Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Musar -05
Min första och mina fördomar kom på skam... Ljust röd, röda bär, elegant och skönt old school. Väntade mig något helt annat.
 

Dovberg

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Musar -05
Min första och mina fördomar kom på skam... Ljust röd, röda bär, elegant och skönt old school. Väntade mig något helt annat.

Jag gillar musar. Har druckit -02 och -03 ett antal gånger. Fruktansvärd flaskvariation på vinet. Har aldrig varit med om något liknande. Så där kanske fördomarna har sin grund. Men vinet är fortfarande riktigt bra alla gånger, även om stilen varierar kraftigt.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes-2010

Klickade hem detta vinet på webblanseringen.

Mycket lovande doft av örter och jordgubbar men lite halvslutet möjligen.

Vinet känns dock öppet efter 6 timmars dekantering. tanninerna finns där men trodde de skulle vara ännu mer intensiva. Trodde vinet skulle vara mer koncentrerat faktiskt. Komplext är de, inget snack om saken smultron,viol, körsbär, örter, sour cream, och framför allt mycket sälta och vit peppartoner. Nästan för mycket salt och peppar över vinet. Hade nog trott på en mer intensiv fruktighet faktiskt.

Efter ca 8 timmar var dock komplexiteten och tanninerna borta vilket var oväntat. Känns som vinet är lite överhypat men tillräckligt intressant för att motivera priset som SB tog för det.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Igår gjorde vi slut på en ung viril 36-åring som doftade svamp, mest KarlJohansvamp, och övermogna röda mjöliga äpplen. Trots sin ålder en svag vacker liten bubblig pelare. Höll ställningarna i flera timmar i glasen.

Helt enkelt ett stort vin!

Nu har jag förpassat Diebolt Vallois 1976 till minnenas galleri - det var min sista av mina 70-talister.
 

Dovberg

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes-2010

Klickade hem detta vinet på webblanseringen.

Mycket lovande doft av örter och jordgubbar men lite halvslutet möjligen.

Vinet känns dock öppet efter 6 timmars dekantering. tanninerna finns där men trodde de skulle vara ännu mer intensiva. Trodde vinet skulle vara mer koncentrerat faktiskt. Komplext är de, inget snack om saken smultron,viol, körsbär, örter, sour cream, och framför allt mycket sälta och vit peppartoner. Nästan för mycket salt och peppar över vinet. Hade nog trott på en mer intensiv fruktighet faktiskt.

Efter ca 8 timmar var dock komplexiteten och tanninerna borta vilket var oväntat. Känns som vinet är lite överhypat men tillräckligt intressant för att motivera priset som SB tog för det.

Känns som att du korkade den alldeless för tidigt. Har en del Chante le merle själv i källaren från åren -05 och -07, men vad jag har läst och hört så får dem nog ligga ett tag till. Ser man på pris mellan -05 och -10 så kan man mycket väl förstå att den nog är överhypad.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Dovberg skrev:
Jag gillar musar. Har druckit -02 och -03 ett antal gånger. Fruktansvärd flaskvariation på vinet. Har aldrig varit med om något liknande. Så där kanske fördomarna har sin grund. Men vinet är fortfarande riktigt bra alla gånger, även om stilen varierar kraftigt.

Det fanns en svag, extremt svårdefinierad, lite märklig ton i vinet som jag inte var så förtjust i. Långt mer tydlig dag två...
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Dovberg skrev:
Känns som att du korkade den alldeless för tidigt. Har en del Chante le merle själv i källaren från åren -05 och -07, men vad jag har läst och hört så får dem nog ligga ett tag till. Ser man på pris mellan -05 och -10 så kan man mycket väl förstå att den nog är överhypad.

Möjligt, var lite besviken att komplexiteten och tanninerna försvann såpass fort. Kan tänka mig att tidiga årgångar nog är bättre och mer långlivade. Kändes som sältan och pepparsmaken var lite väl intensiv men det kanske bara är lite ungdomlig spretighet.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes-2010

Klickade hem detta vinet på webblanseringen.

Mycket lovande doft av örter och jordgubbar men lite halvslutet möjligen.

Vinet känns dock öppet efter 6 timmars dekantering. tanninerna finns där men trodde de skulle vara ännu mer intensiva. Trodde vinet skulle vara mer koncentrerat faktiskt. Komplext är de, inget snack om saken smultron,viol, körsbär, örter, sour cream, och framför allt mycket sälta och vit peppartoner. Nästan för mycket salt och peppar över vinet. Hade nog trott på en mer intensiv fruktighet faktiskt.

Efter ca 8 timmar var dock komplexiteten och tanninerna borta vilket var oväntat. Känns som vinet är lite överhypat men tillräckligt intressant för att motivera priset som SB tog för det.

Magikern skrev:
Möjligt, var lite besviken att komplexiteten och tanninerna försvann såpass fort. Kan tänka mig att tidiga årgångar nog är bättre och mer långlivade. Kändes som sältan och pepparsmaken var lite väl intensiv men det kanske bara är lite ungdomlig spretighet.

Provade det här och alla andra cuvéer på domänen i oktober 2011 och måste säga att jag inte känner igen ngt av dina beskrivningar av vinet förutom kanske violer och körsbär. Var hittar du sälta och peppar i det här vinet ? Hur kan tanniner "försvinna" på 8 timmar ?
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Blev en Barolokväll igår med några glas på Gaston Vin och Djuret

2008 Giacomo Fenocchio Barolo Cannubi Flaskan hade varit öppen ett tag vilket var tur. Det här vinet behöver tid. Väldigt kryddig doft och det råder ingen tvekan om att det är Nebbiolo i glaset. Kraftiga tanniner, självklart men ändå ett elegant och lite sirligt vin. Bra eftersmak men vinet är ingen tillgänglighetscharmör så lagra eller dekantera länge.

2007 Cavallotto Barolo Bricco Boschis Kraftig näsa med mycket torkade frukter, tjära och lakrits. Bra struktur på vinet med ganska mogna, lite jordiga toner. Upplever att 2007 är mer tillgänglig än 06/08 i Barolo. Lite svagare viner men de mognar snabbare. Det här vinet kommer absolut att utvecklas men ser det inte som en långliggare. Viner dracks ur en odekanterad nyöppnad flaska

2008 Fratelli Revello Barolo Lite kärvare doft, rosblad och en antydan till mentol. Tanninerna är kraftiga men balanseras av lite söt frukt. Bra balans , lite svagt i mellansegmentet. Bra, lite enklare Barolo som inte behöver så många år i källaren.

På Gaston tog vi lite småsnacks att äta. Tryfferad ”kvadrupel” macaroni & cheese, engelsk cheddar gougères och tryffelpopcorn. Tryffel är helt enkelt en perfekt smaksättare till det mesta i livet.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Öppnade en 2010 Patrick Piuze Terroir de Courgis, inköpt av Caviste
Alltid svårt att övertyga flickvännen om att öppna Chablis men gäller det Patrick Piuze är det inga problem. Sval och krisp näsa, vita päron, söt citrus blommor ovanpå en smörig mineralitet. Koncentrerad smak med samma fruktkomposition som i doften. Hänger kvar i munnen och har torrt avslut. Drick nu och ett par år framåt. För vad jag gav så får jag ge epitetet - mycket prisvärt - för detta vin :)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

F.X. Pichler, Grüner Veltliner, Federspiel, Loibner Klostersatz, 2010 (Caesarsallad med kyckling, sparris, vindruvor, rödlök och tomat) Vid upphällandet på karaff är det fullt av små bubblor och skummar som bara den. Skummet ligger dessutom kvar, vill liksom inte lägga sig. Dessutom en hel del vinsten. Doftar mycket ananas, gröna äpplen, lätt pepprigt, grön örtighet, lite petroleum och en svag brödighet/jästdoft. Efter en stunds luft kommer en lite krämigare, floral och något vaniljbetonad doft fram. I munnen är det spritsigt, frisk syra, viss stickig pepprighet och lätt jästigt.

Vinet känns mycket märkligt. På gränsen att dömma ut det som defekt. Tänker efterjäst (har aldrig upplevt det förut). Bestämmer mig för att se om det kommer förbättras med mer luftning och ställer in karaffen i kylen.

Efter ca 2h till har det hänt något: vinet är mycket mer balanserat. Det jästiga, spritsiga och spretiga har lagt sig och vinet är helt plötsligt njutbart (t.o.m. riktigt gott)! Samtidigt som doft och smak är mycket renare har petroleumkaraktären förstärkts och ananasen försvunnit till bakgrunden. Istället dominerar de gröna äpplena fruktmässigt. Har blivit mycket mer rieslingartat. Hade i det här stadiet nog helt säkert gissat på riesling om jag druckit det blint - det hade jag definitivt inte trott om jag istället gissat blint när det var oluftat.

En mycket märklig vinupplevelse med en riktigt häftigt transformering! Från att ha tyckt att vinet var defekt till att tycka att det är riktigt gott.

Kan någon förklara det här (jag har aldrig varit med om sådana extrema förändringar förut)? Reduktiv karaktär (vinet har skruvkork) som hjälps med luftning? Helt enkelt så alltför ung, spritsig, GV kan bete sig? Upplys mig gärna - jag är helt clueless, men fascinerad :)
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin skrev:
Provade det här och alla andra cuvéer på domänen i oktober 2011 och måste säga att jag inte känner igen ngt av dina beskrivningar av vinet förutom kanske violer och körsbär. Var hittar du sälta och peppar i det här vinet ? Hur kan tanniner "försvinna" på 8 timmar ?

Tyckte vinet hade en kryddighet som närmade sig salt och peppar men de är en smakfråga. Blev förvånad och besviken hur vinet kunde försämras så mycket på bara 2 timmar. Efter 6 timmar var de öppet och komplext 2 timmar senare hade det försämrats avsevärt. Tror alla hade noterat en påtaglig försämring faktiskt. Allla komplexa nyanser var som bortblåsta.
 

Puteljen!

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

I helgen en helt underbar 2007 VIlmart Grand Cellier Rubis. Bästa rosa (nåja, orange) champagnen jag druckit.
 
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sitter i skrivande stund på Operabaren och dricker Bollinger VVF 1999. Det är min första VVF, och det initiala intrycket är förträffligt. :)
 

Joakim

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Darth Angelus skrev:
Sitter i skrivande stund på Operabaren och dricker Bollinger VVF 1999. Det är min första VVF, och det initiala intrycket är förträffligt. :)

Grattis! Vvf är verkligen ett unikt vin. I en klass för sig.
 
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Joakim skrev:
Grattis! Vvf är verkligen ett unikt vin. I en klass för sig.
Tack, jag kan tänka mig det.

Kan väl säga att om någon forumsmedlem vill komma förbi och smaka så lär jag vara här de närmaste par timmarna, i alla fall.
 

yarik

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Hej, ny på forumet, så var snälla! (varning: svenska ska bli dålig ibland :)

Besökte det omtalande Ica kvantum i liljeholmen idag med min flickvän. Var lite svårt att navigera genom den enorma affären men till slut hittade vi 'vattenhålet'. Leon Barral Faugeres Valiniere 2009 var dagens vin för 90 spänn per glas. Aldrig köpt den på systemet men var sugen att prova. Fruktade att det skulle bli för mycket brett från andras beskrivningar. Det var på gränsen. Mogen med jordgubbar, tobak, fikon och lite jord. Sötfruktig, generös och ganska lång. Kan tänka mig att köpa mer av Leon Barral i framtiden.
Service var trevligt och vin serverades från en decanter i Riedel glas. I slutsats, det blir ett återbesök.

Trevlig helg och hoppas vi ses i morgon på mässan ;)
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

yarik skrev:
Hej, ny på forumet, så var snälla! (varning: svenska ska bli dålig ibland :)

Besökte det omtalande Ica kvantum i liljeholmen idag med min flickvän. Var lite svårt att navigera genom den enorma affären men till slut hittade vi 'vattenhålet'. Leon Barral Faugeres Valiniere 2009 var dagens vin för 90 spänn per glas. Aldrig köpt den på systemet men var sugen att prova. Fruktade att det skulle bli för mycket brett från andras beskrivningar. Det var på gränsen. Mogen med jordgubbar, tobak, fikon och lite jord. Sötfruktig, generös och ganska lång. Kan tänka mig att köpa mer av Leon Barral i framtiden.
Service var trevligt och vin serverades från en decanter i Riedel glas. I slutsats, det blir ett återbesök.

Trevlig helg och hoppas vi ses i morgon på mässan ;)

Hej Yarik och kul att du började skriva.

Dags att göra ett besök på Ica Kvantum känns det som
 
Toppen