Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Champagne + topp-amerikaner – BYOB-blindprovning med delar av GBG-maffian. Min korta sammanfattning nedan.
(min placering - gruppens placering)

bubbel.jpg


Michel Fallon BdB GC Brut (1 - 2)
En härligt rökig och krispig doft. Samma i smaken. Väldigt välintegrerad och komplex med lång eftersmak. Selossisk. Ojojoj, vilket vin!
Michel är assistent till J. Selosse sedan 30 år och tillverkar vinet i hans vineri, ca 1000 flaskor om året. Min absoluta favorit. Kul upplevelse!

Dom Ruinart BdB 2007 (2 - 1)
Fruktig doft men en antydan av jäst. Generös smak med fin mousse. Svagt rödäpplig och med en del brioche.

Bonnaire BdB 2008 (5 - 5)
Mycket hög fruktsyra, granny smith-äpplen. Ung och frisk. Kan ligga länge till.

Henri Goutorbe GC 2008 Special Club – min flaska (3 - 4)
Väldigt inbjudande doft. Bra syra, fin mousse, härlig frukt med gröna äpplen, toast. Mitt i drickfönstret. 70 PN/30 Ch.

Graham Beck Extra Brut 157 (7 - 7)
Två sydafrikaner smög sig in och denna var en vattendelare. Vissa påmindes om Dompa, jag kände bränt gummi och lite kartong. 51 PN/49 Ch. Tretton år på jästen.

Le Lude Vintage 2013 (6 - 3)
Väldigt blek i doften. Min enda not: ”speciell”. 🤔 57 Ch/41 PN/2 PM. Nio år på jästen

Damien Hugo BdB 2008 (4 - 6)
Fin, fruktig doft. Generös stil med upplevt hög dossage, lite kolasmak. En crowdpleaser.

Det var extremt jämnt poängmässigt i topp-3; 13, 14 resp 14p (låg poäng = bättre)


Över till amerikanarna. Vill understryka att alla viner var väldigt bra, små nivåskillnader i himlen, typ.

rödvin.jpg


Piedrasassi (2 - 2) – missade årgång etc
Kött och chark i doften. Kryddor, tapenade/oliver, klassisk Rhône-syrah. Lätt att gilla!

SQN The Hated Hunter 2012 (3 - 1)
Inte alls lika Rhône-typisk som Piedrasassi. Alla reglage uppvridna. Mörka bär, lite lakrits, kraftig men ganska söt. Syrah, 16% alk.

Vérité Le Désir 2014 (1 - 4)
Väldigt välbalanserat vin med full kropp, komplext och djupt. I sammanhanget lite mer röda bär. Cederträ. Stramare än övriga viner. Det bästa Cabernet Franc-vinet jag druckit. 14,5%.

The Mascot 2016 (5-3)
Lite svår i sammanhanget. Viss nagellack i doften. Alkohol, mentol och söt vanilj i smaken. Hade troligen inte tänkt på det om jag druckit den solo. 100% CS, 14,5%.

Kapcsándy Estate Cuvée 2018 – mitt vin (4 - 5)
Kryddigare doft, lättare och elegantare i smaken. Mörka röda bär, lätt tobak och ek, rätt fruktig. BDX-blend från Napa. 97 CS/3 Merlot, 13,9%.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Champagne + topp-amerikaner – BYOB-blindprovning med delar av GBG-maffian. Min korta sammanfattning nedan.
(min placering - gruppens placering)

Visa bifogad bild 31319

Michel Fallon BdB GC Brut (1 - 2)
En härligt rökig och krispig doft. Samma i smaken. Väldigt välintegrerad och komplex med lång eftersmak. Selossisk. Ojojoj, vilket vin!
Michel är assistent till J. Selosse sedan 30 år och tillverkar vinet i hans vineri, ca 1000 flaskor om året. Min absoluta favorit. Kul upplevelse!

Dom Ruinart BdB 2007 (2 - 1)
Fruktig doft men en antydan av jäst. Generös smak med fin mousse. Svagt rödäpplig och med en del brioche.

Bonnaire BdB 2008 (5 - 5)
Mycket hög fruktsyra, granny smith-äpplen. Ung och frisk. Kan ligga länge till.

Henri Goutorbe GC 2008 Special Club – min flaska (3 - 4)
Väldigt inbjudande doft. Bra syra, fin mousse, härlig frukt med gröna äpplen, toast. Mitt i drickfönstret. 70 PN/30 Ch.

Graham Beck Extra Brut 157 (7 - 7)
Två sydafrikaner smög sig in och denna var en vattendelare. Vissa påmindes om Dompa, jag kände bränt gummi och lite kartong. 51 PN/49 Ch. Tretton år på jästen.

Le Lude Vintage 2013 (6 - 3)
Väldigt blek i doften. Min enda not: ”speciell”. 🤔 57 Ch/41 PN/2 PM. Nio år på jästen

Damien Hugo BdB 2008 (4 - 6)
Fin, fruktig doft. Generös stil med upplevt hög dossage, lite kolasmak. En crowdpleaser.

Det var extremt jämnt poängmässigt i topp-3; 13, 14 resp 14p (låg poäng = bättre)


Över till amerikanarna. Vill understryka att alla viner var väldigt bra, små nivåskillnader i himlen, typ.

Visa bifogad bild 31320

Piedrasassi (2 - 2) – missade årgång etc
Kött och chark i doften. Kryddor, tapenade/oliver, klassisk Rhône-syrah. Lätt att gilla!

SQN The Hated Hunter 2012 (3 - 1)
Inte alls lika Rhône-typisk som Piedrasassi. Alla reglage uppvridna. Mörka bär, lite lakrits, kraftig men ganska söt. Syrah, 16% alk.

Vérité Le Désir 2014 (1 - 4)
Väldigt välbalanserat vin med full kropp, komplext och djupt. I sammanhanget lite mer röda bär. Cederträ. Stramare än övriga viner. Det bästa Cabernet Franc-vinet jag druckit. 14,5%.

The Mascot 2016 (5-3)
Lite svår i sammanhanget. Viss nagellack i doften. Alkohol, mentol och söt vanilj i smaken. Hade troligen inte tänkt på det om jag druckit den solo. 100% CS, 14,5%.

Kapcsándy Estate Cuvée 2018 – mitt vin (4 - 5)
Kryddigare doft, lättare och elegantare i smaken. Mörka röda bär, lätt tobak och ek, rätt fruktig. BDX-blend från Napa. 97 CS/3 Merlot, 13,9%.
Tror att Graham Beck kom på en tredjeplats om jag inte missminner mig, men låter frågan gå till vår allas notarie @Crist(al)ian 77.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vérité Le Désir 2014 (1 - 4)
Väldigt välbalanserat vin med full kropp, komplext och djupt. I sammanhanget lite mer röda bär. Cederträ. Stramare än övriga viner. Det bästa Cabernet Franc-vinet jag druckit. 14,5%.

Har du gett dig på Paleo ännu?
Det är inte omöjligt att det vinet ytterligare skulle kunna lyfta dina tankar om vad som är möjligt med CF.
 

Thirsty

Smygnykterist
Har du gett dig på Paleo ännu?
Det är inte omöjligt att det vinet ytterligare skulle kunna lyfta dina tankar om vad som är möjligt med CF.
Kollade precis på detta klipp där personen ifråga menar att just Paleo är ett dåligt exemplar på just CF då det är för mycket vinmakning. :)
Jag är ute på tunn is här, inget större fan av varesig Paleo eller CF. 🤷‍♂️
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Aldrig provat. Får se om/när tillfälle ges :)
De behöver några år för att komma till sin rätt på ett riktigt bra sätt. Ju fler år desto bättre.
Fyndade fö hem en Paleo 2001 igår och en 2009 idag. Båda årgångarna ännu odruckna av oss. Iaf ett tag till.
…men släpp-priserna börjar bli löjliga…

Paleo är Le Macchiole's kvalitetsmässigt bästa vin, men är underligt nog mindre galet prissatt än både deras Scrio ( Syrah ) och Messorio ( Merlot ).

Världen är en baklänges plats. Det är sedan mycket gammalt!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kollade precis på detta klipp där personen ifråga menar att just Paleo är ett dåligt exemplar på just CF då det är för mycket vinmakning. :)
Jag är ute på tunn is här, inget större fan av varesig Paleo eller CF. 🤷‍♂️
Det du gillar är det du gillar.
Man kan liksom inte säga att olika smaker är bättre eller sämre än andra smaker.
Du är således ute på mycket tjock is, och jag kommer inte ta med Paleo för att försöka göra dig lycklig - finns förmodligen bättre sorter och puteller för det ändamålet.

För mig är CF en mycket speciell druva. Den kan dra något vansinnigt åt överdriven paprikaöverdos med skelögdhet som följd. Men, kan också poleras till att vara fantastiska helyllerepresentationer av hela Bordeaux, som i bättre Bourgueil, Cheval Blanc, Paleo och många USA:iska makningar.

"För mycket vinmakning" vänder jag mig mot. Är det gott är det gott. Få cineaster klagar över att bra film oftast är "för mycket studioarbete". Samma med musik och 3-stjärniga restauranger. I mina öron låter "för mycket vinmakning" bara som ordsallad som lata wannabes strör omkring sig för att slippa vara ambitiösa, kreativa, kunniga … och riskera fäjl.

Ang Youtubern så är han som SB, dvs bryr sig inte ett dyft om årgången i fråga :stendumt:
"Under ideala förhållanden kan det lagras 2-3 år."
Han dricker odekanterad 2019 av Paleo och uppfattar den som brutal. Hah! :vägg:
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Det du gillar är det du gillar.
Man kan liksom inte säga att olika smaker är bättre eller sämre än andra smaker.
Du är således ute på mycket tjock is, och jag kommer inte ta med Paleo för att försöka göra dig lycklig - finns förmodligen bättre sorter och puteller för det ändamålet.

För mig är CF en mycket speciell druva. Den kan dra något vansinnigt åt överdriven paprikaöverdos med skelögdhet som följd. Men, kan också poleras till att vara fantastiska helyllerepresentationer av hela Bordeaux, som i bättre Bourgueil, Cheval Blanc, Paleo och många USA:iska makningar.

"För mycket vinmakning" vänder jag mig mot. Är det gott är det gott. Få cineaster klagar över att bra film oftast är "för mycket studioarbete". Samma med musik och 3-stjärniga restauranger. I mina öron låter "för mycket vinmakning" bara som ordsallad som lata wannabes strör omkring sig för att slippa vara ambitiösa, kreativa, kunniga … och riskera fäjl.

Ang Youtubern så är han som SB, dvs bryr sig inte ett dyft om årgången i fråga :stendumt:
"Under ideala förhållanden kan det lagras 2-3 år."
Han dricker odekanterad 2019 av Paleo och uppfattar den som brutal. Hah! :vägg:
Uppfattade det som att han syftade på att det är förmycket vinmakning för att vara ett druvtypiskt vin. 🤷‍♂️
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Uppfattade det som att han syftade på att det är förmycket vinmakning för att vara ett druvtypiskt vin. 🤷‍♂️
Har sett sommelierer spika Paleo som CF på två sniffar. På en USA-provning i Umeå för 100 år sedan spikade två av deltagarna de tre USA:iska CF:arna medan vi övriga famlade i mörker på de tre. CF är inte bara druvtypiskt då grönpaprikan bombar dina sinnen. Det finns någonting annat där. Kanske det är som musk, som inte alla kan känna? Jag vet inte. Men, om ett vin är sktibra utan att vara varken druvtypiskt eller terroirtypiskt, blir det då ett uschelt vin?

Och, bara för att jag inte uppfattar druvan, betyder det då att ingen annan kan?

Personligen tillber jag hellre vinet i glaset framför mig än etiketten på flaskan - eller någons förväntningar.

Det klassiska argumentet är ju annars: Skulle du dissa Chateau Latour om det stod Beaujolais på etiketten? Förändrar etiketten vinet?

Champagneälskare som inte kan känna igen Pinot meunier, betyder det att skumpan är otypisk? :D

Utan tvekan byter druvor karaktör med årgångar, med terroir, med geografi och med tillverkningsmetoder. I min värld kommer de sämsta vinerna från "noninterventionistiska" jäsare. Vinmakare är de ju inte. Att bara jäsa saker är inte svårare än att göra av med pengar. Men, att åstadkomma bra vin är minst lika svårt som att tjäna pengar eller laga bra mat.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske inte precis ett FineWine, men rävligt gott!
Promenerar till butiken imorgon och köper upp hela lagret och tar taxi hem.

PXL_20240123_140929775.jpg


NV Cantina di Sorbara Lambrusco di Modena Amabile, 92p

NV Cantina di Sorbara Lambrusco Amabile kommer i två varianter, varav "di Modena" äe denna.

En förtrollande Lambrusco från Emilia-Romagna. Lambrusco är en familj av druvsorter som inkluderar Maestri, Marani, Montericco och Salamino. Alla bidrar de med sina egna unika karaktärsdrag och skapar den stor mångfalden inom Lambruscoviner.

Cantina di Sorbara är välkända för deras djupa kunskap och traditionella hantverk inom Lambrusco-produktion. Deras djupa förståelse för terroir och skicklighet i vinframställningen gör att de kan producera viner som verkligen utmärker sig. Detta Amabile-vin är ett otvetydigt bevis på deras höga kompetensnivå.

De olika druvsorterna i Lambrusco-familjen ger varje vin sin egen karaktär.
Maestri är känt för sin kraftfulla fruktighet, @,sandstrom@biosectir.com#Stefan
Marani har en fin blommig doft
Montericco är elegant och raffinerad
Salamino balanserar fruktighet och syra på ett enastående sätt.

NV Cantina di Sorbara Lambrusco di Modena Amabile har en harmonisk balans där fruktighet, fräschör och en lätt sötma förenas på ett förföriskt sätt. Detta skapar en minnesvärd och njutningsfull smakupplevelse som liknas vid den första förtrollande natten av kyssar och kärlek vid första mötet.

Sammanfattningsvis är detta vin en utmärkt introduktion till mångfalden och karaktären hos Lambrusco-viner. Det visar hur skickligt valda druvsorter kan skapa en förtrollande och djup vinupplevelse som tilltalar vinälskare som uppskattar viner med karaktär.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske inte precis ett FineWine, men rävligt gott!
Promenerar till butiken imorgon och köper upp hela lagret och tar taxi hem.

Visa bifogad bild 31326

NV Cantina di Sorbara Lambrusco di Modena Amabile, 92p

NV Cantina di Sorbara Lambrusco Amabile kommer i två varianter, varav "di Modena" äe denna.

En förtrollande Lambrusco från Emilia-Romagna. Lambrusco är en familj av druvsorter som inkluderar Maestri, Marani, Montericco och Salamino. Alla bidrar de med sina egna unika karaktärsdrag och skapar den stor mångfalden inom Lambruscoviner.

Cantina di Sorbara är välkända för deras djupa kunskap och traditionella hantverk inom Lambrusco-produktion. Deras djupa förståelse för terroir och skicklighet i vinframställningen gör att de kan producera viner som verkligen utmärker sig. Detta Amabile-vin är ett otvetydigt bevis på deras höga kompetensnivå.

De olika druvsorterna i Lambrusco-familjen ger varje vin sin egen karaktär.


NV Cantina di Sorbara Lambrusco di Modena Amabile har en harmonisk balans där fruktighet, fräschör och en lätt sötma förenas på ett förföriskt sätt. Detta skapar en minnesvärd och njutningsfull smakupplevelse som liknas vid den första förtrollande natten av kyssar och kärlek vid första mötet.

Sammanfattningsvis är detta vin en utmärkt introduktion till mångfalden och karaktären hos Lambrusco-viner. Det visar hur skickligt valda druvsorter kan skapa en förtrollande och djup vinupplevelse som tilltalar vinälskare som uppskattar viner med karaktär.
De hade bara fyra flaskor kvar.
Fyra guldklimpar 🥰
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton dans!

Vann tvenne puteller av ett av Japans prestigeviner i segmentet Red Bdx Blend. I afton ploppade vi en av dessa japanska prestigeviner. Elegant och tidlös etikett med två fåglar som flyger i tandem. En i guld den andra i sliver. Fåglarna är dessutom i 3D. Utlovar mycket! Vi är glada och förväntansfulla.

PXL_20240124_155750283.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg


Druvsammansättningen i procentuellt fallande ordning:
Merlot
Petit Verdot
CS
Muscat Bailey A (
1%)

Vinets namn:
2017 Suntory Tomi no oka Duo D'Amis

71p

En röd meritage från Yamanashi, Chūbu, Japan. Med en prislapp på runt ¥15.000 (ca 1,100 SEK) per flaska, väcker detta vin starka allergiska reaktioner i mig.

Suntory är känt för sina ölar, whiskyprodukter, inköpet av Château Lagrange (St Julien, med en fullkomligt magisk årgång år 2000) sant har även en bred portfölj av japanska viner, egen produktion mm. Tomi no oka-serien, där detta vin ingår, är en topplinje.

Årgång 2017 av detta vin kan jag emellertid inte säga har mottagits särskilt väl av våra bådas smaklökar.

Ett lika kapitalt misslyckande som regalskeppet Wasa eller Tysklands Energie Wände. Väldigt snabbt drabbas man av vinets utpräglat obalanserat snipiga och kartiga syror. Syrorna förskjuter hela scenen åt fel håll. Vinets karaktär är linjär och kort, utan varken intensitet, komplexitet, eller djup. Det saknar helt övertygande kvaliteter och jag måste bara ifrågasätta varför det överhuvudtaget buteljerades. Det finns lite rått virke från faten någonstans mitt i syraträsket, men det är tyvärr inte heller attraktivt.

Som en jämförelse vill jag lyfta fram Alpaca's Pinot Noir, prissatt till ¥780 per flaska, som en överlägsen produkt sett till både kvalitet och njutning. Detta trots dess enkelhet.

images (15) (27).jpeg


Chat GPT sammanfattar min smaknot på CT och överför den till svenska:
Författaren av smaknoten uttrycker en djup besvikelse över detta vin och har bestämt sig för att bojkotta alla Suntory-produkter, inklusive öl, under resten av 2024 som en protest mot denna "skamliga" buteljering. En andra flaska av samma vin som vunnits på auktion kommer att sparas, möjligtvis för att öppnas 2034, men absolut inte för firandet av författarens födelsedag.

Frågade MS Copilot om varför det står "Lafite Rothschild" på etiketten:
As for the mention of Lafite Rothschild on the label, I could not find any information on this. However, it is common for winemakers to mention other famous wineries on their labels as a way to pay homage to them or to indicate that their wine is similar in style or quality.

Really?
 
Last edited:

Magikern

Medlem
By Farr Tout Pres 2015

Doft: jordgubbar, tranbär och kanske lite höstlöv. En bra bourgogne med 15 år på nacken blint kanske.

Attack: Man märker stjälkar, tranbär och jordgubbar. Smakar betydligt yngre än det doftar.

Mellansmak: Medelfylligt, rätt hög syra, silkestanniner, jordgubbar, jord, tranbär och kanske även lite smultron blandat med rödbetor.

eftersmak: Här märker man tydliga silkestanniner. Syrlig och lång är smaken. Detta skulle kunna vara en Nuit-Saint George premier cru från 2010 eller något sådant.

Mycket trevligt vin som jag ger 92+ i dagsläget. Någon som provat?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Champagne + topp-amerikaner – BYOB-blindprovning med delar av GBG-maffian. Min korta sammanfattning nedan.
(min placering - gruppens placering)

Visa bifogad bild 31319

Michel Fallon BdB GC Brut (1 - 2)
En härligt rökig och krispig doft. Samma i smaken. Väldigt välintegrerad och komplex med lång eftersmak. Selossisk. Ojojoj, vilket vin!
Michel är assistent till J. Selosse sedan 30 år och tillverkar vinet i hans vineri, ca 1000 flaskor om året. Min absoluta favorit. Kul upplevelse!

Dom Ruinart BdB 2007 (2 - 1)
Fruktig doft men en antydan av jäst. Generös smak med fin mousse. Svagt rödäpplig och med en del brioche.

Bonnaire BdB 2008 (5 - 5)
Mycket hög fruktsyra, granny smith-äpplen. Ung och frisk. Kan ligga länge till.

Henri Goutorbe GC 2008 Special Club – min flaska (3 - 4)
Väldigt inbjudande doft. Bra syra, fin mousse, härlig frukt med gröna äpplen, toast. Mitt i drickfönstret. 70 PN/30 Ch.

Graham Beck Extra Brut 157 (7 - 7)
Två sydafrikaner smög sig in och denna var en vattendelare. Vissa påmindes om Dompa, jag kände bränt gummi och lite kartong. 51 PN/49 Ch. Tretton år på jästen.

Le Lude Vintage 2013 (6 - 3)
Väldigt blek i doften. Min enda not: ”speciell”. 🤔 57 Ch/41 PN/2 PM. Nio år på jästen

Damien Hugo BdB 2008 (4 - 6)
Fin, fruktig doft. Generös stil med upplevt hög dossage, lite kolasmak. En crowdpleaser.

Det var extremt jämnt poängmässigt i topp-3; 13, 14 resp 14p (låg poäng = bättre)


Över till amerikanarna. Vill understryka att alla viner var väldigt bra, små nivåskillnader i himlen, typ.

Visa bifogad bild 31320

Piedrasassi (2 - 2) – missade årgång etc
Kött och chark i doften. Kryddor, tapenade/oliver, klassisk Rhône-syrah. Lätt att gilla!

SQN The Hated Hunter 2012 (3 - 1)
Inte alls lika Rhône-typisk som Piedrasassi. Alla reglage uppvridna. Mörka bär, lite lakrits, kraftig men ganska söt. Syrah, 16% alk.

Vérité Le Désir 2014 (1 - 4)
Väldigt välbalanserat vin med full kropp, komplext och djupt. I sammanhanget lite mer röda bär. Cederträ. Stramare än övriga viner. Det bästa Cabernet Franc-vinet jag druckit. 14,5%.

The Mascot 2016 (5-3)
Lite svår i sammanhanget. Viss nagellack i doften. Alkohol, mentol och söt vanilj i smaken. Hade troligen inte tänkt på det om jag druckit den solo. 100% CS, 14,5%.

Kapcsándy Estate Cuvée 2018 – mitt vin (4 - 5)
Kryddigare doft, lättare och elegantare i smaken. Mörka röda bär, lätt tobak och ek, rätt fruktig. BDX-blend från Napa. 97 CS/3 Merlot, 13,9%.

Tror att Graham Beck kom på en tredjeplats om jag inte missminner mig, men låter frågan gå till vår allas notarie @Crist(al)ian 77.

Rankingen med inverterad poäng var (antal förstaröster):
  1. Dom Ruinart 2007 - 12 p (1)
  2. Michel Fallon - 14 p (2)
  3. Graham Beck 2009 - 18 p (3)
  4. Henri Goutorbe GC 2008 Special Club - 25 p
  5. Damien Hugot 2008 - 27 p
  6. Bonnaire 2008 - 33 p
  7. Le Lude Vintage 2013 - 39 p
Min ranking:
  1. Graham Beck 2009 :nagelbitare:
  2. Michel Fallon
  3. Dom Ruinart 2007
  4. Damien Hugot 2008
  5. Henri Goutorbe GC 2008 Special Club
  6. Le Lude Vintage 2013
  7. Bonnaire 2008
@Mattias Schyberg lyckades alltså röra till i champagnegrytan med en Graham Beck 2009 igen!:ängel:

Själv var jag förkyld och premierade viner med kraft, i och för sig ingen skillnad mot vanligt... kände inget bränt gummi i Becken men däremot karamell och madeira genom snorfiltret. 08orna var rätt bleka i sammanhanget och behöver ännu mer tid. Trodde min Hugot skulle vara mognare än vad den var även om den var mer i fas än Bonnaire. Fallon första gången jag dricker, underbart vin! Dom Ruinart lika bra som vanligt. Dricks alldeles för lite av mig och mina kompisar.

Rödtjutet:
  1. SQN - 13 p (2)
  2. Pedrassi - 14 p (1)
  3. Mascot - 15 p (2)
  4. Verité Le Desir - 19 p (1)
  5. Kapscandy - 25 p
Min ranking:
  1. SQN
  2. Mascot
  3. Pedrassi
  4. Kapscandy
  5. Verité
Lyckades pricka SQNen men men tror jag gissade 2016. Slutsats man ska dricka Graham Beck och SQN när man är förkyld.:p
 

Foodcoma

Medlem
By Farr Tout Pres 2015

Doft: jordgubbar, tranbär och kanske lite höstlöv. En bra bourgogne med 15 år på nacken blint kanske.

Attack: Man märker stjälkar, tranbär och jordgubbar. Smakar betydligt yngre än det doftar.

Mellansmak: Medelfylligt, rätt hög syra, silkestanniner, jordgubbar, jord, tranbär och kanske även lite smultron blandat med rödbetor.

eftersmak: Här märker man tydliga silkestanniner. Syrlig och lång är smaken. Detta skulle kunna vara en Nuit-Saint George premier cru från 2010 eller något sådant.

Mycket trevligt vin som jag ger 92+ i dagsläget. Någon som provat?
Har avverkat två by farr - farrside från 2015 och har en kvar. Inte exakt samma vin men bör ju vara snarlik. Stämmer in på dina beskrivningar och de jag böjd det på blint var båda i bourgogne. Fint vin. Har länge gått och funderat på när jag ska öppna sista flaskan…
 
Toppen