En afton hos
@Mats i ett varmt och skönt Sommarumeå.
Visa bifogad bild 34680
Ett magnifikt vin!
2011 Vina Tondonia Rosado, 95p
Jäst mix på blå och gröna druvor, sedan varsamt oxiderad under ett gäng år. Otrolig doft åt Jura och Sherry med en smak som hamnar på den gudomliga platån mellan läskande röda sommarbär och grymt seriös Rioja från den övre hyllan. Detta är bara att älska. Kan förmodligen leva och frodas under väldigt många fler år.
En vintyp som borde göras väldigt mycket mer av!
Visa bifogad bild 34683
2018 PSI, Chateau Rombeau, Côtes du Roussillion Villages, 92p
Ett mycket ungt, men redan levererande, vin. Ploppar flaska 2 av 6 då jag är åter i Japan. Snygg Syrah-blandning från en av Languedoc's bättre makare.
2018 Kanonkop, Paul Sauer, 94p
Djupt imponerande vin med gott om ekfat, snyggt och gott, men framförallt väldigt ungt. Kommer imponera extremt mycket med en 15-30 fler pr på flaska.
2015 Fontanafredda Barolo, 89p
Frukten har lugnat ned sig, syrorna är på krigsstigen och strävheten var markant dag 1. Dag två var det ett väl sammansatt lch balanserat vin, dock polerat till ansiktslöshet. Mycket bra Q per Kr.
2015 Monnieres Sainte Fiacre, Huchet, Muscadet de S&M, 97p
Här gär smaken isär lite då jag får gåshud över hela kroppen av det underbara utförandet av syra- fruktbalansen som låter vinet vara en slags flytande elixir av slickade stenar… Har snart klunkat i mig 24 flaskor av denna ambrosia!
Visa bifogad bild 34684
Hos
@Mats får man alltid chillisar. Dessa röda var aggressiva men hanterbara, en orange chilli däremot, gav mig andnöd.
Visa bifogad bild 34681
Alambre 20 yrs Moscatel de Setubal, 97p
Så gott att det är svårt att hålla sig.
2019 Alambre Moscatel de Setubal, 87p
Behöver väldigt många fler år i hwila innan det kan komma till skott.
2011 Chateau Lafaurie-Peyraguey, 84p
Syrabrist. Fadd och således lite väl trist.
2012 Chateau Climens, 95p
Ungt, men allt på plats! Blint gissade jag just Lafaurie Peyraguey…
Ett fullvärdigt sött vin från Bdx. Kommer leva under minst 100 år.
Visa bifogad bild 34682
2016 Chateau Montus
Denna flaska tog också slut, men verkar inte som om någon av oss lyckades skapa några som helst minnesbilder av detta vin. Ändå drack vi inte ens tills det blev mörkt…
Alltid lika trevligt att umgås hos Mats över lite pizza och lite vin.