Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
IMG_4489.jpeg
2006 Barolo Ciabot Mentin Ginestra, Domenico Clerico
i karaffen.
Skall ackompagnera lite Waguy-entrecôte är det tänkt. Doftar helt ok nu i slla fall (hade en -07 förra året som var sisådär).
 

LeChat

Medlem
IMG_5696.jpeg

1983 Château Chasse-Spleen

Har tidigare druckit flera flaskor av årgångarna -86, -89 och -90. Alla riktigt bra och kanske att 80-talarna t.o.m var de bästa. Så fast att 1990 generellt är den bättre årgången så har jag för mig att jag tyckte 1989 var mer lyckad för Chasse Spleen. Även 1986 var också riktigt härlig med sin strama struktur men som nu hade mjuknat något och blivit mer tillgänglig och med goda mognadstoner.

Har ibland läst att årgång 1983 för vissa slott blivit bättre än den stora årgången 1982. Chasse Spleen ska tydligen tillhöra dessa slott. Blev därför nyfiken på att köpa in några flaskor av -83 på en auktion nyligen.

Korken är blöt rakt igenom men kommer ut i ett stycke och utan smulor. Säkert mycket tack vare ”The Durand”.

Detta är ett vin i fullständig harmoni. Första intrycket ger framträdande chokladtoner i både doft och smak.
Fortfarande bra med frukt och kan inte känna några negativa aromer.
Med tiden så växer den till sig och får en mer komplex karaktär. Aromerna är milda men vansinnigt läckra. Strukturen är snäll men har ändå tillräckligt med bett för att ge en bra munkänsla.

Tror faktiskt att jag sätter denna årgång som bäst av de årgångar jag provat. Väldigt tjusigt vin och tre härliga flaskor kvar.

IMG_5706.jpeg

Dekanteringsvaggan är ett måste för optimal njutning. :cigarr:
 

Oskar M

Medlem
IMG_0746.jpeg

Le Clos d’un Jour 2022
Peppar och florala noter, rätt så elegant, mulliga blåbär och mjukt läder. Skyhög syra vattnar munnen som sen torkas upp av rejäla men fina tanniner. Det här behöver verkligen mer tid för att komma till ro. Jämfört med Cosse Maisonneuve La Fage som var tillgängligt men skulle må gott av ålder, så är det här något som Behöver ålder… är ju brottningsmatch i munnen med denna struktur!

Men finns ju bra potential här, tålamod krävs! Just nu är det en knappt njutbar upplevelse. 😄
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 31412

2006 Barolo Ciabot Mentin Ginestra, Domenico Clerico
i karaffen.
Skall ackompagnera lite Wagyu-entrecôte är det tänkt. Doftar helt ok nu i slla fall (hade en -07 förra året som var sisådär).
Det här blev ju riktigt bra med en modern Barolo som hade slipat ned dom värsta ektonerna och dessa märktes väldigt lite nu. Första doftintrycket hade en bra intensitet och ganska ungt med bred bärig arom + lite rök och nypon bakom. I munnen biter det fortfarande ifrån ganska ordentligt och en hög och livlig syra ger smaken lite extra tryck. Tanninerna är äntligen lite nedslipade men till maten ikväll så hade det funkat med ännu mer strävhet. Finfin längd och bra utveckling under kvällen så ingen brådska att dricka upp för min del. 92p kanske i dagsläget med potential för en eller två poäng till.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det här blev ju riktigt bra med en modern Barolo som hade slipat ned dom värsta ektonerna och dessa märktes väldigt lite nu. Första doftintrycket hade en bra intensitet och ganska ungt med bred bärig arom + lite rök och nypon bakom. I munnen biter det fortfarande ifrån ganska ordentligt och en hög och livlig syra ger smaken lite extra tryck. Tanninerna är äntligen lite nedslipade men till maten ikväll så hade det funkat med ännu mer strävhet. Finfin längd och bra utveckling under kvällen så ingen brådska att dricka upp för min del. 92p kanske i dagsläget med potential för en eller två poäng till.
2005:an gav jag 94p i maj i fjol. Härlig var den men med lång tid kvar till sin platå.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu blir det periskop ned för ett tag, vit (egentligen grå) februari. Igår hade vi snöstorm i Tokyo och Yokohama. Allt är trist. Grått. Längtar efter Valentindagen och mars månad!

Skål - i kallt grönt te.

Här ett försök att lindra det grå:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton blir det UNDANTAG från den vita månaden. Har nämligen en viktig affärsmiddag. Då får man offra sig. Ta en för laget sas.

Jag tar med en flaska:
2002 Bodegas Luis Cañas Rioja Hiru 3 Racimos.
Har en mindre smickrande smaknot på CT med 88p från sep 2005. Mindre smickrande utifrån aspekten att detta borde vara ett räcervin. Har gått 8,5 år sedan den smaknoten begicks och min kvalitetsgranskning (kork, ox, annat) gav ett gott resultat. Doftkavalkaden under dekanteringen skvallrar om ett fortsatt ungt vin som inte har någonting gemensamt med det vin som beskrevs 2005. I munnen är det här flera våningar bättre, djupt, elegant och med bra syror o tanniner. Långt över 90p får mina två första minismuttar. Rejält med sediment.

Hustrun borta hela dagen, så sparar en skvätt grumsvin åt henne under Parafilm.

PXL_20240209_054551560.PORTRAIT.jpg


Sedan min första Tuilé.
Även om vissa av de lite äldre sötingarna från Roussillon borde kvalificera in som "extra oxiderade" har ingen haft det på etiketten.

I flaskan har vi en av hundkräket godkänd flaska:

1989 Gérard Bertrand Maury Cuvée de l'Empereur Tuilé.
De första två kvalitetssäkrande snittarna ger ett tunnt vin med dålig Sherrykänsla.

Häller över kvällens behov i en PET-flaska och leker bartender. Shejkar helt enkelt loss (arabisk term) rejält. Öppnar på locket, byter ut luften. På'n igen! Å igen!!!

Efter ett 20-tal omgångar: Nu börjar det likna något!
Rik djup frukt med bra oxidativa toner, rejäl komplexitet och en avsevärt lägre sötma än jag hade förväntat mig. Det här kommer umgås mycket fint med ostbrickan! Långt över 90 också på denna. Ibland har man tur!

Det som blev över får stå till sig några månader. (Släpar inte med flaskan till restaurangen.)

PXL_20240209_051159430.jpg


För att få lite balans med allt, smyger jag med årets hitintills bästa Muscadet. Köpte hela lagret efter första ploppet. 30 flaskor inalles. Efter den här är borta säger CT att det finns 23 flaskor kvar. Heliga Birgitta vad gott detta vin är i min gom!

2020 Famille Bougrier Muscadet de Sèvre-et-Maine
Ingen sur Lie i denna, men fantastiskt gott ändå.
PXL_20240209_060445544.PORTRAIT.jpg


Som sagt, tar en för laget.
Ute skiner solen och himlen är klarblå! Asagudarna vet vad de gör 🥳
 

Oskar M

Medlem
IMG_0760.jpeg

Trimbach Riesling Frédéric Emile 2015
Köpte fyra flaskor i finewines-anda och på rekommendation av den duktige testaren av Systembolagslanseringarna! Och vilket vin! Intogs med ostbricka och tv, så kunde inte ha fullt fokus på vinet. Saffran, aprikos och lätt petroleum stog ut. Men känslan är oj vad bra, och att jag vill ha mer ålder på det.

IMG_0766.jpeg

Domaine Faiveley Mercurey La Framboisiére 2021
Rökig mineral, mogna jordgubbar, blodapelsin och undervegetation. Pigg syra, väldigt trevlig. Simpel och ren, läskande enkel. Bra!
 

Hardolph

Medlem
Visa bifogad bild 31435
Trimbach Riesling Frédéric Emile 2015
Köpte fyra flaskor i finewines-anda och på rekommendation av den duktige testaren av Systembolagslanseringarna! Och vilket vin! Intogs med ostbricka och tv, så kunde inte ha fullt fokus på vinet. Saffran, aprikos och lätt petroleum stog ut. Men känslan är oj vad bra, och att jag vill ha mer ålder på det.

Visa bifogad bild 31437
Domaine Faiveley Mercurey La Framboisiére 2021
Rökig mineral, mogna jordgubbar, blodapelsin och undervegetation. Pigg syra, väldigt trevlig. Simpel och ren, läskande enkel. Bra!
Utmärkt konsumentupplysning!
 
IMG_5157.jpeg

2011 Renato Ratti Marcenasco Barolo
Lite fredagströtta noter. I mitt tycke börjar det här vinet närma sig sitt peak drickfönster. Balansen mellan ungdomlig frukt och kraft blandat med ålderns lugn och elegans. Fortfarande lite oborstat men det är fin frukt, bra syra och väl integrerade tanniner. Sen älskar jag en specifik smaknot jag alltid hittar hos Ratti och det är coca cola! Passade fint till en köttgryta.
 

LeChat

Medlem
IMG_5718.jpeg

1995 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
Härlig fyllnadsnivå bådar gott. Och gott det är!

Brumonts viner brukar få drag av bordeaux med lite ålder. Fast där finns också ofta en karaktär som påminner lite om södra Rhone. Mest i doften men även smakmässigt initialt. Älskar verkligen dessa viner med en alkoholhalt på 12,5%. Harmonisk med bra energi och med viss utveckling, med aromer som bl.a. läder, jord, choklad.

Känns ingen brådska med att öppna resterande flaskor, men inser nu i efterhand att jag konstaterade detta redan i slutet av december förra året… :vägg:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Kväll med god vän på Trattoria Pecorella, Yokohama, Japan.​

Fredag den 9 februari 2024

Vi hade sett fram emot denna middag länge. Faktiskt sedan vi sist möttes i oktober 2023. Fyra månader! Det var ett mycket gott återseende :)

FLIGHT 1 - MIDDAGEN

De tre vinerna betedde sig mycket olika och vi fick ihop bra matchning att njuta av med alla de olika rätterna.
Tallrik med hors d'oeuvres.
Sakura ebi (räka) pizza.
Nanohana (raps) puré.
Carpaccio.
Pasta.
Wagyu.

PXL_20240209_094628072.PORTRAIT.jpg


2020 Famille Bougrier Muscadet de Sèvre-et-Maine, 92p
Frankrike, Loiredalen, Pays Nantais, Muscadet de Sèvre-et-Maine
En klockren renrasing!
Vacker M+++ syrlighet över solkysst frukt och en skarp mineralitet som tittar fram från den transparenta arkitekturen. Enorm njutning!

Bara 23 flaskor kvar. Hur skall en klare sej?

2018 Château la Roche de Broue, 88p
Frankrike, Bordeaux, Bordeaux Supérieur
En överraskande modig liten Bordeaux.
Rak och underbar matvin.
Med grova tanniner och många varma och vackra komponenter. Det första glaset var lite utmanande, men när vinet öppnade upp sig var det en stor robust Bordeaux. Det skar igenom den mycket feta wagyun som Luke Skywalkers lasersvärd.

Bravo!

2002 Bodegas Luis Cañas Rioja Hiru 3 Racimos, 93p
Spanien, La Rioja, Rioja
Fortfarande ett ungt vin men visar extrem potential!
Uppenbarligen har mycket hänt sedan den föregående provsmakarens anteckning om detta vin på CT. Idag är det ett elegant, men imponerande kraftfullt vin som är perfekt balanserat med elegans, syrlighet och tanniner. Fortfarande domineras vinet av ungfrukten, men det kommer gå över inom några år.

Rena röda frukter och bär, lite av örtkvaliteter som avrundar det hela på ett härligt sätt. Begynnande sadelläder. Hyser en särdeles vacker mineralitet i form av lera och våt terrakotta.

Önskar jag hade fler flaskor!

PXL_20240209_051159430.jpg

FLIGHT 2 - OST!​

Och sedan kom ostbrickan in. Ett utmärkt urval av ost. Och Gerard Bertrands Tuilé härskade över planeten!

1989 Gérard Bertrand Maury Cuvée de l'Empereur Tuilé, 97p
Frankrike, Languedoc Roussillon, Roussillon, Maury
Min första Tuilé från Roussillon. Tuilé, om jag förstår det rätt, betyder en mer oxiderad stil. Om det är så eller inte, vet jag inte. Jag kan bara säga att detta är mindre oxiderat än många av de äldre exemplar från denna härliga del av Katalonien som jag haft äran att dricka.

Jag hällde upp cirkus tre glas i en PET-flaska och skakade den vilt och livligt många gånger. Mellan omgångarna lät jag ny luft vara den rätte att komma in. Svettigt jobb, men förvandlade denna snarast tunna upplevelse till ett fullt öppet vin. (Det kan fortfarande öppna upp sig mer. Jag kommer återkomma till denna kamrat om någon tid.)

En ren, mogen och torkad fruktodyssé av stora proportioner. Absolut underbar! Kommer aldrig att dö så länge korken gör sitt jobb.

En vacker nästan subtil oxiderad not som inte rör sig i riktning mot Sherry, mer mot en bättre åldrad Colheita. Torkade frukter i överdådigt överflöd: russin, fikon, dadlar, citrus skal, etc, i princip en zombie-julkaka. Det finns också massor av plommon och plommonkompott bland aromerna. Bakgrunden inkluderar tobak, läder, doften av örter i stekpannan, nylagad hallonsylt och tydlig jordighet av potatismos (!). Lååång och majestätiskt komplex med lager på lager där varje klunk ger allt fler intryck. Perfekt syrlighet. Sötman är, förvånande nog, mot området halvtorr.

Till ingens förvåning gifte den sig med ostbrickan på det lyckligaste vis.

AVSLUTNING
Vi lämnade restaurangen i ett varmt och lyckligt tillstånd, efter att ha utbytt erfarenheter från Europa, idéer, teorier och vin. En helt underbar afton.

PXL_20240209_095810051.jpgPXL_20240209_114316372.jpgPXL_20240209_123814938 (1).jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_5726.jpeg

1978 Château Haut-Batailley

Haut-Batailley har jag bara druckit från årgång 1975 tidigare. Köpte tre flaskor billigt på en auktion för några år sedan och blev ganska imponerad vill jag minnas.

Denna -78 gör också ett härligt intryck så här på ålderns höst. Frukt finns men lever ett ganska stilla liv, här är det komplexa och mysiga tertiära aromer av höstlöv, svamp, jord, läder, lite stall, lite rök och lite mentol(?), som är vinets behållning.

Munkänslan är elegant, torr med smekande pulverfina tanniner. Härligt vin idag, men utvecklingspotentialen känns ganska kass. En flaska kvar som får drickas inom ett par år tror jag.

IMG_5727.jpeg

Fin röd kärna med bedårande orange kant.
 
Nyfikenheten blev förstor när en leverans av Gourt de Mautens 2018 dök upp förra veckan.
Dags o se vad som gömde sig i flaskan.

Dag 1
Direkt vid öppning stickig slkohol som som tur försvann ganska snabbt.
En härlig doft av mogna mörka bär, örter och anis är första intrycken
I munnen finns en lite för påtaglig alkohol som gör sig påmind även om frukten väger upp den bra,lite för låg syra för att nå de riktiga höjderna men lågt ifrån ett intetsägande syltvin.
Om 2015 är fantastiskt
2016 bara blir bättre o bättre
2017 är björnbärssylt (tyvärr Mautens sämsta årgång jag smakat)
landar 2018 någonstans mellan 2016 o 2017

Dag 2
Den varma frukten är kvar, alkoholkänslan betydligt mindre,anisen har övergått till sötlakris och den sammetslena känslan som jag förknippar med 2015 börjar infinna sig.
Betydligt bättre än Dag 1.
Mautens kommer alltid ha en plats i min smakhimmel och 2018 tror jag kommer kunna klättra över 95 pinnar med lite tid

Idag landar vi på 91-92 Dag 1
o 93-94 Dag 2
 

Attachments

  • 20240211_192522.jpg
    20240211_192522.jpg
    63,1 KB · Visningar: 31

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite blandat kompott i Billdal. Inga anteckningar togs men lite vill jag minnas.:ängel:

20240203_223020.jpg


Första tre serverades helblint i en flajt sedan en och en i varierande blindgrad. Hade behövts drickas öppet den här kvällen för jag var vilse i pannkakan på nästan allt.

Roederer 2013
Stumt och ungt. Gröna äpplen och citrus som en BdB. Hade inget bett heller och rätt enkel smak så kändes som en NV. Gissade Bonnaire. Får skylla på motståndet...

Cousinat 2008
Helt annan stil. Klart ekad och mer komplex med lite blommor. Gott! Gissade GA 2014. Aldrig ens hört talas om och gissade FdP när vi fick ledtråden att det var en ekad Cramant. Måste besökas!

Diebolt 2002
Klart mest utvecklad och komplex av alla viner och min favorit. Röda äpplen, surdegsbröd, lite honung och perfekt balans. Kändes som en ekad Egly och jag gissade Egly GC.

Orpale 2012
Klart rostad reduktiv stil med bröd och nötter. Typisk ståltankad Avize med kvällens syra. Gissade på grannen Sugot och 08. Lätt att gissa Orpale efter ledtråd. Andra gången jag får Orpale 2012 blint, första gången gissade jag Comtes.... bra som alltid. Mest förvånad var jag över att det var en 12a med tanke på den markerade syran.

Amour de Deutz 2008
Hade det svårt i mitten men ett elegant och kontemplativt vin som kräver eftertanke.

Hugot NV mg (08-bas)
Härligt mogen BdB i klassisk stil. Gissade först Diebolt 2007.

Heidsieck NV (12-bas?)
Såg flaskan men typisk Heidsieck med sköna rostade toner av nötter och bröd. Gör skäl för epitetet minikrug. Bra i all sin "enkelhet".

George Breuer Nonnenberg 2018
Urtypisk riesling men inget som lämnar avtryck för mig. Kvällens tråkigaste vin tillsammans med Roederer.

Kistler ?
Hamnade i Mersault direkt. Fat, smör, popcorn, kraft, ek och allt annat som gör ett riktigt vin! Jänkarna vet hur man gör vin.

Rieussec 2010
Herre min skapare vilket vin! Saffran, honung, persika, mango och fet fyllig smak som sitter i hela kvällen med ett oljigt avslut på tungan. 99 pinnar om jag är snål. Inköptes för dryga 400 pix och utnämns till förra årets bästa inköp!

Jag ökade antal sauternes med en faktor 10 förra året, sugen på att fortsätta i samma anda efter denna flaksan. Varför köpa skumpa för 1500 kr flaskan och vänta i 10 år...
 
IMG_2571.jpeg


Chateau Gloria 2018

Gillar min Bordeaux ung som gammal, lite som äpplen och päron. En bättre ung Bdx har så otroligt härlig frukt och energi, och med flyt lirar det väl med de kralligare tanninerna m.m. som hör ungdomen till.

Denna är på väg ut ur babyåren, tanninerna kanske inte är lika bångstyriga längre om än tydliga och torra (torra tanniner, är det ens begripligt?). Härlig frukt med de klassiska smakerna så som björnbär, mörka körsbär och choklad. Tyvärr lite kort i avslutet, mediumkropp. Doften är fin, även om den i sammanhanget kanske översäljer smakupplevelsen en aning.

Ja, vad ska man sammanfatta det med? Den känns lite ”in the middle of the road” och jag har lite svårt att se hur den kommer utvecklas till något väsentligt bättre med tiden, mer än att den rundas av och integreras. En habil Bordeaux runt 90-91 poäng. Bra så till ryggbiff och potatisterrin.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Lite blandat kompott i Billdal. Inga anteckningar togs men lite vill jag minnas.:ängel:

Visa bifogad bild 31454


Rieussec 2010
Herre min skapare vilket vin! Saffran, honung, persika, mango och fet fyllig smak som sitter i hela kvällen med ett oljigt avslut på tungan. 99 pinnar om jag är snål. Inköptes för dryga 400 pix och utnämns till förra årets bästa inköp!

Jag ökade antal sauternes med en faktor 10 förra året, sugen på att fortsätta i samma anda efter denna flaksan. Varför köpa skumpa för 1500 kr flaskan och vänta i 10 år...
Blev precis lika golvad som du när jag öppnade min första flaska.
Yquemklass på detta och saknar absolut inget här (Förutom möjligen 10-12 flaskor till )
 
IMG_5176.jpeg

2019 Amon-Ra Ben Glaetzer
Blev sugen på att poppa en flaska och följa några dagar. Det bombastiska lägger sig en aning dag 2. Det är mer fokus på frukt och smakintryck snarare än extra-allt-och-lite-till.
Det är vansinnigt kompakt. Både visuellt och i mun. Det är extra allt och ger ett ”fläskigt” intryck. Lång eftersmak som sätter sig i gomen. Det är kraftfullt, med flera lager av smaker, välintegrerade fat och överlag bra balans. Vanilj, espresso, plommon, björnbär.
 
Toppen