Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Andremily Mourvedre 2019
Wow! Kraftpaket och totalmaxat med ek samt frukt och parfym. Superjänkare och jag gissar SQN Grenache, Kul att få det här vinet blint igen även om i en annan årgång. @buteljen ifrågasatte tidigare Göteborgsmaffians existensberättigande efter att vi sågat 2018. Kanske dålig flaska för 2019 var ett fantastiskt vin i den maxade skolan, närmast fulländat! Blir kanske denna istället för SQN i år.:cool:
Härligt att läsa att ni är på banan igen 🍷👏👏😃
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Blaufränkisch är INTE Pinot Noir, inte heller någon pinot över huvudtaget, utan en autochthonous kultivar sprungen troligen från Sbulzina x Weißer Heunisch.
I Tyskland heter den vanligtvis Lemberger(Württemberg).

Tur att du inte gjorde bort dig genom att gissa PN! :p

Jaha där ser man. Inte konstigt att jag inte fick ihop det, så egentligen gissade jag rätt...:rolleyes:
Sorry om jag missar något här, men var kommer Pinot Noir med i bilden? Känner inte till det österrikiska vinet men av namnet att döma låter det som att druvan är Blaufrankish?
På så sätt att jag utgått från att det är samma druva... :blyg: tror faktiskt även vinet presenterades som pinot noir. @Vingubben vad är ditt minne av saken?
 

LarsW

Medlem
Vår årliga sommarfest med gamla studiekamrater. Den här gången var vi 12 vindrickare så blev några stora flaskor att dela på. Skumpan hittar ni här

Till toast med skagenröra blev det en Domaine Rolet Côtes du Jura 1986 på magnum. Super-läcker färg - som bärnsten i glasen!

Alla associerade till Sherry på doften (och smaken) i första hand. Letade man lite mer hittade man smörstekt svamp, lapsang-te och tändsticksplån. Bokna äpplen och torkade aprikoser.

I munnen är det förvånansvärt friskt med en fin syra och äpple, flor, svamp, tropisk frukt och havsvatten. Funkt på ett bra sätt. Medel lång eftersmak.

Gillar denna och tycker de vita vinerna håller klart bättre klass än de röda med samma ålder.

90p

thumbnail_20230603_185700.jpg



Sen till den stora flaskan!
Frescobaldi Lamaione 1995 dubbel magnum.
Inköpt på plats 2000 eller 2001 på en av SAS wine club's resor.
100% Merlot.

I näsan hamnar man genast i Bordeaux. En finslipad och polerad version av Bordeaux som i mitt tycke ofta är bättre. Ceder, körsbär, tobak, läder och torkat hö. Mycket trevlig på näsan.

I munnen känns det inte som om det är 28 år gammalt. Tanninerna är strama. Frukten känns yngre än i näsan. Solmogna körsbär, läder, ceder osv osv som i näsan. Fylligt och gick fin-fint till grillad oxfilé och andbröst.

En lite kort eftersmak skvallrar om åldern och drar ned betyget ett litet hack men tur som var fanns det gott om vin att fylla på med så det upplevdes inte som ett stort problem...

92 p

Nede i källaren till båthuset var temperaturen perfekt...

thumbnail_20230603_192508.jpg



Bonusflaska på halvmagnum
Cantine Florio Riserva ACI Marsala Superiore 1840
Här måste jag bekänna min okunnighet - vet inte om det är en solera-blend med start 1840 eller en ren vintage från det året. Letat men hittar inte annat än att den är buteljerad på 1980 talet till nåt jubileum. Har hittat versioner där det står soleras på etiketten och andra där det står riserva...

Mahognyfärgad i glaset!

I näsan är det söt sherry med svamp och källare (inte dålig källare). Russin och mörk choklad. Skitig honung och

I munnen anar man sötman men det känns mer torrt. Torkad frukt, torkad ek och torkad svamp. Bittermandel, karamell och fin syra.
Ålder i kubik men håller ihop utan problem och kul att dricka men man bör nog gilla starkviner...

Gott vin men här är åldern majoriteten av grejen!
88p

thumbnail_20230603_214851.jpg



Efter all mat och vin behövde vi något lätt och sött...
Nik Weis Bockstein Riesling Kabinett 2021 på magnum - kul flaska men 55 cm lång och en mardröm att få in i vinskåpet tillsammans med andra flaskor...

Börjar bli lite sliten nu så inga detaljerade noter.
Det är sött, det är syrligt och det är gott. Gladvin och lättklunkat. Inte den fylligaste kabinett men elegant.
Favorit hos en av deltagarna som fick lov att börja dricka vin offentligt för några månader sedan vilket gladde mig då det var i Mosel jag också upplevde för första gången att vin var grejen för många år sedan.

typ 90p

Alla stora flaskor...

thumbnail_20230603_233010.jpg
 

Vingubben

Medlem
Jaha där ser man. Inte konstigt att jag inte fick ihop det, så egentligen gissade jag rätt...:rolleyes:

På så sätt att jag utgått från att det är samma druva... :blyg: tror faktiskt även vinet presenterades som pinot noir. @Vingubben vad är ditt minne av saken?
Det var nog @Jesper, som var den som hade med flaskan, som presenterade den som pinne. Ingen av oss, eller i VM-laget, var i närheten av varken druva eller land. Rätt mycket gröna toner så själv gissade jag Loire.
 

Sonderlese

Medlem
2021 Sabelli-Frisch Mariedam White Zinfandel
FB9DCFCC-A483-4861-80D5-DDDCB32D5F29.jpeg

Ett ofiltrerat rosé vin med riklig fällning och vinsten, en försiktig dekantering rekommenderas.

Torrt och medelfylligt med karaktär av nätmelon och en förnimmelse av kvittenbitterhet, mineral, balanserad syra. Allteftersom vinet steg ett par grader i temperatur i glaset övergick nätmelon till aprikos och avslutet i grape!
Vi drack detta till en sommarsallad med vinägrett och det funkade. Det skulle också funka till lax, kanske även grillad sådan.
 

LeChat

Medlem
IMG_4993.jpeg

2016 Domaine Binet-Jacquet Faugères Grande Réserve

Här finns både plus och minus. Först tyckte jag att minussidan vägde över men sen skiftade det.

Ett gott GSM-vin som blandats med carignan. Finns även lite goda mognadstoner.
På minussidan är den alldeles för rustik och fruktig. Men framförallt har jag börjat få problem producenter som Leon Barral, Chateau Musar och denna är lite i samma anda. Ger lite efterjäst karaktär.
Men som sagt, till slut landade den ganska bra ändå.

Njuts i kvällssolen tillsammans med enklare grill på fläskkarré, chorizo, tzatziki och potatismedaljonger. Smaskens!
 

Håkan

Medlem
20230607_174823.jpg

Chateau Montrose 2003. Första flaskan från primörköp, kändes dags att känna på. I början sluten och rätt sträv, men efter ett tag kommer animaliska toner fram, stall, kött och med det en dos multna löv. Mörka bär som mer drar åt björnbär än svarta vinbär. Väldigt gott och efter 2 h i glaset börjar det anas att vinets topp inte ligger alltför långt i framtiden (men det håller många många år än). Fantastiskt bra vin, en av de bästa Bordeauxer jag druckit senaste året. Visst finns det värme i vinet, men det är inget som stör. Montrose har lyckats fantastiskt med årgången, och idag är det 98 p men vete katten om det inte i sina bästa stunder kan tangera 100poängsstrecket. Måste dricka mer Bordeaux helt enkelt.
 

Oscaro

Medlem
Gårdagen bjöd på en av de sjukaste provningarna jag varit på tillsammans med bland andra @Jos vi prövade 70 lägen från Lucien Le Moine samtliga 2020 inklusive över 20 GC. Nivån var väldigt hög rakt igenom men några som stack ut på den vita sidan var Bourgogne Blanc, Chablis Montee de Tonnerre, Chablis les Clos, Chassange-Montrachet 1er Les Embrazees, Meursault Perrieres, Criot-Batard-Montrachet och så klart Montrachet.
Bland de röda var mina favoriter Gevrey 1er Cazetiers, VR 1er les Suchots, Chambolle 1er Feusselottes, Amorös, Clos Saint Denis, Clos du Vougeot, Echezeaux, Grand Echezeaux och Chambertin CdB.
Otroligt häftigt att få jämföra lägen på detta sätt och den här provningen blir svår att toppa!
DDC5566C-CA7D-4CB9-983E-F6FCB64032F3.jpeg
A415D00A-991B-42F2-8241-EF41E31E3D55.jpeg
6649B2F5-2C74-4E2B-A7E5-0465FD269273.jpeg
 

Lennart

Medlem
Gårdagen bjöd på en av de sjukaste provningarna jag varit på tillsammans med bland andra @Jos vi prövade 70 lägen från Lucien Le Moine samtliga 2020 inklusive över 20 GC. Nivån var väldigt hög rakt igenom men några som stack ut på den vita sidan var Bourgogne Blanc, Chablis Montee de Tonnerre, Chablis les Clos, Chassange-Montrachet 1er Les Embrazees, Meursault Perrieres, Criot-Batard-Montrachet och så klart Montrachet.
Bland de röda var mina favoriter Gevrey 1er Cazetiers, VR 1er les Suchots, Chambolle 1er Feusselottes, Amorös, Clos Saint Denis, Clos du Vougeot, Echezeaux, Grand Echezeaux och Chambertin CdB.
Otroligt häftigt att få jämföra lägen på detta sätt och den här provningen blir svår att toppa!
Visa bifogad bild 29366Visa bifogad bild 29367Visa bifogad bild 29368
Galet!!! 😍😍😍
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 29365
Chateau Montrose 2003. Första flaskan från primörköp, kändes dags att känna på. I början sluten och rätt sträv, men efter ett tag kommer animaliska toner fram, stall, kött och med det en dos multna löv. Mörka bär som mer drar åt björnbär än svarta vinbär. Väldigt gott och efter 2 h i glaset börjar det anas att vinets topp inte ligger alltför långt i framtiden (men det håller många många år än). Fantastiskt bra vin, en av de bästa Bordeauxer jag druckit senaste året. Visst finns det värme i vinet, men det är inget som stör. Montrose har lyckats fantastiskt med årgången, och idag är det 98 p men vete katten om det inte i sina bästa stunder kan tangera 100poängsstrecket. Måste dricka mer Bordeaux helt enkelt.
God slutsats 🤓
 

LeChat

Medlem
IMG_4999.jpeg

2018 Andremily Syrah

Funderade länge över hur jag kunde känna sug efter en maxad syrah i sommarvärmen men eftersom suget satt i, så fick det bli en Andremily från 2018.

Det är ett sannerligen hedonistiskt vin med more is more karaktär, ett tätt elixir av björnbär, saltlakrits, mineral, peppar och olivspad.
Maxade reglage men också full harmoni. Ett vin som tänjer lite på gränserna för vad som är njutbart, inget för måttfulla personer. Men smaskens för oss oanständiga. :cool:
 

katho27

Medlem
Är sjukt svag för Vina Tondonia Rosado, i detta fall senaste årgången från SB, 2012 inköpt nov -22.
Grymt vin i alla aspekter - svårt att koda i gränslandet vitt/rosé/rött men levererar på sitt unika sätt, ffa till mat.
Håller möjligen 2010 snäppet högre men shit va gott det är!

IMG_6275.jpg
 

LarsW

Medlem
Henschke Keyneton Euphonium 2009

Mörka körsbär, blod, rosmarin och tobak. Läder, mörk och bitter choklad. Barbeque och svarta oliver. Dundrande gott att sniffa på och lovar så mycket!

I munnen kan man bara konstatera att det levererar! Mörk sval frukt och tobak och örtkryddor och eukalyptus och mynta och paprika och det är bara så gott!
Fint klös i tanninerna och syran är vital.
Lång eftersmak.

Sitter igen och undrar varför jag inte dricker mer australiska viner…

Dracks till kolgrillad entrecote med tillbehör, bra kombo.

93p (94 poäng om man räknar med pluspoäng för skruvkork)


thumbnail_20230608_114045.jpg
 

LeChat

Medlem
93p (94 poäng om man räknar med pluspoäng för skruvkork)
Skruvkork är en utmärkt förslutning!

Men…
kommer att tänka på Rosens sång av Hasse & Tage:

"Tror ni kanske människan
utan skönhet leva kan?
Själen har det illa ställt
men också den kan dö av svält!"

Naturkork är härligt och luktar gott!
Men dålig kork är självklart dåligt, men påträffas relativt sällan tycker jag. :)
 
Toppen