Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MartinBz

Medlem
Ajaj, den recensionen lät inget vidare!
Jag har varit super nöjd med just den. Mina smaknoter är lite hastigt nedskrivna efter senaste flaskan i Augusti.

"Päron, ananas och citrus med en tydlig sälta. Väldigt fräscht med bra syra och en härlig mineralitet. 91-92p"

Hoppas du uppskattar den också!
Nu öppnade jag en flaska ikväll. 2021 av ovan nämnda vin - men tyvärr var det precis det jag befarade. Såg ut som, doftade som och smakade som ett sämre suröl. Det fanns viss äppelton i doften, men det var nog det enda positiva jag kan säga. Den tristaste versionen av ett vitt/orange naturvin jag kan tänka mig. Inte gott och inte ens intressant.

Callxx

Medlem
Nu öppnade jag en flaska ikväll. 2021 av ovan nämnda vin - men tyvärr var det precis det jag befarade. Såg ut som, doftade som och smakade som ett sämre suröl. Det fanns viss äppelton i doften, men det var nog det enda positiva jag kan säga. Den tristaste versionen av ett vitt/orange naturvin jag kan tänka mig. Inte gott och inte ens intressant.
Starkt att du gav det en chans!💪

Martin F

Medlem
Kanske det. Men jag är väldigt besviken, då Occhipinti gör ett av mina favoritviner (Il Frappato), och jag hade, när jag köpte denna flaska, höga förväntningar. Det trista i sammanhanget är att jag har en till i vinkylen, som jag nu inte vet vad jag ska göra med.
Jag brukar köpa Il Frappato och sp68 varje år men hoppar de andra. De vita har varit vidriga och de dyrare röda tycker jag inte nödvändigtvis är bättre, bara dyrare.

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Vad kan gå fel en kväll med @vintomas på Alte Liebe och lite vin?

PXL_20260402_132352696~2.jpg

Förutom då att 1975 Comtesse Lalande fullständigt bombade som megaoxiderat mök. Mer som ett diskussionsunderlag än ett drickbart vin. Efter ett microglas rapade jag oxidation hela kvällen. Örk! Men, efter denna späkning så kändes allt annat väldigt ungt och spänstigt 💪

Allt drucket blint för minst en av oss.

Först ut ett tyskt bubbel som blev min hustrus favorit för kvällen. Riktigt gott och bra till flera av rätterna. Lägre syra än Cava och Champoo men en bra uppbyggnad av stolta bär.
2005 Georg Breuer

2017 Jim Barry Assyrtiko
var tom bättre än vad jag hade fantiserat ihop innan plopp (skruvis). Omöjligt vin att gissa rätt på. Har en uttalad fräsch (skruvis) smak av stendamm, grus och druva. Grym syrastruktur. Gick särskilt väl till kvällens två rätter med hög syra.

1994 Chapoutier 'Le Pavillion' En fantastiskt härlig Syrah! Elegant och strömlinjeformad med allt bra som Syrah kan trycka ur sig. Hamnade i Hermitage men missade årgången med över 10 år. Gick fantastiskt väl till min gris. Kvällens bästa vin om jag får tycka.

2014 Gerard Bertrand L'Hospitalitas. Den här flaskan direkt efter plopp kändes mest som ett onsdagsvin på en pizzeria. Men tack vare fem timmars trippel-dekantering kom det ut ett riktigt vackert och trevligt vin som, trots perfect kork, har en ung struktur men också en början till ålderskrämpor... Massor mörk, svart frukt mot tjära och annat spännande. Även en gnutta aromatiska äventyr mot spearmint.

Sedan kom sommelieren in med ett glas coravinat total blint rött vin till var och en. Tomas hamnade i CdP och jag i Amarone. Tycker båda gissningarna var bra, även om vinets färg var lite klenare än den borde ha varit.

IMG-20260402-WA0015.jpg

2004 Late Release Cuvée Yuka av Toriivilla Imamura. Blandning av Muscat Bailey A och Black Queen. Vad kan man säga? Vi var inte ens i närheten. Närmast vi kom var gissningen på '2005'...

Sist hade vi lite ost och deras underbara Crêpe Suzette, flamberad vid bordet. Samt trenne söta saker.

1990 Rudesheimer Bischofsberg Beerenauslese av Breuer. Fantastiskt gott och jag landade i Mosel tack vare vinets sammetslena elegans och höga klunkabilitet.

1967 Barros Colheita. Mjuffelimums!

1993 Bürgerspital zum hl. Geist Würzburger Abtsleite Riesling Auslese. Atypiskt med ett sött vin från Franken. Otroligt gott ävenledes i detta glas.

Last edited:
The usual suspects installerade inför konstrundan på Österlen. Tre bra viner blev det!

Raul Perez Sketch 2021: inte din vanliga albarinho kan man lugnt säga. Massiv struktur, fräscht, hav. Mycket bra!

Domaine Charvin Principauté d’Orange 2023: En udda fågel som består av en 80/20 blandning av grenache och merlot. Lite grov i kaninerna men tydligt södra Rhône karaktär. Kostar 11 euro men smakar mer 40 euro

Tinto Pesquera Gran Reserva ”Janus” 1991: I strålande skick! Helt sammansmälta smaker av ekfat och frukt. Svårgissat men de flesta är i Bordeaux och letar. Ett bra vin att kontemplativt avrunda kvällen med

IMG_6101.jpeg

Last edited:

Botri

Medlem
IMG_0128.jpeg
Milan Nestarec Oragech 2024
Påskfirandet blev igår istället för idag, så blev en variant på Nikujaga fast med kyckling till middag. Funderade ett tag på vad som skulle kunna drickas till det och passade på att dra fram en favorit bland orangea viner. För mig är det precis som jag vill ha det, tillräckligt aromatiskt och syrligt utan att bli strävt. Färgen nästan som ett vitt vin men med känslan av skalkontakt och tillräckligt med tyngd!

Visa bifogad bild 36391Milan Nestarec Oragech 2024
Påskfirandet blev igår istället för idag, så blev en variant på Nikujaga fast med kyckling till middag. Funderade ett tag på vad som skulle kunna drickas till det och passade på att dra fram en favorit bland orangea viner. För mig är det precis som jag vill ha det, tillräckligt aromatiskt och syrligt utan att bli strävt. Färgen nästan som ett vitt vin men med känslan av skalkontakt och tillräckligt med tyngd!
Håller med. Årets upplaga var i mitt tycke också några snäpp bättre än förra årgången (2023).

PinotGringo

Medlem
IMG_5215.JPG

Jean Pabiot Pouilly-Fumé des Fines Caillottes 2022

Såg denna på Vinmonopolet och kände habegär pga snygg flaska och gillar sauvignon blanc från kattpissfria regioner. Noter av krusbär, passionsfrukt, svartvinbärsblad, honungsmelon och nässlor. Kändes lite väl ”snäll” direkt efter öppning, men visade sig ha syra nog att penetrera och balansera grädden och sältan i min Janssons. Mycket klunkabel. Kostar ingenting. Om ni ser en, ta en, som Jancis Robinson säkert skulle säga, vem fan nu det än är. 🥂

StefanAkiko

Nytt försök.
På Chez Kentaro i Kita Kamakura med @vintomas och Mattias.

PXL_20260405_115146335~3.jpg

2004 Georg Breuer Nonnenberg. Jag gissade 2005 tüsk GG. Ett mycket bra vin! Knivskarpa syror och har ett långt liv kvar.

2002 Dom Naudet Sancerre. En hel del mognadstoner på ett bra sätt. Svampig kork. Bra syra och finstämd komposition.

2004 Solanes. Jag landade i Piemonte och Nebbiolo. Ett vin i givakt med härliga tanniner och bra syra.

2010 Achaval Ferrer Finca Mirador. Min gissning landade i Toro men efter en liten ledtråd om att vinet var spansktalande icke-spanskt var det plötsligen rätt enkelt att sätta druva och land. Ännu en formidabel komposition. En av kvällens två bästa röda.

1985 Château Leoville Poyferré. Tämligen oxad på nosen men fortfarande nästan ok på gomseglet. Skyller på usel kork också här 💩

1999 Château Musar. Helt utan Salubrin, brett och annat knepigt. I mycket gott skick och ett vin för dem av oss som gillar återhållsam styrka med elegans. En annan av kvällens två bästa röda.

1967 Barros Colheita. Nu pratar vi brunt mums! Helt enkelt otroligt gott! Fikon, russin, läder och allt det där fina som gör galet god Port galet god.

Bastardo

Medlem
Nytt försök.
På Chez Kentaro i Kita Kamakura med @vintomas och Mattias.

Visa bifogad bild 36401

2004 Georg Breuer Nonnenberg. Jag gissade 2005 tüsk GG. Ett mycket bra vin! Knivskarpa syror och har ett långt liv kvar.

2002 Dom Naudet Sancerre. En hel del mognadstoner på ett bra sätt. Svampig kork. Bra syra och finstämd komposition.

2004 Solanes. Jag landade i Piemonte och Nebbiolo. Ett vin i givakt med härliga tanniner och bra syra.

2010 Achaval Ferrer Finca Mirador. Min gissning landade i Toro men efter en liten ledtråd om att vinet var spansktalande icke-spanskt var det plötsligen rätt enkelt att sätta druva och land. Ännu en formidabel komposition. En av kvällens två bästa röda.

1985 Château Leoville Poyferré. Tämligen oxad på nosen men fortfarande nästan ok på gomseglet. Skyller på usel kork också här 💩

1999 Château Musar. Helt utan Salubrin, brett och annat knepigt. I mycket gott skick och ett vin för dem av oss som gillar återhållsam styrka med elegans. En annan av kvällens två bästa röda.

1967 Barros Colheita. Nu pratar vi brunt mums! Helt enkelt otroligt gott! Fikon, russin, läder och allt det där fina som gör galet god Port galet god.
Vad gick hela kalaset på och hur mycket vin fick ni smaka?

LeChat

Medlem
IMG_0089.jpeg

2019 Domaine Santa Duc Châteauneuf-du-Pape Habemus Papam

Härlig châteauneuf! Syrah dominerar med 70% vilket även präglar karaktären på vinet. Grenache utgör resten men spelar andrafiolen i detta sammanhang. Uttrycket är fräscht med frisk syra. Här finns bl.a. mörka bär, hallon & lakrits, örter, rök/stendamm.

Det här var kul! Dricker förbaskat lite châteauneuf nuförtiden. Blir oftare norra Rhone än södra. Allt från Rhone är inte kul men de som är bra är bland det bästa man kan dricka och det kan gälla både norra och södra.
Blev en bra avslutning på påsken!🐣

Last edited:

StefanAkiko

Femte påska kvällen på raken med alldeles för mycket och bra vin med @vintomas . Med Mattias och Sugaya san (sommelieren på Alte Liebe).

Först lite vitt.
Sen lite rött.
Och sist lite sött.

...och det går inte ladda upp bilder på mobilen...

Attachments

• IMG-20260406-WA0007.jpeg
    IMG-20260406-WA0007.jpeg
    22 KB · Visningar: 65

LeChat

Medlem
IMG_0109.jpeg

2016 Château Montus Madiran

Ikväll blir det grillade skivor av lammstek och vitlökssmör. Till det tänker jag gärna en halvmogen bordeaux med lite frukt och lagom struktur. Eller varför inte en Montus.

Runt tio år brukar vara ganska lagom att vänta innan man drar korken.

Smakar gott även på egen hand med bl.a. mörka bär, peppar, choklad och läder men kommer bli ännu bättre ihop med 🐑.

Vintorsdag. Vi brukar hålla det till en flaska vin per man, men efter överläggning med morgondagens mötesschema pushade vi det till 1.5.

Jag fick det vita vinet blint och fick inte ihop det. Smakade varmt klimat men vinet var lågt i alkohol. Kände lite vulkanisk krutrök och drog till med Etna. Även om jag var hundratals mil fel så är jag ändå nöjd med gissningen. Vidonia 2022 från Teneriffa. Troligen mitt första vin från Kanarieöarna. Bra men kanske inte legendariskt, gissar 88 poäng

Sedan hade vi uppenbarligen samma tanke för huvudvinet (blint för varandra). Vi skrek Bordeaux till varandra inom några sekunder.

Doktorns Gruaud Larose 2010 gissar jag ganska rätt på även om jag är fel på årgången. St Julien 2005 är min gissning. Detta vinet är strålande bra och med tegelfärgad kant så finns det inget mer att vänta på här. Kommer antagligen bli ännu bättre. Smaken är bättre än doften (92 p)

Min Angelus 1994 har precis motsatta kvaliteter. Intensiteten i doften är brutal, men smaken börjar halta lite. Ett stråk av metall är inget bra tecken. Neil Martin skrev iofs redan 2010 att vinet var i en ”slow slope of decline”

Doktorn är bensäker på vänstra stranden, men just 1994 sket det dej med Merlot så vinet innehåller en majoritet Cabernet Franc. Så han är ursäktad. Doften är ju 95 poäng men totalt betyg är lägre än Gruaud (91?)
IMG_6102.jpeg

Daniel A

Administratör
TorsdagsBYOB, Vinminnen nr.32. Alla viner serveras blint och ett i taget.

20260409_221547.jpg

1996 Henriot Champagne Brut Millésimé
Fint mörkare färg, lätt mousse. Gula äpplen, bokna ditto, smutsig honung, nougat, lätt drag av (angenäm) svamp. Doftnoterna går igen i smaken. Väldigt fin och trevlig fas. Syran hänger lite utanpå, vilket får mig att tänka att det är en 96a. 93p

NV Michel Fallon Champagne Grand Cru Ozanne Blanc de Blancs
(bas 2020)
Gröna äpplen, krita/kalk, citron, honung, blommigt, något grönt (tyckte det påminde väldigt mycket om l’Eclapart). I munnen finns det en viss bitterhet, strävhet och det hela ger ett något dovt intryck. Lite blyg. Öppnar upp fint med luft. Hög och angenäm syra. Behöver tid. 92+p.
Trodde det var en BdB från L’Eclapartc, kanske 2013.

20260409_221600.jpg

2023 Antonio de la Riva Vino de la Tierra de Cádiz San Cayetano Macharnudo
Extremt kraftig cykelslang och gummi (men blåser bort), fruktigt, bensin, lemon curd, grön bana, och en fantastisk not av blekselleri (tror aldrig jag hittat det i vin tidigare). Skiftar både en och två och fem gånger, väldigt expressivt och ibland nästan lite för mycket. I munnen är det lite tropiskt, päron, rökigt, örtigt, citronskal och det finns en utpräglad sälta. Munkänslan är fet som attan, ganska låg (medium?) syra. Sjukt spännande och märkligt vin. Kändes ungt, och kanske att den är lite kort i avslutet. 94+p.
Att det var en torr och oförstärkt palomino var det såklart ingen som gissade. Kändes som en hybrid av riesling och viognier, men samtidigt något helt eget.

2023 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling
Jo tropisk juice, citron, grädde, krutigt. Snyggt och stort i munnen, växer ordentligt med lager på lager även om det känns lite oförlöst. Stramt och elegant. Väldigt bra, men behöver tid. 93+p.
Trodde det var en chardonnay. Så kan det gå.

2017 Sine Qua Non Tectumque
Lite stum inledningsvis med dominerande lyxiga fat, öppnar upp till brynt smör, tropisk frukt, grädde, utpräglad salted caramel och med tid kommer en helt galen ton av jordgubb(smilkshake). Bra maffigt, med lång och gräddig eftersmak, fat och lite lakrits. Fin syra. Stort vin, men gick inte helt hem inledningsvis. Satte 93p, men justerade upp en pinne efter ett tag (men då hade jag sett etiketten, så får behålla den hårda 93an).
Gissade megachardonnay från dyr amerikan, cirka 2010.

2010 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto
Väldigt expressiv, rökigt, kött/bacon, men med fin frukt som balanserar. I munnen är det sjukt expressiv, tungt på tungan, stundtals på gränsen till extremt. Medium syra och en viss eldighet, som sitter väldigt fint i mitten av allt det maffiga vinet erbjuder. Är, relativt föregående vin, lite mer elegant lagt. Föredrog det vid poängsättning. 94p.

2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto
Nu snackar vi! Märkbart brunaktigt i färgen och det finns onekligen lite madeiratoner här. Rätt eller fel, så är det fantastiskt. Nötter, nougat, werthers original, farinsocker, apelsin, fantastiskt kryddigt och med lagom mycket torkad frukt. Kraftig smak, mogen absolut men fortfarande pigg. Viss sälta. Perfekt balanserad, med långt långt avslut. Lätt 96p.
Absolut en vattendelare. Kul vin! Eftersom vi serverar och avslöjar vinerna ett-och-ett så gissade jag lite skämtsamt på ”första årgången av Ex Voto”. Vilken trio av viner att få ynnesten att få prova bredvid varandra! Medtagna av samma person.

2016 Château Pape Clément Blanc
Lyxiga fat, fläder, blommigt, lätt tropiskt. Hög syra och väldigt koncentrerat och snyggt. Snyggt och elegant, och mina noter gör det inte alls rättvisa! 94+p.
Gissade vit bdx med cirka 10 år på nacken.

20260409_230517.jpg

2013 Daniel Gomez Jimenez Landi Vino de la Tierra de Castilla El Reventón
Lättare i färgen, väldigt “klarrött”. Hallon, körsbär, körsbärslikör/inlagda körsbär, till och med svarta vinbär. Bärigt så det förslår. I munnen är det ännu mer bär, och utan ”tyngden” från de inlagda körsbären från doften. Små, fina men närvarande tanniner. Hög syra, sjukt snyggt och elegant. 94+p.
Övertygad från start att det här var en spansk höghöjds garnacha. Kul att man kan känna igen något när man tidigare förväxlat riesling med chardonnay.

1990 Louis Jadot Corton Domaine des Héritiers Louis Jadot
Också lättare i färgen, med lite brun kant. Doftar magiskt, här är man hemma direkt! Expressivt, med allt vad som hör en toppbourgogne till. Röda bär, skog, höst och annat man brukar säga. Det är sant. Perfekt mognad och långt avslut med lager på lager. Det enda lilla jag kan klaga på är att det finns en viss ton av järn/blod i smaken, som kanske ändå är en ålderskrämpa? 96p
Trodde att det var typ en 2005a från Chambolle-någonting.

2017 Laboratorio Rupestre Vino de Mesa Ruina
Extremt expressivt, viss mogen doft, portvinsaktigt, tungfruktigt, körsbär och samma typ av liköraktiga doft som Reventon hade (fast tyngre här). Kraftigt och koncentrerat i smaken, fruktigt och med en intressant ton av enbär. Bitiga tanniner och långt torrt avslut. 94p.
Mitt vin. Presterade ungefär som jag förväntade mig. En rolig producent, som enligt utsago nu ska ha lämnat sina spanska vingårdar bakom sig.

2007 Bodega Catena Zapata Nicolás Catena Zapata
Lite dov, tung, mörkfruktig, fin doft av viol. Uttorkat, torrt, torra tanniner. Stramt och elegant. Öppnar aldrig riktigt upp. Saknar lite frukt? Mest gnäll dock, det här är riktigt bra. 93p.

2008 Ridge Monte Bello
Väldigt expressiv, fruktig, lyxiga fat, vanilj, bounty, utpräglad eukalyptus, ”tung” doft. I smaken är det örtigt, lätt röda bär, väldigt mycket cabbe. Välbalanserat och väldigt fin fas, även om det har mycket liv kvar. 94+p.
Uppenbar australienskt cab av bättre snitt. Ops.

2010 Gracia
Också väldigt expressivt, lite “wow”-känsla, tung frukt, choklad, mörka bär, körsbär (ej likör!), drag av vanilj och snygga fat. Wow-känsla även i smaken, koncentrerat och maffigt men med alla delar på exakt rätt plats. Sjukt bra! 95p.
Kändes lite mer nya världen än Bordeaux. Rolig kommentar från bordet ”det här vinet dricker inte sig självt”.

2006 Pahlmeyer Proprietary Red
Ytterligare ett megavin. Helt galet bra. Det är ju faktiskt så att man bågnar här på målsnöret, 15 viner in i kvällen. Tråkigt för noterna, men tyckte jag höll länge. 96p.

20260409_230531.jpg

1989 Château Coutet Barsac
Perfekt avslutning. Dessvärre utan längre noter. Extremt expressivt och extremt koncentrerat. Magisk längd. 96p.
Trodde det var en d’Yquem från svagare årgång.

Topp fem efter snittpoäng från alla runt bordet:
2006 Pahlmeyer Proprietary Red – 96,4p
1990 Louis Jadot Corton Domaine des Héritiers Louis Jadot – 96,4p
2010 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto – 96,3p
2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto – 95,8p
1989 Château Coutet Barsac – 95,7

Bastardo

Medlem
TorsdagsBYOB, Vinminnen nr.32. Alla viner serveras blint och ett i taget.

Visa bifogad bild 36429
1989 Château Coutet Barsac
Perfekt avslutning. Dessvärre utan längre noter. Extremt expressivt och extremt koncentrerat. Magisk längd. 96p.
Trodde det var en d’Yquem från svagare årgång.

Topp fem efter snittpoäng från alla runt bordet:
2006 Pahlmeyer Proprietary Red – 96,4p
1990 Louis Jadot Corton Domaine des Héritiers Louis Jadot – 96,4p
2010 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto – 96,3p
2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto – 95,8p
1989 Château Coutet Barsac – 95,7
1989 Château Coutet Barsac kan vara ett superfynd, om man skulle hitta den någonstans för ett hyfsat pris, men ekvationen är kanske inte så enkel att åstadkomma; så klart förutsatt att man gillar söta viner. 🤩 La Revue du Vin de France ger vinet hela 19 pinnar!

Toppen