Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vic

Medlem
IMG_8440.jpeg

Ca' del Bosco, Cuvée Prestige Rosé Edizione 47

Fru och äldsta dottern borta på Valborgsäventyr så tog med minstingen och mig själv till farmor på middag. Efter en kortare bilutflykt till det allmänna firandet vid brasan och hem igen lät jag farmor bestämma om hon ville låta sig bjudas på bättre riesling från Rheinhessen eller Franciacorta rosé till lite goda ostar. Detta för att fira in våren och följa 80-årsfirandet av vår Kung Carl XVI Gustaf på tv. Valet föll på rosé.

Äpplig och angenäm inbjudande doft. Mycket rund och tillgänglig, elegant, fräsch. Finfin med bäriga (jordgubb) och jordiga toner. Krämig mousse med små pigga bubblor. Dock inte så lång eftersmak vilket jag tycker går igen lite med Franciacorta överlag, alltid lovande i början men ger inte något eftertryck. Det här var ändå en trevlig upplevelse och mest roligt att min mor uppskattade det.

Passade perfekt till en mild lite krämigare ost på komjölk i Tomme de Montagne men gifte sig också hyggligt med comté.

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_0157.jpeg

2023 Clos Saint Jean Châteauneuf-du-Pape

Transparent och med ett parfymerat uttryck som nästan kan få en att tro att det skulle kunna vara en pinot noir på steroider. Men bara nästan. När grenache får detta friska och balanserade uttryck då är det gott. Vulgogott!

Hardolph

Medlem
Frugan ville ha stilla rosé "för att nu är det varmt och sommar". Sagt och gjort. I min arsenal hade jag..... 2 flaskor stilla rosé. Frun sa att jag skulle ta den billigaste så det fick bli så.

"Mariedam" 2023 White Zinfandel Stampede Vineyard Clements Hills California

Rasande gott. Det är sånt här de borde dricka i Almedalen. Då hade inrikespolitiken sett mycket bättre ut.
Tyvärr är detta min sista flaska av detta vin.
#bordeköptfler
20260501_191038.jpg

KimHartman

Medlem
IMG_4361.jpeg

2015 Keller Kirchspiel GG
Decanted 1 h prior to tasting. Pink grapefruit, kiwi, banana liqueur, eucalyptus, cucumber, stone, and smoke. Exceptional concentration – that richness! Balanced acidity and spot on minerality. Just entering its drinking window, this should be amazing for a decade.
94 p

Toppen