Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bastardo

Medlem
Pelaverga Piccolo di Verduno heter druvan och den är ganska sällsynt. Och vinet jag försöker beskriva lite heter Bel Colle Verduno Pelaverga 2022.
Bolis har årgång 2019 för 259 kronor och det är eventuellt en bättre årgång och har hunnit mogna en aning. Det finns även andra viner av druvan på bolis, men jag vet inte vilken version druvorna är. Hur som helst, är de inte så jättevanliga.
”Bel Colle, DOC Verduno Pelaverga, 100% Pelaverga Piccolo di Verduno”
Saxat ur xtraWine.
’The even rarer and more admired Pelaverga Piccolo is a distinct variety.’
Källa: The World Atlas of Wine, 9th edition

Rubinrödaktig färg, röda bär i doft, smaken är pigg och trevlig. Bättre och bättre smak mot sista glaset, som det brukar vara. (Har en skvätt kvar i flaskan …)
Frisk syra men inte så mycket tanniner. Inte just i min smak och jag dricker hellre det förra vinet än det här. Alltså Vigneti Romio Sangiovese Superiore Riserva 2019.
Inte riktigt min ’likör’, men kul att testa ändå och det finns säker många som skulle tycka om vinet, i alla fall som kuriositet. Och som sagt, det är inte precis alla som har den hemma.
 

Attachments

  • DSC_0335, ny version II.jpg
    DSC_0335, ny version II.jpg
    42,5 KB · Visningar: 32
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Denna smaknot är författad tillsammans med Chat GPT och ett drygt 30-tal promptar. Ungefär som att ha tillgång till 25 varianter av @vintomas vad gäller djup kompetens om detaljer samt minst lika många Donald Trump vad gäller ignorans, missad information och knepig svenska... Men, helt klart trevligare och mer givande än att bara dricka alldeles ensam. (Hustrun var mindre engagerad av vinet än av fredagskvällens filmtajm.)

Årgång: 2018
Vinmakare: Vinarija Dingač
Druva: Plavac Mali
Distrikt: Pelješac, Dingač, Kroatien
Betyg: 92p
Framtid: mycket lovande!

Visa bifogad bild 30878

Utseende: Vinet fångar uppmärksamheten med en djup rubinröd färg, accentuerad av en aning lila vid kanterna, vilket antyder både rikedom och ungdom.

Doft: En rik bukett av mörka, jordnära fruktaromer möter näsan, där mörka körsbär och mogna krusbär är särskilt framträdande. Profilen komplexifieras av unika noter av läder (ungdom och läder är en ovanlig kombination) och en fängslande antydan av skokräm.

Smak: Vinet är robust, fylligt och välbalanserat. Det kännetecknas av sin rika väv av mörka fruktsmaker, understödda av ett jordnära djup. Tanninerna är framträdande, vilket ger en betydande struktur och bidrar till vinets djärva och bestämda karaktär. Syran är ett steg över förväntningarna och två steg över M.

Finish: Långvarig, där tanninernas närvaro och de mörka fruktsmakerna omsluts av jord, kvarstår beständigt på gommen.

Diskussion: Det här vinet visar på ett fascinerande sätt druvans karaktär (som ett skolboksexempel, då detta är min första bekantskap). De dominerande mörka fruktsmakerna och det betydande inslaget av tanniner är typiska för Plavac Mali, som vanligtvis ger robusta viner. Som detta.

Vinet är för närvarande ungt, kraftfullt och engagerande. Det är bättre i sällskap med mat än på egen hand. Det här vinet har definitivt potential för ytterligare utveckling, vilket kan ge en mer avrundad och nyanserad komplexitet i framtiden.

Min strategi, om jag hade en låda, skulle vara att öppna nästa flaska om ca tre år, med förväntan om mognadsplatån avsevärt senare än så.

Lite för dyrt i Japan. (250 pix hade jag gärna betalat för detta.)
Ligger ännu inte upplagt på CT, så behöver kavla upp ärmarna lite och skapa ett nytt vin där.
Köpte du den i Japan? Kul om de har så långväga export dit.
Priset är fullt relevant den kostar 18€ i Kroatien så 250spänn är billigt
 

Bastardo

Medlem
Drack de här i måndags:
Visa bifogad bild 30877
Det var inte någon jättestor skillnad mellan 20 och 30. Och steget till 40 var inte så stort det heller. 10 var dock i en egen liga (mycket sämre, mycket billigare).
Jag är ingen expert, men jag tror att det kan vara större skillnad med 5 år på Madeira än det är med 10 år på Tawny. Om du tar samma ålder på båda kommer nog jämförelsen att halta.
Ok, Patrik!
Hur skulle du föreslå i så fall att jag väljer vinerna? Jag menar alltså åldersmässigt. Kanske så, till exempel, att en 15 årig Madeira kunde ’tävla’ mot en 20-årig Tawny. För jag har lite planer att själv ta reda på hur de ligger till gentemot varandra.
Jag kommer ihåg mycket väl att du har berättat även förut, att det är inte så himla stor skillnad mellan 20, 30 och 40 årig portvin. Inte så stor skillnad att det skulle motsvara prisskillnaden och det finns många experter som verkar ha exakt samma åsikt. :)
P.S. Du är för anspråkslös, Patrik! På finewines är du i alla fall för mig en expert på nästan alla viner som finns.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Köpte du den i Japan? Kul om de har så långväga export dit.
Priset är fullt relevant den kostar 18€ i Kroatien så 250spänn är billigt
Det fanns två viner på hela japanska Amazon - Japans största och bästa e-handelsplats. (Långt från det svenska missfoster till plattform som aldrig lär bli riktigt bra eller väl ansett.) Att jämföras med tex ca 50 olika Muscadetter...

Hustrun var positiv över detta vin, så det blir garanterat fler.

Borde det ha påmint om en Zin? Eller brukar de dra åt det hållet? Just detta vin hade för lite av fläskiga bär, för bra syra och för stram karaktär för att få mig till de tankarna. Bara för att Zinfandel är en av druvans föräldrar behöver ju inte betyda att den behöver dra iväg mot US Zin?

Eftersom detta är min första bekantskap med ett vin från Dingač, har jag inga egna referensramar.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ok, Patrik!
Hur skulle du föreslå i så fall att jag väljer vinerna? Jag menar alltså åldersmässigt. Kanske så, till exempel, att en 15 årig Madeira kunde ’tävla’ mot en 20-årig Tawny. För jag har lite planer att själv ta reda på hur de ligger till gentemot varandra.
Jag kommer ihåg mycket väl att du har berättat även förut, att det är inte så himla stor skillnad mellan 20, 30 och 40 årig portvin. Inte så stor skillnad att det skulle motsvara prisskillnaden och det finns många experter som verkar ha exakt samma åsikt. :)
P.S. Du är för anspråkslös, Patrik! På finewines är du i alla fall för mig en expert på nästan alla viner som finns.
Det kan nog skilja mellan olika producenter och också påverkas av den personliga smaken. I Messiasprovningen knep 20 en röst, 30 två (bl a min) och 40 fem röster. Om man vill diskutera "prisvärdhet" så vinner 20.
Fem års skillnad är nog inget dumt upplägg - men, som du skrev tidigare, funkar det bara för 5 mot 10 och 15 mot 20. Du hittar nog ingen 15 årig Tawny som du kan ställa mot 10 årig Madeira,
 

Bastardo

Medlem
Det kan nog skilja mellan olika producenter och också påverkas av den personliga smaken. I Messiasprovningen knep 20 en röst, 30 två (bl a min) och 40 fem röster. Om man vill diskutera "prisvärdhet" så vinner 20.
Fem års skillnad är nog inget dumt upplägg - men, som du skrev tidigare, funkar det bara för 5 mot 10 och 15 mot 20. Du hittar nog ingen 15 årig Tawny som du kan ställa mot 10 årig Madeira,
Tack igen, Patrik!
Då delar vi på samma tanke. Lite konstigt att det är så IRL = In Real Life. Alltså, att åldern på madeira anges med fem års intervaller, medan det är tio år för portvinet. Jag har en viss madeira i tankarna som är precis 15 år gammal och som får tävla mot en 20-årig tawny. Det borde vara relativt lätt att känna skillnaden i smaken på dem även som blindtest, men när man smakar båda på samma tillfälle, så får man verkligen facit i hand vilket starkvin man gillar mest och i förväg gissar jag att det blir Madeira som vinner kampen. Men så klart bör man inte ha förutfattade meningar om slutresultatet. :cool:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagen BYOB med @Carlssonsklister , @champagne_per_se , @Fredrik L , @Lennart , @mackan92 , @MagnusH70 , @MarkusJ , @mnor , @Patrik Sellin och @shouldkick . Temat var en repris från 2017: "min pinot noir mot din pinot noir".
Flight 1.jpg

Flight 1:
NV Egly-Ouriet Champagne Grand Cru VP (1 röst)
NV Savart Champagne Premier Cru l'Ouverture Extra Brut (0 röster)
2019 Weingut Franz Keller Kaiserstuhl Pinot Rosé Brut (0 röster)
2008 Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes (9 röster)

Flight 2.jpg

Flight 2:
NV Drappier Champagne Rosé de Saignée Brut (0 röster)
2009 R. Dumont et Fils Champagne Blanc de Noirs Grand Millesime (2 röster)
2002 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill (7 röster)
NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Blanc de Noirs Brut (1 röst)
Flight 3.jpg

Flight 3:
2009 Domaine Henri Boillot Volnay 1er Cru Les Fremiets (1 röst)
2017 Schloss Englar Pinot Noir Riserva (4 röster)
2016 Weingut Keller Spätburgunder Trocken 'S' (0 röster)
1983 Pierre André au Château de Corton Corton Grand Cru (5 röster)
2019 Kutch Pinot Noir Sonoma Coast (0 röster)
2012 Le Grappin Beaune 1er Cru Boucherottes (0 röster)
Flight 4.jpg

Flight 4:
2010 Domaine Robert Arnoux / Arnoux-Lachaux Nuits St. Georges 1er Cru Clos des Corvees Pagets (4 röster)
2018 Littorai Pinot Noir Les Larmes (1 röst)
2018 Castell d’Encús Costers del Segre Acusp (0 röster)
2019 Ceritas Pinot Noir Cuvée Chloe (4 röster)
2020 Mayer Pinot Noir Dr. Mayer (1 röst)
2020 Weingut Franz Keller Spätburgunder Oberrotweil (0 röster)

En mycket lyckad provning med genomgående bra och spännande viner och trevligt sällskap.
 

Bastardo

Medlem
Gårdagen BYOB med @Carlssonsklister , @champagne_per_se , @Fredrik L , @Lennart , @mackan92 , @MagnusH70 , @MarkusJ , @mnor , @Patrik Sellin och @shouldkick . Temat var en repris från 2017: "min pinot noir mot din pinot noir".
Visa bifogad bild 30888
Flight 1:
NV Egly-Ouriet Champagne Grand Cru VP (1 röst)
NV Savart Champagne Premier Cru l'Ouverture Extra Brut (0 röster)
2019 Weingut Franz Keller Kaiserstuhl Pinot Rosé Brut (0 röster)
2008 Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes (9 röster)

Visa bifogad bild 30889
Flight 2:
NV Drappier Champagne Rosé de Saignée Brut (0 röster)
2009 R. Dumont et Fils Champagne Blanc de Noirs Grand Millesime (2 röster)
2002 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill (7 röster)
NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Blanc de Noirs Brut (1 röst)
Visa bifogad bild 30890
Flight 3:
2009 Domaine Henri Boillot Volnay 1er Cru Les Fremiets (1 röst)
2017 Schloss Englar Pinot Noir Riserva (4 röster)
2016 Weingut Keller Spätburgunder Trocken 'S' (0 röster)
1983 Pierre André au Château de Corton Corton Grand Cru (5 röster)
2019 Kutch Pinot Noir Sonoma Coast (0 röster)
2012 Le Grappin Beaune 1er Cru Boucherottes (0 röster)
Visa bifogad bild 30891
Flight 4:
2010 Domaine Robert Arnoux / Arnoux-Lachaux Nuits St. Georges 1er Cru Clos des Corvees Pagets (4 röster)
2018 Littorai Pinot Noir Les Larmes (1 röst)
2018 Castell d’Encús Costers del Segre Acusp (0 röster)
2019 Ceritas Pinot Noir Cuvée Chloe (4 röster)
2020 Mayer Pinot Noir Dr. Mayer (1 röst)
2020 Weingut Franz Keller Spätburgunder Oberrotweil (0 röster)

En mycket lyckad provning med genomgående bra och spännande viner och trevligt sällskap.
Drack ni allt, eller blev det kvar några slattar?
Jag tänkte bara att det blir ganska rejält tilltagen mängd vin per skalle om man skulle dricka allting. Men förhoppningsvis hade alla deltagare en liten skvätt vin kvar när det var dags att åka hem. :)
 

Magikern

Medlem
Gårdagen BYOB med @Carlssonsklister , @champagne_per_se , @Fredrik L , @Lennart , @mackan92 , @MagnusH70 , @MarkusJ , @mnor , @Patrik Sellin och @shouldkick . Temat var en repris från 2017: "min pinot noir mot din pinot noir".
Visa bifogad bild 30888
Flight 1:
NV Egly-Ouriet Champagne Grand Cru VP (1 röst)
NV Savart Champagne Premier Cru l'Ouverture Extra Brut (0 röster)
2019 Weingut Franz Keller Kaiserstuhl Pinot Rosé Brut (0 röster)
2008 Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes (9 röster)

Visa bifogad bild 30889
Flight 2:
NV Drappier Champagne Rosé de Saignée Brut (0 röster)
2009 R. Dumont et Fils Champagne Blanc de Noirs Grand Millesime (2 röster)
2002 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill (7 röster)
NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Blanc de Noirs Brut (1 röst)
Visa bifogad bild 30890
Flight 3:
2009 Domaine Henri Boillot Volnay 1er Cru Les Fremiets (1 röst)
2017 Schloss Englar Pinot Noir Riserva (4 röster)
2016 Weingut Keller Spätburgunder Trocken 'S' (0 röster)
1983 Pierre André au Château de Corton Corton Grand Cru (5 röster)
2019 Kutch Pinot Noir Sonoma Coast (0 röster)
2012 Le Grappin Beaune 1er Cru Boucherottes (0 röster)
Visa bifogad bild 30891
Flight 4:
2010 Domaine Robert Arnoux / Arnoux-Lachaux Nuits St. Georges 1er Cru Clos des Corvees Pagets (4 röster)
2018 Littorai Pinot Noir Les Larmes (1 röst)
2018 Castell d’Encús Costers del Segre Acusp (0 röster)
2019 Ceritas Pinot Noir Cuvée Chloe (4 röster)
2020 Mayer Pinot Noir Dr. Mayer (1 röst)
2020 Weingut Franz Keller Spätburgunder Oberrotweil (0 röster)

En mycket lyckad provning med genomgående bra och spännande viner och trevligt sällskap.

Vilken blev WON? Ceritas är jag nyfiken på men kan inte så mycket om producenten.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Drack ni allt, eller blev det kvar några slattar?
Jag tänkte bara att det blir ganska rejält tilltagen mängd vin per skalle om man skulle dricka allting. Men förhoppningsvis hade alla deltagare en liten skvätt vin kvar när det var dags att åka hem. :)
Vi serverar 6:eek:r för provning. Sedan brukar det bli påfyllning vid matuppehållet. Inte mycket kvar i flaskorna idag. Alla de bästa var tomma. Men det var en del i spottmuggarna.
 

katho27

Medlem
Sista slurken av Tua Rita Giusto di Notri -07, drucket över 3 dagar.
Lite av både revelation och retroaktiv trygghetskram.
Har tänkt att jag tycker om vin med lite ålder men har egentligen väldigt begränsad erfarenhet.
Har under de senaste 3-4 åren köpt en hel del vin från tillfälligt och webb men bara från SB.
Nästan alltid med känslan "det är för tidigt att dricka".

Flaskan nedan var första inköpta som redan hade lite ålder (från Flaskposten).

IMG_7291.jpg


Maffigt.
Blev i mitt tycke bättre över tre dagar.
Behöll både frukten och sköna tanniner men blev mer komplext och mjukare.

Från dag 1.
Komplex doft med svartvinbär, fat, tobak, mandel och lakrits.
Intensiv smak av söta bigarråer fast helt torrt. Fylligt, komplexitet "bakom", sandiga tanniner, djup smak.
Nästan too much på något sätt, blev liksom mätt på ett glas (utan mat).

Har en till men sparar den en stund till.
Summa summarum: kommer börja leta viner med lite ålder att dricka, från andra källor än SB (Köpfokus 2024).
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi brukar inte utse WOTN - när det är dags för det är vi alldeles för dimmiga ;).
Ceritas var jättebra - jag hade den som klar två efter Clos des Corvees Pagets, men det var väldigt jämnt.
- Dimmiga, sa Bill!
- Dimmiga, sa Bull!
- Skål tamejfan, sa Måns

Längtar som phn efter nästa vinexcursion med dig 🤗
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sista slurken av Tua Rita Giusto di Notri -07, drucket över 3 dagar.
Lite av både revelation och retroaktiv trygghetskram.
Har tänkt att jag tycker om vin med lite ålder men har egentligen väldigt begränsad erfarenhet.
Har under de senaste 3-4 åren köpt en hel del vin från tillfälligt och webb men bara från SB.
Nästan alltid med känslan "det är för tidigt att dricka".

Flaskan nedan var första inköpta som redan hade lite ålder (från Flaskposten).

Visa bifogad bild 30895

Maffigt.
Blev i mitt tycke bättre över tre dagar.
Behöll både frukten och sköna tanniner men blev mer komplext och mjukare.

Från dag 1.
Komplex doft med svartvinbär, fat, tobak, mandel och lakrits.
Intensiv smak av söta bigarråer fast helt torrt. Fylligt, komplexitet "bakom", sandiga tanniner, djup smak.
Nästan too much på något sätt, blev liksom mätt på ett glas (utan mat).

Har en till men sparar den en stund till.
Summa summarum: kommer börja leta viner med lite ålder att dricka, från andra källor än SB (Köpfokus 2024).
Kanske för tidigt, men våga tänk på och fundera kring vad ett vin är utan och bakom frukten 🍷🤔
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drick mer bordeaux! :cigarr:
Jaaaa!
Finns inget bättre rödvinsområde om man frågar mig.

I afton : 2011 Château Croque-Michotte, men kämpar på med faktainsamling till en egen tråd om detta formidabla vin - som hakade på Cheval Blanc, Angelus och Ausone ut ur det knepigt knäppgökiga Cru-systemet i StEmilion...

Dyker upp inom det närmaste på en skärm nära oss alla 🙈
 
Gårdagen BYOB med @Carlssonsklister , @champagne_per_se , @Fredrik L , @Lennart , @mackan92 , @MagnusH70 , @MarkusJ , @mnor , @Patrik Sellin och @shouldkick . Temat var en repris från 2017: "min pinot noir mot din pinot noir".
Visa bifogad bild 30888
Flight 1:
NV Egly-Ouriet Champagne Grand Cru VP (1 röst)
NV Savart Champagne Premier Cru l'Ouverture Extra Brut (0 röster)
2019 Weingut Franz Keller Kaiserstuhl Pinot Rosé Brut (0 röster)
2008 Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes (9 röster)

Visa bifogad bild 30889
Flight 2:
NV Drappier Champagne Rosé de Saignée Brut (0 röster)
2009 R. Dumont et Fils Champagne Blanc de Noirs Grand Millesime (2 röster)
2002 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill (7 röster)
NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Blanc de Noirs Brut (1 röst)
Visa bifogad bild 30890
Flight 3:
2009 Domaine Henri Boillot Volnay 1er Cru Les Fremiets (1 röst)
2017 Schloss Englar Pinot Noir Riserva (4 röster)
2016 Weingut Keller Spätburgunder Trocken 'S' (0 röster)
1983 Pierre André au Château de Corton Corton Grand Cru (5 röster)
2019 Kutch Pinot Noir Sonoma Coast (0 röster)
2012 Le Grappin Beaune 1er Cru Boucherottes (0 röster)
Visa bifogad bild 30891
Flight 4:
2010 Domaine Robert Arnoux / Arnoux-Lachaux Nuits St. Georges 1er Cru Clos des Corvees Pagets (4 röster)
2018 Littorai Pinot Noir Les Larmes (1 röst)
2018 Castell d’Encús Costers del Segre Acusp (0 röster)
2019 Ceritas Pinot Noir Cuvée Chloe (4 röster)
2020 Mayer Pinot Noir Dr. Mayer (1 röst)
2020 Weingut Franz Keller Spätburgunder Oberrotweil (0 röster)

En mycket lyckad provning med genomgående bra och spännande viner och trevligt sällskap.
Ypperligt arrangerat och genomgående bra nivå. De som tydligt överträffade mina förväntningar och även var starka i absoluta termer var för mig Michel Arnould 08, Englar 2017 och Ceritas 2019 (ja jag har redan lagt beställning på de jag vill säkra upp 😂). Många andra hade såklart riktigt hög nivå också, men var lite mer väntade utifrån producent, vingård och pris. Kul tema och väl genomfört 🥂
 
IMG_4786.jpeg

2009 Bosquet des Papes A la Gloire de mon Grand-Père Chateauneuf-du-Pape

Till en magisk köttgryta på högrev. 8 timmar på spisen (93 till mat, 91 solo). En sån här helig middagskombo man kommer minnas.

Begynnande mognad i glaset. I själva verket lätt 5-10 år till i källaren. Fortfarande ett rejält kraftpaket. Det är pepprigt, stänk av alkoholhetta och riviga tanniner. Syran är hög men balanserad och integreras fint tillsammans med maten. Örter, kakao, lagerblad. Jäkla gott men sparar sista till 2029 och tar en 20-åring vid det laget.
 
Toppen