Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jrick

Medlem
Visa bifogad bild 36791
2020 Domaine des Tours

Burgundisk Southern Rhône av strålande kvalitet! Oj, vad detta är min typ av vin!
Smaken påminner något om 2023 Clos Saint-Jean som jag druckit nyligen men des Tours jobbar mer på precision än kraft vilket gör att allt genomsyras av kvalitet på en annan nivå. Och det transparenta uttrycket tillsammans med en slank munkänsla förstärker upplevelsen av genuin elegans.
Är detta en exceptionell årgång eller vad är det frågan om? Det här måste vara det godaste instegsvin jag någonsin druckit.
Nä de är nog bara så goda - det har i alla fall alla jag provat varit, och bästa var 2010 drucken 2025 så det är inte någon sommarsvala direkt.

LarsW

Medlem
Guigal Saint-Joseph Lieu-Dit 2017

Inköpta hos dansken 2022 för 375kr/flaska - måste vara ett av mina bästa vinköp!
Älskade den när jag drack den sist för ca 1,5 år sen - nu är den nästan ännu bättre!

Blåbär, blod, barbeque och brett i näsan. Tobak och ekad vanilj. Frukten är sval och elegant.

I munnen är det frisk frukt men samtidigt moget med sammetslena tanniner och en syra som håller allt på rätt kurs. Svart peppar, svarta oliver, blodpudding, röda och blå bär. Lång eftersmak.

Svingott just nu.
Kommer det bli bättre - kommer jag antagligen inte får veta då detta var sista flaskan men jag ångrar ingenting!

Förra gången fick det 94p, nu får det solida 95p.

55a53c2b-6b74-469a-bcb4-419bc678449b.jpg

Daniel A

Administratör
Lite födelsedagsfirande i helgen med trevliga viner!

20260613_190641.jpg

2017 Domaine Rémi Jobard Meursault 1er Cru Le Poruzot-Dessus
Inledningsvis väldigt reduktiv och stängd. Ger nästan intrycket av ett nysläppt vin! Men öppnar upp fint med luft. Gröna och gula äpplen, smör, flinta, citronskal/grillad citron. Välbalanserad syra, precis där man vill ha den. Drar mer åt citron/lime i munnen med äpplen, smör och nektarin i bakgrunden (lite tvärtom mot doften). Långt och fint avslut. En Meursault i den lite mer eleganta skolan (vilket kanske är lika mycket producent som årgång? Ingen större koll på Rémi Jobard). Mycket bra! Men framstår som yngre än jag trodde den skulle vara. Bäst dag 2. 93+p.

2020 Sylvain Cathiard Bourgogne Hautes-Côtes de Nuits Blanc
Den här var öppen och generös från start. Fruktigt på doften, med gula äpplen, grillad citron, lite honung, viss ek-krydda/tyngd. I munnen lider den mot Jobard – syran känns relativt låg. Tydlig frukt, och den har en väldigt härlig munkänsla. Men syran klarar inte riktigt av att balansera. Det är fortfarande ett välgjort och bra vin, men blir överkört av det tidigare. 90p.
Var överlägsen favorit runt bordet! Smaken är olika… För mig blir det bara röda Cathiards, om det blir några Cathiards över huvud taget.

2018 Vukoje Chardonnay Sur Lie Premium
Lite chard från Bosnien för att hålla sinnena öppna! Kan ju inte dricka Bourgogne hela tiden… Och jäklar vilken fullträff ändå! Det här är något helt annat. Extremt expressiv, med tonvis av honungsdränkta gula äpplen, bokna äpplen, nötter, läder. En hel del ”tropisk frukt” på det, kanske primärt aprikos? Har ett drag av angenäm oxidering, i nötigheten och kryddigheten. I munnen är det hög syra, nästan lite ”tjockt”. Doften går igen, och värms upp av alkoholen. Alkoholhettan är lite väl markerad tyvärr, vilket drar ner helhetsintrycket. Lång och fin eftersmak. 90p, och ger mersmak.
Verkar vara seriöst vin, trots ”premium” i namnet. Legat 24 månader på fat enligt etiketten. Ingen märkbar vanilj dock, så gissar äldre fat.

2016 Yarra Yering Dry Red N°2
Expressiv! Baconfett, vanilj, högar av tung mörk frukt, lite örtigt, rök, och efter ett tag en del drottningsylt (inte odelat positivt… ger nästan ett lite billigt intryck). Milda tanniner, och lite högre syra. Tung frukt, men utan drottningsylten. Inte lika spännande smakmässigt som doftmässigt. Välbalanserat. 91p.
Inte alls lika imponerad av den här som av 2018 no1, som är bdx-blenden (ska bli kul att se om @Omar Khayyam håller med!). Det här är 100 % shiraz om jag hängt med. Yarra Yering är dock en producent jag lägger på bevakningslistan framöver.

Vera Wind

In vini veritas?
Impulsköp för runt 200 pix. Bortglömd i garderoben. Förväntningar låga.

2022 Moillard Rully Les Falaises

Colour light yellow, clear.
On the nose not very expressive. Cream, light yellow almost white fruit. I'm thinking oak and malo.
On the palate cream again, coconut, light yellow fruit: pineapple. Medium acidity, medium + body. Buttery mouthfeel. Smooth.

Ett sånt jädra fynd! Blir bara bättre i glaset ju längre kvällen lider. Tänk att jag en gång i tiden trodde att jag inte gillar Chardonnay?! *Hah*

Attachments

• IMG20260616184505.jpg
    IMG20260616184505.jpg
    45,3 KB · Visningar: 36

Vingubben

Medlem
IMG_7094.jpeg

Pike Road Chardonnay, 2024

Provar lite budgetviner inför sommarens grillaftnar och den här lät intressant. Citron, honungsmelon och ahlgrens bilar men med en jästton som störde. Trevlig syra, lätt smörigt men överlag ett vin som kändes billigt, i linje med en bättre Bib. Den här blir det inte fler av. 83p

Vingubben

Medlem
IMG_7092.jpeg

Rabble, Cabernet Sauvignin 2023

Röda delen i provningen för årets grillviner. Jänkecab med allt som man kan begära. Vinbär, äppelsyra, vanilj, ek och lite salmiak. Väldigt lätt att gilla, om man tycker om ekad Cab. Skulle nog må bra med något år på rygg men kommer definitivt att funka i sommar. 88p

2016 Yarra Yering Dry Red N°2
Expressiv! Baconfett, vanilj, högar av tung mörk frukt, lite örtigt, rök, och efter ett tag en del drottningsylt (inte odelat positivt… ger nästan ett lite billigt intryck). Milda tanniner, och lite högre syra. Tung frukt, men utan drottningsylten. Inte lika spännande smakmässigt som doftmässigt. Välbalanserat. 91p.
Inte alls lika imponerad av den här som av 2018 no1, som är bdx-blenden (ska bli kul att se om @Omar Khayyam håller med!). Det här är 100 % shiraz om jag hängt med. Yarra Yering är dock en producent jag lägger på bevakningslistan framöver.
Stort grattis! Alltså, precis som du har jag verkligen lagt denna producent på bevakningslistan, tack för tipset! Yarra Valley imponerar igen.
Jag brukar inte gilla såna här kraftpaket till viner och jag brukar inte heller gilla Syrah eller Pinot Noir med de där rödbetsdofterna (av någon anledning tänker jag på Melville i Kalifornien), men här tyckte jag ändå att det höll sig på rätt sida av en hårfin gräns - med bra syra och väldigt välintegrerat. Ser fram mot att pröva Bordeaux blenden, återkomma med omdömen. Så här tyckte jag om detta vin:

Intense, deep and complex. Lots of darker berries, dark chocolate just on the right side of bittersweet, some traces of geosmin - red beet dominant note that still doesn't bother me as much as it can usually do in other wine, earthy and savoury flavour imprint. Good balance and excellent texture very silky. 92 points.

Toppen