Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MartinBz

Medlem
Gårdagkvällens Tjugonda-Knut-firande.
1705237534127.jpeg

Jag har inga direkta noter av det vi drack, men det jag minns var att PdB Montestefano -15 kändes väl ung, tyvärr. Den fick ett par timmars luft, men det räckte nog inte för att kompensera. Det var väldigt hög syra och strävhet i vinet. I doften väldigt mycket tjära och lakrits, och en del mörka kryddor och körsbär. Gott till ankbröst, men utan mat var det lite väl kargt.

Dr Loosen fick agera pausnummer, mellan huvudrätt och efterrätt. Positivt överraskad, och det vinet kändes också förvånansvärt ungt. Fortfarande frisk syra som mötte upp sötman och den tropiska frukten.

Kellers rieslaner auslese -19 var god! Härligt hög syra och sötma i jättefin balans! Känns som ett lifehack eller litet fusk att få dricka Keller till en relativt rimlig peng.
 

LeChat

Medlem
IMG_5660.jpeg

2000 Château Croque Michotte

Helstekt fläskkarré i ugn med gräddsås är väldigt gott när man vill ha en klassisk söndagsmiddag. Brukar tänka en bourgogne till denna rätt, men en mogen bordeaux från St. Emilion borde ju gå lika bra.

Detta är fjärde flaskan som jag öppnar (inte ikväll dock :cool:) och kan konstatera att den håller jämn kvalitet. Harmonisk och mogen. Komplex, jordig och med bra syra som skär igenom den gräddiga såsen.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
IMG_5112.jpeg


Rouchier, La Chave, Saint-Joseph 2019

Lätt syrlig med lite ungfrukt men samtidigt ett ordentligt djup med askkopp, mörka bär, plommon och oliver. Strama tanniner som kommer att behöva några år innan dom blir helt hanterbara. Bra men orförlöst. Kommer vänta minst tre år innan nästa flaska poppas. 92p+
 

Wintermute

Medlem
Sabelli-Frisch Zinfandel Faun Lauchland Vineyard 2020
Elegant och med hög syra. Blint hade jag kanske inte tagit det som en Zinfandel. Svårt att bestämma mig för om jag skall skriva här om det i den här tråden eller i tråden om de snyggaste vinflaskorna. För den är är galet snygg.

Mycket långt från syltbomb. Jag köper nog fler av kommande årgångar.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Visa bifogad bild 30859

Årets madeira. H&H Boal 15 åring.

Som traditionen bjuder för mig så öppnas årets julmadeira på luciakvällen. Otroligt trevligt att ha en öppen flaska i källaren eller i kylen under denna tid på året.
Doften direkt vid plopp bjuder på nytänd brasa, koncentrerat earl gray te, massor av torkade frukter såklart i form av katrinplommon, fikon, dadlar och russin. Känns lite tight och knutet i doften nu. Kommer nog ändras en hel del de kommande veckorna (diskussion om detta finns lite var stans på detta forum, förra årets sista skvätt av jul-madeiran intogs på midsommar). Flaskan kommer stå i källaren, som håller ca 10 grader nu på vintern, med korken i
Oljig munkänsla. Kompakt smak. Blir alltid så glad när jag dricker madeira. Bra syra-sötma balans. Hittar lite citrussmak som påminner om clementiner ibland de torkade frukterna samt en hint av någon ganska fin cognac.
Eftersmaken fokuserar på det syrliga och håller länge. En fräsch och uppiggande madeira just nu. Får se vad veckorna framåt har att bjuda på!
Kommer bli en bra jul det här.
Ca en månad efter öppnandet. Flaskan har stått igenkorkad (förutom de gånger jag varit där och snott åt mig ett litet glas) i källaren som under denna underbara vinter legat på 8-10 grader.

Det har hänt en hel del med både smak och doft.
Doften har fyllts ut, som en ballong som blåsts upp. Bränt socker (muscovadosocker typ) och apelsinskal har tillkommit.
Smakmässigt så är det som att få sippa urkällan till CocaCola. Det koncentratet som alla Color i världen härrör från. En explosion av Iglo och Cuba Cola där glaset får agera konvex lins och fokusera smakerna till en punkt. Smaskens så det förslår. Balansen mellan bränd socker sötma och knivskarp syra är väldigt fint avvägd.

Har ca halva flaskan kvar. Hoppas att kunna hålla mig fram till våren för att se vart den tar vägen.

Resan är målet. Osv.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Årets mest prisvärda vin redan nu?
egon studert.jpg

1988 Egon Studert Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese: flaska #1 hade en liten korkläcka, vilket gjorde att vinet var lätt oxiderat. Inte oangenämt, men inget att skriva om heller. Flaska #2 hade en ganska muggig, men tät kork. I det här vinet finns det saffran och aprikos i massor, bakom det kan man antyda lite apelsin och pomerans och kanske lite kryddpeppar i doften. Skyhög syra, klar mognad och balanserad sötma. Satt helt perfekt till ravioli med anklevermousse. 91p och enormt kul för €10 (inköpt december 2023).
 

Adam Frisch

Vinmakare
På julafton knäckte vi inte mindre än två 2022 Herman Ludes Gackes Unten Kabinett. Fantastiska. Brukar inte ofta köpa kabinettet eftersom jag gillar snustorrhet, men detta var väldigt torrt för att vara en kabinett. Efter det gick vi över till en Ceritas Porter-Bass Chardonnay. Min svenske julgäst här i USA föredrog Ceritasen till Ludes, men jag tycket Ludes var kvällens höjdpunkt. Och speciellt när man tar in priset - $32 mot säkert $80 för Ceritas. Missförstå mig rätt, Ceritas gör fantastiska viner, bara det att Riesling spöar ju Chardonnay alla dagar i veckan, det är ju sen gammalt! ;)
 

MarkusJ

Medlem
På julafton knäckte vi inte mindre än två 2022 Herman Ludes Gackes Unten Kabinett. Fantastiska. Brukar inte ofta köpa kabinettet eftersom jag gillar snustorrhet, men detta var väldigt torrt för att vara en kabinett. Efter det gick vi över till en Ceritas Porter-Bass Chardonnay. Min svenske julgäst här i USA föredrog Ceritasen till Ludes, men jag tycket Ludes var kvällens höjdpunkt. Och speciellt när man tar in priset - $32 mot säkert $80 för Ceritas. Missförstå mig rätt, Ceritas gör fantastiska viner, bara det att Riesling spöar ju Chardonnay alla dagar i veckan, det är ju sen gammalt! ;)
Haha 👌 Vilken årgång på Porter-Bass? Jag har ett gäng olika Ceritas från 2019 och 2020 som jag är lite osäker på hur länge jag ska låta ligga. Enbart provat Cuvée Chloé 2019 som iofs var riktigt bra redan!
 

Bastardo

Medlem
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Auslese 2006

Dag 1 var jag inte så imponerad, tyckte det saknade struktur och var lite klumpigt i sin sötma.
Dag 2 hade allt fallit på plats!

Ananas, papaya, söt citrus, honung, gummi, saffran, bensinmack och solsken! Allt som man förväntar sig och massor av det. Massiv söt och läcker doft.

I munnen kommer syran fort fram och styr upp skeppet. Söta honungsaktiga tropiska frukter. Massiv frukt men elegant. Lång, lång efttersmak.

Dag 2 var det överlägset bättre. Kommer vänta minst 5 år med nästa flaska och tänker kanske 10 är att föredra.
94+(+?)p
Gratulerar för ett klokt köpt på sin tid samt även en fantastisk smakupplevelse som man inte glömmer så lätt. Jag har på gång några flaskor med nyare årgång av ett snäpp under, alltså Spätlese.
Och ni alla som går i köpetankar tänk till att skillnaden mellan Kabinett och Spätlese är bara en futtiga tjuga hos bolis, dock inte samma årgång! Men så klart det beror också på om man i huvudsak gillar mer just Kabinett, som vissa här verkar göra. Och en Auslese kostar inte några fantasisummor heller, så ni som föredrar den, bör fundera noga om det vore läge att köpa ett par flaskor. Vinlegender provade 10 x Riesling från Weingut Fritz Haag ett tag sen och alla viner fick väldigt positiv kritik. Tre av dem kunde man köpa bara genom privatimport.
Och till sist en grej som jag råkade hitta:
Litet förtydligande, (maskinövesättning)
"Få producenter i vår databas med provningsanteckningar kan skryta med en genomsnittlig poäng på 17 i 230 provningsanteckningar, och nästan hälften av dem har 17,5 eller högre. Fritz Haag har i årtionden varit en av Mosels ledande vinproducenter och är faktiskt bland de bästa vinproducenterna i hela Tyskland."
Källa: jancisrobinson.com/
P.S. Ordet Brauneberger används inte av firman sedan årgång 2020, i alla fall på framsidan av etiketten, fast vinet beskrivs i texten på SB med det ordet inbakad. Krångligt värre, eller hur? Alltså så här: Fritz Haag Brauneberger Juffer-Sonnenuhr Riesling Auslese 2020 eller Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Kabinett 2020. Vem har sagt att det ska vara så enkelt med vin …?

Skärmavbild 2024-01-15 kl. 20.35.31.png
Skärmavbild 2024-01-15 kl. 20.41.22.png
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2020 San Felice Castelnuovo Berardenga Chianti Classico Gran Selezione ”Il Grigio”

Gabriel Gold; initialt skog/pinjekärnor som nyöppnad, senare bränt trä o åldrat läder samt lite målarlåda. Ännu senare dyker de sedvanliga diskreta markörerna upp i form av bittermandel och körsbärskärnor.

Mun; mkt syrlig och bitter, lite bränd ton, tydligt medelfylligt, 13,5,% trevlig, kändes ganska ”tung” som nyöppnad, men lättade med luft. Tanniner finns, men de står tillbaka. Klart godkänd, men prislappen; Aiutami!!

Zalto Universal; mildare toner av allt än i Gold, lite tydligare intryck av pinje/bränt pinje. Senare kommer lite torkat fikon och bittermandel.

Mun; mkt syrlig, men ändå något mildare, bitterheten inkluderad, än i Gold. En bränd ton dyker upp initialt, försvinner och kommer tillbaka i eftersmaken. Viss bittermandelton. Tanninerna klart påtagligare än i Gold.

Zalto Bordeaux; mer ålderskänsla i doften, drag av kakao? Bränt trä (vilket?) och viss del bränt gummi, typ samma drag som i pinot från Ahr (!). Av förklarliga skäl luftigare intryck än i Gold och Universal.

Mun; inte lika syrligt, slankare, mer lättklunkat, trots en tydligare ton av bränd bittermandel och bränd pinjekotte. Tanninerna finns på plats, men håller sig på behörigt avstånd jämfört med Universal.

Veritas OW Syrah; 2 timmar senare från flaska ner i glas för en kompletterande jämförelse; bränt pinjeträ, bittermandel och alkoholstick. Lite pinjebarr. Viss spearmint, något unket instick dyker också upp.

Mun; ”lättanvänt”: syran finns, men är återhållen, det är snarare strävhet och beska som tittar fram i måttliga mängder, tanninerna håller sig på sin kant. Klart trevlig drickupplevelse.

Sammanfattning? Tja, för vår del upplevde vi drickandet behagligast ur Veritas OW syrah, men sniffandet tar Gold hem. Kvalitetsmässigt utmärkt, kostar för mycket just nu, men kan bli finfint om man kan hålla sig i 10 år. Eller ännu hellre det dubbla, marig årgång till trots. Men fan vad gott det är! Vinet fick sällskap av bacon- och pancettalindade majskycklingbröstfiléer fyllda med färskost och färsk timjan. Filéerna kördes i ugn på en bädd av krossade tomater. Helt ok, men i Z Bx gick vinet vilse och försvann; till maten behövs helt klart ett glas som behåller vinets karaktär, såsom Veritas OW syrah eller Gabriel Gold, men för social comfort drinking är Z Bx bäst.
IMG_1885.jpeg

Det är dyrt, det är ungt, det är gott och man vill ändå ha mer.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fler som druckit röd Bourgogne 2013 som upplevt detta också om årgången?
Vi hade en ju en 2013 Domaine Christian Clerget Vougeot 1er Cru Les Petits Vougeots på Grappe-provningen i april. Tyckte lite likadant som du nämner, syran tog över. Jag tycker överlag att röda Bourgogne 2013 inte har visat någon större klass. Ett fåtaö jag provat har varit bra men de har iofs druckits unga. Kanske frukten inte orkar med?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Turkiet för hela slanten igår:

PXL_20240117_122041174_Original.jpeg

2021 Asmadan Winery Bagban Gamay, 90p
Brutalt vin! Svart och med tanniner på bärsärkargång ー klår många Barolos och Uruguayska Tannat-viner.

2020 Asmadan Winery Kor Blend, 90+p
Syrah, CS samman med två outtalbara druvor. Riktigt gott, men alldeles för ungt.

2020 Asmadan Winery Kor CS, 92+p
En CS med arga tanniner och tät, rik frukt idag. Förmodligen inte ett stort vin, men jädrigt bra.

2020 Asmadan Winery Kor Syrah, 96+p
Det här är ett stort vin i görningen! Om det hade stått Côte Rôtie på etiketten hade jag inte alls blivit förvånad utan satt det som ursprungstypiskt. Kanonbra!


Sen gick vi på vinbutik och serverades en ofantligt snygg och elegant St Joseph. Lätt den bästa i mitt liv från den appellationen:
PXL_20240117_131702586_Original.jpeg


2016 Martine & Chrisian Rouchier St Joseph, 93p
Elegant, komplex, med begynnande mognad och stor tillfredsställelse.
Ångrar bittert att jag inte köpte med mig en flaska…
 

katho27

Medlem
Efter att ha följt inläggen om Riesling 2021 från Nahe/Hermannshöhle i tråden Webbansering 25 januari lite från sidan så beställde jag några flaskor lite på chans för att möjligen få en känsla av vad det pratades om.

Jakob Schneider Hermannshöhle Spätlese 2021 (art. 59079 231kr).

Ljuvligt gott!
Kryddigt med fin sötma med ananas, päron och citrus. Modellera, kanske lite limstift. Flera lager rikedom men mysigt klunkbart ändå. Rikare och mer kropp än min begränsade erfarenhetsbank förknippar med Spätlese, lite vlsköst med 9%. Utmärkt stand alone-vin.
Fyllde på direkt!
 

Sonderlese

Medlem
Efter att ha följt inläggen om Riesling 2021 från Nahe/Hermannshöhle i tråden Webbansering 25 januari lite från sidan så beställde jag några flaskor lite på chans för att möjligen få en känsla av vad det pratades om.

Jakob Schneider Hermannshöhle Spätlese 2021 (art. 59079 231kr).

Ljuvligt gott!
Kryddigt med fin sötma med ananas, päron och citrus. Modellera, kanske lite limstift. Flera lager rikedom men mysigt klunkbart ändå. Rikare och mer kropp än min begränsade erfarenhetsbank förknippar med Spätlese, lite vlsköst med 9%. Utmärkt stand alone-vin.
Fyllde på direkt!
Ja! Försök spara så många flaskor du kan i 15-20 år för den optimala upplevelsen. Men det är aldrig lätt att avhålla sig…
 

Vingubben

Medlem
IMG_5118.jpeg


Canon La Gaffeliere, 2006

Fortfarande i sin ungdom men fullt njutbar. Bra balans både i struktur och smak. Mörk frukt som drar åt plommon och en eftersmak med vanilj och kokos. Finns kanske en risk att tanninerna tappar greppet om man väntar allt för länge men några år till kommer inte att skada. Just nu är jag väldigt förtjust i 2006. Har inte sprungit på några mediokra viner från årgången, och det som sticker ut är balansen. 94p
 

LeChat

Medlem
IMG_5666.jpeg

1990 Château Malescot St. Exupéry & The Durand

Äntligen kan man öppna sina gamla flaskor värdigt och med stil. The Durand gjorde jobbet enkelt och utan tveksamheter. Kul köp!

Denna, min andra flaska av 1990 Malescot, är nog precis lika vacker som den första.
Intrycket är elegant på alla sätt. Syran är vibrerande läcker och allt sitter ihop väldigt snyggt, med mogna komplexa aromer och utan skavanker. Helt enkelt fantastisk!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagslunch på klassiska La Rochelle i Omotesando, Tokyo. Vi har inte fått till det med dem sedan innan COVID... Kärt återbesök mao!

PXL_20240121_041957093.jpg


De hade, bla, denna flaska i sin källare. Vi lämnade den i deras vård under tidig vår 2019, för att slippa utsätta den för 35 graders het värme under 70 minuters resa till restaurangen sommartid. Men, isht kom emellan och vi ploppade den inte förrän idag...

Piggot Range är en av Australiens äldsta vingårdar, grundad redan 1838. Namnet kommer från Thomas Piggot, en pionjär inom den australiska vinindustrin, som var en av de första att fokusera att producera högkvalitativa viner. Vingården är som ett litet Skansen med många av de ursprungliga byggnaderna bevarade. Kan vara på sin plats att också nämna "Tall Talker" - en lokal alkis som var känd för att berätta fantastiska historier om vinerna på Piggot Range. Kanske inte alltid sanna, men hjälpte sprida namnet. Idag är vingården fortsatt känd och erkänd och välkomnar varje år besökare från hela världen...

Kan man inte resa dit kan man iaf unna sig en flaska :)

Parker: 97p.

2002 Clarendon Piggot Range Shiraz, 97 p

Svartröd utan inslag av mognadstoner.

Mötte oss med typisk halvmogen rik australisk rikedom på nosen men lite snipigt och kort i munnen.

Men, redan inom en timma hade hela kyrkan öppnat upp för en stor högtid! Restaurang La Rochelle har fö ett eget kapell för vigslar och evt annat. Det sägs att restauranger som erbjuder bröllopsfester diskvalificeras från Guide Michelin. Måste vara så, för finns ingen objektiv anledning till att denna magiska plats saknar stjärnor, dvs i plural. Det är i det närmaste omöjligt att boka bord och allt är i absolut världsklass.

Vinet har en elegant struktur där kraft syns i dess intensiva närvaro. Fyllig jmf m standard Bgn, nätt jmf med normala australiska muskler. Bra syror för mat. Snälla tanniner och elegant frukt. Enormt komplex med rik frukt som börjar tona ned sig, aromatiska toner av mentol, "jenka" och citrus. Mörka frukter, lakritskonfekt, fänkål, rosmarin och flera skopor australisk röd jord. Flera lager och ungdom lovar mycket gott inför framtiden. Har potential att nå 100p.



Kocken kom ut efter middagen och begåvade min hustru med en födelsedagstårta. Mums! Den får bli middagsefterrätt :🍰
Då vi väntade på att få våra ytterkläder kom Monseigneur Monseigneur (ägarens smeknamn, en superstar i Japans matkultur som byggt upp ett imperium och bla hjälpt denna restaurangs kock utvecklas till en konstnär med ett unikt eget uttryck som samtidigt är klassiskt och nyskapande. Lång historia för ett annat tillfälle.

Screenshot 2024-01-21 19.54.26.png



Maten då? Sublim. Naturligtvis!

PXL_20240121_041432820.jpgPXL_20240121_042402021.jpgPXL_20240121_043934928.jpgPXL_20240121_045004795.jpgPXL_20240121_050647493.jpgPXL_20240121_052543938.jpgPXL_20240121_053949723.PORTRAIT.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31308
1990 Château Malescot St. Exupéry & The Durand

Äntligen kan man öppna sina gamla flaskor värdigt och med stil. The Durand gjorde jobbet enkelt och utan tveksamheter. Kul köp!

Denna, min andra flaska av 1990 Malescot, är nog precis lika vacker som den första.
Intrycket är elegant på alla sätt. Syran är vibrerande läcker och allt sitter ihop väldigt snyggt, med mogna komplexa aromer och utan skavanker. Helt enkelt fantastisk!
Bra inköp! Ett redskap alla vi som gillar mogna viner borde ha hemma.

Borde sätta upp en Durand på årets tomtelista. Blir annars ofta rätt många verktyg inblandade i plopping av äldre flaskor. Och det tar tid samtidigt som vinerna alltför ofta kräver en genomkörare genom vårt finaste metall mesh för att bli av med korksmulorna.
 
Toppen