Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Parker 100p.jpg

Parker 100p mot Parker 100p
2010 Domaine Grand Veneur Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes är mörk och tung med tobak, kaffe, läder, kryddnejlika, fikon och plommon. Ett rejält kraftpaket, men ett kraftpaket med, i det närmaste, perfekt balans. Kanske inte 100p, men inte så långt därifrån.
2019 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Gualtallary har maffig, mörk, sval frukt och en hel del fat. Svarta vinbär, blåbär tobak, vanilj och viol. Alldeles för ungt och kommer säkert att behöva minst 10 år till i källaren innan det kan mäta sig med Grand Veneur. 92p idag

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Visa bifogad bild 36800
Parker 100p mot Parker 100p
2010 Domaine Grand Veneur Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes är mörk och tung med tobak, kaffe, läder, kryddnejlika, fikon och plommon. Ett rejält kraftpaket, men ett kraftpaket med, i det närmaste, perfekt balans. Kanske inte 100p, men inte så långt därifrån.
2019 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Gualtallary har maffig, mörk, sval frukt och en hel del fat. Svarta vinbär, blåbär tobak, vanilj och viol. Alldeles för ungt och kommer säkert att behöva minst 10 år till i källaren innan det kan mäta sig med Grand Veneur. 92p idag
Snarare Parker 100 p mot Luis Gutiérrez 100 p väl? Parker själv är/var väldigt konsekvent i sin smak - oavsett om man håller med den eller ej - men jag tycker aldrig att det växlande "stallet" av andra skribenter har varit särskilt konsekventa sinsemellan, varken i vilken still de gillar, eller hur snåla/generösa de är i poängsättningen. Luis G. uppfattar jag som rätt "generös" med poängen, både i Sydamerika och Spanien. Han har bl.a. strösslat ut rätt mycket c:a 94-98-poängsomdömen till allehanda Vinos de Madrid- och Mencia-viner som jag för all del tycker är bra och värda att uppmärksamma, men har lite svårt att se som så "stora" viner som poängen indikerar.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Snarare Parker 100 p mot Luis Gutiérrez 100 p väl? Parker själv är/var väldigt konsekvent i sin smak - oavsett om man håller med den eller ej - men jag tycker aldrig att det växlande "stallet" av andra skribenter har varit särskilt konsekventa sinsemellan, varken i vilken still de gillar, eller hur snåla/generösa de är i poängsättningen. Luis G. uppfattar jag som rätt "generös" med poängen, både i Sydamerika och Spanien. Han har bl.a. strösslat ut rätt mycket c:a 94-98-poängsomdömen till allehanda Vinos de Madrid- och Mencia-viner som jag för all del tycker är bra och värda att uppmärksamma, men har lite svårt att se som så "stora" viner som poängen indikerar.
Ja, så är det, men det är fortfarande www.robertparker.com och poängen anges som RP 100. Vi passade på att ta en 2017 Gualtallary också och den har "bara" 95p hos WA, men den var nog egentligen godare idag.

Foley

Medlem
Låter ju prima, givet prislapp och förväntningar! Jag ska ev testa en flaska i helgen
Det dröjde lite längre, men igår drack vi Brocard Bourgogne Blanc Kimmeridgen 2018 till kallrökt lax och potatissallad.
Ljusgul i färgen. Lite mognad på doften. Stenig och lite rökig i doft. Mineralitet och lite citrus. Väldigt bra vin, tycker jag. Tyvärr gick nog alla flaskor åt i helgen, och jag såg att det var slut på bolaget redan 😐

Vingubben

Medlem
IMG_7014.jpeg

Corimbo I Reserva, 2016

Ordentlig med ek och vanilj i doften, men lite mer dämpat i smaken. Blint hade jag någ gissat på jänkecab. Ordentligt med frukt, men ändå rätt stramt. Mörka bär med lite biggaråer men också lite vinbär. Stort vin i både intensitet och längd, och ett härligt avslut med gröna örter. Perfekt till kvällens grill. 94p

Håkan

Medlem
Grenache showdown

Vårens projekt blev en av mina guilty pleasures - Grenache. Fick tips om en australiensare jag inte hade provat förut, Thistledown, och tänkte att denna stora line-up måste vi trycktesta mot några Grenache/garnachas i världsklass. Vinnaren - Sands of Time 2022 (när jag skriver detta har jag redan säkrat en betryggande volym i hemleverans).

2024 Thistledown Grenache The Vagabond Old Vine Blewitt Springs - 92 p
Yes! This is really good Grenache at a really good price. Has some Christmas spice, cherry liquor, a streak of anise. Soft, not with the structure or acidity of the best bottlings from this firm but still, what a pleasure to drink now! Drank this over five days and it did not deteriorate.

2021 Thistledown Grenache Fool On The Hill Mattschoss Vineyard - 93 p
Darker in color, darker in style compared to other Thistledown prime vineyard bottlings, some heat and spice from the alcohol- but all in all a great expression of Grenache, with structure and acidity balancing the sweet luscious fruit.

2021 Thistledown Grenache She's Electric - 92+ p
Initially it's a bit of a flower vase with lilacs, violets and some blackberry bushes. On the palate there is more acidity and structure than usual for Grenache. More red berry driven. Very pleasant on the palate.

2022 Thistledown Grenache This Charming Man Smart Vineyard - 94 p
Great wine with a very open nose, blackberries, juicy, sweet spices, very good on the palate, charming, as the word has it.

2022 Thistledown Grenache Sands of Time Sue Trott - 96 p
Fantastic Grenache that exhibits both the warm fruit of McLaren vale and the lift that is this winery's trademark. Lush and generous but with a controlled and elegant structure, smooth, fruit diven but with so much sexy complexity and good acidity and some structure on the end. Wow!

Benchmarks:

2019 Sadie Family Soldaat - 93+ p
Takes time to open up even in the decanter. Fragrant red berries, a little salinity, fresh, has structure. Excellent, with lots of upside still.

2015 Comando G Tumba del Rey Moro - 95 p
Just plain lovely Garnacha! The tomb of the moorish king! Fragrant sweet spicy garnacha nose, silky mouthfeel, mid palate that is structured without being harsh, elegant finish.
Då vet vi att Fleetwood Mac slår the Smiths som slår the Beatles.

Vingubben

Medlem
IMG_7024.jpeg

Idag har jag unnat mig. Gonon 2018. En tillgänglig årgång som har många år kvar. Perfekt balans, med breda tanniner som väger upp kroppen perfekt. Björnbär, inlagda körsbär, olivspad, bacon, salmiak och lite bakkryddor. Publikt och komplext på samma gång. 95p utan att tveka.

KimHartman

Medlem
IMG_4579.jpeg

2013 Salvioni Brunello
Decanted 3 h. Red fruit, orange peel, carrot, and earth. Alcoholic and tight but somehow feels promising. I concluded it needed more air. On Day 2, really oxidized, not drinkable. An awkward bottle to say the least.
No rating

2018 Clape Cornas Renaissance
Decanted 15 min. Insane amount of Brett on the nose. Like having an actual horse with you at the table. Much more balanced on the palate, with cool black and blue fruit, and spicy notes. Tannins are manageable. Clearly a lighter style for a Clape Cornas. Suppose 2018 wasn’t a traditionally “strong” vintage. Good, especially when the bulk of the extreme funk eventually blows over but may be better in a year or two.
92 p

2015 Dönnhoff Dellchen GG
Decanted 1 h. Lemon, lime, grapefruit, peaches, mint, and hints of stone. Very bright and refreshing, some serious acidity. What it lacks in terms of concentration compared to its sibling Hermannshöhle, it makes up for with freshness and energy.
94 p

katho27

Medlem
Köpte ett tre-pack Domaine Valette hösten -22 utan att ha druckit det innan. Enbart på instinkt/upplevd hype/fomo.
Har inte heller öppnat nån av dem, och i ärlighetens namn varit lite ängslig att jag inte skulle gilla dem, att de skulle vara för natur:iga för min smak.

Beställde en Macon Chaintre 18/21/23 på Ruths idag - och goddamn!

valette MC Ruths.jpg

Vilket härligt vin!
Rikt, komplext, bjussigt. Frukt, snygga fat och karaktär.
Gick briljant till alla snacks och maträtter, fullkomligt excellerade stand-alone.
Sista dropparna fick tjänstgöra som en rik dessert.
Så nöjd.

Last edited:

Nyllet

Medlem
Köpte ett tre-pack Domaine Valette hösten -22 utan att ha druckit det innan. Enbart på instinkt/upplevd hype/fomo.
Har inte heller öppnat nån av dem, och i ärlighetens namn varit lite ängslig att jag inte skulle gilla dem, att de skulle vara för natur:iga för min smak.

Visa bifogad bild 36819

Vilket härligt vin!
Gick briljant till alla snacks och maträtter, fullkomligt excellerade stand-alone.
Så nöjd.

Härligt men såna där upplevelser när ängslighet får blomma ut i ren vinglädje! Jag är i lite samma läge själv. Drack Valette på en blöt provning för ett par år sedan och minns det som väldigt gott men det är tyvärr dimmigt. Köpte några flaskor Macon-Chaintre 18/22/23 (ser ut att vara den på bilden?) för några månader sedan och har funderat på när det kan vara läge att testa. Låter som att den får hoppa långt fram i kön. Stort tack för rapport!

Nyllet

Medlem
IMG_7782.jpeg

2018 Trediberri barolo del comune di La Morra

Mörka körsbär, aceton och kryddor i doften. Rik frukt med söta bär, kryddor och relativt utvecklade tanniner. Ganska elegant men väldigt fruktdriven. Känns som att den varma årgången kanske slår igenom lite? Blint hade jag nog inte landat i Piemonte utan graviterat mot Pinot. Lite besviken, men jag har en flaska till som blir kul att testa med några års lagring.

Johan L

Medlem
Höll i en vinprovning inom en förening jag är med i på temat "Spanien bortom Rioja". Hade en ganska tydlig bild av vad jag ville förmedla, men med få viner jag själv provat tillgängliga blev det mycket nytt även för mig.

Cava Aurelia Brut Nature Gran Reserva 2021
(Anges som 2019 på systembolaget.se)
Valt för att visa var man hamnar med ett lite seriösare cava utan att hamna på "champagnepriser". Fin, utvecklad arom och inledning med rostad brödighet/brioche, men ganska låg syra (för ett mousserande vin) och rätt så kort avslutning. Hyggligt för sin prisklass om man vill ha något lite mer utvecklat som typ mingelbubbel.

Martin Codax Albariño 2023
Mycket druvtypisk i lättare, enklare stil. Passade perfekt för att visa albariño ur sin mer läskande sida och med den där förnimmelsen av hav som rias baixas gärna bjuder på. Märkbart enklare än de albariñoviner jag är van att möta i TS. Uppskattades av många som ett bra sommarvin alternativt skaldjursvin.

Telmo Rodriguez Branca de Sta Cruz 2022
Vald för att visa upp godello och kontrastera mot albariño. En blend från olika vingårdar i Stra Cruz med huvudsakligen godello, samt inslag av palomino, doña blanca och treixadura. Mer kropp och struktur, lätta inslag av ek, en lätt fruktighet som drar åt det gula hållet samt en lätt mineralitet. Så som för mig är typiskt godello finns en blandning av elegans och opolerade inslag.

Micheleni i Muffato En El Camino 2023
Huvudsakligen mencía samt palomino, doña blanca och alicante.
Lätt till medelfyllig kropp med bäriga, blommiga och kryddiga toner. Närvarande men ganska snälla tanniner gör det relativt lättdrucket men för min del också ett typiskt matvin för gränslandet mellan rött och vitt, typ svamprisotto.

Clos del Portal Negre de Negres 2022
Medelfylligt, vilket var lättare än jag minns det, men tydliga drag åt det mer mörkfruktiga samt lite mer fattoner gör ändå att det sticker ut jämfört med bierzon.

Vi sitter i skuggan på Travkungens innergård och skall köra lite blinddrickning. Det kommer blir en helt fantastisk vinkväll, årets bästa så här långt utan något tvivel.

Jag börjar med att hala fram en flaska Clos Rougeard Brézé 2012. Trots noll luftning är det helt strålande bra direkt. Vinet är solvarma stenar, bivax, gula stenfrukter och en balans och struktur som gör eftersmaken helt enorm. Redan här går mätaren direkt upp på årsbästa vad gäller vitt vin (95 p). Detta vinet hade jag avslöjat av misstag, så inga gissningar.

Efter detta kommer så ”the main battle”. Travkungens vin är relativt lätt i färgen, otroligt eteriskt och kryddigt/pepprigt. Jag har nog aldrig varit så säker på Bourgogne i hela mitt liv, från en riktigt riktigt bra producent. Men vinet är en Côte-Rôtie Pirate 2016 från Jean-Luc Jamet.
Jag faller som en fura för detta (96 p). Historien bakom vinet är att bröderna Jamet delade vägar runt 2013, och Jean-Luc (som hade hand om vingården) startade sitt eget. Den andra brodern körde vidare med företaget vi känner som Jamet.

2016 är den första årgången av Jean-Luc’s prestige-cuvée ”Pirate”, och görs bara i runt 500 flaskor per år. Vill man ha en typisk Côte-Rôtie med bacon, violer och lite skit under naglarna så är detta inte det. Jag tycker Jean-Luc omdefinierar Côte-Rôtie, precis som Arnaud Ente omdefinierade Meursault. Historien, markerna, vinets sällsynthet och framförallt kvaliteten talar för att det borde vara ett vin som kostar tusentals kronor. Men det gör det inte, runt 5-600 kr flaskan i Frankrike. Inte helt lätt att förstå vad som skapar hype och inte. Årets bästa vin tills jag halar fram min flaska...

Guigal La Landonne 2001. Travkungen sätter detta som Syrah från norra Rhone på fem sekunder, men villar bort sej mot Hermitage. Och här finns alla markörer bacon, vitpeppar och en liten kokoston från den våldsamma ekbehandlingen (3 år på nya barriquer). Men nu 25 år senare sitter eken som en perfekt kostym kring ett vin som är snudd på perfektion. En perfekt syra lyfter vinet från ekens sötma, och allt är bara balans, balans, balans. Ett vin som är helt på tvärs mot Jean-Luc, men båda är av extremt hög kvalitet. Och när dagen går mot kväll så är det Guigalvinet som lägger in överväxeln och vinner som kvällens vin (98 p).

Här borde vi kanske slutat kvällen, men törsten rasar som bekant. Travkungen halar fram en flaska till. Och här pratar vi hype. En tysk kvinnlig Michelin-kock flyttar till Bourgogne, går i lära hos DRC, startar sin egen vingård. Liten produktion, bra historia, priserna exploderar. Les Horées Coteaux Bourgignons 2021 ”Mon Poulain”. Vinet är en blandning av pinot och gamay kostar runt 150 euro. Det är förståeligt att det är svårt att komma efter två 95+ viner, men skillnaden i kvalitet är minst sagt märkbar (i mitt tycke). Vinet är helt OK, men tveksamt om det är över 90 p. Ergo, jag tycker inte prislappen på detta är motiverat (men stort tack till Travkungen som öppnade det!).

Guigal.jpg

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
amen till detta. Assyrtiko är helt klart ett av världens bästa viner. Och ett av de mest självklara och enklaste vinerna. Men Assyrtiko bör som du säger vara från Santorini (den svarta lava-jorden!) och man bör undvika nya franska ekfat och överdriven batônnage. Ibland undrar jag varför de håller på med dessa "parlour tricks" när de har ett vinnande recept direkt i druvan, men jag tror det handlar om att komma upp en prisnivå mot kund. Bäst är i alla fall att vara ultrakonservativ i detta avseende. Sen tror jag du menar "billigare än vad motsvarande peng köper dig i termer av vit Bourgogne." för de bästa vita burgunderna är svårslagna. Men så kostar de därefter också...
Då Assyrtiko från Santorini är bra är det som att dricka flytande elektricitet.
Nu blev jag svårt sugen och kreditkortet kommer gråta. Jädra @Omar Khayyam 😍
Måste beställa hem några, för de tar fort slut ÄVEN om jag försöker vara återhållsam...

Jos

Medlem

Visa bifogad bild 36819

Vilket härligt vin!
Så nöjd.
Då måste du testa Noly, ojoj det är bra

Toppen