En onsdagsafton i god väns lag. En av mina fantastiska lärljungar som efter middagen begav sig till hotellet för att fria till sin FV. (De har varit tillsammans över 10 år, har två barn och han har skapat en förmögenhet.)
Min gissning: hon säger "Ja".
Visa bifogad bild 34816
Oavsett:
2019 Jérémie Huchet Muscadet de Sèvre-et-Maine La Chauvinière Château Thébaud, 97p
En seriöst underbar Muscadet. Och jag har svårt att låta dem stå. De behöver förmodligen 5 år.
Fullkomligen överöste kvällens havsrätter med extrem kärlek!
Min låda närmar sig halv i oroväckande hastighet...
1988 Château Lynch-Bages, Pauillac, 93p
Inte så kraftfull eller skön som jag hade hoppats, men ändå en butelj som skriker:
”Det är därför jag älskar mogen Bdx!”
Allt det typiska Bordeauxiska finns där: mogen röd frukt, läder, tobak. Men, NADA vad gäller traditionell Pauillac-beskrivning. Detta framstår som en traddo mogen St Julien.
Korken var tyvärr komprometterad, vilket gett fjärde aromstadiets jordighet, oxidationstoner och viss trätrötthet företräde.
Lätt att se att detta är en av de bättre ’88

rna.
Men till dagens prislapp?

Tja… världen är full av både idioter och mer prisvärda flaskor.
Och så den där lilla hemligheten för oss som följt eller följer Lynch-Bages: 1988 är från ett av åren innan den stora moderniseringen på 90-talet, när François-Xavier Borie ännu höll fast vid en mer gammaldags stil och källarens mikroklimat fortfarande präglades av det gamla träet. Skoj att dricka en gnutta av egendomens förlorade själ. Även om jag föredrar de moderna tappningarnas djup och kvalisort.
Oavsett vill jag utfärda en köpvarning!
Låt bli! Waste of your money! Finns så väldigt mycket bättre att avnjuta för dessa pengar!
2014 Jones Family Cabernet Sauvignon The Sisters, Napa, 84p
Från mitt spontana utbrott på CT:
This is exactly like drinking gulps of Trump's boasting:
"Wow! I'm the best wine there is! No other CS can ever be better than me. I'm a monstrously amazing 100 point wine! My Cassis aromas are better than even the makers of Cassis licquuer in France. I know all the makers of Whiskey and they all agree I know more than they do. I have negotiated PEace between Portugal and Norway. I know more about the Peace Prize than Augustus Nibel. I also am the best wine conno(p)isseur of all time. And I especially love British bubblies. And I wonder how it seems all of them there learned English so well. . . "
Too much boring fruit.
Difficult to enjoy.
Very easy to gulp, but after hundreds of the same isht, goes out the window. Quite generic.
And this is the time when tweets need to say LET'S BANG THE RUZZIAN LOVING AMERICANS ! ! !