Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

pinoten

Medlem
Pazo Señorans, Selección de Añada, 2011

Albariño som har legat minst 30 månader på jästen ger ett vin som både är fräscht och komplext. Lite lätt reduktivt. Marsipan, grillad citron och honungsmelon. Sitter perfekt i kvällssolen så klockan in på 93p.
Ah, den känner jag igen, ploppade min 2011 för tre år sedan, var god även då!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bland röda viner är det bästa jag vet när de fått ligga till sig riktigt länge. Väl mognat vin är det bästa jag vet. Men allt är inte vackert då ålder läggs till i ekvationen. Det vet också alla riktigt vuxna människor av egna erfarenheter då jämnåriga för under resan och skavankerna bara ökar i antal...

Oavsett detta har jag två fiender:
1. svårigheten att få tag i dem till rimliga priser
2. korkjävlarna.

Dessa trenne viner skulle ju kunnat ha varit fantastiska, men de visade sig vara obeskrivligt arga och hemska pga att korkarna inte fixade att göra sitt jobb...

6e9c5fa8-8e49-467b-b158-b84624b3c69b.png

Såsom Chat GPT tolkar situationen.

PXL_20250803_133655361.PORTRAIT.jpg

I fredags dessa:
1981 Faustino I GR - RIP

Hur tar man bort ett felaktigt inkluderat citat på mobilen???

1987 CVNE Imperial Reserva - knappt ens pigment kvar. Mycket obehagliga aromer.

PXL_20250807_080153607.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg

Idag denna, min andra och sista flaska. Kanske den på ett katolskt vis kompenserade för att den första flaskan var så in i bängen bra.

1982 Château Croque Michotte

Mathias

Medlem
Bland röda viner är det bästa jag vet när de fått ligga till sig riktigt länge. Väl mognat vin är det bästa jag vet. Men allt är inte vackert då ålder läggs till i ekvationen. Det vet också alla riktigt vuxna människor av egna erfarenheter då jämnåriga för under resan och skavankerna bara ökar i antal...

Oavsett detta har jag två fiender:
1. svårigheten att få tag i dem till rimliga priser
2. korkjävlarna.
Just korkskadade eller bara dåliga korkar i vinerna är alltid en besvikelse. Har råkat ut för ovanligt många den här sommaren. Kanske är slumpen eller att jag öppnat dom där fint lagrade falskorna som man hållt på ett tag, och sen :(

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Just korkskadade eller bara dåliga korkar i vinerna är alltid en besvikelse. Har råkat ut för ovanligt många den här sommaren. Kanske är slumpen eller att jag öppnat dom där fint lagrade falskorna som man hållt på ett tag, och sen :(
Som Eddie Meduza skulle ha uttryckt det:
**[dsgsdg]**

Verkar ha blivit censurerat av SVT och SD. Korkade korkar verkar åtnjuta särskild immunitet...

Wintermute

Medlem
Weingut Keller Riesling Kabinett "Limestone" 2021
Nyöppnad var den tydligt och synligt pärlande. Första smakintryclet var fläder, så det kan inte uteslutas att jag blint hade misstagit den för en välgjord Asti.
När jag skärper till mig känner jag lager på lager av frukter, ananas, mango, lime, apelsinjuice och en lite grusig strävhet.
Intensivt och komplext. 92 p.

Bastardo

Medlem
Weingut Keller Riesling Kabinett "Limestone" 2021
Nyöppnad var den tydligt och synligt pärlande. Första smakintryclet var fläder, så det kan inte uteslutas att jag blint hade misstagit den för en välgjord Asti.
När jag skärper till mig känner jag lager på lager av frukter, ananas, mango, lime, apelsinjuice och en lite grusig strävhet.
Intensivt och komplext. 92 p.
Vill man ha kvalitet, så kostar det lite. Synd att JR har betyg bara på vissa årgångar och även den är utan Goldkapsel, men det är kanske samma vin ändå. Du är helt rätt ute i din bedömning, känns det som, när man ser vad min källa säger.
De hade även 2021, fast jag såg det inte först. Ganska hög RS 45 g/l, samt förmodad totalsyra också. Årgång 2022 hade TA 9 g/l, RS 36 g/l.

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_7341.jpeg

2019 Piedrasassi Syrah Rim Rock &
2019 Piedrasassi Syrah Bien Nacido

Efter att det släpptes en ny årgång (2021) av Piedrasassis vingårdslägen så startades här en liten och kort diskussion om framförallt Rim Rock och Bien Nacido. Vilken är bäst och vad skiljer dem åt? Eftersom jag själv hade beställt båda dessa så blev jag nyfiken på att kolla upp detta med en minihorisontal av årgång 2019.

Rim Rock
Doft & smak: Björnbär, chark (rökt korv), lakrits, mentol, oliv mm.Påtagligt rökig.
Liknar syrah från Cornas och Saint Joseph. Tycker denna kopia är väl så bra som originalet.

Bien Nacido
Doft & smak: Björnbär, körsbär, sötlakrits, peppar, hö, oliv mm. Antydan till chark men betydligt mer i Rim Rock.
Förknippar detta vin mindre med norra Rhone. Tycker istället att här finns likheter med syrah som Charles Smith producerar men upplever Bien Nacido som mer sofistikerat och balanserat. (Samtidigt kanske mera slätstruken än Charles Smith?)

Tycker att båda dessa viner från Piedrasassi är riktigt bra syrah! Kvaliteten är hög och likaså de eleganta dragen.
Själv gillar jag båda dessa stilar och är nöjd med att jag köpte tre flaskor av varje. Mycket möjligt att det dessutom blir påfyllning.

Är du en Rim Rock eller en Bien Nacido eller kanske både och? :cool:

Visa bifogad bild 34802

Efter att det släpptes en ny årgång (2021) av Piedrasassis vingårdslägen så startades här en liten och kort diskussion om framförallt Rim Rock och Bien Nacido. Vilken är bäst och vad skiljer dem åt? Eftersom jag själv hade beställt båda dessa så blev jag nyfiken på att kolla upp detta med en minihorisontal av årgång 2019.

Rim Rock
Doft & smak: Björnbär, chark (rökt korv), lakrits, mentol, oliv mm.Påtagligt rökig.
Liknar syrah från Cornas och Saint Joseph. Tycker denna kopia är väl så bra som originalet.

Bien Nacido
Doft & smak: Björnbär, körsbär, sötlakrits, peppar, hö, oliv mm. Antydan till chark men betydligt mer i Rim Rock.
Förknippar detta vin mindre med norra Rhone. Tycker istället att här finns likheter med syrah som Charles Smith producerar men upplever Bien Nacido som mer sofistikerat och balanserat. (Samtidigt kanske mera slätstruken än Charles Smith?)

Tycker att båda dessa viner från Piedrasassi är riktigt bra syrah! Kvaliteten är hög och likaså de eleganta dragen.
Själv gillar jag båda dessa stilar och är nöjd med att jag köpte tre flaskor av varje. Mycket möjligt att det dessutom blir påfyllning.

Mycket hög nivå av konsumentupplysning! Tack @LeChat 🤩

hooods

Medlem
Visa bifogad bild 34802

Rim Rock

Bien Nacido

Perfekt, beställde två Rim Rock I förmiddags! Får väl bli en Bien Nacido nu också.

katho27

Medlem
Visa bifogad bild 34802

Rim Rock

Bien Nacido

Hade tänkt stå kvar på sidlinjen, men okejrå..
Skärmavbild 2025-08-09 kl. 18.25.22.png

Visa bifogad bild 34802

Rim Rock

Bien Nacido

Nån som har koll på deras Sta Rita Hills-cuvée? Hur står den sig mot dessa två?

Visa bifogad bild 34802

Rim Rock

Bien Nacido

Måste stämma in i kören av ryggdunkningar; ypperlig folkbildning som vi tackar och bugar för!

Bastardo

Medlem
Nån som har koll på deras Sta Rita Hills-cuvée? Hur står den sig mot dessa två?
Vinlegender har tre olika artiklar om vinfirman, så jag kan kika om där finns någonting om just det område.
Han ger 92p till 2016 Santa Rita Hills Syrah och 94p till 2016 Syrah Rim Rock Vineyard. Det tredje vinet är 2016 Ballard Canyon Mourvèdre och det får 93p. Artikeln har datum 26 maj, 2019 och båda Syrah kostade 455 kr genom privatimport, Mourvèdre kostade 345 kr.
Erin Brooks, Wine Advocate, gav PIEDRASASSI STA. RITA HILLS SYRAH 2021 ’bara’ 91 poäng, men Decanter 95p. Decanter litar jag inte på, för de har mycket märkliga betyg ganska ofta. Man kan läsa början av recension av Decanter: ”Brilliant ruby colouring with a violet rim and pronounced intensity on the nose. Silky and smooth, with notes of wild blueberry.”

2018 PS Syrah kostade bara 245 kr på sommaren 2021 och numret på bolis då var 93366. Så tänk logiskt omkring det vinets pris i dag, så förstår ni att de har inte höjt det utan orsak.

2017 Syrah Bien Nacido Vineyard fick då 93p, 2018 PS Syrah fick då 91p och som sagt 2021 PS Syrah fick hela 95p av JR! Det är högt betyg med tanke på även nuvarande pris. Men allting beror vilken typ av vin man föredrar, så det går inte resonera bara efter betyget utan man måste ta hänsyn lite andra faktorer också. För mig var dock valet kristallklart, för tänk hur sällan man får så gott vin för det priset, som just nu är alltså 359 kr.

Så här skrev Vinjournalen Maj - 2021:
2018 Piedrassassi PS Syrah,
15 = 245:-
Santa Barbara County, Kalifornien, USA
93366, The Wineagency

Öppen och utvecklad doft med blåbär, slånbär
och andra mörka bär, svartpeppar och fat. Drygt
medelfyllig, rik, fruktig och utvecklad smak med
avrundad början, komplext mittparti med milda
tanniner, mogen syra, utmärkt längd och pepprig
avslutning. Druvtypiskt. 1200 fl. 18/5.

Hoppas att du/ni har fått i alla fall lite nyttig info om vinerna från Piedrasassi.
P.S.
Intervju med Sashi Moorman är över 20 000 tecken långt, så det är inte precis överallt, man får läsa sånt.

Last edited:
Vinlegender har tre olika artiklar om vinfirman, så jag kan kika om där finns någonting om just det område.
Han ger 92p till 2016 Santa Rita Hills Syrah och 94p till 2016 Syrah Rim Rock Vineyard. Det tredje vinet är 2016 Ballard Canyon Mourvèdre och det får 93p. Artikeln har datum 26 maj, 2019 och båda Syrah kostade 455 kr genom privatimport, Mourvèdre kostade 345 kr.
Erin Brooks, Wine Advocate, gav PIEDRASASSI STA. RITA HILLS SYRAH 2021 ’bara’ 91 poäng, men Decanter 95p. Decanter litar jag inte på, för de har mycket märkliga betyg ganska ofta. Man kan läsa början av recension av Decanter: ”Brilliant ruby colouring with a violet rim and pronounced intensity on the nose. Silky and smooth, with notes of wild blueberry.”

2018 PS Syrah kostade bara 245 kr på sommaren 2021 och numret på bolis då var 93366. Så tänk logiskt omkring det vinets pris i dag, så förstår ni att de har inte höjt det utan orsak.

2017 Syrah Bien Nacido Vineyard fick då 93p, 2018 PS Syrah fick då 91p och som sagt 2021 PS Syrah fick hela 95p av JR! Det är högt betyg med tanke på även nuvarande pris. Men allting beror vilken typ av vin man föredrar, så det går inte resonera bara efter betyget utan man måste ta hänsyn lite andra faktorer också. För mig var dock valet kristallklart, för tänk hur sällan man får så gott vin för det priset, som just nu är alltså 359 kr.

Så här skrev Vinjournalen Maj - 2021:
2018 Piedrassassi PS Syrah,
15 = 245:-
Santa Barbara County, Kalifornien, USA
93366, The Wineagency

Öppen och utvecklad doft med blåbär, slånbär
och andra mörka bär, svartpeppar och fat. Drygt
medelfyllig, rik, fruktig och utvecklad smak med
avrundad början, komplext mittparti med milda
tanniner, mogen syra, utmärkt längd och pepprig
avslutning. Druvtypiskt. 1200 fl. 18/5.

Hoppas att du/ni har fått i alla fall lite nyttig info om vinerna från Piedrasassi.
P.S.
Intervju med Sashi Moorman är över 20 000 tecken långt, så det är inte precis överallt, man får läsa sånt.
Tack, men olika betygspoäng är tämligen ointressant. Jag var nog lite otydlig, men är mer nyfiken på karaktären på de olika cuvéerna – nån är lik en typisk Côte Rôtie, en annan kanske en Cornas osv. Vilken karaktär har deras Sta Rita Hills?

mackan92

Medlem
Tack, men olika betygspoäng är tämligen ointressant. Jag var nog lite otydlig, men är mer nyfiken på karaktären på de olika cuvéerna – nån är lik en typisk Côte Rôtie, en annan kanske en Cornas osv. Vilken karaktär har deras Sta Rita Hills?
Har inte provat den buteljeringen men här kan du läsa mer

Av att döma, något varmare och ”kralligare” än två andra.

Bastardo

Medlem
Det kanske finns även andra som kan uppskatta mina forskningar … fast hade jag hittat källan till de uppgifterna som du ville veta, hade jag gärna skrivit det.
Jag kommer också ihåg liknelsen med vinerna från Norra Rhônedalen men inte vilken källa hade sagt det. Hur som helst, verkar det vara frågan om mycket trevliga viner som inte alla har hemma, då produktionen är ganska liten.
P.S. Det fanns även länkar, som angav exakt vad olika betygsättare hade skrivit, läste du inte ens dem? Gillar man vinerna från firman, så är man inte intresserad av bara ett enda vin utan flera.

BTW. Jag rekommenderar alla som är intresserade av amerikanska viner i synnerhet att ta en digital prenumeration på Wine Enthusiast, då det kostar så lite. Har inte gjort det själv ännu, men det kommer att ske så småningom. Ni får inte ens ett glas vin av anständig kvalitet för den summan ute på restaurangen.
Och Vinlegender är också hyfsad bra, men jag trodde först att de skulle ha mer kontinuerliga recensioner av viner på bolis, men det stämmer inte. Merparten av innehållet är sånt, som inte intresserar just mig, men det borde intressera desto mer de, som har bredare intresse för riktiga kvalitetsviner. Och så har de fina middagar och vinprovningar i de större städerna lite då och då. De är inte billiga, men säkert värt pengarna om man har ett seriöst intresse för fine wines; mitt intresse ligger mer inom teori och kunskap, än själva provningar, utom vissa viner i mer beskedliga prisklasserna.

Last edited:

Vingubben

Medlem
Har druckit en del Piedrasassi genom åren, och skulle nog jämföra alla de cuveer jag har provat med Cornas snarare än Cote Rotie. Med andra ord kraft, rökt kött och mörka bär. @Mattias Schyberg kanske kan flika in. Vet att han är svag för Piedrasassi.

Bastardo

Medlem
Har druckit en del Piedrasassi genom åren, och skulle nog jämföra alla de cuveer jag har provat med Cornas snarare än Cote Rotie. Med andra ord kraft, rökt kött och mörka bär. @Mattias Schyberg kanske kan flika in. Vet att han är svag för Piedrasassi.
Tusen tack för tipset, Vingubben! Det gäller nog för de övriga Syrah-vinerna, men knappast PS, tror jag. Men det ska bli oerhört intressant om Mattias kan berätta vad han vet. :)

LeChat

Medlem
IMG_7345.jpeg

2019 K Vintners Syrah Motor City Kitty Oldfield-Boushey Vineyard &
2019 Piedrasassi Syrah Bien Nacido Vineyard

Igår skrev jag att Piedrasassi Bien Nacido hade likheter med syrah från Charles Smith. Självklart blev jag nyfiken på att kolla hur nära sanningen denna utsaga var så det fick bli att öppna en MCK inför kvällens grilltallrik. :cool:

Och jag vill nog ge mig själv rätt när det gäller likhet. Stil och aromer känns verkligen igen och största skillnaden är kanske det som alkoholen bidrar med. Bien Nacido har 12,5% och MCK har 14,5%. Denna skillnad i alkohol gör att MCK ger ett maffigare intryck på alla sätt.
Svårt att säga att den ena är bättre än den andra. Beror kanske på vad man är sugen på eller hur man generellt upplever alkoholhalten i vin. Men MCK är en riktigt bra syrah för 399:- som kan vara bra att ha i minnet när man planerar inköp av Piedrasassi.

Så ja, Bien Nacido har likheter med Charles Smiths lite generösare norra-Rhone-wannabe-stil, och Rim Rock drar åt stramare Cornas-stil.

Last edited:

Vingubben

Medlem
Tusen tack för tipset, Vingubben! Det gäller nog för de övriga Syrah-vinerna, men knappast PS, tror jag. Men det ska bli oerhört intressant om Mattias kan berätta vad han vet. :)
PS är nog den jag provat flest gånger och den är absolut närmare Cornas än Cote-Rotie. Jag kan inte minnas någon Syrahjänkare som påminner om traditionell Cote-Rotie. Att dom hamnar närmare Cornas har nog uteslutade med mognadsgraden att göra, då det är den appelation i norra Rhone som alltid mognar tidigast.

Toppen