Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

La Granacha, Les Vignerons d'Estezargues, Cotes du Rhône Villages Signargues, 2010 - 90% Grenache, 10% Syrah (korv med gröna linser och diverse grönsaker) Doftar av björnbär, körsbär och en aning svarta vinbär, örter, grön paprika, diskreta fattoner och en rejäl dos sötlakrits. I munnen mycket frukt, lite kryddigt och så, återigen, gott om lakritskänsla. Trevlig och balanserad syra och lagom modesta tanniner.

Inget stort vin men ändå ett riktigt trevligt vin för tillfällen då man inte vill plundra sin alltför unga källare; ett problem som en vinbloggare tog upp: i början av sitt vinintresse har man ju nästan bara unga viner, som man inte gärna vill dricka för tidigt, och tvingar sig själv att dricka de enklare och billigare först. Längtar tills man har en större arsenal av drickmoget! ...tålamod är en dygd. Nåja, åter till det där enklare vinet: är trots allt nog så gott och välbalanserat i en fruktig och lite bombastisk stil, men ändå på rätt sida av överdrivet-gränsen. Här finns frukt, örter, vegetala drag, lakritstoner och lite diskreta fat att gräva i så absolut inte utan viss komplexitet. Jag är, normalt sett, den förste att gnälla om överdriven alkoholhalt men här stör faktiskt de 15,5%(!!) mig inte. Passar alldeles utmärkt till den lite rustika maten.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Inget stort vin men ändå ett riktigt trevligt vin för tillfällen då man inte vill plundra sin alltför unga källare; ett problem som en vinbloggare tog upp: i början av sitt vinintresse har man ju nästan bara unga viner, som man inte gärna vill dricka för tidigt, och tvingar sig själv att dricka de enklare och billigare först. Längtar tills man har en större arsenal av drickmoget! ...tålamod är en dygd.

Man behöver inte kolla längre en sb hemsida för att hitta många viner som har över 10 år på nacken. Man får dock se upp för past prime viner som det finns rätt gott om. Det finns dock ett par fynd faktiskt. :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vann en tävling i helgen. Förvissor hade jag mindset att vinna, och överraskade mig själv och många andra (tror jag) med att göra det.
Så ringde hem och bad om att lägga en flarra på kylning.

Dom Perignon 1996 på fastande mage, och sen till Biff Rydberg, ja det smakade gott!
Underbar skumpa!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

SUPRA skrev:
Vann en tävling i helgen. Förvissor hade jag mindset att vinna, och överraskade mig själv och många andra (tror jag) med att göra det.
Så ringde hem och bad om att lägga en flarra på kylning.

Dom Perignon 1996 på fastande mage, och sen till Biff Rydberg, ja det smakade gott!
Underbar skumpa!

En tävling i vad? om man får fråga..
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Man behöver inte kolla längre en sb hemsida för att hitta många viner som har över 10 år på nacken. Man får dock se upp för past prime viner som det finns rätt gott om. Det finns dock ett par fynd faktiskt. :)

Visst finns det lite roligt med ålder också men långt ifrån gott om det och inte de riktiga godbitarna. Fast nog borde man bli lite bättre på att köpa "färdiglagrat" så man inte bara fyller på källaren utan dricker lite mer också.

SUPRA skrev:
Vann en tävling i helgen. Förvissor hade jag mindset att vinna, och överraskade mig själv och många andra (tror jag) med att göra det.
Så ringde hem och bad om att lägga en flarra på kylning.

Dom Perignon 1996 på fastande mage, och sen till Biff Rydberg, ja det smakade gott!
Underbar skumpa!

Grattis! Också nyfiken på vad det var för tävling. Druckit DP 98 och den var nog så god - kan tänka mig att 96 var minst ett strå vassare.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2008, Puligny-Montrachet 1:er Crû "Clos de la Mouchère", Henri Boillot:
Lite instängd och otillgänglig i dagsläget. Även ngt som jag uppfattar som svag premox först men det visar sig vara falskt alarm.
Dagen efter är detta draget som bortblåst och dom syrliga citrusdragen dominerar ihop med en bastant mineralisk och ung syra (mat anbefalles i nuläget).
Vinet vill dock liksom inte öppna sig ordentligt och det verkar finnas mycket ofölöst i både doft och smak. Sparar nog mina återstående flaskor ngt år elller två till minst.

2005, Château Grand Puy-Ducasse:
Stor nästan lite bläckig frukt i början trots en timmas dekantering. Varsamt fatat och väldigt stramt och klassiskt Cab-dominerad karaktär i nuläget.
Öppnar sig otroligt mycket under resten av kvällen men vinet är fortfarande i slutet av sin ungdomsfas.
I munnen finns det fin koncentration och fortfarande lite riviga tanniner men inget som är obehagligt.
Det dricker bra redan men delarna är lite här och där som det brukar i unga viner.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Raveneau Forêt 2006
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna, visst är det ett bra vin men jag saknar lite "nerv" i vinet. Kanske är det årgångens fel?
 

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2004 Stonyridge Vineyard Larose

Stor doft som känns som en bättre bordeaux, koncentration och struktur i smaken med en väldigt lång och fin eftersmak.
Ett riktigt bra vin, förmodligen det bästa jag druckit ifrån NZ.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

baum skrev:
2004 Stonyridge Vineyard Larose

Stor doft som känns som en bättre bordeaux, koncentration och struktur i smaken med en väldigt lång och fin eftersmak.
Ett riktigt bra vin, förmodligen det bästa jag druckit ifrån NZ.

Inköpt eller drack du på restaurang?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne skrev:
Aaaah vapen och champagne, det kan inte bli bättre än så...

Håller med, men gärna inte samtidigt. ::)

I och för sig hade jag gärna haft en kombinerad walk-in closet med vin och vapen, grade 3. 8) (drömmer)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

SUPRA skrev:
Håller med, men gärna inte samtidigt. ::)

I och för sig hade jag gärna haft en kombinerad walk-in closet med vin och vapen, grade 3. 8) (drömmer)

Haha ja det låter onekligen som en dröm 8)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

En helt fantastisk D.Dagueneau Pur Sang 2000 i lördags.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Casanova di Neri Tenuta Nuova, Brunello di Montalcino-2007

Trodde att de skulle var för ungt att dricka idag men tror faktiskt att de är helt rätt att dricka det nu.

Charmiga tanniner och stalliga toner blandat med syrliga körsbär,vitpeppar och salmiak. Lång eftersmak med mycket sälta och syrlighet. Trevligt vin men de är inte mycket man får för pengarna. Efter 8 timmars dekantering är alla smaknyanser som bortblåsta och de är mest stalliga toner kvar. :p

Korken såg bra ut, men skulle gissa att flaskan inte var direkt perfekt lagrad.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Musella, Amarone Riserva, 2007 (tacos på pulled pork med svarta bönor). Doftar mörka mogna körsbär, lite russintoner, lite multet och begynnande mognad, målarlåda, fat, ceder, tobak, mörk choklad, lite vaniljfudge, kryddigt av torkade örter och tallbar. I munnen massivt av både frukt och fat med en örtigt kryddighet. Ordentlig dos alkohol (16%) men övriga komponenter orkar bära den.

Inte ofta det blir Amarone nu för tiden men blev alltså så ikväll. Spontant: Gott. Svulstigt och rejäla mängder torkad frukt, fat och alkohol men ändå i fin balans. Visst är det mycket alkoholhetta men det var jag beredd på och med så mycket av det andra blir det inget större problem. Inte min favorittyp av vin men är helt klart bra och funkar bra till maten. Även till ost efteråt.
 

gbgpatrik

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Efter 8 timmars dekantering är alla smaknyanser som bortblåsta och de är mest stalliga toner kvar.

Jag har några 05:eek:r. Dax att poppa dom då?
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gbgpatrik skrev:
Jag har några 05:eek:r. Dax att poppa dom då?

Jag hade nog öppnat en i iaf, hade druckit det till Rapphöna tillagad på Toskanskt vis eller något liknande.

Tror de blir betydligt bättre om det paras ihop med rätt mat. Minns att Hugh Johson tyckte det passade kanon till rapphöna.
 
Toppen