Vad kan gå fel en kväll med
@vintomas på Alte Liebe och lite vin?
Förutom då att
1975 Comtesse Lalande fullständigt bombade som megaoxiderat mök. Mer som ett diskussionsunderlag än ett drickbart vin. Efter ett microglas rapade jag oxidation hela kvällen. Örk! Men, efter denna späkning så kändes allt annat väldigt ungt och spänstigt
Allt drucket blint för minst en av oss.
Först ut ett tyskt bubbel som blev min hustrus favorit för kvällen. Riktigt gott och bra till flera av rätterna. Lägre syra än Cava och Champoo men en bra uppbyggnad av stolta bär.
2005 Georg Breuer
2017 Jim Barry Assyrtiko var tom bättre än vad jag hade fantiserat ihop innan plopp (skruvis). Omöjligt vin att gissa rätt på. Har en uttalad fräsch (skruvis) smak av stendamm, grus och druva. Grym syrastruktur. Gick särskilt väl till kvällens två rätter med hög syra.
1994 Chapoutier 'Le Pavillion' En fantastiskt härlig Syrah! Elegant och strömlinjeformad med allt bra som Syrah kan trycka ur sig. Hamnade i Hermitage men missade årgången med över 10 år. Gick fantastiskt väl till min gris. Kvällens bästa vin om jag får tycka.
2014 Gerard Bertrand L'Hospitalitas. Den här flaskan direkt efter plopp kändes mest som ett onsdagsvin på en pizzeria. Men tack vare fem timmars trippel-dekantering kom det ut ett riktigt vackert och trevligt vin som, trots perfect kork, har en ung struktur men också en början till ålderskrämpor... Massor mörk, svart frukt mot tjära och annat spännande. Även en gnutta aromatiska äventyr mot spearmint.
Sedan kom sommelieren in med ett glas coravinat total blint rött vin till var och en. Tomas hamnade i CdP och jag i Amarone. Tycker båda gissningarna var bra, även om vinets färg var lite klenare än den borde ha varit.
2004 Late Release Cuvée Yuka av Toriivilla Imamura. Blandning av Muscat Bailey A och Black Queen. Vad kan man säga? Vi var inte ens i närheten. Närmast vi kom var gissningen på '2005'...
Sist hade vi lite ost och deras underbara Crêpe Suzette, flamberad vid bordet. Samt trenne söta saker.
1990 Rudesheimer Bischofsberg Beerenauslese av Breuer. Fantastiskt gott och jag landade i Mosel tack vare vinets sammetslena elegans och höga klunkabilitet.
1967 Barros Colheita. Mjuffelimums!
1993 Bürgerspital zum hl. Geist Würzburger Abtsleite Riesling Auslese. Atypiskt med ett sött vin från Franken. Otroligt gott ävenledes i detta glas.