Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...äldre bordeaux ofta blir en aning generiska...
Precis så! Men samtidigt kan man ju också se att alla viner konvergerar med åren. Bdx, Bgn, Barolo/Barbaresco, Rioja... De är svåra att skilja åt då mognaden kommit en bit på vägen.

En annan sak som en smartare snubbe än jag sa på franska: "Mogen Bdx är väldigt lik mogen Bdx, men det är alltid som att kyssa en ny förälskelse."
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Fredagsfeeling! 🥳


Vår fredagsfeeling började kl 17:30 på 米倉, (Yonekura) i Kamakura. Kaiseki. Visade sig vara ett fantastiskt första besök på en restaurang som excellerar i magiska DASHI på olika grunder. I afton serverades vi dashi på klassiska konbu och negi men inte på ultraklassiska bonito! Första gången för mig att inte få bonito-dashi då jag äter kaiseki ryouri. Andra dashi vi fick var baserade på bla: tai (uer), pilgrimsmussla och blandade grönsaker.

PXL_20231208_085750572.jpgPXL_20231208_091458976.jpgPXL_20231208_093633658.jpgPXL_20231208_095239873.jpgPXL_20231208_100423856.PORTRAIT.jpgPXL_20231208_102310232.jpgPXL_20231208_104001839.jpgPXL_20231208_105720458.jpg

Jag älskar välgjord dashi!

Tankarna kring att vi inte fick dashi på bonito gick mot (befrielsen) att inte behöva sleva i oss GRÄDDE! Precis som grädde fixar "det mesta" så fixar bonito-dashi "det mesta". Det är bättre utan!

PXL_20231208_090947277.jpg


Vi förhöll oss lugna och smuttade högst försiktigt på två sakkar. Den med hurwliga etiketten (tv) var fantastisk. Den th, Sururi, var helt enkelt inte fantastisk.

Dewazakura Hiyaoroshi Namazume, 90-93p
Detta är en typ av sake som pastöriseras endast innan vila men inte inför tappning (och frakt). Hiyaoroshi (="ofiltrerad") är den vanligaste typen av Namazume Sake.

Hemmavid var fokus snabbt inriktat på ost. Och vad fungerar till ost, om inte rött vin och Säsong 2 av Nazi Hunters (med Al Pacino). Plopp! Och en flaska banade väg mot min magtarmkanal:

PXL_20231208_163035876.PORTRAIT~2.jpg


2009 Bodegas Iñaki Nuñez Opus 11 Pago de Cirsus, Navarra, 91p

2009 års Opus 11 Pago de Cirsus är en kraftfull upplevelse, kanske värd 91 poäng. Den levererades i en sådan där fet-tung flaska (tom väger den mer än än en fylld vanlig flaska) samt originalträlåda.

Djup färg i svartaktigt röd ton.
Doften är något återhållen, men serverar mörkfruktiga toner.
I munnen framstår detta som ett direkt fläskigt vin. En nästan ogenomtränglig fruktmur möter upp först. Den muren följer en lika imponerande tanninmur. Syran är i de lägre regionerna, men fortfarande pratar vi om ett vin i balans. En anmärkningsvärt bitter eftersmak gör detta vin till en utmaning att dricka i nuläget.

Efter nyligen upplevda besvikelser med 2007 och 2008 årgångarna, som båda drabbats av premox, hade jag inga förväntningar på denna flaska. Men den levererade en utmärkt fredagskvällsupplevelse tillsammans med film och ost.

Detta vin är balanserat och har en grundläggande komplexitet. Men det är fläskigare än vad det behöver vara. Storlek är visserligen vacker i en bemärkelse, men kan vara otymplig i många andra avseenden. Detta vin lutar mer mot det otympliga än det vackra.

Det finns bättre priser och högre kvalitet på Tempranillo än detta vin från Navarra. Detta gäller ssk från Rioja, Ribera del Duero och Toro.

En bättre Toro är ett fantastiskt uttryck av Tempranillo. Jag ser dem som Coca Cola och detta vin som en Pepsi. Pepsi är det man dricker endast om Coca Cola inte är tillgängligt.

PXL_20231208_164122206.jpg


1989 Staatliche Weinbaudomäne Trier Avelsbacher Hammerstein Riesling Auslese, 97p

Denna årgång av Staatliche Weinbaudomäne Trier Avelsbacher Hammerstein Riesling Auslese är en triumf i flaskformat, en sann pärla för oss vinälskare. Mitt betyg på 97 poäng är inget mindre än välförtjänt. Vinet glimmar i en förtrollande gyllene bärnstenston.

När man närmar sig glaset möts man av en doft som är både storslagen och elegant, men ändå något återhållsam, den avslöjar tydligt en mognande Rieslingkaraktär i de högre echelonerna.

I munnen är den Auslese-sötma som en gång var nästan helt försvunnen. Dess underbara syror ger vinet en härlig resning. Det är som en kyss! En känsla, ett uttryck, jag ofta återvänder till för dessa underbara Mosel-Rieslingar. Syrirna ger också en klar inblick i de skifferrika jordarna där druvorna vuxit. De liksom öppnar upp fönstret.

Nyckelordet är "sömlöst".

Det är en magisk skapelse som precis börjat visa sin fulla potential. Det kommer att befinna sig på denna höjdpunkt i minst ett decennium och troligtvis aldrig förlora sin charm.

Stående ovationer!!!

För den nyfikne kan det vara intressant att veta att vingården Staatliche Weinbaudomäne Trier, belägen i Moseldalen, är känd för sin rika historia och tradition av vinifikation. Vingården har en lång tradition av att odla Riesling, och deras kompetens syns tydligt i detta exceptionella vin. Jag menar: en fantastisk producent från en magisk årgång?

Kan det bli bättre?

Ja, men enbart marginellt...
 
Last edited:
Brännland Iscider Fatlagrad Barrique 2021

Är ett enormt fan av tidigare Brännland jag druckit - Standardbuteljen, Apple Ice och den tidigare Claim. Var mycket spänd på att testa "prestigen" i den fatlagrade varianten.

På snoken så får jag smörkola, hallonsylt, vanilj. Väldigt mycket hallongrotta över detta och jag blir väldigt uppspelt, hallongrottan är trots allt den bästa småkakan som finns. När jag dricker den så faller den tyvärr lite platt i vad jag vanligtvis kopplar till Brännland Iscider. Den syran jag gillar så mycket finns inte där utan sötman och karamell tar över. Visst, nog kittlar det i kinderna av syra, det är inte alls platt - men där riktiga räsersyran och skärpan som jag gillar i standardutgåvan saknas.

Det positiva är väl att jag kan spara mina slantar och få större njutning av den billigare cidern.

IMG_20231208_201323.jpg
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Brännland Iscider Fatlagrad Barrique 2021

Är ett enormt fan av tidigare Brännland jag druckit - Standardbuteljen, Apple Ice och den tidigare Claim. Var mycket spänd på att testa "prestigen" i den fatlagrade varianten.

På snoken så får jag smörkola, hallonsylt, vanilj. Väldigt mycket hallongrotta över detta och jag blir väldigt uppspelt, hallongrottan är trots allt den bästa småkakan som finns. När jag dricker den så faller den tyvärr lite platt i vad jag vanligtvis kopplar till Brännland Iscider. Den syran jag gillar så mycket finns inte där utan sötman och karamell tar över. Visst, nog kittlar det i kinderna av syra, det är inte alls platt - men där riktiga räsersyran och skärpan som jag gillar i standardutgåvan saknas.

Det positiva är väl att jag kan spara mina slantar och få större njutning av den billigare cidern.

Visa bifogad bild 30820
Kul att veta. Kanske dags för en separat tråd för cider. Eller kanske det blir bäst att ha öl, destilat och cider i samma tråd. Vad tycker moderatorerna?
 
Till fredagschnitzeln : nymodern "osvavlad" Chablis

À L'Ouest 'Domaine de L'Enclos' 2020

Den kopparaktiga färgen var en överraskning men utöver en liten liten förnimmelse till 'dimmighet' så är vinet helt rent utan större konstigheter eller volatila toner

Doftar mogna citroner, torkade äpplen, solstickan. Hög syra som drar i kinderna med skarp juvenil munkänsla, klart annorlunda än den rundare och krämigare Chardonnä jag är mer familjär med. Hittar utöver citrusfrukt lite tavelkrita och jästighet i mitten, får avslagen champagnekänsla. Något abrupt i smaksvansen

Kul vin ändå som ger mersmak
 

Attachments

  • IMG_20231208_190508250~2.jpg
    IMG_20231208_190508250~2.jpg
    60 KB · Visningar: 38
Last edited:

Silex

Medlem
Brännland Iscider Fatlagrad Barrique 2021

Är ett enormt fan av tidigare Brännland jag druckit - Standardbuteljen, Apple Ice och den tidigare Claim. Var mycket spänd på att testa "prestigen" i den fatlagrade varianten.

På snoken så får jag smörkola, hallonsylt, vanilj. Väldigt mycket hallongrotta över detta och jag blir väldigt uppspelt, hallongrottan är trots allt den bästa småkakan som finns. När jag dricker den så faller den tyvärr lite platt i vad jag vanligtvis kopplar till Brännland Iscider. Den syran jag gillar så mycket finns inte där utan sötman och karamell tar över. Visst, nog kittlar det i kinderna av syra, det är inte alls platt - men där riktiga räsersyran och skärpan som jag gillar i standardutgåvan saknas.

Det positiva är väl att jag kan spara mina slantar och få större njutning av den billigare cidern.

Visa bifogad bild 30820
Håller helt med dig! Har druckit den fatlagrade och tycker den är trevlig i doften men i munnen snäppet sämre än vanliga varianten. Den bärande syranerven är inte lika tydlig och det är ju det jag gillar i standardvarianten, precis som du påpekar.
 

Vingubben

Medlem
IMG_5032.jpeg

Domaine des Tours 2011

Rätt blek i färgen och en påtaglig grumlighet. Såg nästan ut som en trendig bojo, men där slutade likhetern som tur var. Bra syra, härliga tanniner och ett lite lätt alkoholstick, tillsammans väldigt balanserat. Mängder med örter och kryddor, inlagda körsbär, granatäpple och den karakteristiska Rayas-känslan som jag själv brukar associera med askkopp, men på något konstigt positivt sätt. Funkade fint till kvällens pizza. 90p
 

LarsW

Medlem
Guigal Côte-Rôtie d'Ampuis 1997
Nu jävlar!

Läder, tobak, mynta, ek och en massa mogna röda bär i näsan. Svarta oliver och mörk choklad. Moget, moget och moget!
Mjukt som sammet med masa kraft från frukten i munnen. Solmogna körsbär, ekad vanilj, tobak, läder och hårt rostade kaffebönor. En nötig eftersmak. Tanninerna och syran är perfekt integrerade och adderar till helheten. En riktigt lååååång eftersmak!

Skulle säga perfekt just nu. Har ni dessa så öppna och njut. Klarade en grillad lammstek utan problem.

95p

thumbnail_20231210_093131.jpg



Fonseca vintage port 1970

Dracks över två dagar. Ingen skillnad i upplevelse.

Korinter, knäck, vanliljfudge och romerska bågar i näsan. Körsbärslikör och honung.

I munnen är det ganska lätt. Russin, pepparkaka, likör och mjölkchoklad. Lite spritigt som sig bör. Bra sötma men lite kort både i mellanregistret och eftersmaken.
Gott är det men tror detta var bättre för 10-20 år sen, saknar lite frukt och ooomphh.
Jämfört med Fonseca från 1977 (som tillsammans med Taylors 1977 är min referens på vintage port med ålder) är detta inte i samma klass.

92p

thumbnail_20231208_204740.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Pecorella, söndagsmiddag med halvkilot Bistecca, sallad, pizza, mm samt en lite pampigare Chianti. Kunde något gå fel?

Ja, förmodligen, men just denna söndag var vi helt förskonade från sådant.

PXL_20231210_101901565.jpg


2016 Antinori Chianti Classico Gran Selezione Badia a Passignano 92 p

Det här är ett strålande exempel på ung Chianti när den är som bäst. Landar i glaset med en djup, inbjudande rubinröd färg. 92 p idag med god uppsida för dem med rejält med tålamod.

Doften ger en rik upplevelse av svarta körsbär och krikon, ackompanjerade av en touch av ek och jordighet. Inte helt typisk för Chianti Classico. Dock en suveränt balanserad rackare.

Smakpaletten erbjuder en resa genom Toscanas hjärta, där mogna björnbär, körsbär och svarta vinbär möter antydningar av tobak och en rökig viskning, som en fin hyllning till den tid den spenderat i ekfat.

Denna årgång visar för närvarande upp en livlig, om än överväldigande ung fruktighet. Tanninerna, även om framträdande endast om du verkligen letar efter dem, är väl utförda. Stor elegans och knappt begynnande komplexitet är vacker sammanflätade egenskaper. Finishen har egentligen bara ett ord: grace.

Detta vin behöver en 15 åren eller mer för att visa upp sig som någonting mer och bättre än ett attraktivt ungfruktigt vin.

Även om det är absolut njutbart nu för dess fruktiga och ungdomliga karaktär, kommer tålamod att avslöja dess fulla potential. Utvecklingen kommer gå från en härlig fruktdryck till en vinöst djupgående upplevelse.

Lite av maten, bla 500 gram Bistecca. Mums! Marriage!
PXL_20231210_101839571.jpgPXL_20231210_095720949.jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_5552.jpeg

1990 Château Malescot St. Exupéry

För att få inre frid så här i advent så fick det bli att öppna en av de nyinköpta 1990 Malescot flaskorna.

Korken nästan blöt rakt igenom. Fick ut den i två delar men utan minsta smula.

I glaset är den transparent och färgen är moget röd med orange kant. Elegant och vackert! Även sniffen ger fin mogen bordeauxkaraktär. Men det är i munnen som den riktigt stora behållningen kommer och framförallt är det elegansen och hur snyggt allt sitter ihop som imponerar. Ett nobelt vin dagen till ära!

1990 Fieuzal i fredags var riktigt bra den med, men denna är vassare på alla sätt. Fantastiskt vin som säkert går att njuta fram till 2030.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30839
1990 Château Malescot St. Exupéry

För att få inre frid så här i advent så fick det bli att öppna en av de nyinköpta 1990 Malescot flaskorna.

Korken nästan blöt rakt igenom. Fick ut den i två delar men utan minsta smula.

I glaset är den transparent och färgen är moget röd med orange kant. Elegant och vackert! Även sniffen ger fin mogen bordeauxkaraktär. Men det är i munnen som den riktigt stora behållningen kommer och framförallt är det elegansen och hur snyggt allt sitter ihop som imponerar. Ett nobelt vin dagen till ära!

1990 Fieuzal i fredags var riktigt bra den med, men denna är vassare på alla sätt. Fantastiskt vin som säkert går att njuta fram till 2030.
Bra som phan inköp!
Snyggt jobbat med korken!
Nu får jag svåra Bdx-vibbar! Har ju en hustru som inte alls delar min fäbless för dessa magiska drycker. Ssk inte då de har lite mognad. På onsdag skall jag äta pizza. Känslan just nu kan bara översättas till Bdx från 1975… (Måndag är Yanmo med kaiseki, grillad fisk och sakke, tisdag är träning…)
 

Vingubben

Medlem
IMG_5035.jpeg


Domaine Santa Duc, Clos Derrière Vieille 2014

Drack den senast för fyra år sedan och då behövde den lite tid för att öppna upp sig. Idag levererade den från början. Dock inga större mognadstoner, men väldigt tillgänglig och lättdrucken. Björnbär och peppar är mest framträdande men det finns ett lager till med blodapelsin, tobak och franska örter. Ett utomordentlig söndagsvin som passar lika bra till steken som allena. 90p
 

Bastardo

Medlem
Pecorella, söndagsmiddag med halvkilot Bistecca, sallad, pizza, mm samt en lite pampigare Chianti. Kunde något gå fel?

Ja, förmodligen, men just denna söndag var vi helt förskonade från sådant.

Visa bifogad bild 30836

2016 Antinori Chianti Classico Gran Selezione Badia a Passignano 92 p

Det här är ett strålande exempel på ung Chianti när den är som bäst. Landar i glaset med en djup, inbjudande rubinröd färg. 92 p idag med god uppsida för dem med rejält med tålamod.

Doften ger en rik upplevelse av svarta körsbär och krikon, ackompanjerade av en touch av ek och jordighet. Inte helt typisk för Chianti Classico. Dock en suveränt balanserad rackare.

Smakpaletten erbjuder en resa genom Toscanas hjärta, där mogna björnbär, körsbär och svarta vinbär möter antydningar av tobak och en rökig viskning, som en fin hyllning till den tid den spenderat i ekfat.

Denna årgång visar för närvarande upp en livlig, om än överväldigande ung fruktighet. Tanninerna, även om framträdande endast om du verkligen letar efter dem, är väl utförda. Stor elegans och knappt begynnande komplexitet är vacker sammanflätade egenskaper. Finishen har egentligen bara ett ord: grace.

Detta vin behöver en 15 åren eller mer för att visa upp sig som någonting mer och bättre än ett attraktivt ungfruktigt vin.

Även om det är absolut njutbart nu för dess fruktiga och ungdomliga karaktär, kommer tålamod att avslöja dess fulla potential. Utvecklingen kommer gå från en härlig fruktdryck till en vinöst djupgående upplevelse.

Lite av maten, bla 500 gram Bistecca. Mums! Marriage!
Visa bifogad bild 30837Visa bifogad bild 30838

Säkert gott, men inte så prisvärt, i alla fall ur min synvinkel:
Formerly 'Badia a Passignano Chianti Classico' was labeled as 'Riserva'.
Critic tasting note: "Aromas of coconut, botanical herb, wild berry and oak-driven spice are front and center. The oak sensations carry over to the firm, rather austere palate along with sour cherry, raw coffee bean and licorice set against close-grained tannins. Drink 2022–2031. Kerin O’Keefe" - 91/100, Wine Enthusiast
Källa: wine-searcher.com/

Men om någon tycker att vin som har fått 91 poäng får kosta så här mycket, så säger jag bara, njut av vinet, för det finns mycket godare att upptäcka och som inte kostar lika mycket. :)
 

mackan92

Medlem
Säkert gott, men inte så prisvärt, i alla fall ur min synvinkel:
Formerly 'Badia a Passignano Chianti Classico' was labeled as 'Riserva'.
Critic tasting note: "Aromas of coconut, botanical herb, wild berry and oak-driven spice are front and center. The oak sensations carry over to the firm, rather austere palate along with sour cherry, raw coffee bean and licorice set against close-grained tannins. Drink 2022–2031. Kerin O’Keefe" - 91/100, Wine Enthusiast
Källa: wine-searcher.com/

Men om någon tycker att vin som har fått 91 poäng får kosta så här mycket, så säger jag bara, njut av vinet, för det finns mycket godare att upptäcka och som inte kostar lika mycket. :)
Förhoppningsvis är det du själv som bedömer om du tycker ett vin är bra eller ej och inte någon kritiker.

Att bara utgå från kritiker så är det dem som bedömer din smak och inte du själv
 

Bastardo

Medlem
Förhoppningsvis är det du själv som bedömer om du tycker ett vin är bra eller ej och inte någon kritiker.

Att bara utgå från kritiker så är det dem som bedömer din smak och inte du själv
Det är helt sant, absolut, men jag ville bara kolla också vad experterna säger. Jag kikar nästan alltid vilka betyg vinet har fått innan jag handlar nånting, för jag vill inte kasta pengar över helt okända viner, i alla fall sådana som är lite dyrare. Och det kan handla i stort sett vad som helst, kläder, skor och alla möjliga attiraljer.
Med en aning billigare viner kan jag göra ett undantag, som jag när jag senast köpte ett vin som heter Vigneti Romio Sangiovese Superiore Riserva 2019 och är från Romagna D.O.C. Inte dåligt vin heller, men inte just i min smak. :D
 

mackan92

Medlem
Det är helt sant, absolut, men jag ville bara kolla också vad experterna säger. Jag kikar nästan alltid vilka betyg vinet har fått innan jag handlar nånting, för jag vill inte kasta pengar över helt okända viner, i alla fall sådana som är lite dyrare. Och det kan handla i stort sett vad som helst, kläder, skor och alla möjliga attiraljer.
Med en aning billigare viner kan jag göra ett undantag, som jag när jag senast köpte ett vin som heter Vigneti Romio Sangiovese Superiore Riserva 2019 och är från Romagna D.O.C. Inte dåligt vin heller, men inte just i min smak. :D
För egen del är det nyfikenheten av en producent, stil, årgång eller tidigare upplevelser som gör att man vill köpa ett vin eller en kombination av flera. Baserad på ditt resonemang tidigare så kan det aldrig vara prisvärt att köpa Bourgogne utifrån ett poängperspektiv. Kan heller inte ljuga om att jag aldrig heller kollar på just poängskalor på viner vilket ofta kan ge en indikation av vinet där för mig allt över 90 poäng är ett högklassigt-vin i min mening. :)
 

Bastardo

Medlem
För egen del är det nyfikenheten av en producent, stil, årgång eller tidigare upplevelser som gör att man vill köpa ett vin eller en kombination av flera. Baserad på ditt resonemang tidigare så kan det aldrig vara prisvärt att köpa Bourgogne utifrån ett poängperspektiv. Kan heller inte ljuga om att jag aldrig heller kollar på just poängskalor på viner vilket ofta kan ge en indikation av vinet där för mig allt över 90 poäng är ett högklassigt-vin i min mening. :)
Då är vi helt olika på den punkten, men huvudsaken är väl att båda är nöjda. :cool:
Absolut, gränsen går ungefär vid 89-90 poäng, om man inte specifikt söker ett vin som man dricker bara lite när som helst på vardagarna när man sitter på balkongen etc. eller om man vill bjuda lite dricka till sina vänner som kan i princip ingenting om vin. Då tycker jag att det är helt meningslöst att bjuda finare viner. Speciellt om vissa av de människor sveper ett helt vinglas på en gång … Vilket slöseri med ett gott vin!
 
Last edited:
Toppen