Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Duval-Leroy 1996. Smaklig, helt klart dags att drickas upp.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Kloster Eberbach, Riesling, Spätlese, 2011 (först till kalkonbröst i röd curry-kokosmjölk, frästa minisparris, broccoli och vårlök med risnudlar och sen till morbier) Doftar honung, gula plommon, äpple och med värme och luft kommer dieseln fram. Rätt sött och endast ok syra.

Helt ok. Ingen van drickare av halvsött/halvtorrt men i rätt sammanhang funkar det. Mer syra hade varit önskvärt för att bära upp sötman. Går bra till thai-kycklingen och är ok till osten.

2011 är en kanonårgång i Tyskland och det trevlig är att topproducenterna är ekonomiskt helt överkomliga.
Till en maträtt som ovan så kan man gå på t ex Fritz Haag eller Joh. Jos. Prüm och det är så nära en garanti man kan komma för ett vin i bra balans.
I princip så är en bra riesling alltid ett förstahandsval för min del när det kommer till det sydostasiatiska köket. Klarar het mat men är även riktigt trevlig till mera diskreta smaker som sashimi.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ska berätta en liten fantastisk historia. Ska försöka göra den kort. Förra fredagkvällen åkte jag till sjukan, hade fått mina blodproppar igen. En kompis följde med och efter sjukhusbesöket ville han bjuda på en öl så vi gick till ett ställe i centrala Linköping. När vi satt i baren så såg jag tre Selosse Initiale stå på ett bord innanför baren. Blev helt överraskad och var tvungen att fråga tjejen som är ansvarig för baren om de säljer Selosse. Hon berättade att hon hade hittat 9 st i källaren, stående och i lite för varmt och de köptes av restaurangchefen innan henne. De övriga 6 Initiale var döa?? som hon uttryckte sig. Jag frågade dock om de ville sälja dom. Japp men de är döa och du får pengarna tillbaka om de inte är ok. Visst, inga problem sa jag. Inget att förlora. Vad vill du ha för dom? 480 kr st sa hon. Blev så här glad :). Då tar jag dom men ska åka iväg på söndag till Champagne så lägg undan dom till nästa helg.
Igår kom jag hem från Champagne. Kom hem sent, lite efter 23, men åkte direkt direkt till restaurangen med fru och ett par vänner.

Selosse Initial nr 1. Deg 5 okt 2006. Balanserad, väldigt äpplig, lite smörig. Små bubblor. Den bästa av de tre
Selosse Initial nr 2. Deg 5 okt 2006. Mineralig, hög syra, sprettig. Små bubblor. Gick absolut att dricka men inte lika bra som nr 1
Selosse Initial nr 3. Deg 5 okt 2006. Gick inte att dricka. Den var inte korkad och tror korken var tätt men här har kanske värmen gjort sitt.

Väldigt intressant att tre flaskor av samma cuvée hade utvecklats så annorlunda och ingen av flaskorna var döa, vad det nu innebär :).
Tillslut frågade restaurangchefen om det var ok om hon tog 480 kr för flaskorna. Helt ok sa jag :)

Återkommer om min resa till champagne
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Ska berätta en liten fantastisk historia. Ska försöka göra den kort. Förra fredagkvällen åkte jag till sjukan, hade fått mina blodproppar igen. En kompis följde med och efter sjukhusbesöket ville han bjuda på en öl så vi gick till ett ställe i centrala Linköping. När vi satt i baren så såg jag tre Selosse Initiale stå på ett bord innanför baren. Blev helt överraskad och var tvungen att fråga tjejen som är ansvarig för baren om de säljer Selosse. Hon berättade att hon hade hittat 9 st i källaren, stående och i lite för varmt och de köptes av restaurangchefen innan henne. De övriga 6 Initiale var döa?? som hon uttryckte sig. Jag frågade dock om de ville sälja dom. Japp men de är döa och du får pengarna tillbaka om de inte är ok. Visst, inga problem sa jag. Inget att förlora. Vad vill du ha för dom? 480 kr st sa hon. Blev så här glad :). Då tar jag dom men ska åka iväg på söndag till Champagne så lägg undan dom till nästa helg.
Igår kom jag hem från Champagne. Kom hem sent, lite efter 23, men åkte direkt direkt till restaurangen med fru och ett par vänner.

Selosse Initial nr 1. Deg 5 okt 2006. Balanserad, väldigt äpplig, lite smörig. Små bubblor. Den bästa av de tre
Selosse Initial nr 2. Deg 5 okt 2006. Mineralig, hög syra, sprettig. Små bubblor. Gick absolut att dricka men inte lika bra som nr 1
Selosse Initial nr 3. Deg 5 okt 2006. Gick inte att dricka. Den var inte korkad och tror korken var tätt men här har kanske värmen gjort sitt.

Väldigt intressant att tre flaskor av samma cuvée hade utvecklats så annorlunda och ingen av flaskorna var döa, vad det nu innebär :).
Tillslut frågade restaurangchefen om det var ok om hon tog 480 kr för flaskorna. Helt ok sa jag :)

Återkommer om min resa till champagne

Antar att du var i BK ? Ja har själv jobbat där o sätt vilken misshandlad 'miljö' de legat i närmre fyra år... Men du hade isåfall tur ! För jag har testat två utav flaskorna, varav en var stendöd och den andra var påväg utför.. med kola o sherry toner som man bara finner i mycket äldre viner - den var dock riktigt njutbar :)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pieropan, Soave Classico, Calvarino, 2011 (Vitello Tonnato) Doftar bakade päron, fatsmörigt och en hint myntaaktig örtighet. I munnen fylligt, mycket frukt och karamellig fatfetma. Bra syra.

Druckit mycket lite soave. Det här är gott med rätt mycket fetma. Läser nu att det inte verkar vara fat inblandat fast det känns så. Kanske malo och vila på jästfällning som lurar. Passade bra till maten.

Occhipinti, Siccagno, Nero d'Avola, 2010 (pizza med mozzarela, parma, parmesan och rucola- och tomatsallad) Mörk körsbärsdoft med någon märklig jordig/gödselaktig doft med lite gamla bananer. Hint av salubrin. Relativ tät mörk frukt och hög syra.

Mycket märkligt vin - måste ha varit någon mindre defekt. Var drickbart och blev bättre till mat men absolut inte någon höjdare.
 

gbgpatrik

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

La Spinetta Barolo Campé Riserva 2000 på Magnum. Knuten och återhållsam trots 4 timmar på karaff. Känns som att hela vinet biter tillbaka i munnen. Doften örtig, med rosor och en tydlig mentholton. Kännbar men ej störande ek. Dofterna följer med i smaken och en tydlig mineralitet biter lite i kinderna. Tanninerna något nedslipade och tillsammans med Iberico Segredo från grillen så funkar det kanon! Undrar bara hur vinet skulle varit om 5 år... Ångrar lite att jag öppnade min enda flaska lite för tidigt...
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

La Rioja Alta Rioja Gran Reserva 904-2000

Blev lite sur när det var inte var en 2001:a som dök upp, vinet är lite halvslutet idag och lite överekat men det kommer att bli ett bra vin i sin prisklass när det når sin topp ingen tvekan om det . Lite sötsura toner, dill och allt det typiska som man kan förvänta sig av en Rioja finns på plats. Ett kanonvin lär det nog aldrig bli dock.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Hehe igår var min sämsta champagnedag i mitt liv :). Visserligen ett i-landsproblem :)

Hade 2 st Charles Heidsick NV. En 70 talare och en 80 talare. Misstänkte att dessa kunde vara korkade, döda, mögliga eller vad man nu vill kalla det. Självklart så hade jag rätt. Mina misstankar slog in. Doft av mögel, källarlukt och inga bubblor. Provsmakade faktiskt och de smakade som de luktade. Bara hälla ut. Lite tråkigt men inget att hänga läpp för. Så jag tog raskt fram kvällens tredje champagne en Leclerc-Briant. Divine 2002. Köpte 3 st för dryga året sen tror jag. Direkt från SB. Skulle bli trevligt. Aldrig provat. Hällde upp. Doften var lite märklig. Va fan. Fick lite misstankar. Tog en klunk. Shit pommes frites. Korkad. Grrrrr. Hur gick det till?? Tog fram min fjärde flaska för kvällen. Den här vågar inget annat än vara bra. En Bereche & fils. Köpt från Au36. Ny för mig. Bas 2010. Deg 2013. Dos 8g/l. Öppnade flaskan. En doft av tropiska frukter, päron. Väldigt sött. Smak: Honung, lite åt papaya hållet. Men dock balanserad så jag tyckte inte det söta störde. Helt ok champagne och äntligen en som var bra. Därefter en Savart Calliope 2008. En liten fruktbomb, mineralrik och smörig. Trevlig :)
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Savart Calliope 2008. En liten fruktbomb, mineralrik och smörig. Trevlig :)

Låter som Savart men var hittade du den? Jag har själv aldrig provat 2008 Calliope. Frédéric degorgerar 2007 i år.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Martin Berggren skrev:
Låter som Savart men var hittade du den? Jag har själv aldrig provat 2008 Calliope. Frédéric degorgerar 2007 i år.
+1!
Hur fick du tag på 2008 Calliope när han precis ska börja degga sina 2007or nu !?
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Grillade lammracks igår på altanen och blev sugen på lite vin. Lite lagom ambitiöst så där. Hittade en Canon la Gaffeliere 2002. Risig årgång köpt billigt på någon flygplats.

Men vilken överraskning! Fullmoget, silkeslent och komplext. Lätt 92-93 poäng på min lilla hundraskala
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

johan1279 skrev:
+1!
Hur fick du tag på 2008 Calliope när han precis ska börja degga sina 2007or nu !?
Var en 2006, inte en 2008. Sorry
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2011 Olivier Leflaive Bourgogne Blanc Les Sétilles, ett spontaninköp ryckt i farten på stugans närmaste SS. En trevlig påminnelse om att dricka mer Bourgogne Blanc.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Var en 2006, inte en 2008. Sorry
Blev väldigt fundersam när det gällde 2006 eller 2008. Hade inte sparat flaskan och mitt självförtroende som brukar vara hårt som sten blev lite omtålig och så där kvinnligt ambivalent. Men basen är 2008 fick jag reda på häromdagen och inte 2006. Så nu är det utrett och klart :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Blev väldigt fundersam när det gällde 2006 eller 2008. Hade inte sparat flaskan och mitt självförtroende som brukar vara hårt som sten blev lite omtålig och så där kvinnligt ambivalent. Men basen är 2008 fick jag reda på häromdagen och inte 2006. Så nu är det utrett och klart :)
Pratar vi fortfarande Savart Calliope ? Så är jag ledsen att rätta dig igen då det är ett 100% årgångsvin...alltså 2006
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

johan1279 skrev:
Pratar vi fortfarande Savart Calliope ? Så är jag ledsen att rätta dig igen då det är ett 100% årgångsvin...alltså 2006
Japp. Då får vi avsluta den lilla historia och säga att det är en 2006 men mailet jag fick från Frankrike och de jag köpte flaskorna ifrån säger 2008, men givetvis kan de ha fel. Mig spelar det ingen roll. Som en vän brukar säga till mig, jag släpper det och går vidare :). Den var god och jag vet att det är ett årgångsvin :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har spenderat de senaste 3 dagarna i Tokyo och skickat i mig foljande...

Dag 1:
Krug 00
Volnay 03(oklart varifran)
Raveneau Blanchot 98
Nuits St Georges Clos de la Marechales, Mugnieres 04

Dag 2
Krug NV(cirka 4 ar efter dag)
Minns inte restan, aterkommer efter jag far se bilder...

Dag 3
Pol Roger 02
Bollinger rose 02
Echezeaux, Mongeard-Mugneret 98
Foljt av en massa flickor pa Hooters i Ginza! :-X
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Temakväll Champagne med lite släkt och vänner - för att prova mer och bättre viner härifrån och bli lite mer insatt ...och njuta förstås :) Allt serverat parallellt, först utan mat och sedan till lite fisk och skaldjur (hummer, räkor, gratinerade ostron, lätt halstrad tonfisk, varmrökt sik och gurk-, ost- och dillsallad):

Marie Courtin Efflorescence Extra Brut 2007 (Pinot Noir) Lättare, väldigt smal och torr. Svår att bedömma då den verkligen dog i jämförelse med de andra. Nr 4

Krug Grande Cuvée (halvflaska deg. hösten 2011) Bokna äpplen, bakad citron, ek, karamelliserat, stor koncentation, hög syra. Orkade med att bli varm och mousselös. Nr 2

Egly-Ouriet 2002. Lite lik Krug - bokna äpplen, ek, karamelliserat, smörigt - men med mindre koncentration och lite svulstigare fruktighet. Nr 3

Dom Perignon 1996 Oenotheque. Elegantare frukt än Krug och Egly. Mer mognad märks också tydligt. Mer fokus på sekundära dofter snarare än frukten: rostat, nötter, svamp och lite koskitskänsla (på ett positivt vis - hur märkligt det än låter) med ordentlig rökig mineralitet. Stack ut mest och jag rankar den också som nr 1. Även om den inte orkade leverera lika länge (med högre värme och utan mousse) som Krugen.

Grymt kul, gott,intressant och lärorikt. Men nästa temakväll ska jag nog återgå till att servera ett vin i taget som jag gjort tidigare vid liknande tillfällen. Varje vin får liksom för lite uppmärksamhet och framför allt överskuggar de bättre vinerna de andra så väldigt mycket och det blir svårt att uppskatta de många positiva egenskaperna som de ju faktiskt har.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2010 Domaine du Petit-Barbaras Côtes du Rhône Villages Selection.

Grönt och obehagligt, lika som första flaskan. Öppnas ej igen...
 
Toppen