Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Årets 15:e vinland: Canada.

Lunch på Valentindagen.

Jobbar på med torr Riesling. Och det här är ett mycket vackert vin.

PXL_20240215_020218352.PORTRAIT.jpg


2011 Jackson-Triggs Riesling Proprietor's Reserve, 90p
Canada > Ontario > Niagara Peninsula > Niagara Peninsula VQA

Lätt gyllene nyans.

Detta vin lämnar just nu den ungdomliga scenen och har väl precis blivit vuxen. Det är otroligt gott, om än lite linjärt. (Ja, jag är bortskämd.)

Syror: Perfekta!
Rieslingtypisk: ja!
Balans: Japp!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Middag på Valentindagen begicks på Alte Liebe. På Valentindagen får man dricka vin även om det är en vit månad.

Uppställningen som förbereddes hemmavid:
PXL_20240214_085559832.jpg

1983 Domaine du Duy, Banyuls
2008 Pintia, Toro
2012 Domaine du Marcoux, VV, CdP
2010 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Auslese, Mosel

Banyuls: Skoj flaska med gyllene rosett och förgylld gravering. 35th Anniversary av ett företag inom "Burial Service". Linjär och lika trist vid plopping idag som då jag ploppade förra flaskan. Hoppas denna också går till sig med liten vila under korken. Förra flaskan tog sig så småningom till 100p. Idag är detta förvisso gott och balanserat, men saknar lager, finess och komplexitet. 85p

Willi Schaefer är bara för ljuvlig. Purung och oemotståndligt vacker. Önskar jag hade ett lass! 99p

Marcoux: Besvikelse. Doftar som kinesisk örtbaserad medicin. Smaken är som örtmedicin blandat med några hallon och lite sprit. Spretigt och svårdrucket. Det här hade Rudy blandat till bättre. 83p.

Pintia: Kanonvin! Alla bra reglage är i läge [på]. Syra, intensitet, elegans, komplexitet och längd. Blint skulle jag förmodligen ha misstagit den för en kallklimatssyrah av dignitet. Aromatiken rör sig mot Australiens syrah-viner, även om detta drar mer mot spearmint än anis. Fortfarande mycket ungt. Imponerande vin. 93p

Sedan serverades ett blint vin:
PXL_20240214_102550388.NIGHT.jpg

2015 Sylvain Loichet, CdNV, 'Reserve de la Comtesse', 82p

Det här är ett vattnigt vin med lite fathantering. Tom den ljusgula färgen är vattnig. Min gissning: enklare petit Château från Bdx med tonvikten på Sb och årgång 2018.
Alla fel, ssk prislappen 🤷

Maten:
PXL_20240214_123502671.jpgPXL_20240214_121849465.NIGHT.jpgPXL_20240214_121310343.NIGHT.jpgPXL_20240214_113029378.NIGHT.jpgPXL_20240214_112237289.NIGHT.jpgPXL_20240214_110432125.NIGHT.jpgPXL_20240214_104644126.NIGHT.jpgPXL_20240214_102825116.NIGHT.jpgPXL_20240214_102001149.NIGHT.jpgPXL_20240214_101819925.NIGHT.jpg

Lite av den musikaliska underhållningen:


Normalt spelar de klassiskt och vacker musik som tex film motiv. Men, sedan nördarna @vintomas och @Mats var där, spelar de alltid dessa två dängor 😂
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Äntligen har jag fått ned mina smaknoter från den provning av Château Troplong Mondot som @Patrik Sellin och jag samlat ihop viner till under de senaste åren. Det visade sig bli precis så bra som provningar kan bli ibland. Nu är bara frågan: Vad samlar vi ihop till för nästa spännande provning?

Här kommer ett sammandrag, vill man läsa mer kan man se mina mer kompletta smaknoter på Cellartracker, här: https://www.cellartracker.com/event.asp?iEvent=53188

Château Troplong Mondot: 1959-2012

17 nov 2023
Stockholm, Sverige, hemma hos Patrik


Introduktion​

En retrospektiv samling av 17 årgångar Troplong Mondot, noga insamlade under år av passion och förväntan. En kväll fylld av förhoppningar och en smula oro över möjliga oxidationsöden och korkskador, förvandlades till en resa genom tid och terroir samman med riktigt trevligt folk. Skål för detta evenemang i absoluta världsklass!

Flight 1 - Försmak av Förtjusning​

Ett blint förspel i världen av viner, en lek med Sauvignon blanc, ursprung och årgångar.

Visa bifogad bild 30764 Visa bifogad bild 30765

1994 Vincent Pinard Sancerre Nuance, 95 p
En triumf från Sancerre, en symfoni av mogna äpplen (utan skrutt) och glädjerik syra, som en godisbutik för vuxna. Ett vin på sin absoluta höjdpunkt.

2021 Fritz Volcker Sauvignon Blanc trocken, Pfaltz, 86p
Ett kanske mindre förtjusande pre-tasting vin, men fortfarande gott. En tysk tolkning som enligt butiksföreståndaren i Wuppertal skulle flirta med Sancerre-stilen. Men icket så i den verkliga verkligheten. Ingen Loiresque flaska, däremot med en tydlig karaktär av Nya Zeeland. Kattpiss, grön örtighet och pigga syror som dansar över gommen, men som saknar den sista gnistan.

Flight 2 - De Bortglömda Årgångarna​

Trots sitt rykte visade dessa årgångar sig från goda sidor, helt klart tydliga bevis på storheten i Château Troplong Mondot.

Visa bifogad bild 30760

1977 Château Troplong Mondot, 92p
En resa genom rök, kryddor och en antydan av spiskummin, en ungdomlighet som lurar bakom en medelmogen färg.

1972 Château Troplong Mondot, 91p
En mogen, kryddig doft med inslag av höstlig vass och ek, som visar på en oväntad rikedom och djup.

1993 Château Troplong Mondot, 92p
En mörkröd vision med menthol och körsbärskaramell, ungdomlig trots åldern, en struktur som lovar framtida storhet.

1970 Château Troplong Mondot, 94p
En mörk, oxiderad nos som växer i glaset till något vackert och precist, en svår årgång som blomstrar här.

1994 Château Troplong Mondot, 94p
En mörk, oxiderad och medicinal doft som överraskar i munnen med sin tanninstruktur och smak av varm årgång.

Flight 3 - Klassiska Årgångar​

Förväntningarna var höga, och 1982 sken som solen medan 1959 visade sig överraskande vital.

Visa bifogad bild 30758

1983 Château Troplong Mondot, 92p
Mörk färg, börjar anonymt men öppnar sig som en kapplöpningshäst i munnen, något linjär men ändå ren, vacker och elegant.

1959 Château Troplong Mondot, 93p
En ungdomlig överraskning, välbalanserad med toner av cassis, järn och svart te, en tidsresenär som fortfarande strålar av liv. Med den tuggbara mängd tanniner som fortfarande finns kvar här kan man ju fundera över hur mycket taggtråd detta smakade under 60-talet...

1975 Château Troplong Mondot, 93p
Ett under av eukalyptus och svarta vinbär i näsan, en skönhet som bär sin ålder med stolthet och renhet.

1982 Château Troplong Mondot, 97p
En kombination av nymålad källare, syrén, cigarrlåda och elegans, en renhet i munnen som är slående, en intensitet och balans som är svår att beskriva med ord.

Flight 4 - Moderna Årgångar​

En flight som rockade sockarna av mig, fylld av fantastiska viner och den enda F-flaskan för kvällen.

Visa bifogad bild 30761

1989 Château Troplong Mondot, 99p
Ett ungt, intensivt vin, täta tanniner och en typisk Bordeaux-karaktär. Fantastiskt! (Gissade över 20 år fel.)

1995 Château Troplong Mondot, F
Ett överoxiderat mysterium, en besvikelse som på papperet borde ha kunnat varit vid avsevärt bättre vigör.

1998 Château Troplong Mondot, 94p
Ren, elegant och komplex struktur, en aromatisk överraskning jämfört de andra med inslag av blåbär och fänkål.

1985 Château Troplong Mondot, 89p
En mognande vin med en touch av terpentin och citruskaraktär - som från en bättre Oloroso. Vackert oxiderad men den svagaste i flighten.

1988 Château Troplong Mondot, 97p
Mjuka aromer med en tyngd som bara kan beskrivas som gravitas. Storhet i en elegant och atletisk form.

Flight 5 - De Unga Padawans​

Mitt första positiva möte med en Bdx 2007. Denna årgång av TM rockar (också)!

Visa bifogad bild 30762

2011 Mondot, 92p
Troplong Mondots andravin.
En neutral näsa med toner av lack och lakrits, ett polerat och rent vin som känns som en klassisk Bordeaux.

2007 Château Troplong Mondot, 98p
Ett ungt, kraftfullt vin med fantastisk tanninstruktur, en årgång som kommer att utvecklas i decennier.

2012 Château Troplong Mondot, 91p
En mjuk och attraktiv näsa med en tanninvägg i munnen, ett vin som behöver vila.

2010 Château Troplong Mondot, 96p
Ett ungt, linjärt vin vid första anblicken som avslöjar en storhet i sin skapelse med tanninväggen dold bakom massiv frukt. Känns tillgängligt, men har en mycket lång väg kvar att vandra. Är glad åt att jag har en halvlåda som väntar på mig i London.

Flight 6 - Eftersläckningen​

Varför inte avsluta med en sista liten flaska mums? Den store magikern Patrik trollade fram ett litet underverk som jag inte minns vad jag blindgissade på.

Visa bifogad bild 30766

1964 Gaja Barbaresco, 93p
En flaska i början av sin oxideringsfas, erbjuder en noterbar doft av oxidation med en rik palett av fikon, körsbär och choklad. Ett fantstiskt vin! Kvällens roligaste flaska.

Slutsatser​

En kväll där jag nästan lyckades blindpricka en av Troplong Mondots årgångar. Det var en underbar kväll med nya bekantskaper bland både viner och provare samt likaledes kära återseenden av både viner och provare. Vad jag tar med mig:
  • Jag hyser uppenbarligen en skamlöst djup kärlek till Troplong Mondot samt en djup beundran för slottets förmåga att skapa fantastiska viner även i duktigt svaga årgångar.
  • Stor glädje över att 1959 fortfarande är full av liv.
  • 2007 är en vinnare!
  • Att Sancerre och Barbaresco också är förbenat goda viner
Hittade av en spännande artikel om Troplong Mondot utifrpn aspekten: att blicka framåt!
Jag är bensäker på att Troplong Mondot snart når galna prisnivåer. Alla investeringar är rätt och med tanke på att dess terroir är galet bra…

IMG_3302.jpeg


Artikel här: https://thewineindependent.com/articles/chateau-troplong-mondot-1964-2020/

Copy.AI sammanfattar artikeln på följande vis:
Artikeln handlar om Château Troplong Mondot, en vingård belägen i Saint-Émilion i Bordeaux. Vingården är känd för sin vackra utsikt och sitt höga läge på en kalkstensplatå, markerad av en vattentorn. De forna ägarna till vingården, Christine Valette och Xavier Pariente, genomgick omfattande förändringar på vingården, inklusive omstrukturering av vingården, återgång till handplockning och anställning av Michel Rolland som konsult. Château Troplong Mondot befordrades till Premier Grand Cru Classé 2006.

År 2017 såldes vingården till det franska försäkringsbolaget SCOR Group, som snabbt anställde Aymeric de Gironde (ex Cos d'Estournel) som VD för Troplong Mondot. Sedan köpet har vingården utökats och omfattar nu cirka 37 hektar med huvudsakligen Merlot (och Cabernet Sauvignon och Cabernet Franc.)

IMG_3303.jpeg


Aymeric de Girondes första stora projekt var att bygga en ny vineri och källare för att förbättra vinframställningen. Han introducerade också förändringar i vinmakningsprocessen för att betona friskhet och precision istället för övermogenhet. Troplong Mondots stil har genomgått en dramatisk förändring sedan 2017, med fokus på renhet och friskhet i vinerna.

Aymeric använder nu lägre temperaturer vid jäsningen, avstår från malolaktisk jäsning i fat och minskar användningen av nya ekfat. Han använder också större tankar och amforor för lagring. Resultatet är viner som är energiska och strukturerade med intensiva lager av smak.

Château Troplong Mondot är ett intressant vin att följa och har genomgått en spännande transformation under Aymeric de Gironde's ledning.
 

mackan92

Medlem
Bernhard Huber Schlossbeg GG 2012 - dracks på E&G på Birger jarlsgatan i Stockholm,
Ps! De som vill dricka vit Chave Hermitage så har de 2014 och 2016 för facila priset 1900kr på listan.

Otrolig näsa som går allt ifrån det ljusa till det mörka spektrat.
Smaken är otroligt elegant, små röda bär, apelsinzest, hallon, jordgubbar och en härlig het/pepprig eftersmak som går åt röd chili/chipotle. Viskositeten var fantastisk och eftersmak som aldrig riktigt tog slut.

Otroligt kul att få prova - tror detta skulle stå sig mycket väl mot GC Bourgogne.

1708100798744.jpeg
 
IMG_5207.jpeg

2020 Alheit Hemelrand
Nu pratar vi bra vitt för ”lagom mycket pengar”. Det märks, tycker jag, att vinmakaren lägger ner arbete för att få det bra. Rena, enkla smak- och doftnoter. Viskositeten ger en skön munkänsla och den relativt höga syran nyper ifrån lite. Det doftar popcorn och smör. Grapefrukt och pendelstågbromsar(bränt gummi) samt tändsticka. I munnen återkommer popcorn, det brända gummit men även ganska beskedliga citrustoner och lite grapebeska. Beställde fler.
 

Kaptenen

Medlem
Visa bifogad bild 31501
2020 Alheit Hemelrand
Nu pratar vi bra vitt för ”lagom mycket pengar”. Det märks, tycker jag, att vinmakaren lägger ner arbete för att få det bra. Rena, enkla smak- och doftnoter. Viskositeten ger en skön munkänsla och den relativt höga syran nyper ifrån lite. Det doftar popcorn och smör. Grapefrukt och pendelstågbromsar(bränt gummi) samt tändsticka. I munnen återkommer popcorn, det brända gummit men även ganska beskedliga citrustoner och lite grapebeska. Beställde fler.
Jag beställde direkt en flaska efter den noten. :)
 

Oscaro

Medlem
Hubert Lamy Saint-Aubin 1er Cru Derrière Chez Edouard Haute Densité 2019
Har provat en hel del Lamy tidigare, men aldrig Haute Densité. För dessa viner planterar han 30000 rankor per hektar, vilket är tre gånger så mycket som vanligt, då han anser att det fångar terroiren bättre då.
Slås omedelbart av en oerhörd doft av persika, kalk, citrus, flinta och honung. I munnen är det djupt koncentrerat, med vad som känns som ett oändligt antal lager. Citron och vita persikor i munnen med en fantastisk sälta i avslutet. Satt kvar i evigheter i munnen och trots att det är för ungt är det bland de bästa vita viner jag druckit. Otroligt häftigt vad Olivier lyckas göra i Saint-Aubin, det här är helt klart i nivå med de bästa Grand crus i CdB. Hade gärna återbesökt om en årtionde.
IMG_9493.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@Patrik Sellin inte bor så nära blir det glest mellan vinprovningsaftnarna i Yokohama. Förra gången det begav sig var i maj och gången innan dess då körsbären blommade och utlandsbesök kom på plats. Därför får man gå på vinprovning även under en vit månad.

Tema: Rhone.
Efter allt forumprat om vit Hermitage på sistonde, plockade jag en sådan flaska.
Samt att, vad är väl en Rhonekväll utan en fet Janasse?

Vinerna kvalitetstestade och dubbeldekanterade. Hermitagen står under skruvkork i kylen och CdP:n står och luftar sig. Den behöver gå några varv runt kvartert för att komma i ordning.

PXL_20240218_023916825.PORTRAIT~2.jpg


Första intryck direkt efter plopp:
1988 Grippat Hermitage Blanc
Färg:
Mingo.
Nos: Stor, elegant med mognadstoner. Nothing "off".
Gom: Lent, silkigt, balanserat och ligger oerhört fint i munnen. Elegant med grace och kraft, samtidigt linjärt. Hoppas den "fläskar på sig" innan provningen eller att jag lär mig att bättre uppskatta subtiliteter.

Detta brukar vara en av de mest samlarvärda vita Hermitagerna iom att Grippat sägs ha varit en av de mest framstående makarna av Hermitage blanc. Då Grippat sålde sina egendomar till Guigal runt sekelskiftet, produceras det således inte fler Grippat-viner. (Förutom då av Rudy och hans gelikar.)

En liten fanfar för att: Detta är första gången som denna producent nämns på Finewines.se!
Borde rimligen inte vara sista gången.
fanfar.gif
Denna årgång finns att fynda på Vins & Millesimes!


2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes
Färg:
Sanguis
Nos: Hmm... Lakrits och ilskna tonårsord: "Stör mig inte, jag sover!"
Gom: Avsevärt mer elegant än förväntat. Tror inte jag skulle pricka in den som CdP, trots att den på papperet borde vara swulligt urtypisk. Nyploppat är det ett riktigt lovande vin! Bra syror, härlig struktur och sköna tanniner även om allt inte riktigt sitter ihop. Lite åt det vresiga hållet. Alkoholen är dock ej för Di Känslige.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_5748.jpeg

2002 Château La Tour Carnet

Även om årgången är något klen så tycker jag att den levererar ganska hyggligt. Frukten ger lite Rioja-vibbar tror jag.
Inte så mycket mognadstoner som jag kanske förväntade mig. Bra läskande syra.
Saknar bl.a. intensitet för att bli riktigt bra, men även medioker bordeaux är ju snudd på svingott!:cool:
 

MartinBz

Medlem
Visa bifogad bild 31501
2020 Alheit Hemelrand
Nu pratar vi bra vitt för ”lagom mycket pengar”. Det märks, tycker jag, att vinmakaren lägger ner arbete för att få det bra. Rena, enkla smak- och doftnoter. Viskositeten ger en skön munkänsla och den relativt höga syran nyper ifrån lite. Det doftar popcorn och smör. Grapefrukt och pendelstågbromsar(bränt gummi) samt tändsticka. I munnen återkommer popcorn, det brända gummit men även ganska beskedliga citrustoner och lite grapebeska. Beställde fler.
Själv smuttade jag på Alheits Hereafter here (2021) i helgen. Jag instämmer med föregående talare om att det märks att det är en bra vinmakare, då även deras enklare viner håller riktigt hög klass! Även här finns flinta och tändsticka i doften, kombinerat med stenfrukter och någon slags citruszest. Mycket snyggt vin med tanke på prislappen! Rätt hög syra, lätt sälta och läcker frukt. Salivproduktionen går igång när jag minns hur vinet smakade! Passade utmärkt till en bit lagrad getost före maten.
 

Lennart

Medlem
IMG_2793.jpeg
IMG_2794.jpeg
IMG_2797.jpeg
IMG_2798.jpeg
IMG_2799.jpeg
IMG_2792.jpeg
IMG_2795.jpeg
IMG_2796.jpeg
IMG_2800.jpeg

Bordeaux vs. Världen, Systembolaget 19 feb 2024

Insignia 2014
Mayacamas 2013
Haut-Brion 2011
Colgin Cariad 2009
Pichon Baron 2005
Fleur-Petrus 2014
Dominus 2018
Ausone 2018
Rieussec 2019

Vi fick till uppgift att lista ut vilka som var från Bordeaux och vilka som var från övriga världen. Varken jag eller gruppen lyckades bättre med det än vad en apa utrustad med en enkrona hade gjort… Sen visade sig det också att ”övriga världen” i denna provning till 100% var Napa vilket ju var lite lurigt.

Gällande godast vin vann Pichon Baron överlägset (jag satte det också som etta) och Ausone kom sist. Ännu ett exempel på att ett (i detta sammanhang) enklare vin med bra ålder vinner över ett för ungt toppvin.

Sammanfattningsvis var det en intressant provning med genomgående goda viner, men utan extrema toppar enligt min smak, dvs inget jag planerar att öppna plånboken för. Men är iofs inte superintresserad av vare sig Bordeaux eller Napa så är kanske lite hård i min dom.

(Vi fick en Sauternes som eftersläckare, vilket inte var helt fel efter alla tanniner, men den var inte en del av provningen/omröstningen.)
 

LeChat

Medlem
IMG_5751.jpeg

2000 Château Croque Michotte

Samtidigt som jag öppnade en 2002 La Tour Carnet i söndags så öppnade jag även denna 2000 Croque Michotte. Har vid det här laget hunnit dricka en hel del flaskor av denna men aldrig fått möjlighet att smaka av den, någon dag efteråt.

Det blev knappt en halv flaska kvar från i söndags och den fick idag avnjutas till lite stekt kolja.
Blev faktiskt lite förvånad. Trodde kanske att den hade fallit ihop fullständigt och att möjligtvis stalltoner skulle dominera lite för mycket. Men nej då, den funkade alldeles utmärkt!
Dricker den väldigt sval vilket möjligtvis är en fördel i det här fallet. Bra bordeaux!
 

Vingubben

Medlem
IMG_5198.jpg



Rödvinsflighten från helgens BYOB med @Crist(al)ian 77 @kimnyblom @v_skogh @Mattias Schyberg @Jesper och @feskhandlarn

Vinerna dracks blint förutom de egna vinerna som var halvblinda. Min placering inom parentes.

1. Torbreck, Run Rig 1999, 12p (1)
Bacon, ek, målarfärg, kraft och elegans.

2. Thery Allemand, Chaillot 2018, 22p (5)
Parmesan med bordeauxkänsla.

3. Chateau l'Angelus 1982, 25p (2 förstaplatser) (2)
Julkryddor, läder och ålder

4. Guigal Cote-Rotie, Chateau d'Ampuis 2019 25p (4)

Svulstigt, vanlj och ek. Bäst kropp och intensitet.

5. Sine Qua Non, Syrah, Labels 2007, 26p (3)
Ordentligt med ek, läder, salmiak och oliver.

6. Adrianna Vineyard, River Stones 2013, 37p (6)
Nypon, kola och ek. Neutralt.

Sista flighten från kvällen så mina noter är nog inte så användbara. Torrbreck vann på K.O. i tuff konkurrens.

Vi drack några viner till under kvällen så det var väl inte full koncentration på anteckningarna.

IMG_5201.jpg
 

Lennart

Medlem
IMG_2818.jpeg
IMG_2808.jpeg
IMG_2809.jpeg
IMG_2815.jpeg
IMG_2816.jpeg
IMG_2811.jpeg
IMG_2817.jpeg
IMG_2813.jpeg
”Bara bästa vita” på systemet igår, har inte riktigt tid att skriva något men någon kanske tycker det är intressant att se vad vi drack ändå? Riktigt grymma viner hur som helst och WOTN blev Corton-Charlemagne. Grattis till er som högg Aguila härom veckan, själv var jag för långsam vilket jag är lite bitter över nu.
 

LeChat

Medlem
IMG_5752.jpeg

2016 Domaine Charles Audoin Marsannay Les Longeroies

Trevlig bourgogne från Marsannay. Lite åt det maffigare hållet men utan att bli klumpig. Välbalanserat med läskande syra och bra mineralitet. Slank, torr munkänsla och jord- och stalltoner ger den rätta karaktären som jag vill ha i en god pinot.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Rumänien var tänkt bli årets 16e vinland med kvalitetsvin.
N.V. Bucium Plosca Cutie Lemn 0.5 L
Snygg flaska, skön trälåda och lämpligt 50 cl format.
Men, detta var så korkskadat att man nästan storknade 1 sek efter plopp…
Hujedamig!
En brutal karikatyr av korkskada med världens största högtalarstack…

Står kvar och stampar på 15. Enheten bör nog vara: kvalitetsvinländer.

IMG_3311.jpeg


Då jag försöker leta fram detta vin, verkar det som om det kanske egentligen är någonting bränt till 38%?
Omöjligt avgöra om det är noll eller 40 % alkohol här pga TCA-stanken från flaskan…
 
Toppen