Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alltså tandkräm med hundsmak? Är den koreansk? ;)
IMG_3093.jpeg


Ser ut som om den skulle kunna vara typiskt kinesisk :baksmälla:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Måndagsprovning med tema Sylvaner:
Visa bifogad bild 29849
Visa bifogad bild 29850
Sylvaner dricker man väldigt sällan och det var inte alls enkelt att hitta temat. Druvan har inte så mycket karaktär och man får gå på vad det inte är. Hursomhelst så tog Wittmann Silvaner Natural 2021 hem 7 utav 7 sämstaröster. Theo Luckerts Creutz tog 4 bästaröster och Rudolf Mas der Schäfer tog 3. Jag tyckte att Würzburger Stein var bra, men Creutz vann på mållinjen. Keller Feuervogel var lite blek jämfört Frankenvinerna.
Blev så sugen, så att!
Köpte den enda Sylvaner jag kunde hitta:

IMG_3094.jpeg

(Produktfoto - för sent att fota min flaska idag.)

2020 Paul Bruckert Silvaner Réserve Particulière, 83p

Druvsötma modell baginbox.
Som ett suddigt fotografi och helt utan sense of place. Detta är ett bottennapp…
Låga syror. Viss druvkaraktär. Fortfarande gott, men livet är för kort!

Samma pris per flaska som den Grüner Veltliner från Österrike, Wachau, som ploppades härförleden. Skall absolut plocka hem fler GV! Men, Sylvaner, har jag enbart begränsat positiva erfarenheter av…
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Blev så sugen, så att!
Köpte den enda Sylvaner jag kunde hitta:

Visa bifogad bild 30165
(Produktfoto - för sent att fota min flaska idag.)

2020 Paul Bruckert Silvaner Réserve Particulière, 83p

Druvsötma modell baginbox.
Som ett suddigt fotografi och helt utan sense of place. Detta är ett bottennapp…
Låga syror. Viss druvkaraktär. Fortfarande gott, men livet är för kort!

Samma pris per flaska som den Grüner Veltliner från Österrike, Wachau, som ploppades härförleden. Skall absolut plocka hem fler GV! Men, Sylvaner, har jag enbart begränsat positiva erfarenheter av…
Du får börja med att köpa något med kvalitet från Franken. Det är där du har störst chans att hitta bra viner.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du får börja med att köpa något med kvalitet från Franken. Det är där du har störst chans att hitta bra viner.
Det är glest med viner från Franken här. Var på en Sylvanerprovning i Franconia och blev måttligt imponerad. Det enda vinet jag verkligen tyckte om visade sig vara en Riesling...

Men, precis som med Bgn o Bojo ger jag inte upp 🤓
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagsmiddag på Trattoria Pecorella med efterspel hemmavid och lite trevlig underhållning från Loire och Amazon Prime. Räknade efter, och jag har skrivit ca 40 smaknoter på vita Sb från Loire i år. Har ploppat avsevärt fler. Och njutit av nästan alla. Några vattniga Muscadetter. En Sb som spårat ur… Men generellt fantastiskt underbar njutning…

PXL_20230917_100312494_Original.jpeg

2014 Gitton Père et Fils Sancerre La Vigne du Larrey, 97p

Ungdomligt gyllene gul med en hint av gyllene nyanser. Den formligen gnistrar! ✨

Aromer som lutar mot vaxiga gula äpplen och Chenin Blanc. Inte ssk spännande, men bred snarare än enkel…

I munnen är detta en symfoni! Wow! Exakt den aromatik som uppstår då man slår två flintastenar. Underbar mineralitet mot en rik fond! Syrligheten levererar ordentligt punch 👊, och då den fått iaf några år under bältet är detta ett somrigt vin med distinktion och grace, snarare än happy-frukt. Intensivt, koncentrerat, långt och förfinat från första smaken till den långa, härliga finishen. Mogna apelsinskal, och några svaga örtiga toner (lätt timjan-aktig på avstånd).

Buteljerad sensommarpoesi!

Ett av de bästa Sb jag någonsin haft nöjet att njuta av.
Hustrun begriper inte finessen med transparens och mineralitet…


Och väl hemkomna ploppade vi en flaska Muscadet:

2020 Michel Delhommeau Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie Cuvée Harmonie, 93p

PXL_20230906_053652392_Original.jpeg

Tredje flaskan av sex, som resulterade i att jag beställde ytterligare ett gäng. Detta är Zatan så bra! Kostar ca 100 pix flaskan och det är nästan för bra för att vara sant.

Ljusgul med inslag som poetiskt påminner om en vacker tidig sommarmorgon.

Små men pockande doftnoter som omfattar citron och andra gula frukter tillsammans med inslag av saftigt, ungt trä och gräs. Den öppna och transparenta strukturen tillåter en ren och vackert pristin mineralitet att skina igenom, vilket skapar en nästan elektrisk spänning i doftpaletten som är både generös och positiv. En hint av vått grus adderar en fascinerande dimension, vilket låter mig drömma mig bort till en dans av älvor i gryningen.

I munnen presenterar sig vinet med en luftig känsla, som om det svävar ovan molnen, och bombarderar mig med intensiv syrlighet. Vinets transparenta arkitektur ger utrymme för en känslig men närvarande mineralitet att skinna igenom. Det finns elektricitet här! Denna mineralkomplexitet samspelar med vinets krispiga syra, skapande en fascinerande nerv och stränghet i smakprofilen. De mest framträdande smaknoterna inkluderar ett rikt fruktigt uttryck av citrus och en aning vax, vilket kombineras med en fängslande klarhet och en subtil, svår att definiera, aromatisk komponent.

'Harmonie' är ett Muscadetvin som står ut i mängden, uttryckande sin djupa harmoni mellan dess krispiga syra, rika ung-fruktiga expression och mineralitet. Dess eleganta balans mellan syra och mineraler gör den här flaskan till en fantastisk representant av MdB-druvan och vad man kan åstadkomma i Muscadet…

Det är en fantastisk Muscadet som skulle kunna nå upp till 98p för M-älskare om några år. Trots sin unga ålder har den ett djup och komplexitet som antyder att den har potential att utvecklas och mogna vackert över många år till.

Dess prisvärdhet, jämfört med allt annat, är pricken över i:et, vilket gör det till ett utmärkt val för både nybörjare och erfarna vinälskare. Det är definitivt en solid vinupplevelse som imponerar med sin fantastiska transparens och fabulösa mineralitet, även om vissa kanske finner det lite för anemiskt och syrligt. Beroende på personliga preferenser.

Med en poäng på 93 visar det att det att jag sannerligen uppskattar detta vin. Högt! …och det är med spänning jag ser fram mot hur det utvecklas med några års lagring.

Mums!

Pecorella levererade som vanligt!​

PXL_20230917_103555073_Original.jpeg
Liten krabba som bas för en magisk pastasås. WATARU-KANI.

PXL_20230917_110330102_Original.jpeg
Oh deer! Filé med en magisk sås på rödvin och passionsfrukt.

PXL_20230917_112513361_Original.jpeg
Hustrun valde dessert.

PXL_20230917_112614865.PORTRAIT.ORIGINAL_Original.jpeg
Jag tog ostbrickan med Grana Padano, Taleggio och Gorgonzolakräm.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ung och lite matkrävande idag, bättre om några år. Tempier är alltid gott, men denna årgång tillhör nog ändå inte de bättre. Pibarnon 2017 är däremot riktigt smaskig i mitt tycke!
Blev en liten smygis: en flaska 2016 Pibarnon. Kommer ploppa den inom det närmaste och återkommer med TN samt att det evt blir inköp av fler. Vad jag kan utläsa på CT är att det verkar vara ett bra år också i Bandol.
 

LeChat

Medlem
Blev en liten smygis: en flaska 2016 Pibarnon. Kommer ploppa den inom det närmaste och återkommer med TN samt att det evt blir inköp av fler. Vad jag kan utläsa på CT är att det verkar vara ett bra år också i Bandol.
Har inte smakat just 2016 Pibarnon men Pibarnon är ju en riktigt bra producent. Tempier 2016 har jag däremot druckit några flaskor av och den har varit kanon. Tror att din flaska kommer att smaka fantastiskt. Spännande att se om syran sticker ut något vilket jag tycker verka gälla för årgången i södra Frankrike.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte smakat just 2016 Pibarnon men Pibarnon är ju en riktigt bra producent. Tempier 2016 har jag däremot druckit några flaskor av och den har varit kanon. Tror att din flaska kommer att smaka fantastiskt. Spännande att se om syran sticker ut något vilket jag tycker verka gälla för årgången i södra Frankrike.
Blir oerhört spännande :)
Just denna årgång av Pibarnon är billigare i Japan än i resten av världen - mycket ovanligt!
Om hustrun gillar den köper vi fler flaskor.
Kanske hela lagret 😬
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30206
2019 Fontodi Chianti Classico

Länge sedan jag drack Fontodi CC så hade glömt av lite hur bra den är. Härlig frukt, kryddig med animaliska inslag och med en balanserad fräsch syra. Har inte fått hem mina nyinköpta 2020 än men de får gärna smaka som denna. Kvalitets-chianti av rang.
Hur tycker du om dem med lite och mycket ålder?
För ett par år sedan drack vi 2002 av Fontodi CC som var så galet bra att den fick stående ovationer och 93 poäng av oss...
Men, jag förstår naturligtvis nyfikenheten i att ploppa en flaska av nyinköpta lass ;-)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett rätt bra FineWine i afton:

sancerre.jpg


2022 Domaine Michel Thomas Sancerre Lachaume, 90p

Mitt första Loire-vin från årgången 2022. Faktiskt mitt första druckna franska vin från 2022.

En medelbra Sancerre (vilket betyder att den är underbar) som också är vacker.
Säljs till fyndpris!
På nosen är det en mycket ung Sb som hålls i strama tyglar. (Krusbär, lime, kabosu, gräs och den där speciella "sötman" som Sancerre-viner så ofta uttrycker och helt enkelt betyder: Gott om solsken men återhållen värme.

I munnen! Oj! Syrlig som en Muscadet. En vacker transparent konstruXion som vilar på många olika typer av citrus (sudachi, kabosu och dekopon) och levererar ett öppet fönster för att njuta av detta vins vackra mineralitet. Detta är elektriskt. Mjuff!

Ett fantastiskt QPR och jag är glad över att ha två till.

Detta vin kommer förmodligen inte att göra sig bra för långvarig förvaring eftersom dess ungdomliga nerv kan vara allt den har av det som är DET...

2 flaskor kvar, nästa planerad avnjutas under våren 2024.
 

LeChat

Medlem
Hur tycker du om dem med lite och mycket ålder?
För ett par år sedan drack vi 2002 av Fontodi CC som var så galet bra att den fick stående ovationer och 93 poäng av oss...
Men, jag förstår naturligtvis nyfikenheten i att ploppa en flaska av nyinköpta lass ;-)
Jag tänker nog mer och mer på att dricka viner i ett relativt ungt skede om det är möjligt, dvs om de redan visar sig vara kanongoda. Flaskor som behöver lagring är ju inte någon bristvara direkt;)

Så eftersom denna Fontodi i de flesta årgångar är riktigt smaskig redan efter några år så tycker jag för egen del att det känns bättre att dricka den än att fundera över lagringspotentialen. Ung syrah är ett annat exempel som jag verkligen gillar redan efter några år på flaska. Skönt att inte allt vin måste ha 10-15 år för att leverera.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tänker nog mer och mer på att dricka viner i ett relativt ungt skede om det är möjligt, dvs om de redan visar sig vara kanongoda. Flaskor som behöver lagring är ju inte någon bristvara direkt;)

Så eftersom denna Fontodi i de flesta årgångar är riktigt smaskig redan efter några år så tycker jag för egen del att det känns bättre att dricka den än att fundera över lagringspotentialen. Ung syrah är ett annat exempel som jag verkligen gillar redan efter några år på flaska. Skönt att inte allt vin måste ha 10-15 år för att leverera.
Varochen efter sin facon 🤓

Min facon:
Tycker vanligtvis att ungfrukt stör eftersom den är så likadan över hela registret och döljer allt från tanniner till syror och subtiliteter.
Ungefär som att titta på TED Talks. Alla dessa ynglingar som levererar talks med rätt många "me, myself and I", fokus på deras egna erfarenheter och deras forskning-insikter-område. Medan de mer avancerat mogna talarna istället leverar betraktelser som inte på minsta vis handlar om dem själva, utan som istället med bredd och djup utgör betraktelser över verkligt spännande vetenskapliga narrativ... Det glädjande i denna konkarrång är att dessa kloka föredragshållare självklart varit unga/naiva och de mindre intressanta talarna kommer kunna bli verkligt upplyftande talare så länge de bara fortsätter kämpa på med inlärningen.

Detta sammanfattar min smak för livet, viner och TED Talks.

Men ... det är samtidigt oemotståndligt att ploppa den där första flaskan av varje nyleverad case eller halvcase 😍
 

Vingubben

Medlem
Varochen efter sin facon 🤓

Min facon:
Tycker vanligtvis att ungfrukt stör eftersom den är så likadan över hela registret och döljer allt från tanniner till syror och subtiliteter.
Ungefär som att titta på TED Talks. Alla dessa ynglingar som levererar talks med rätt många "me, myself and I", fokus på deras egna erfarenheter och deras forskning-insikter-område. Medan de mer avancerat mogna talarna istället leverar betraktelser som inte på minsta vis handlar om dem själva, utan som istället med bredd och djup utgör betraktelser över verkligt spännande vetenskapliga narrativ... Det glädjande i denna konkarrång är att dessa kloka föredragshållare självklart varit unga/naiva och de mindre intressanta talarna kommer kunna bli verkligt upplyftande talare så länge de bara fortsätter kämpa på med inlärningen.

Detta sammanfattar min smak för livet, viner och TED Talks.

Men ... det är samtidigt oemotståndligt att ploppa den där första flaskan av varje nyleverad case eller halvcase 😍
Tycker precis som du, fast tvärt om:D
 

LeChat

Medlem
IMG_5350.jpeg

2016 Domaine Santa Duc Châteauneuf-du-Pape Habemus Papam

Fredag brukar innebära skaldjur men idag blir det ryggbiff och chateauneuf.
Dricker inte chateauneuf så ofta längre och trodde ett tag att jag var färdig med dessa viner. Men den hänförande komplexiteten hos en bra chateauneuf är svår att motstå, så färdig blir jag nog aldrig…
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tycker precis som du, fast tvärt om:D
Du tycker alltså inte om att ploppa första flaskan från ett inköp?
Föredrar TED Talks på temat me, myself and I?
Ogillar både mogna viner och sådant som levererar bredd och djup?
Ogillar tillväxt och utveckling?

"Vad är påvert?" 😉
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte smakat just 2016 Pibarnon men Pibarnon är ju en riktigt bra producent. Tempier 2016 har jag däremot druckit några flaskor av och den har varit kanon. Tror att din flaska kommer att smaka fantastiskt. Spännande att se om syran sticker ut något vilket jag tycker verka gälla för årgången i södra Frankrike.
Planen säger: nu på söndag! :p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu en afton på underbart fantastiska Alte Liebe, Yokohama. Galet bra!
Blev ett veritabelt Vinferno av det hela! Allt från äckelpäckel till himmelrike! Hela resan!

PXL_20230922_111605550_Original.jpeg


2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage La Guiraude
Har på CT 91.3 poäng efter 20 recensioner
Två minflaskor av detta vin i värmeskadat skick (en mild, en grymt) skickades schangdåbelt av @Fredrik Markström.

Den milda:
Ingen av oss (extremt känslig hustru, Alte Liebes mckt kunnige sommelier, Mr Sugaya och undertecknad) kunde känna av annat än ett riktigt bra Syrah-vin…
Får smakminnen av massor underbara Syrah-viner…

Det grava Äckelpäcklet:
Fy för den lede! Vägrar jag ens smaka på. Luktar räv, gök, mök och misslyckat biologiexperiment som glömts kvar över sommaren…
Har två smakminnen som direkt ploppar fram:
2005 Chateau Clos de Sarpe som jag sedan dess dissat. Hmm. Skall alltså inte skylla på dem, men på den jädra lurk som förvarat vinet brutalt felaktigt. Detta hände sig, nådens år 2014, och var fortfarande drickbart, men bara just-se-pass.
1999 Domaine du Grand Tinel Châteauneuf-du-Pape Alexis Establet. Skrev 2014 att detta måste vara så som zombies luktar… Detta vaskade vi med silverkors! Lika äckligt som Fredriks gravt störda vin…
Är tacksam över att jag förskonats så pass mycket som jag faktiskt har, från denna typ av hemskheter. Atrocities!

PXL_20230922_085200752_Original.jpeg


Hade med mig dessa slattar som var från vä t hö: 3, 2, 1 respektive 162 dygn under kork.
De funkade alla finemangs med sina respektive rätter.

2022 Domaine Michel Thomas Sancerre Lachaume
Redan utblommad. Bäst dag ett, med bra spänst i syrorna. Men tunn… Dag 1: 90p för oss som gillar Sb med friska syror.

2018 Ca'Erto Soave Classico Superiore Bassano
Sista glaset från sista flaskan (av 5). Flaskvariationen har varit överallt och så omfattande att det är svårt tro annat än att de buteljerat ett gäng olika viner, allteftersom, men med samma etikett… Första var så bra att jag snabbt köpte fyra fler. Men… Meh! Dock helt ok idag, bättre än dag ett. Mitt spann över de fem flaskorna: 85-93. Färg: Mellanmörkt gul.

2020 Fouassier Sancerre Les Grands Champs
Ingen av de bättre Sancerrerna, men grym till fiskrätten. Blekt gul, bra syror men lite ont om märg. Snygg etikett, men hjälper tyvärr inte vinet…

1929 Terroir du Crest et de L'Agly Rivesaltes Blanc
Det här är så bra att man dånar. Ett görgott glas kvar hemma i flaskan. Kommer inte kunna hällas upp utan finkornigt grums som ser ut som slem…


Dagens första blinda vin:

PXL_20230922_101449566_Original.jpeg


(Årg missad) Castello dei Rampolla Trebianco di S.Lucia
Tog den i princip omedelbart som "Orange Wine" eftersom färgen och den galet oxiderade stilen knappast går att missta sig på. Typ. Gissade inte Toscana och ståltankar, utan ramlade ned i qvevri i Georgien. Tänk ändå att Trebbiano kan användas till någonting sådant här! Spännande :)


Sedan två blinda viner som gav fina serveringar av ödmjukhetspaj:
PXL_20230922_112839361_Original.jpeg


2013 Domaine des Accoles Ardèche Miocène
Färg: som en klassiskt transparent PN.
Nos: Huh! Drar åt den äckliga Rucché-druvan, med galet mycket herrparfym, bergamott och ovanliga örter.
Paletten: Saknar tanniner, ryggrad och finess. Gissade på södra Italien och sa: "Inte en chans att detta är ett franskt vin!" Sen kan man ju alltid fundera över om Ardèche och egentligen hela området runt Lyon (inkl Bojo) är så vidare värst franskt. Iaf om man med det menar någonting mer än rent geografiskt. Hah!

2020 Oremus Furmint Tokaji Dry Mandolás
Vilket underbart vin!
Min blinda gissning var Sb. (Hade typiska Sb-dofter med citrus och äpplen, krispiga syror och distinkt smak med lätt parfymering. Avslutningen är distinkt jordig, typ rödbetor.)


Dags för kvällens huvudnummer!​

PXL_20230922_121237775.PORTRAIT_Original.jpeg

1998 Paleo av Macchiole, Bolgheri, 97p
Från deras tidiga era då Meritage var deras väg framåt. Innan de kom på att endruveviner var ett bättre val och detta vin fick dumpa alla andra druvor till förmån för CF.
Just idag är jag svag för detta vin. Hela flaskan var underbar!

Öga: som en klassisk Bdx från ca 2012.
Nos: ett lätt anslag av oxidation, soya, mylla och CS tillsammans med Merlot.
Mun: känns oförskämt ung - hur gammal kommer jag vara då våra 2019 är redo att gurglas ned? Nära graven, helt klart… Allt är rätt. Allt ligger fint! Välbyggt, intensivt och otroligt bra vin. Knappt ens något sediment i denna! Långt, komplext (noterade på servetten: jord, kola, clivia (blomman), röda vinbär, nyutslagna björkar, torkat virke, sumi ink, Bdx-jord, färska grönsaker, ruccola (beskan), grjfni (svårläst ord), bacon och blåbär) och intensivt på ett galet underbart sätt.

Får inte 100p av mig för den saknar "sense of place".

Några av de magiska rätter som serverades idag. Fixar inte att styra om dem i kronologisk ordning…
PXL_20230922_102627712_Original.jpeg

PXL_20230922_114212574_Original.jpeg

PXL_20230922_114312716_Original.jpeg

PXL_20230922_101616958_Original.jpeg

PXL_20230922_114151801_Original.jpeg

PXL_20230922_104410180_Original.jpeg

PXL_20230922_105910271_Original.jpeg
 
Last edited:
Toppen