Morsan fyllde 80 så jag kom över med en påse vin som present (för att dricka ihop under kvällen). De håller på att döstäda (fast de är kärnfriska) så att köpa någon ny rolig manick till köket hade varit helt fel.
Jag hade fått en fix idé att jag skulle börja med en flaska
Cristal som apertif. Champagne är inte mitt område, men det kändes som rätt nivå av bling-bling och kvalitet (utan att ha någon aning alls). Idealwine hade en drös av olika årgångar och jag körde samma trick som med Bordeauxer. Skall man konsumera något som är drickmoget utan att kosta en förmögenhet så skall man gå på ”andra sorteringen” (citat Torsk på Tallinn). Lite svagare årgång av yngre märke. 2009 var den billigaste i hela sortimentet men hade ändå fått hyfsade reviews.
Cristal 2009 började nog alldeles för kall då vi mest kände grapefrukt och de fina fina bubblorna. Med temperatur så blev vinet en stor upplevelse, min största hitills för i år. Men jag kan inte rabbla smak-associationer. Det är nog så med de största upplevelserna? Det är helheten och balansen. Syrorna byggde en katedral som man gick in i och där var det ett stort värdigt lugn. Lite kaffe och rostade macadamia-nötter vid altaret. Och detta skulle vara en svag årgång?
Till huvudrätten öppnade jag en från början lovande
Chateau Montrose 1991. Men en doft av möglig wellpapp kom krypande och 10 minuter senare var vinet odrickbart. Jag ligger nog snart på 25% korkskada i år, detta var så trist.
Nu ryckte farsan in och serverade ett annat vin blint. Fick bara veta att det var 100 Robert Parker poäng. Rökt korv och viol, en aning alkoholsötma, men inte over-the-top. Enorm koncentration med nästan ingen indikation om ålder, mörkt som natten. Riktigt hög kvalitet men inte riktigt min bag. Jag tyckte allt talade för Syrah/Shiraz och möjligen självsuggererade jag fram en ton av eukalyptus. Min gissning var en relativt europeisk Shiraz från Australien, möjligen en Penfolds RWT runt 10 år gammal?
Vinet i fråga innehöll 90% Grenache och 10% Syrah och kom från Rhone:
S:t Cosme Gigondas ”Hominis Fides” 2007. För mej är Cristalen betydligt närmare 100 poäng än denna, men det var såklart väldigt gott. Som eftersläckare öppnade farsan en tysk Pinot, troligen köpt på plats,
Knipser 2017 GG.
Visa bifogad bild 34262