Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Aftonens begivenheter på tema FREDAGSMYS! Följt av misslyckade försök till movietajm: everything everywhere all at once var bara tragisk och vi gav upp efter halva. Hollywood kan verkligen suga.

Men, vi hade en osedvanligt fin stund på PRIMO!

Egna viner, blindade bomber och en kolossal överraskning!


PXL_20230908_101400664.jpg


2011 Stefano Amerighi Syrah 89p
Vi hade nog väntat oss lite mer. Kändes halvdöd och helt utan umpa. Naturligtvis med filter på som förväntar sig storartade viner.

Sommelieren plockade druvan, men hamnade i CdP och oäven årgång.

1996 Casanova di Neri 'Tenuta Nuovo' BdM, 97p
En fantastisk BdM. Hustrun noterar (och hurwes av) oxidation från stora avstånd, men avnjöt denna som saft tack vare att ox inte bor här. Detta är ett stort vin under tidig platå.

Inte bara stort. Också fantastiskt!

Enorm njutning.

Sommelieren rattade snett... (Mogen Barolo, men inte svårt förstå gissningen.)

Detta vin är en klassisk BdM med ljust röd robe och en lätt antydan till evt påbörjad tegling. Dessa klassiska BdM är fasiken utrotningshotade... Men de är underbara. Eleganta och samtidigt sprängfyllda med kraft och överraskningar.

På näsan finner vi körsbär, mer körsbär och fantastiska 🍒 körsbär. Där finns också tobak, iris, kött, kryddighet, vitpeppar och någonting som drar åt tandkräm på ett underbart sätt.

Smaken är lång, tanninerna smälter men har fortfarande grepp, syrorna är M+ och tyngden är M. Vinet är majestätiskt, långt och komplett/komplext.

Listpriset är långt över min budget, men i detta fall är jag helt öppen för all omförhandling av mitt pristak. Magi!

Zattingenz så bra vin!

Mums!
Bra till maten!
PXL_20230908_102341381.jpg
PXL_20230908_103734147.jpg
PXL_20230908_105534938.jpg
PXL_20230908_105548843.jpg

2022 Monfort Muller Thurgau, Trentino, 85p
Nosen skrek: Gewurtz!
Munnen kvad: SB!
Facit sade: Rieslingklon...
Jag: totalbombade. Igen 🫥

Perfekt sommarvin på en filt i värmen (kanske nästa år för dig i Swe?)

Parfymerad njutning med rakryggade syror.

Perfekt till kvällens sardiner! Magiskt bra rätt!!! *** för denna rätt. Lätt!
PXL_20230908_101221147.jpg


Sedan, helt utan påande, levererade sommelieren ytterligare ett vin blint. Rött denna gång.​


Jag bombade det vita med knakelibrak.

Bombade detta röda på nästa nivå!

Nosen: fänkålsrot, lakrits. Stor!
Munnen: purungt och elegant nannnting med återhållna tanniner, återhållen frukt, elegans bortom mina erfarenheter, bra syror, längd osv... Ett vin som är som ett utropstecken❗ Extremt sällan man har något liknande i glaset. 97p idag och definitivt med potential för 100p.

Gissning 1: Negroamaro
Gissning 2: efter jag landat i detta vins betagande undebarheter: en mycket bättre klassisk Barbaresco för tidig konsumtion.
Gissning 3: då allt bara växer och blir mer: "Detta är fantastiskt, men det är inte en Merlot. Ha-haha!"

Oj vad sommelieren fick skratta och hustrun fick mata mig med ödmjukhetspaj...

Precis som med Riesling har jag uppenbarligen inte fått lära mig Merlot på rätt sätt...

Detta är den sortens gudomlig (Freya) nektar man enbart sällan stöter på i livet...

PXL_20230908_161927986.jpg

2020 Serrico av Nardi (100% Merlot) 95-100 p
1398 flaskor producerade.

Som man kan se av bilden promenerade hustrun och jag hem med 4 av de 12 flaskor PRIMO hade köpt in... Om några år kommer denna Merlot kosta minst lika mycket som Messorio, eller mer och bara vara galet eftertraktad.

Mr Nardi återvänder till PRIMO nästa år, då kommer vi vara där.

Starstruck 🌟🌟🌟🌟✨🌟

Har tidigare bara njutit storligen av familjens fantastiska BdM. Denna Merlot är dock på världens tak. Jädringens så bra!
 

Attachments

  • PXL_20230908_121105830.jpg
    PXL_20230908_121105830.jpg
    125,7 KB · Visningar: 29
  • PXL_20230908_113754783.jpg
    PXL_20230908_113754783.jpg
    55,3 KB · Visningar: 24
  • PXL_20230908_103749285.jpg
    PXL_20230908_103749285.jpg
    60,8 KB · Visningar: 29
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Saint Julien: Branaire-Ducru stack ut, liksom Talbot. Leoville B om man vill gå upp i pris var mkt bra. Langoa B ett svagare kort i detta sällskap.

Margaux: d'Issan var väldigt bra men tycker alla Margaux var lyckade. Giscours om man gillar den elegantare stilen. Brane-Cantenac kraftfull och svårbedömd ung. Gillade även Ferriere. Kirwan fräsch.

Bland de bästta totalt var Pichon Lalande, snäppet över Pichon Baron som också var mkt bra.

LCHB var fräsch och redan tillgänglig till skillnad från mkt annat. Nådde dock kanske inte ända upp till de högt ställda förväntningarna om man är över 200eur.
Här framstod Malrtic Lagraviere som ett mkt bra alternativ, om än inte samma druvor riktigt.

Både La Gaffeliere och Beau S Becot var bra men verligen svårt att se idag långt de når vid släppet. Men grunden, koncentrationen och elegansen finns där.

Vill också vid sidan av Branaire Ducru nämna Phelan S som mkt prisvärda totalt sett.

Stilen totalt sett är mogen, fruktig och kraftig och mycket smakade så ungt väldigt lika. Margaux klarade sig i detta stadie bäst ifrån att bli lite för "tungt" och överfruktigt. Clinet och Pontet Canet "too much" i tyngd och extraktion men det kanske fixar sig med tiden?
Bra noter!
Köpta bara två halvlådor i år:
L'If och Pichon Lalande.

Stod och vägde över Troplong Mondot och Pichon Baron. Men, livet är kort...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Instagram skvallrar om att hr. Enrico Nardi var i Stockholm härförleden. I fjol, i oktober.

Någon på forumet som passade på?

Screenshot_20230909-110605.png

Bilden lånad från deras Instagram.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_5317.jpeg

2014 Château Phélan Ségur

Sekundära aromer där faten är fint integrerade och ger ett lagom avtryck. Hittar bl.a. svarta vinbär, Juicy Fruit, läder och jord.

Har av kanske förklarliga skäl inte druckit så mycket 2014 hitintills, tror faktiskt bara att jag provat en Poujeaux tidigare, men tycker att det lilla jag provat påminner en del om mina erfarenheter av 2012.

Här finns en härligt läskande syra som tillsammans med finlemmade tanniner ger ett behagligt grepp.

Det blir repris ikväll på förra helgens grillade entrecôte med vitlökssmör.
Phelan Segur kommer känna sig trygg i det sällskapet.

Ett vin är kul, men två är ju kuligare. Dags att öppna flaska nummer 2.


IMG_5320.jpeg

2020 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert

Ung syrah är ju fantastiskt smaskigt, i alla fall när den hunnit få ett par år i flaska. Thalabert är relativt ny för mig. Har druckit den i årgångarna -15, -17,-19 och -20 där alla har levererat riktigt hög kvalitet. Här kan man snacka om mycket syrah för pengarna.

2020 är mörk i frukten med bl.a. peppar, oliv, läder och lakrits. Mums!
 

katho27

Medlem
Oj så trevligt!
Dricks för andra gången, nu ett år efter släppet och ännu bättre efter ett år i garderoben (fick inte prio/plats i vinkylen).
Fylligare och mer nyanserad än första gången , men ändå inte alls vulgo i min bok.
Köpte på producent, på att jag tyckte 2017 var helt ok (men kärvare helt klart) och ffa på noterna från @Patrik Sellin för ett knappt år sedan.

90643 Seven Springs Chardonnay 2018 359 kr
N: Smörkola, citrus, lavendel, mango och honung.
M: Mango, smörkola, citron, lime och lavendel. Fräsch, bra, koncentrerad frukt. Fin syra och balans. Tillgängligt. 90-92p

Håller med om allt (även om jag kanske inte hittar alla nyanserna fullt ut).
Och skulle jag våga mig ut på poäng-grenen dristar jag mig till att hamna i den övre delen på det intervallet.

IMG_6778.jpg


Så undrar hur länge den legat på flaska när den släpptes? 2018 släpptes ju för ett knappt år sedan och nu var väl 2021 på väg i går även om den verkar ha blivit uppskjuten.
 
Last edited:

Lennart

Medlem
Georg Breuer Rudesheim Berg Schlossberg 2017

Bland den bästa flaskan Riesling jag druckit. All struktur och alla aromer man förväntar sig finns där och skapar en fantastisk komplexitet. Intensiteten i frukten balanserar upp den höga syran perfekt. En längd som aldrig tar slut.

Det finns en begynnande mognad men den här kan få ligga lääänge i källaren. Synd att jag inte har någon bara… Grattis till er som knep senaste årgången på websläppet i torsdags!
 

Attachments

  • IMG_2037.jpeg
    IMG_2037.jpeg
    57,3 KB · Visningar: 57

mackan92

Medlem
Då var det dags att prova av Azelias 2018 en årgång som är väldigt inbjudande och flörtig och absolut inte skäms över att dricka i tidigt stadie.

Fiasco är familjens första ägda vingård med vinstockar på en ålder om 85 år och återfinns i Castligone Falletto som är byns säkert mest florala cru då vad jag kunnat läsa mig till skördas tidigare jämfört med andra pga dess varma mikroklimat.

På egen hand är det väldigt finstämt men känns som att det döljer sig en hel del frukt bakom syran. Solmogna jordgubbar, hallon, körsbär och rosor återfinns på näsan men i smaken tillkommer tanniner som går åt det söta håller och omfamnar det hela på ett elegant sätt.

Till maten, Oxfilépasta med kantareller så blommor vinet ut rejält och frukten kommer fram och blir till en fullträff. 92p

1694329092567.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Oj!
Vilken söndagsmiddag :)

Min hemläxa från förra besöket var en ljusgrönt liqueur med bra beska, extrema örtiga toner, mellansötma och ... beskan är svår att ignorera.

Första tanken var ett slags light-version av absinthe, men efter nätstudier hamnade jag i Grön Chartreuse. I ärlighetens namn: har inte någonsin varken sniffat eller småsmuttat på Grön Chartreuse.

Kändes mellanstarkt rent alkoholmässigt... men för klen beska för en Absinthe och för klen alkoholstyrka för något jag någonsin druckit...

Ha ha! Och VEM hade någonsin blint kunnat gissa hem denna magiska underbara likör?

PXL_20230910_110254201.jpg



PXL_20230910_110144663.jpg


En japansk version av "degustation" med vacker bitterhet och fantastiska örtiga element modell WOAH! Ljusgrön nyans som nypressad olivolja. Wow!

Letar redan efter möjligheter att inhandla denna underbara mysdryck!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och vi drack Och åt även annat.:

PXL_20230910_043356663.jpg
PXL_20230910_100618936.jpg
PXL_20230910_100635578.jpg
PXL_20230910_101735060.jpg
PXL_20230910_103253473.jpg
PXL_20230910_103319830.jpg
PXL_20230910_105027550.jpg
PXL_20230910_111233446.jpg
PXL_20230910_111325588.PORTRAIT.jpg
PXL_20230910_112037306.jpg
PXL_20230910_112125836.jpg
PXL_20230910_114833551.jpg
PXL_20230910_115430374.jpg



PXL_20230910_115756559.PORTRAIT.jpg

2001 Moulin Touchais
kändes fantastiskt skönt att sätta blint. Efter så många blindskott var det väl för böfwelen dags att iaf blindhönahittaettkorn. Typ.
Den yngsta MT jag någonsin druckit...

PXL_20230910_043356663.jpg

Muscadet, tog slut lite för fort. Var dock räcerbra.

2009 Mollydooker Enchanted Path var galet bra. Sommelieren uppfattade den som en 2019 Napa Syrah de luxe. Jag kan bara säga att den är minst en Grange (som så många andra Oz viner) Fantastiskt underbart vin! WOW 😲😳!

Vit Bgn. Mums.
Yeahhh.
Imponerande.
Typ.
Men...:
Vi flög ingenstans... 🥱

2001 Château Rieussec, 98 p
Var en jädrigt bra bumper att avsluta middagen med.

1997 Camus Bdx Sec, 80 p
Vinet är ok, syrorna riktigt bra... men, det finns ingen kärlek, ingen stuns, ingen längd. Nästan allt saknas...
(Why even bother?)
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_5323.jpeg

2019 Domaine Sylvain Pataille Marsannay

Doftar ung och något stram bourgogne. I munnen frisk med röda bär, jordiga toner och lite svamp.

Den har kanske inte utvecklats jättemycket på drygt ett halvår men den går i rätt riktning tycker jag.
Den är enkel och lätt i stilen men känns gedigen och god.

På tallriken blir det helstekt majskyckling vilket förväntas bli en lyckad kombo!
 
En helg i hedonismens tecken: en bättre fredag på Aira och en bättre lördag på Vinbaren Uppsala:

Aira
De har tre nivåer av vinpaket och vi körde "insteg" samt "mellan". Kul sätt att få prova dubbelt så många viner. Men först Selosse Initial! Den var precis som man förväntar sig. Lite osäkert om deg, men troligen 2019 enligt sommelieren.

0.jpg


1.JPG


2.JPG


3.JPG


4.JPG


5.JPG


6.jpg


"Insteg":
2021 Joh. Jos. Prüm, Riesling Kabinett, “Bernkasteler Badstube”, Mosel, Tyskland
2020 Vincent Girardin, Meursault, “Les Clous”, Bourgogne, Frankrike
2019 Jurtschitsch, Grüner Veltliner, “Ried Loiserberg”, Kamptal, Österrike
2018 Ampelos Cellars, Pinot Noir, Sta. Rita Hills, Central Coast, Kalifornien, USA
2017 Azelia, Barolo “Margheria”, Piemonte, Italien
2021 Kracher, Zweigelt Auslese, Burgenland, Österrike
2013 Oremus, Tokaji Aszu, 5 Puttonyos, Tokaji, Ungern

"Mellan":
2021 Egon Müller, Riesling QbA, Scharzhof, Mosel, Tyskland
2011 Bonneau du Martray, Corton Charlemagne Grand Cru, Bourgogne, Frankrike
2018 Didier Dagueneau, “Silex”, Pouilly-Fumé, Loire, Frankrike
2020 Paul Lato, Pinot Noir, “Suerte”, Solomon Hills Vineyard, Santa Maria Valley, USA
2004 Roberto Voerzio, Barolo Riserva, “10 Anni”, Fossati Casa Nere, Piemonte, Italien
2021 Kracher, Zweigelt Auslese, Burgenland, Österrike
2017 Szepsy, Tokaji Aszú, 6 Puttonyos, Tokaji, Ungern

Svårt med minnesanteckningar på samtliga, men kvällens medaljörer var Egon Müller (stört bra parad med sashimi på hiramasa, fermenterad grapefrukt, enbär och fingerlime), Bonneau du Martrays Corton-Charlemagne GC 2011 (åldern hade börjat göra sig påmind med lite lägre syra och frukt, men mycket fin i sin helhet) och Roberto Voerzios riserva 10 anni 2007 (mörkt rödfruktig, silkig men med eftertryck. Azelian framstod som väldigt kärv och ung i jämförelse).

Tycker att Girardins Meursault var oväntat otypisk för appellationen, stram och mineralisk, inte alls fettman och energin som förväntas. Ska absolut inte klaga, men oväntat.

Första gången jag drack Dagueneaus Silex. Hade ALDRIG tagit den för en sauvignon blanc blint. Speciell smak, rökig, saltig, syra m.m. Blir till att prova igen.

Vinbaren Uppsala
Det visade sig vara kulturkalas i Uppsala dagen efter vårt besök på Aira, så vi drog dit för att hälsa på hos Vinbaren Uppsala och deras grymma vinlista med fina flasköppningar dagen till ära.

6_drc.JPG


Ok, lite rabiat kanske, men tre besök blev det under dagen (måste ju hinna se lite kultur mellan varven också). Huvudmålet var att äntligen få dricka lite DRC, denna graal. När det erbjuds på små glas får man passa på.
Vi landade i en liten årgångsjämförelse av Richebourg och La Tâche 2015. Vet inte om det delvis beror på ljuset, men som man ser på bilden skiljde färgen en del åt, och jag upplevde även doftern så. Richebourg var fyllig och intensiv medan La Tâche något mer knuten och grön. Smakmässigt gick det i samma riktning. Richebourg blev vår favorit, men vi drack bara 5 cl av varje så ska inte ge mig på någon djupare analys. Uppenbart är det mycket potenta viner. I dagsläget mest kul att ha provat dem, framtiden får utvisa om det blir fler gånger.

7_meursault.JPG


Efter DRC var vi sugna på vit Bourgogne och med fin hjälp landade vi i en jämförelse av JL Chavy Puligny-Montrachet village och Fabien Coche Meursault 1er cru, båda 2021:eek:r. Nu innehöll glasen lite mer så man verkligen kunde ”dricka vin”.
PM var superfin, ett skolboksexempel med lite mer struktur och mineralitet än Meursaulten. Men…
Meursaulten var helt sinnesjuk! Bland det bästa jag druckit. Så otroligt intensiv och full av frukt, syra och kropp. Tropiska frukter och citrus så att ögonen vattnades. Kvällens största upplevelse, givet att vi inte kunde klunka DRC:erna då.

8_diebolt.JPG

9_alterego.jpg


Ja just det, blev lite skumpa och en avslutning med Alter Ego 2011 också. AE:n var elegant och mjuk med mörka bär, kanske lite brist på struktur och djup (pga 2011?), men fina grejer rakt igenom. Har varit på väg att skaffa några flarror AE tidigare, men tror det är dags att göra slag i saken.

Nu tillbaka till vardagen... :oops:
 
Last edited:
@LeroyHilarious vilket jätteskutt (på pappret) mellan vinpaketen. Vad var prisskillnaden? Och undrar vad tusan den "högsta" graden innehåller...
1950:- resp. 3450:-.
Tredje nivån kostar 6450:- och då får du:
2022 Egon Müller, Riesling Kabinett, “Scharzhofberger”, Mosel, Tyskland
2015 Louis Jadot, Chevalier-Montrachet Grand Cru, “Les Demoiselles”, Bourgogne, Frankrike
2018 Château Margaux, “Pavillon Blanc”, Margaux, Bordeaux, Frankrike
2018 Trapet, Latricieres-Chambertin Grand Cru, Gevrey-Chambertin, Bourgogne, Frankrike
1990 Château Cos d’Estournel, Saint-Estèphe, Bordeaux, Frankrike
2021 Kracher, Zweigelt Auslese, Burgenland, Österrike
1999 Château d’Yquem, Sauternes, Bordeaux, Frankrike
 
Toppen