Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Louis Jadot Beaune-Avaux 1995

Härlig doft. Riktigt mogna körsbär som ändå är svala på något sätt., Läder, bondgård och chark. Kanske jordgubbar nånstans... Doftar gott!

Smaken klarar inte helt att leverera. En besk syra som dominerar och stör. Frukten är välbevarad mtp 30 års ålder, känns inte torr. Tobak och läder och svala körsbär.
Passade bättre till maten - confiterade andlår - kanske fetman som mjukade upp syran.

Lite blandade känslor. Förväntat mig mer. Inte dålig men känner ingen jättestress att tömma sista glaset.

88p

thumbnail_20250810_221417.jpg

LarsW

Medlem
Paleo 1996

Körsbär, läder, hö, svarta oliver, mörk choklad och lite dammiga kläder. En köttig trevlighet som vid ordentligt lufttorkad salami. Dofter lovar mycket gott.

Och denna gång infrias (nästan) allt i smaken. Sval, elegant och läcker frukt. Cigarrlåda. Lapsangte. Körsbär och vinbär. Chokladen och oliverna kommer tillbaka. Moget på ett perfekt sätt. Kan inte se att det skulle bli bättre än detta men tror inte heller det är på någon form av utförsbacke - känns som det skulle hålla i åtskilliga år till.

Ska man peta på några (mycket) små minus så är eftersmaken inte speciellt lång och frukten om än väldigt god så ger den vika och blir aningen besk på slutet. Men det blir lite att klyva hårstrån.
Helhetsintrycket är mycket, mycket bra!

96p

thumbnail_20250811_195649.jpg

Druvsammansättningen var lite annorlunda på den tiden...
thumbnail_20250811_195857.jpg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Paleo 1996

Körsbär, läder, hö, svarta oliver, mörk choklad och lite dammiga kläder. En köttig trevlighet som vid ordentligt lufttorkad salami. Dofter lovar mycket gott.

Och denna gång infrias (nästan) allt i smaken. Sval, elegant och läcker frukt. Cigarrlåda. Lapsangte. Körsbär och vinbär. Chokladen och oliverna kommer tillbaka. Moget på ett perfekt sätt. Kan inte se att det skulle bli bättre än detta men tror inte heller det är på någon form av utförsbacke - känns som det skulle hålla i åtskilliga år till.

Ska man peta på några (mycket) små minus så är eftersmaken inte speciellt lång och frukten om än väldigt god så ger den vika och blir aningen besk på slutet. Men det blir lite att klyva hårstrån.
Helhetsintrycket är mycket, mycket bra!

96p

Visa bifogad bild 34809

Druvsammansättningen var lite annorlunda på den tiden...
Visa bifogad bild 34810
Råkar ju vara en hardcore Paleofantast, gift med en hardcore Paleofantast...

Vår äldsta Paleo hitintills är deras 1997:a, så blir ju inte så lite nyfiken på '96:an... Här är essensen av den '97:a jag drack för ett-och-ett-halvt år sedan:
"Full throttle meritage with still a long way to go before it hits its plateau."

Minns fortfarande den långa, tanninstinna finishen... Galet bra polerad Bdx.

StefanAkiko

Italien har ju så fantastiskt mycket bra att dela med sig av i vinväg. Blir därför alltid förvånad över hur extremt bra viner italienarna borde vara galet stolta över, bara kvalificerar till bordsvin. Samma gallimatias står också Frankrike för, men de är ju *pft* fransoser...

Tisdagens pizzavin:

PXL_20250812_150048196.PORTRAIT.jpg

2011 Lavite Lucente, IGP, 91p
Allt i detta vin är fortfarande på väg uppför berget. Grovmalet, kärvt som en gammal pastor, ymnigt och raffinerat.

Ett perfekt tisdagspizzavin!

Bastardo

Medlem
PS är nog den jag provat flest gånger och den är absolut närmare Cornas än Cote-Rotie. Jag kan inte minnas någon Syrahjänkare som påminner om traditionell Cote-Rotie. Att dom hamnar närmare Cornas har nog uteslutade med mognadsgraden att göra, då det är den appelation i norra Rhone som alltid mognar tidigast.
Det är säkert så, som du säger.
Den här har jag tjuvat på nätet:
”Rim Rock är det mest koncentrerade vinet och den som kräver mest tålamod vid lagring i källaren.”
Jag hittar inte uppgiften om hur många flaskor producerades, men Bien Nacido tillverkades 487 cases, så vill man ha några flaskor av den här årgången, bör man skynda sig, fast intresset verkar trots allt vara ganska svalt.
Rim Rock borde finnas minst, gissar jag, och knappast någon av vinerna tål lika lång lagring som fin-Syrah från Rhônedalen, men då ser även prisbilden helt annorlunda ut. PS gjordes 2436 cases.

LarsW

Medlem
Råkar ju vara en hardcore Paleofantast, gift med en hardcore Paleofantast...

Vår äldsta Paleo hitintills är deras 1997:a, så blir ju inte så lite nyfiken på '96:an... Här är essensen av den '97:a jag drack för ett-och-ett-halvt år sedan:
"Full throttle meritage with still a long way to go before it hits its plateau."

Minns fortfarande den långa, tanninstinna finishen... Galet bra polerad Bdx.
Har du info på druvsammansättningen?
Numera är det väl 100% cab franc så någonstans har det gjorts stora förändringar. Undrar om det var gradvis eller bara helt plötsligt.

Väldigt proffsigt och generöst vid besök hos Sandhi / Domaine de la Cote / Piedrassassi idag. Speciellt intressant att besöka lite kultiga vingårdarna La Cote och Blooms Field. Kom från Santa Barbara med 30c medan det uppe på berget var kring 20c och påtagligt svala vindar. Sta Rita Hills producerar verkligen bra chard o pinot. Apropå Piedrassassi så fick vi prova deras ”syster” Anika med druvor från Bien Nacido producerad som en Bojo med ’carbonic maceration’. Ett helt annat djur än motsv Piedrassassi.

Gamla stockar ifrån Sanford & Benedict vingården ger väldigt annorlunda uttryck än de yngre vingårdarna La Cote, Blooms Field och ’Romance’ (en misstolkning av Romanee, varifrån rankorna en gång kommit). Kul att förstå lite mer om dessa härliga viner

Attachments

• IMG_7087.jpeg
    IMG_7087.jpeg
    61,3 KB · Visningar: 58

StefanAkiko

En onsdagsafton i god väns lag. En av mina fantastiska lärljungar som efter middagen begav sig till hotellet för att fria till sin FV. (De har varit tillsammans över 10 år, har två barn och han har skapat en förmögenhet.)

Min gissning: hon säger "Ja".

PXL_20250813_110755477.jpg

Oavsett:
2019 Jérémie Huchet Muscadet de Sèvre-et-Maine La Chauvinière Château Thébaud, 97p
En seriöst underbar Muscadet. Och jag har svårt att låta dem stå. De behöver förmodligen 5 år.
Fullkomligen överöste kvällens havsrätter med extrem kärlek!
Min låda närmar sig halv i oroväckande hastighet...

1988 Château Lynch-Bages, Pauillac, 93p
Inte så kraftfull eller skön som jag hade hoppats, men ändå en butelj som skriker: ”Det är därför jag älskar mogen Bdx!”
Allt det typiska Bordeauxiska finns där: mogen röd frukt, läder, tobak. Men, NADA vad gäller traditionell Pauillac-beskrivning. Detta framstår som en traddo mogen St Julien.
Korken var tyvärr komprometterad, vilket gett fjärde aromstadiets jordighet, oxidationstoner och viss trätrötthet företräde.
Lätt att se att detta är en av de bättre ’88:eek:rna.
Men till dagens prislapp? :bäver: Tja… världen är full av både idioter och mer prisvärda flaskor.

Och så den där lilla hemligheten för oss som följt eller följer Lynch-Bages: 1988 är från ett av åren innan den stora moderniseringen på 90-talet, när François-Xavier Borie ännu höll fast vid en mer gammaldags stil och källarens mikroklimat fortfarande präglades av det gamla träet. Skoj att dricka en gnutta av egendomens förlorade själ. Även om jag föredrar de moderna tappningarnas djup och kvalisort.

Oavsett vill jag utfärda en köpvarning! Låt bli! Waste of your money! Finns så väldigt mycket bättre att avnjuta för dessa pengar!

2014 Jones Family Cabernet Sauvignon The Sisters, Napa, 84p
Från mitt spontana utbrott på CT:
This is exactly like drinking gulps of Trump's boasting:

"Wow! I'm the best wine there is! No other CS can ever be better than me. I'm a monstrously amazing 100 point wine! My Cassis aromas are better than even the makers of Cassis licquuer in France. I know all the makers of Whiskey and they all agree I know more than they do. I have negotiated PEace between Portugal and Norway. I know more about the Peace Prize than Augustus Nibel. I also am the best wine conno(p)isseur of all time. And I especially love British bubblies. And I wonder how it seems all of them there learned English so well. . . "

Too much boring fruit.
Difficult to enjoy.
Very easy to gulp, but after hundreds of the same isht, goes out the window. Quite generic.

And this is the time when tweets need to say LET'S BANG THE RUZZIAN LOVING AMERICANS ! ! !

Last edited:

StefanAkiko

Har du info på druvsammansättningen?
Numera är det väl 100% cab franc så någonstans har det gjorts stora förändringar. Undrar om det var gradvis eller bara helt plötsligt.
Skoj hur många som har koll! Ser alltid fram mot fler Paleo!

Hej på er!

Lång semester utan en enda smaknotering från mitt håll. Många fina och mindre fina flaskor konsumerade, men om jag skall välja ut ett ögonblick när tiden stannade så är det:

Jean-Francois Ganevat Chardonnay En Billat 2018

Även om detta vinet tillhör de billigaste i hans sortiment och i en årgång de flesta undviker så tvekar jag inte på att sätta det som sommarens vitvinsupplevelse. Och detta i konkurrens med bl.a Dauvissat och Crystallum. Det har allt en stor Bourgogne har och sen finns det ett ”Jura-lager” av komplexitet utanpå det. Helt förtrollande!

Rödvinerna har varit många men kanske inte någon som gått ända hem. Närmast var en flaska Produttori Barbaresco Riserva Rabaja 1974 som jag öppnade som försenad överraskning till min kusins 50-års dag. Det var allt annat än ett plojvin. Trots lång luftning så var sista glaset bäst, och skulle antagligen bara kört på i många timmar till. ”Rökiga rosor” är väl det jag kommer ihåg nu.

magnum

Epernay, Frankrike
En onsdagsafton i god väns lag. En av mina fantastiska lärljungar som efter middagen begav sig till hotellet för att fria till sin FV. (De har varit tillsammans över 10 år, har två barn och han har skapat en förmögenhet.)

Min gissning: hon säger "Ja".

Visa bifogad bild 34816

Oavsett:
2019 Jérémie Huchet Muscadet de Sèvre-et-Maine La Chauvinière Château Thébaud, 97p
En seriöst underbar Muscadet. Och jag har svårt att låta dem stå. De behöver förmodligen 5 år.
Fullkomligen överöste kvällens havsrätter med extrem kärlek!
Min låda närmar sig halv i oroväckande hastighet...

1988 Château Lynch-Bages, Pauillac, 93p
Inte så kraftfull eller skön som jag hade hoppats, men ändå en butelj som skriker: ”Det är därför jag älskar mogen Bdx!”
Allt det typiska Bordeauxiska finns där: mogen röd frukt, läder, tobak. Men, NADA vad gäller traditionell Pauillac-beskrivning. Detta framstår som en traddo mogen St Julien.
Korken var tyvärr komprometterad, vilket gett fjärde aromstadiets jordighet, oxidationstoner och viss trätrötthet företräde.
Lätt att se att detta är en av de bättre ’88:eek:rna.
Men till dagens prislapp? :bäver: Tja… världen är full av både idioter och mer prisvärda flaskor.

Och så den där lilla hemligheten för oss som följt eller följer Lynch-Bages: 1988 är från ett av åren innan den stora moderniseringen på 90-talet, när François-Xavier Borie ännu höll fast vid en mer gammaldags stil och källarens mikroklimat fortfarande präglades av det gamla träet. Skoj att dricka en gnutta av egendomens förlorade själ. Även om jag föredrar de moderna tappningarnas djup och kvalisort.

Oavsett vill jag utfärda en köpvarning! Låt bli! Waste of your money! Finns så väldigt mycket bättre att avnjuta för dessa pengar!

2014 Jones Family Cabernet Sauvignon The Sisters, Napa, 84p
Från mitt spontana utbrott på CT:
This is exactly like drinking gulps of Trump's boasting:

"Wow! I'm the best wine there is! No other CS can ever be better than me. I'm a monstrously amazing 100 point wine! My Cassis aromas are better than even the makers of Cassis licquuer in France. I know all the makers of Whiskey and they all agree I know more than they do. I have negotiated PEace between Portugal and Norway. I know more about the Peace Prize than Augustus Nibel. I also am the best wine conno(p)isseur of all time. And I especially love British bubblies. And I wonder how it seems all of them there learned English so well. . . "

Too much boring fruit.
Difficult to enjoy.
Very easy to gulp, but after hundreds of the same isht, goes out the window. Quite generic.

And this is the time when tweets need to say LET'S BANG THE RUZZIAN LOVING AMERICANS ! ! !
Under vilka år verkade François-Xavier Borie på Lynch-Bages?

Toppen