avslutet serveras Dumlekola som efterrätt.
Men ganska gott ändå, men inte det jag söker i en god bourgogne.
 

Magikern

Medlem
Kort rapport från vinprovningen med temat "Rare & Old" på Systembolaget igår kväll.

Visa bifogad bild 29282

Visa bifogad bild 29283


Tyvärr var flaskan CGdV Musigny '99 helt korkad. Även Borgogno '82 hade sett sina bästa dagar och Musar 1979 var inte heller helt på topp, om än klart drickbar. Förmodligen en inte helt optimal flaska.

Krug var klart ung, men imponerade med en bra balans och otrolig längd. Kan nog leva upp till förväntningarna om något årtionde eller två, men i dagsläget tar syran över lite för mycket. Selossen var som en Selosse Substance ska vara och vi var flera som gissade på den blint. Gajan var i bra form med en charmig doft som fyllde hela rummet. Den kan dock inte konkurrera med vissa andra betydligt billigare Barolos jag har druckit, t.ex. Mascarello Monprivato 2015 eller Giovanni Rosso Barolo Ester Canale 2017.

Kvällens mest sofistikerade vin för mig och många andra var Petrus '95. Min första bekantskap med denna ikon. Det som imponerade mest var den perfekta balansen och sammetslena munkänslan. Värt pengarna? Nej. Jag skulle ranka den ungefär lika högt som Château d'Armaillhac 2000 som jag drack för någon månad sedan, dvs. riktigt riktigt bra men inte något som berörde mig på ett emotionellt plan.

Provningen avslutades med d'Yquem '05 och Colheita '66. Det är tredje gången jag dricker d'Yquem och jag kan återigen konstatera att jag hellre dricker en söt riesling från Mosel varje dag i veckan. Även om doften är fantastisk så upplevs vinet tungt och klumpigt i munnen, för mig det saknas syra och fräschör. Colheitan vann den söta flighten för mig, det här var fantastiskt!

Sammanfattningsvis en riktigt häftig provning och som vanligt mycket lärorikt och pedagogiskt upplägg av provningsledaren.


Förbluffande att de hade med Petrus 95. Det måsta vara en evighet sedan den fanns på monopolet. Var den fullt utvecklad i ditt tycke? Någon toppårgång för Pomerol är det knappast
 

Thirsty

Smygnykterist
Förbluffande att de hade med Petrus 95. Det måsta vara en evighet sedan den fanns på monopolet. Var den fullt utvecklad i ditt tycke? Någon toppårgång för Pomerol är det knappast
Kanske inte en toppårgång men ändå tredje bästa årgången av Petrus på 90-talet för de som tror på Parker. 🤷‍♂️
OBS: Jag kan inget om Pomerol. ☺️
 

Sebran

Medlem
Förbluffande att de hade med Petrus 95. Det måsta vara en evighet sedan den fanns på monopolet. Var den fullt utvecklad i ditt tycke? Någon toppårgång för Pomerol är det knappast

Nu var det som sagt min första erfarenhet med Petrus så jag har inga referenser, men jag tyckte ändå att det fanns struktur kvar och tanninerna var inte komplett nedslipade. Tveksamt om balansen kan bli så mycket bättre, men munkänslan kanske kan bli ännu mjukare med mer tid i flaskan. På CT verkar det som att 95an är en av de bättre årgångarna från 90-talet.
 

LeChat

Medlem
IMG_4977.jpeg

2009 Château Montus Madiran

Gårdagens bourgogne kändes för tråkig att fortsätta med idag, så den åkte in i frysen till sås. Behövs det med.
Så istället blev jag sugen på att prova den nyinköpta 2009 Montus.

Drack denna senast för 5 år sedan och redan då var den smaskig. Tanninerna har slipats ner ytterligare och ger ett perfekt grepp och härlig munkänsla. Alkoholen på 15% är knappt märkbar. Känns som en bra drickfas med begynnande mognadstoner, samtidigt som frukten är välbevarad. Stil- och smakmässigt hittar jag likheter från både bordeaux och bandol. Minst lika smaskigt idag som för 5 år sedan.

Köpte tyvärr bara tre flaskor. Några till hade suttit fint, så om någon i Gbg-området känner att ”va f-n köpte jag dessa för”, så löser jag ditt problem.:cool:
 
Last edited:
received_939441894032817.jpeg


Domaine Delaporte Sancerre Chavignol 2021

Doft: Gräsighet och tropisk frukt är första känslan. Persika. Kalaspuffar? Sockerkaka, banankaka? Något åt det hållet. Söta och varma drag.
Smak: Bra mycket mer stram till en början, äpple och lime. Sen kommer ändå den varmare tonen med tropisk frukt, honung och vanilj, men utan att bli sladdrig och tappa skärpan.

Bra balans och ett gott vin. Köpt förut och kommer köpa igen.
 

Vingubben

Medlem
IMG_4519.jpeg


Martine & Christian Rouchier, Saint-Joseph, La Chave 2019


Ny producent för mig, och det är rätt sällan när det gäller Saint-Joseph. Känns oerhört elegant, mer Côte-Rôtie än S-J, och lite körsbär och rosor som drar åt Nebbiolo. Blev först lite besviken då jag saknade de vanliga markörerna som chark och bläck, men efter lite luft så blommar det ut rätt rejält. Mineralisk med härlig balans redan nu. 92p
 
Visa bifogad bild 29295

Martine & Christian Rouchier, Saint-Joseph, La Chave 2019

Ny producent för mig, och det är rätt sällan när det gäller Saint-Joseph. Känns oerhört elegant, mer Côte-Rôtie än S-J, och lite körsbär och rosor som drar åt Nebbiolo. Blev först lite besviken då jag saknade de vanliga markörerna som chark och bläck, men efter lite luft så blommar det ut rätt rejält. Mineralisk med härlig balans redan nu. 92p
Kul!
Va det den Pompette släppte nyligen?
 

Jos

Medlem
Förbluffande att de hade med Petrus 95. Det måsta vara en evighet sedan den fanns på monopolet. Var den fullt utvecklad i ditt tycke? Någon toppårgång för Pomerol är det knappast
Jo, -95 är en toppårgång i Pomerol enligt Parker och Wine Spectator t.ex.
 

Magikern

Medlem
Jo, -95 är en toppårgång i Pomerol enligt Parker och Wine Spectator t.ex.

Du har provat en del 95or från pomerol antar jag eller? 98 och 90 är väl de årgångarna som man främst tänker på när man vill ha bra grejer. 98 har jag provat en del från och allt har varit utmärkt.
 

Jos

Medlem
Du har provat en del 95or från pomerol antar jag eller? 98 och 90 är väl de årgångarna som man främst tänker på när man vill ha bra grejer. 98 har jag provat en del från och allt är utmärkt.
Om årgången är bra eller inte tror jag nog kan klassas som fakta och inte subjektivt. Ville bara påpeka eftersom du skrev det som att fakta är att den är dålig, - vilket är fel.

Sen får du såklart ha din uppfattning om årgången :)
 

Magikern

Medlem
Om årgången är bra eller inte tror jag nog kan klassas som fakta och inte subjektivt. Ville bara påpeka eftersom du skrev det som att fakta är att den är dålig, - vilket är fel.

Sen får du såklart ha din uppfattning om årgången :)

95,3 på Cellartracker har Petrus 95 och det är ett tydligt tecken på att jag älskat vinet. 95 är nog en bättre årgång i Bdx än jag fått för mig trots allt. Prisbilden är ju human i vissa fall dessutom och det kanske är värt att slå till i dagsläget. (Petrus är för dyr för mig dock)
 
  • Like
Reactions: Jos

LarsW

Medlem
Mariedam White Zinfandel 2021

Var ju tvungen att prova. Aldrig druckit White Zinfandel tidigare. Missade helt att det var en rose, tycker mer det går i orange.
Öppnade i går och fortsatte på idag, ingen större skillnad som jag kunde hitta.

I näsan är det grapefrukt, honungsmelon och citronzest. Hint av sherry och oxidation. En sötma som om man kanderat grapefrukten.

I munnen är det mer grapefrukt. Persika och en aning rök... typ lapsang? Bra syra men också en sötma som gör det härligt lättklunkat. Medel lång eftersmak. Inte väldigt komplext eller lager på lager, men ett gladvin med ett ton charm!
Som bonus lite crunchy vinsten att tugga på!

Dracks för sig själv och till fish-nuggets med grön sparris och en miso-majonäs. Funkade bra vilket som.

Gott och jättekul. Vette tusan om det kommer bli bättre med lagring, känns mer som ett dricka nu vin.
@Adam Frisch , du gör viner i en annorlunda och för mig tilltalande stil., ser fram mot at prova din Zinfandel som jag också säkrade några flaskor av.

91p

thumbnail_20230526_204529.jpg
 

katho27

Medlem
Middag på stan och efter det champagne på lokal.

IMG_6208.jpg

Dominio del Aguila Albillo VV 2017
Riktigt maffigt - tydlig tändsticka i både doft och smak, frukten med mest citrus är helt torr, fin syra. Dekanterades vilket jag tror var bra, fortfarande ung och med potential i mognad. Första gången för mig men har 2 st 2018 som ligger och vilar sig. Confiterat anklår i förgrunden.

IMG_6212.jpg


Bereche et Fils Ludes 1er Cru Les Beaux Regards 2018
Flaskan dök upp när bartendern rotade runt bland udda flaskor under bardisken och höggs, hade aldrig druckit Bereche innan.
En fin champagne men ung! Mest citrus, en del mineral och riktigt hög syra. Känns som det finns mer att hämta, där bakom, ännu lite väl återhållen.
 
Toppen