Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Besök från Sverige! 🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪
Moster, morbror, kusin och kusinbarn. Självklart tar man med lite extra klunkvänliga puteller.

Till maten på Ristorante Amalfi (direkt på kustremsan i Shonan, Kamakura) till tonerna av vågornas dyningar och brytningar valde jag ut fyra buteljer gott och blandat.

Visa bifogad bild 34635

2020 Saint Roch, Côtes Du Catalans, 89p
Big and broad, but also a bit one-dimensional. Probably from the fierce competition tonight 😍
Vad skådar mitt öga - "SANS SULFITES AJOUTÉS"! Ett osvavlat vin! Stefan har blivit naturvinshipster! :cool:

Vingubben

Medlem
IMG_6377.jpeg

Alto Moncayo 2015

Ibland vill man bara ha ett gott vin utan att begöva fundera så mycket. Elegant, nej inte speciellt. Kraftfullt, absolut men går aldrig över gränsen. En hel del mogna biggaråer, lite lakrits, gräsiga örter, rejäla men avrundade tanniner. Moget men kan sparas i många år till. Grillvin delux, men avnjöts idag till en iteliensk pastasallad med pesto och kyckling. Funkade bra med peston men lite Goliat kör över David. 95p

Semestern i Provence fortsätter. Ikväll blev det Cornas från snabbköpet i Juan-les-Pins. Jean-Luc Colombo vs Sarralieres 2021. 24 Euro för båda stycket trots att Colombo är betydligt mer känd i min bok. Rätt svårt att prova vin rättvist när det är 28 grader på balkongen. Colombo är betydligt tyngre i färg och smak, mer tydlig Cornas. Sarralieres är lätt som blåbärsdryck, men funkar nog bättre just nu juni 2025 (på en stekhet balkong). Colombo kommer vara betydligt mer på hugget efter en svamptur i Sverige.

Sen ett foto från låsta kylen i snabbköpet. Leoville Las Cases 2010 för 258 Euro, Carruades de Lafite 2021 för 260. Inga superdeals, men fullt rimliga priser.

IMG_5143.jpeg
IMG_5138.jpeg

katho27

Medlem
Sommarens? Årets? Senaste två årens bästa vita?

2016 HdV Hyde de Villaine Chardonnay

IMG_9577.JPG

Wow, det smäller till direkt!
Djup, komplex, bjussig och elegant i ett.
Doften lovar men är mer subtil än smaken.
I munnen lager på lager av vitgula stenfrukter, torr honung, fina fat, lätt sälta och en mineralitet som drar mot guld (hur nu det smakar).
Perfekt i fönstret tror jag, men heller inga trötthetstendenser.
En kväll som denna skapar mening.

Attachments

• IMG_9577.JPG
    IMG_9577.JPG
    46,3 KB · Visningar: 16
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag och i afton, i Firenze:
PXL_20250703_112724611_Original.jpeg

Handbok i hantering av munkar.

Andra spännande iakttagelser under dagens vandringar (16500 steg):

PXL_20250703_102218162_Original.jpeg

PXL_20250703_085423337_Original.jpeg

Lite vin:

PXL_20250703_130548552_Original.jpeg

Lunchvin. En rätt intetsägande Chianti. Ölen var bättre och framförallt svalare.
Maten var väl salt och tillagad helt utan varken passion eller sensitivitet. Huh!

PXL_20250703_202917568_Original.jpeg

Husets vita vin med himmelsk väldoft och i övrigt rätt tamt. Med gott i högsommarvärmen.

Chianti som levererade snyggt, men jag hade nog önskat en 5-10 år på hyllan innan ploppet. Snygga syror, bra frukt och pigga tanniner. Perfekt till Bistecca Fiorentina 1200 gram, en fadd lasagne och två ickeserverade (bortglömda) sallader som vi fick be personalen stryka från notan. Imorgon blir det bättre restauranger samt besök på vingården Il Poggio Scaletti.

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En afton hos @Mats i ett varmt och skönt Sommarumeå.

PXL_20250630_203718136.PORTRAIT_Original.jpeg

Ett magnifikt vin!
2011 Vina Tondonia Rosado, 95p
Jäst mix på blå och gröna druvor, sedan varsamt oxiderad under ett gäng år. Otrolig doft åt Jura och Sherry med en smak som hamnar på den gudomliga platån mellan läskande röda sommarbär och grymt seriös Rioja från den övre hyllan. Detta är bara att älska. Kan förmodligen leva och frodas under väldigt många fler år.

En vintyp som borde göras väldigt mycket mer av!

PXL_20250630_203221792_Original.jpeg

2018 PSI, Chateau Rombeau, Côtes du Roussillion Villages, 92p
Ett mycket ungt, men redan levererande, vin. Ploppar flaska 2 av 6 då jag är åter i Japan. Snygg Syrah-blandning från en av Languedoc's bättre makare.

2018 Kanonkop, Paul Sauer, 94p
Djupt imponerande vin med gott om ekfat, snyggt och gott, men framförallt väldigt ungt. Kommer imponera extremt mycket med en 15-30 fler pr på flaska.

2015 Fontanafredda Barolo, 89p
Frukten har lugnat ned sig, syrorna är på krigsstigen och strävheten var markant dag 1. Dag två var det ett väl sammansatt lch balanserat vin, dock polerat till ansiktslöshet. Mycket bra Q per Kr.

2015 Monnieres Sainte Fiacre, Huchet, Muscadet de S&M, 97p
Här gär smaken isär lite då jag får gåshud över hela kroppen av det underbara utförandet av syra- fruktbalansen som låter vinet vara en slags flytande elixir av slickade stenar… Har snart klunkat i mig 24 flaskor av denna ambrosia!

PXL_20250630_231406414_Original.jpeg
Hos @Mats får man alltid chillisar. Dessa röda var aggressiva men hanterbara, en orange chilli däremot, gav mig andnöd.

PXL_20250630_223744077_Original.jpeg

Alambre 20 yrs Moscatel de Setubal, 97p
Så gott att det är svårt att hålla sig.

2019 Alambre Moscatel de Setubal, 87p
Behöver väldigt många fler år i hwila innan det kan komma till skott.

2011 Chateau Lafaurie-Peyraguey, 84p
Syrabrist. Fadd och således lite väl trist.

2012 Chateau Climens, 95p
Ungt, men allt på plats! Blint gissade jag just Lafaurie Peyraguey…
Ett fullvärdigt sött vin från Bdx. Kommer leva under minst 100 år.

PXL_20250630_234112545.PORTRAIT_Original.jpeg

2016 Chateau Montus
Denna flaska tog också slut, men verkar inte som om någon av oss lyckades skapa några som helst minnesbilder av detta vin. Ändå drack vi inte ens tills det blev mörkt…

Alltid lika trevligt att umgås hos Mats över lite pizza och lite vin.

Last edited:

Silex

Medlem
En afton hos @Mats i ett varmt och skönt Sommarumeå.

Visa bifogad bild 34680

Ett magnifikt vin!
2011 Vina Tondonia Rosado, 95p
Jäst mix på blå och gröna druvor, sedan varsamt oxiderad under ett gäng år. Otrolig doft åt Jura och Sherry med en smak som hamnar på den gudomliga platån mellan läskande röda sommarbär och grymt seriös Rioja från den övre hyllan. Detta är bara att älska. Kan förmodligen leva och frodas under väldigt många fler år.

En vintyp som borde göras väldigt mycket mer av!

Visa bifogad bild 34683

2018 PSI, Chateau Rombeau, Côtes du Roussillion Villages, 92p
Ett mycket ungt, men redan levererande, vin. Ploppar flaska 2 av 6 då jag är åter i Japan. Snygg Syrah-blandning från en av Languedoc's bättre makare.

2018 Kanonkop, Paul Sauer, 94p
Djupt imponerande vin med gott om ekfat, snyggt och gott, men framförallt väldigt ungt. Kommer imponera extremt mycket med en 15-30 fler pr på flaska.

2015 Fontanafredda Barolo, 89p
Frukten har lugnat ned sig, syrorna är på krigsstigen och strävheten var markant dag 1. Dag två var det ett väl sammansatt lch balanserat vin, dock polerat till ansiktslöshet. Mycket bra Q per Kr.

2015 Monnieres Sainte Fiacre, Huchet, Muscadet de S&M, 97p
Här gär smaken isär lite då jag får gåshud över hela kroppen av det underbara utförandet av syra- fruktbalansen som låter vinet vara en slags flytande elixir av slickade stenar… Har snart klunkat i mig 24 flaskor av denna ambrosia!

Visa bifogad bild 34684
Hos @Mats får man alltid chillisar. Dessa röda var aggressiva men hanterbara, en orange chilli däremot, gav mig andnöd.

Visa bifogad bild 34681
Alambre 20 yrs Moscatel de Setubal, 97p
Så gott att det är svårt att hålla sig.

2019 Alambre Moscatel de Setubal, 87p
Behöver väldigt många fler år i hwila innan det kan komma till skott.

2011 Chateau Lafaurie-Peyraguey, 84p
Syrabrist. Fadd och således lite väl trist.

2012 Chateau Climens, 95p
Ungt, men allt på plats! Blint gissade jag just Lafaurie Peyraguey…
Ett fullvärdigt sött vin från Bdx. Kommer leva under minst 100 år.

Visa bifogad bild 34682

2016 Chateau Montus
Denna flaska tog också slut, men verkar inte som om någon av oss lyckades skapa några som helst minnesbilder av detta vin. Ändå drack vi inte ens tills det blev mörkt…

Alltid lika trevligt att umgås hos Mats över lite pizza och lite vin.
1. Kan bara hålla med om Alambre 20yrs. Fantastiskt vin!
2. Chateau Rombeau - symbolen på flaskan ser mer ut som Phi än Psi?
3. Att dricka till det blir mörkt så här års låter utmanande :)

LeChat

Medlem
IMG_7229.jpeg

2012 Château Malartic-Lagravière

Frun går på semester idag så då firar vi med lammytterfilé och en god bordeaux.

Perfekt drickfas med en blandning av mera utvecklade aromer samtidigt som man fortfarande kan känna en aningens vanilj och en del andra unga karaktärsdrag. Avslutet är en aning jordigt och har en god smak av salt gelato-lakrits.

Andelarna cs (50%) och merlot (45%)är ungefär lika stora men det är merlot som gör störst avtryck både i smak och struktur.

Toppen