This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Visa bifogad bild 34705
I glaset blir det odlarchampagne av Jacquart och Meursault från Lafarge.
Visa bifogad bild 34706
På tallriken blir det havskatt, kantareller och brynt smörsås med citron.
Semestertisdagen är den bästa tisdagen.
Hann du bekanta dig med viner från serien: Jurij & Figlia? Det verkar oerhört spännande med viner som görs i mycket begränsade mängder och enligt vad jag har läst är de alla av mycket hög kvaltet.Idag och i afton, i Firenze:
Visa bifogad bild 34678
Handbok i hantering av munkar.
Andra spännande iakttagelser under dagens vandringar (16500 steg):
Visa bifogad bild 34675
Visa bifogad bild 34679
Lite vin:
Visa bifogad bild 34677
Lunchvin. En rätt intetsägande Chianti. Ölen var bättre och framförallt svalare.
Maten var väl salt och tillagad helt utan varken passion eller sensitivitet. Huh!
Visa bifogad bild 34676
Husets vita vin med himmelsk väldoft och i övrigt rätt tamt. Med gott i högsommarvärmen.
Chianti som levererade snyggt, men jag hade nog önskat en 5-10 år på hyllan innan ploppet. Snygga syror, bra frukt och pigga tanniner. Perfekt till Bistecca Fiorentina 1200 gram, en fadd lasagne och två ickeserverade (bortglömda) sallader som vi fick be personalen stryka från notan. Imorgon blir det bättre restauranger samt besök på vingården Il Poggio Scaletti.
Jag skall dit i november. Hur många flaskor vill du ha?André Jacquart Vertus Experience Extra Brut Premier Cru Blanc de Blancs kan jag tänka mig att även själv skaffa, om det inte hinner försvinna till dess.
Obs! Systembolaget har numera ganska många fel i sina artikelnamn för produkter de säljer. Så även här.
En lycklig man! Tack för erbjudandet, men det kan bli lite besvärligt att skicka flaskorna vidare här i landet … Eller rättare sagt, det kanske inte blir billigare i slutändan och just nu måste jag ligga lite lågt med vinköp och även musiken får jag vara ganska sparsam med, om det är bara möjligt.Jag skall dit i november. Hur många flaskor vill du ha?
Jag fixar transporten utan kostnad och leveran och betalning sker först om tre månader. Hur många flaskor vill du ha?En lycklig man! Tack för erbjudandet, men det kan bli lite besvärligt att skicka flaskorna vidare här i landet … Eller rättare sagt, det kanske inte blir billigare i slutändan och just nu måste jag ligga lite lågt med vinköp och även musiken får jag vara ganska sparsam med, om det är bara möjligt.![]()
Tack för din generositet, Vingubben, men jag måste fundera på lite, då mitt smaksinne är inte helt optimalt just nu. Annars låter det som once in a life erbjudande, så klart. Och det beror naturligtvis på totalpriset, ganska ofta är det dyrare hos producenten än vad vi betalar på bolis. Sen dricker jag inte champagne så ofta, och jag har inga nära vinvänner som jag kan dricka det tillsammans - så, sammantaget lite för många osäkra alternativ enligt mitt tycke.Jag fixar transporten utan kostnad och leveran och betalning sker först om tre månader. Hur många flaskor vill du ha?
Jacquart är alltid billigare på plats och det går bra att köpa styckvis.Tack för din generositet, Vingubben, men jag måste fundera på lite, då mitt smaksinne är inte helt optimalt just nu. Annars låter det som once in a life erbjudande, så klart. Och det beror naturligtvis på totalpriset, ganska ofta är det dyrare hos producenten än vad vi betalar på bolis. Sen dricker jag inte champagne så ofta, och jag har inga nära vinvänner som jag kan dricka det tillsammans - så, sammantaget lite för många osäkra alternativ enligt mitt tycke.
Så klart har jag vänner, men inte sådana som gillar vin på samma sätt som jag.
Går det bra att köpa mindre än sex flaskor, eller måste det vara helst halvdussin minst? Svara helst på PM.
P.S. Nästa gång kommer jag att kontakta dig via PM, så att inte precis alla kan se vad vi skriver här.
Någon gång kring 2016 så såldes detta vin ut snorbilligt, 69 kr om jag inte mins helt fel. Köpte på mig mängder, men ändå för lite. Dags att prova igen.Värmen ställer helt klart till det men det ger ju också lite roliga insikter.
Heartland Wines Directors Cut Syrah 2022
Visa bifogad bild 34753
Jag tycker allt som oftast att Glaetzers viner är lite för syltiga och extraherade för min brett-anpassade gom men i den här kontexten funkade dagens spontanare fint!
Kylde ner vinet till runt 12C med tanke på utomhustemperaturen och serverade till grillad T-benstek med dill/mojito-coleslaw och mojo rojo.
Trots att det var väl kylt så är vinet väldigt fruktigt och syltigt på nosen.
I munnen är det dock en annan historia. Återhållsamt med björnbär, peppar, en touch köttighet och kanderad anis i eftersmaken. Inte mycket tanniner att prata om men bra syra och svalkan håller allt i schack och gör att det funkar fint till det grillade.
Kallt rött är inte så dumt om det är rätt rött för ändamålet.