Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Keen

slan
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

SUPRA skrev:
Veuve Clicquot Rare Vintage 1988.
Den här har legat i källaren sen dec 2008, kostade 599 kr på SB.
RJ gav den 96/96.
Såg fram emot denna, men några 96 får den inte av mig om man säger så. Ingen favorit.

Jag drack den för något år eller två sen och tyckte den var lysande bra då.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Korken var ok, men bubblorna färre än på en "ny" skumpa.
Tror inte den föll mig i smaken bara, alt. hade för höga förväntningar.

Hälften så bra som en bra Dompa, och då stämmer ju priset ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2009 Ulysse Collin les Pierriéresdeg 2013/03
Lätt doft av vinter päron, hela första intrycket är otroligt kyligt och knutet helt utan ek.
Vinet går in på ett lättsamt vis, redan med viss elegans. Små inslag av smör o lätt rostad ek.
Med tid framträder ett större fruktfokus med inslag av päronpaj, limezest, myntablad och kex.
Syran är givetvis bitande på denna unga BdB. Jämfört med 2008 håller denna ändå i jämna steg och vinet har inte den minsta tendens av 09-med varm frukt. Dehär är mycket likt Olivier's andra viner men kanske besitter ändå 2008 marginelt mer koncentration.
Detta var iaf ett grovt barnarov som förtjänar en lång vila innan jag återkommer
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Barolo Paolo Scavino 2005 på halvflaska. Lite av en besvikelse, har naturligtvis mognat snabbare men det saknas både kropp och kraft i det här flaskan. Kanske variation då jag har hört andra som säger att den varit bra
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Chateau Suduiraut 2002
Typisk-Sauternes nos fylld med aprikos och rostadmandel, lägg därtill en extra grad friskhet.
Vinet bjussar på en otroligt pigg syra, lite åt grönäppel-hållet. Syran håller i bra och går igenom hela vinet på ett ungt & uppfriskande men ändå fullt njutbart sätt.
Denna 02a besitter en ganska bra koncentration och vågor av havsliknande mineralité och toner av vita blommor, solmogen lime och frisk melon.
Finishen är lång och ihållande bra med ett skönt avslut av mandarinzest.


Bra vin för pengarna....finns det folk som säger ?
 

yarik

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Chambolle Musigny Domaine Dujac 2010. Glöm feminin, den här luktar som en manlig aftershave med toner av lavendel, sandalwood, lite muskot, och någonting grönt. I munnen är den lika manlig, med ganska hög koncentration och väldigt tydlig mineralitet. Kort sagt, strålande vin som presterar över sin by-nivå. Tyvärr min sista flaska :(
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Stort tack för alla som ofrade en flaska tillsammans blev det en lyckad kväll i Frédéric Savarts tecken !

Savart Bulle de Rosé
Deg 2012/november
3844 flaskor producerat

Dehär är som alltid ett väldigt lätt vin att ha o göra med, väldigt flirtigt, med lite jäst bröd och massvis med mineral på nosen, lägg där till en mun full med mörka smultron, skogshallon och körsbärskompott. Savart´s rosé är ett stycke seriöst sammansatt vin som oftast har en stor stor syra, som denna, i ungt tillstånd, men sen övergår i mer smördominans o nötig från faten som kommer fram med tiden, Rosén är svår att inte älska!


Savart Millésime 2008
Deg2013/mars
4200 flaskor producerat

Det vinet som fick mig att öppna upp mina ögon för Savart, som alltid möts vi av denhär underbara doften som är explosiv, ett vin som har mycket att berätta, först är det som att bli attackerad av en kryddbomb, trots att vinet fortfarande är tydligt tight och ungt på nosen har man ändå sådana stora uttryck och förbluffande koncentration, bakad aprikos, mynta, äppelchips, bryntkvitten och surdegsbröd.
För många kanske vinet ännu inte är helt njutbart då man från första sipp och längst med hela karaktären - blir gommen helt sönder-dragen av den unga syran, men ser man bortom det.
Är det ett stort vin med massvis med personlighet där ännu den stora rostade eken flyter uppepå allting men jag har så svårt att släppa taget om dethär vinet, gång på gång jag öppnar ännu en flaska ur mitt sinande 2008-förråd satan så bra!


Savart Millésime 2006
Deg2011/mars
3000 flaskor producerat

Dehär är en flaska som vid öppnande, visade på en ganska sluten nos med påbörjan till mognad, med frukt-fokus åt det gyllene hållet, lite åt kanderade röda äpplen. välbalanserat, men inget stort vin.
Jämfört med Savart moderna stil som går i en mer brutal och nästan bombastisk stil är det ändå kul att testa ett vin ur Savarts gammla filosofi, jag är dock glad att han nu överger detta, då det överlag kan bli lite slätstruket. Den moderna-stilen ger samtliga av hans viner mer av allt.
Överlag är det ändå Savarts klassiska eleganta drag, mycket bra av Skumpagne som satte vinet, dock fel årgång men ändå..


Savart la Dame de Coeur 2008
Deg2013/Maj
1000 flaskor producerat

Brutal syraattack som bara växer och växer med en ofattbar energi, allt kommer i skymundan av den brutalt unga koncentrerade stilen, så att de små tonerna av unga blomstrande smörblommor och smält karamell som ligger o lurar i bakgrunden nästan aldrig riktig får komma fram.
Tänk dig att ta en stor korg av alla solmogna Grape-sorter, riva skalet och krossa dem rakt igenom gommen så brutalt går vinet igenom.
Jag tror jag aldrig upplevt en liknade BdB mer än en sylvass ny-deggad Salon...
Martin´s citat att bli överkörd av en ångvält med kalksten - sitter inte fel.
Helt klart årets barnarov!


Savart la Dame de Coeur 2007
Deg2012/augusti
1900 flaskor producerat

Nosen är komplex och väldigt uttrycksfull med samtidigt tydligt i ung stil, toner av smörkaramell, rostade fat med stora vaniljdrag, bryntsmör, stjälkar, aprikoskaramell och apelsincurd.
Vinet är direkt bitskt och är raktigenom bitande ungt, men bjussar på en större elegans. Och med mycket tid i glaset blir det riktigt njutbart i sin stil med en skön smörighet och lätt blommiga stil, med sköna bakomliggande kraften av de rostade faten.
Samtidigt som man får den sköna elegansen är det tydligt likadant vin vi har i glaset då de otroligt uttrycksfulla jordmånstonerna blommar ut och verkligen håller tag i gommen, de är brutala och stora drag av stjälkar och kalkmineralité, att han valt att bara ge vinet 2g dosagé hjälper självklart till dethela, med denhär fräscha och hårda stilen, även när vinet börjar öppna uppsig så är vinet rakt igenom otroligt friskt!


Savart la Dame de Coeur 2006
Deg2011/mars
1300 flaskor producerat

Till skillnad från alla andra ikväll är Dame06 det ända vinet som tyder på att ha lite mognad då vinet tydligt är mörkare än de övriga. likaså är det på doften, här är det direkt en nivå större, igen, helt vidöppen o mogen.
Doften är djupare, aningen komplex lite åt en bröd butik (innan öppning precis då allt bröd går ur ugnen).
Vinet går in överraskande brett, med lång lång kryddig fauna, toner av alla möjliga franska bakverk och nougat, kycklinglever mousse, brynt svart-strutkantrarell, rostade pinjenötter.
Men det är framför allt den stora brutala (åter igen) jordmånston som går rakt igenom men sådan otroligt stinn kalkmineralité som lyfter upp det hela, det är solklart tre helt olika stilar på dessa årgångar men den stora strama mineral-dominans är väldigt tydlig hoss alla tre.
Dame06 är ett stort mulligt vin som mot slutet av kvällen går in i en elegant stil som Vintomas beskrev mycket bildande åt Leclapart-hållet med sin varma äppel Cidré-stil


2006 verkar vara en allmänt dålig årgång för Savart då båda hans viner mognar snabbt och inte alls besitter samma koncentration som de övriga.

Men om du lyckas komma över någon 2008 - är det en starkt köprekommendation !

(Får be om ursäkt för skralla anteckningar, men efter några glas gott vin och sent på kvällen kan man lätt stava fel osv...)
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

johan1279 skrev:
Stort tack för alla som ofrade en flaska tillsammans blev det en lyckad kväll i Frédéric Savarts tecken !

Savart Bulle de Rosé
Deg 2012/november
3844 flaskor producerat

Dehär är som alltid ett väldigt lätt vin att ha o göra med, väldigt flirtigt, med lite jäst bröd och massvis med mineral på nosen, lägg där till en mun full med mörka smultron, skogshallon och körsbärskompott. Savart´s rosé är ett stycke seriöst sammansatt vin som oftast har en stor stor syra, som denna, i ungt tillstånd, men sen övergår i mer smördominans o nötig från faten som kommer fram med tiden, Rosén är svår att inte älska!


Savart Millésime 2008
Deg2013/mars
4200 flaskor producerat

Det vinet som fick mig att öppna upp mina ögon för Savart, som alltid möts vi av denhär underbara doften som är explosiv, ett vin som har mycket att berätta, först är det som att bli attackerad av en kryddbomb, trots att vinet fortfarande är tydligt tight och ungt på nosen har man ändå sådana stora uttryck och förbluffande koncentration, bakad aprikos, mynta, äppelchips, bryntkvitten och surdegsbröd.
För många kanske vinet ännu inte är helt njutbart då man från första sipp och längst med hela karaktären - blir gommen helt sönder-dragen av den unga syran, men ser man bortom det.
Är det ett stort vin med massvis med personlighet där ännu den stora rostade eken flyter uppepå allting men jag har så svårt att släppa taget om dethär vinet, gång på gång jag öppnar ännu en flaska ur mitt sinande 2008-förråd satan så bra!


Savart Millésime 2006
Deg2011/mars
3000 flaskor producerat

Dehär är en flaska som vid öppnande, visade på en ganska sluten nos med påbörjan till mognad, med frukt-fokus åt det gyllene hållet, lite åt kanderade röda äpplen. välbalanserat, men inget stort vin.
Jämfört med Savart moderna stil som går i en mer brutal och nästan bombastisk stil är det ändå kul att testa ett vin ur Savarts gammla filosofi, jag är dock glad att han nu överger detta, då det överlag kan bli lite slätstruket. Den moderna-stilen ger samtliga av hans viner mer av allt.
Överlag är det ändå Savarts klassiska eleganta drag, mycket bra av Skumpagne som satte vinet, dock fel årgång men ändå..


Savart la Dame de Coeur 2008
Deg2013/Maj
1000 flaskor producerat

Brutal syraattack som bara växer och växer med en ofattbar energi, allt kommer i skymundan av den brutalt unga koncentrerade stilen, så att de små tonerna av unga blomstrande smörblommor och smält karamell som ligger o lurar i bakgrunden nästan aldrig riktig får komma fram.
Tänk dig att ta en stor korg av alla solmogna Grape-sorter, riva skalet och krossa dem rakt igenom gommen så brutalt går vinet igenom.
Jag tror jag aldrig upplevt en liknade BdB mer än en sylvass ny-deggad Salon...
Martin´s citat att bli överkörd av en ångvält med kalksten - sitter inte fel.
Helt klart årets barnarov!


Savart la Dame de Coeur 2007
Deg2012/augusti
1900 flaskor producerat

Nosen är komplex och väldigt uttrycksfull med samtidigt tydligt i ung stil, toner av smörkaramell, rostade fat med stora vaniljdrag, bryntsmör, stjälkar, aprikoskaramell och apelsincurd.
Vinet är direkt bitskt och är raktigenom bitande ungt, men bjussar på en större elegans. Och med mycket tid i glaset blir det riktigt njutbart i sin stil med en skön smörighet och lätt blommiga stil, med sköna bakomliggande kraften av de rostade faten.
Samtidigt som man får den sköna elegansen är det tydligt likadant vin vi har i glaset då de otroligt uttrycksfulla jordmånstonerna blommar ut och verkligen håller tag i gommen, de är brutala och stora drag av stjälkar och kalkmineralité, att han valt att bara ge vinet 2g dosagé hjälper självklart till dethela, med denhär fräscha och hårda stilen, även när vinet börjar öppna uppsig så är vinet rakt igenom otroligt friskt!


Savart la Dame de Coeur 2006
Deg2011/mars
1300 flaskor producerat

Till skillnad från alla andra ikväll är Dame06 det ända vinet som tyder på att ha lite mognad då vinet tydligt är mörkare än de övriga. likaså är det på doften, här är det direkt en nivå större, igen, helt vidöppen o mogen.
Doften är djupare, aningen komplex lite åt en bröd butik (innan öppning precis då allt bröd går ur ugnen).
Vinet går in överraskande brett, med lång lång kryddig fauna, toner av alla möjliga franska bakverk och nougat, kycklinglever mousse, brynt svart-strutkantrarell, rostade pinjenötter.
Men det är framför allt den stora brutala (åter igen) jordmånston som går rakt igenom men sådan otroligt stinn kalkmineralité som lyfter upp det hela, det är solklart tre helt olika stilar på dessa årgångar men den stora strama mineral-dominans är väldigt tydlig hoss alla tre.
Dame06 är ett stort mulligt vin som mot slutet av kvällen går in i en elegant stil som Vintomas beskrev mycket bildande åt Leclapart-hållet med sin varma äppel Cidré-stil


2006 verkar vara en allmänt dålig årgång för Savart då båda hans viner mognar snabbt och inte alls besitter samma koncentration som de övriga.

Men om du lyckas komma över någon 2008 - är det en starkt köprekommendation !

(Får be om ursäkt för skralla anteckningar, men efter några glas gott vin och sent på kvällen kan man lätt stava fel osv...)

Hörde om provningen och skulle gärna varit med. Tror inte det bara är Savart som har problem med 06 och 08 är årgången man får börja spara för.

Tack för intressanta anteckningar och grattis till en kul provning
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

johan1279 skrev:
Stort tack för alla som ofrade en flaska tillsammans blev det en lyckad kväll i Frédéric Savarts tecken !

Savart Bulle de Rosé
Deg 2012/november
3844 flaskor producerat

Dehär är som alltid ett väldigt lätt vin att ha o göra med, väldigt flirtigt, med lite jäst bröd och massvis med mineral på nosen, lägg där till en mun full med mörka smultron, skogshallon och körsbärskompott. Savart´s rosé är ett stycke seriöst sammansatt vin som oftast har en stor stor syra, som denna, i ungt tillstånd, men sen övergår i mer smördominans o nötig från faten som kommer fram med tiden, Rosén är svår att inte älska!


Savart Millésime 2008
Deg2013/mars
4200 flaskor producerat

Det vinet som fick mig att öppna upp mina ögon för Savart, som alltid möts vi av denhär underbara doften som är explosiv, ett vin som har mycket att berätta, först är det som att bli attackerad av en kryddbomb, trots att vinet fortfarande är tydligt tight och ungt på nosen har man ändå sådana stora uttryck och förbluffande koncentration, bakad aprikos, mynta, äppelchips, bryntkvitten och surdegsbröd.
För många kanske vinet ännu inte är helt njutbart då man från första sipp och längst med hela karaktären - blir gommen helt sönder-dragen av den unga syran, men ser man bortom det.
Är det ett stort vin med massvis med personlighet där ännu den stora rostade eken flyter uppepå allting men jag har så svårt att släppa taget om dethär vinet, gång på gång jag öppnar ännu en flaska ur mitt sinande 2008-förråd satan så bra!


Savart Millésime 2006
Deg2011/mars
3000 flaskor producerat

Dehär är en flaska som vid öppnande, visade på en ganska sluten nos med påbörjan till mognad, med frukt-fokus åt det gyllene hållet, lite åt kanderade röda äpplen. välbalanserat, men inget stort vin.
Jämfört med Savart moderna stil som går i en mer brutal och nästan bombastisk stil är det ändå kul att testa ett vin ur Savarts gammla filosofi, jag är dock glad att han nu överger detta, då det överlag kan bli lite slätstruket. Den moderna-stilen ger samtliga av hans viner mer av allt.
Överlag är det ändå Savarts klassiska eleganta drag, mycket bra av Skumpagne som satte vinet, dock fel årgång men ändå..


Savart la Dame de Coeur 2008
Deg2013/Maj
1000 flaskor producerat

Brutal syraattack som bara växer och växer med en ofattbar energi, allt kommer i skymundan av den brutalt unga koncentrerade stilen, så att de små tonerna av unga blomstrande smörblommor och smält karamell som ligger o lurar i bakgrunden nästan aldrig riktig får komma fram.
Tänk dig att ta en stor korg av alla solmogna Grape-sorter, riva skalet och krossa dem rakt igenom gommen så brutalt går vinet igenom.
Jag tror jag aldrig upplevt en liknade BdB mer än en sylvass ny-deggad Salon...
Martin´s citat att bli överkörd av en ångvält med kalksten - sitter inte fel.
Helt klart årets barnarov!


Savart la Dame de Coeur 2007
Deg2012/augusti
1900 flaskor producerat

Nosen är komplex och väldigt uttrycksfull med samtidigt tydligt i ung stil, toner av smörkaramell, rostade fat med stora vaniljdrag, bryntsmör, stjälkar, aprikoskaramell och apelsincurd.
Vinet är direkt bitskt och är raktigenom bitande ungt, men bjussar på en större elegans. Och med mycket tid i glaset blir det riktigt njutbart i sin stil med en skön smörighet och lätt blommiga stil, med sköna bakomliggande kraften av de rostade faten.
Samtidigt som man får den sköna elegansen är det tydligt likadant vin vi har i glaset då de otroligt uttrycksfulla jordmånstonerna blommar ut och verkligen håller tag i gommen, de är brutala och stora drag av stjälkar och kalkmineralité, att han valt att bara ge vinet 2g dosagé hjälper självklart till dethela, med denhär fräscha och hårda stilen, även när vinet börjar öppna uppsig så är vinet rakt igenom otroligt friskt!


Savart la Dame de Coeur 2006
Deg2011/mars
1300 flaskor producerat

Till skillnad från alla andra ikväll är Dame06 det ända vinet som tyder på att ha lite mognad då vinet tydligt är mörkare än de övriga. likaså är det på doften, här är det direkt en nivå större, igen, helt vidöppen o mogen.
Doften är djupare, aningen komplex lite åt en bröd butik (innan öppning precis då allt bröd går ur ugnen).
Vinet går in överraskande brett, med lång lång kryddig fauna, toner av alla möjliga franska bakverk och nougat, kycklinglever mousse, brynt svart-strutkantrarell, rostade pinjenötter.
Men det är framför allt den stora brutala (åter igen) jordmånston som går rakt igenom men sådan otroligt stinn kalkmineralité som lyfter upp det hela, det är solklart tre helt olika stilar på dessa årgångar men den stora strama mineral-dominans är väldigt tydlig hoss alla tre.
Dame06 är ett stort mulligt vin som mot slutet av kvällen går in i en elegant stil som Vintomas beskrev mycket bildande åt Leclapart-hållet med sin varma äppel Cidré-stil


2006 verkar vara en allmänt dålig årgång för Savart då båda hans viner mognar snabbt och inte alls besitter samma koncentration som de övriga.

Men om du lyckas komma över någon 2008 - är det en starkt köprekommendation !

(Får be om ursäkt för skralla anteckningar, men efter några glas gott vin och sent på kvällen kan man lätt stava fel osv...)


Tack för en lyckad provning!
Jäkligt fina flaskor Dame -07 var nog favoriten.

Vi fick även prova Patrick Piuze Chablis som jag kan rekommendera stark.
Väldigt smakrika och koncentrerade viner!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Henriot Enchanteleurs 1998. Första gången jag provade den här årgången och eftersom Enchanteleurs är en stor favorit och 1998 är en stor årgång var förväntningarna höga. Tydliga mognadstoner på näsan, nästan lite ”unken” från början men det vädrades bort efter en stund. I munnen ett spretigt vin. En sprudlande ungdomlighet samtidigt som mognadstonerna fanns där men det var som att dricka (minst) två champagner samtidigt. Beståndsdelarna var inte alls integrerade. Blint hade jag gissat på en märklig 1990:a. Inte så jätteimponerad men jag dricker för lite bra champagne här i Manila så jag njöt ändå. Ett intressant vin att följa. Det mycket väl bli jättebra om/när alla bitar faller på plats.

Jag hade med mig vinet till en restaurang (det är alltid tillåtet här) och korkavgiften på 80 kronor kunde jag stå ut med. :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Chanoine -95
Edit; fel forum, "idag dricker vi" stämmer ju faktiskt inte. Den var korkad. Igen.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Chanoine -95
Edit; fel forum, "idag dricker vi" stämmer ju faktiskt inte. Den var korkad. Igen.

Tråkigt, måste var 40-50% av vinerna som varit korkade
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Yes, 40-50%. Dock av andra leveransen. De första 12 jag beställde var alla bra. Sen när jag beställde igen var hälften korkade, detsamma för andra jag känner som beställde då.


Som tur var kom en kompis över med en Churchill -99, mycket bra!
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

En trevlig helg med en del viner på Eriks och The Burgundy.

2002 Taittinger Comtes de Champagne Oj, här var det sött. Sötman svävar i lager ovanpå och vinet har gått och gömt sig. Finns en del syra men jag kan inte säga att det här vinet är ens i närheten av hur det var tidigare. Lagra. Tror det behövs minst 5 år men troligen mer innan sockret integreras och vinet växer till något annat. Drick 2004 och 1998 medans ni väntar.

2007 Paolo Scavino Barolo Ett helt annat vin än 2005an på halvflaska. Parfymerad, kryddig doft, en hel ek och tydliga tanniner. Inte ett elegant vin men kraftfullt som är ett bra matvin. Inget källarvin men kommer dricka bra ett antal år framåt

Charles Heidsieck Mise en Cave 1987 Jeroflaska. Bra mousse i denna flaska till skillnad mot den jag drack tidigare. Ett vin som både visar hur bra ett vin utvecklas i en större flaska och vilken bra producent Charles Heidsieck är. Moget vin men ändå finns en del fräschör. Stort och gott. Räcker bra som sammanfattning. Få kvar av dessa flaskor. De av er som har dem, GRATTIS.

2009 Sylvain Cathiard Chambolle-Musigny Les Clos De L'orme Bra rättfram på näsan med mycket frukt och blommor. Fruktigt vin som är öppet och tillgängligt. Dricker väldigt bra nu. För källarlagring är nog 08 och 10 bättre val men inget dåligt vin.

2008 Robert Groffier Chambolle-Musigny Les Hauts-Doix Ljust röd, sval, elegant doft med lite kryddighet. Vinet är en typisk 08, man får söka lite i vinet för att hitta nyanserna, skön syra och en bra balans. Nästan lite blygt men under silket finns det mycket att upptäcka.

2007 Royal Tokaji Tokaji Aszú 5 Puttonyos Honung och aprikos och varvas med lite nötter. En dessert i sig själv. Bra syra som balanserar upp det söta och lång, lång eftersmak. Ett riktigt bra dessertvin. Man får hålla ett öga på Ungrarna.

Tyvärr bjöd helgen på lite kork, dels en 2008 Robert Groffier Chambolle-Musigny Les Hauts-Doix samt en 2005 Aldo Conterno Colonnello Av den sistnämnda fanns endast en flaska kvar.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

SUPRA skrev:
Veuve Clicquot Rare Vintage 1988.
Den här har legat i källaren sen dec 2008, kostade 599 kr på SB.
RJ gav den 96/96.
Såg fram emot denna, men några 96 får den inte av mig om man säger så. Ingen favorit.

Tråkigt. De jag har druckit har alla varit bra.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

N/V, Champagne D de Devaux: http://www.champagne-devaux.fr/lib/files/produits/dvx_cuvee_d_fr_0002.pdf
Inte så kul det här först. Doften helt ok med en bra autolys-stil men en störande "omogen-frukt" vill aldrig släppa greppet riktigt.
På pluskontot finns en trevlig mandelton och lite smörig Chardonnay.
I munnen är syrorna bitande unga trots 5 år på jästen och 60% PN från Côte-des-Bar och 40% Chardonnay från Côte-des-Blanc/Montgueux.
Längden är helt ok men stör mig lite på bittermandeltonen i eftersmaken.
Slutomdömet får dock bli att det här måste lagras mer med tanke på syrorna.

2008, Ch Cantemerle:
Egentligen inget att skriva hem om men ganska okej ändå.
Får inte glömma att Cantemerle år efter år pumpar ut hyfsat stora volymer anständig röd Bdx till överkomliga priser.
2005:an t.ex är ett klar habilt vin som inte ruinerar ngn Bdx-fantast men levererar bra.
Ganska stor buteljvariation dock (1 tunnis, 1 med lite brett, 1 med rätt stuk).
Den med bra stuk har fortfarande lite ungdomsfat i sig och en mjuk rund profil som inbjuder till konsumption nu och 2-3 år framåt.

2010, Crozes-Hermitage "Les Meysonniers" (Chapoutier):
Röda varianten skall kanske tilläggas. Det finns en vit C-H som heter "les Meysonnières".
Första gången jag provar det här vinet. Bra intensitet och tydlig norra Rhône-känsla med björnbär, sten/grus och en del tjära.
Det sistnämnda har först en tendens att växa med luftning och tid i glaset men sen falnar det bort som tur är.
I munnen är det mjukt och följsamt med fin rondör och fräsch ung frukt. Vecklar ut sig fint och eftersmaken är riktigt bra.
Växer mer och mer under tiden jag har det i glaset.
Inte superkomplext men väldigt välgjort och med fin längd. Klar rekommendation på det här.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har varit en väldigt lång frånvaro från forumet som skylls på sommaren, nytt jobb och ny adress.
Den vettiga konsumtionen har också blivit lidande av detta men eftersom jag nu bor på gångavstånd från vinkällaren kommer det framöver bli betydligt fler spontana vardagar där nere. Kommer med andra ord ta igen förlorad konsumtion innan året är slut.

Förra måndagen var ett sådant exempel där jag, prästen och kemisten träffades för att korka upp lite skumpa.
Inleder med en De Meric Cuvee Sous Bois 2002. Mogen och ung på samma gång. 2002 är ett år som börjar komma till sin rätt men viss obalans finns fortfarande, känns osäkert om de med lite blandad kvalitet på sina druvor kommer bli bättre med lagring. Antar att det är en årgång som kommer bli perfekt till anklever om en sisådär 40år om en viss herre på Lidingö får gissa.
Hursom så en bra start och en skön mittiveckan skumpa men inget man skriker wow efter.

Näst efter kommer det in en magnum och här är det mognare och med en bättre balans. Gissar rätt på sånär som allt utom årgången som visar sig vara en 1998 och inte 1996 som jag gissade. En Palmer bdb 1998 närmare bestämt som är väll godkänd. Ett tydligt bevis för att man ska ge fan i att titta på etiketter ibland och bara njuta av innehållet istället.

Följer upp det med kvällens bästa flaska som blir en Vilmart CdC 2002. Var ett ag sedan jag öppnade förra som inte var speciellt lovande men nu har det hänt grejer. Ung naturligtvis men vilken balans och frukt. Det här kommer bli bra om man kan låta det vara lite till och som alltid ångrar man att man inte köpte fler.

Följer upp med en betydligt äldre flaska. Rene Collard Cuvee Reserve 1979. Vi hade ingen anklever men det fanns lite Comté kvar som nu var riktigt svettig och passade perfekt. En flaska som var på väg neråt men höll fortfarande ihop.

Rundar av kvällen med en Andre Clouet 1911 (95/96/97) som historiskt varit höga toppar och djupa dalar. Det här en av de bättre flaskorna men ingen match för Vilmart.

På det hela en väldigt trevlig måndag.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Inte skrivit så mkt på sista tiden men självklart har det blivit en hel del champagne ändå :). Nu till helgen får jag oxå ett större fack i vinkällaren. Är på tiden. För mkt champagne överallt:). I helgen provade jag:

Fleur de Passion 2004: Fräsch, komplex, gula äpple, päron. Trevlig just nu men bör lagras. Just nu nr 2 av dessa 3
Fleur de Passion 2005: Lite tyngre, råare än 2004 0ch 2006. Sämsta året av dessa 3. Förhoppningsvis blir bättre med lagring.
Fleur de Passion 2006: Citrus, nötter. Balanserad. Riktigt bra som ung. Kan definitivt rekommendera. En riktigt bra Fleur som kan absolut drickas idag, i mängder :) Köp Köp

Ska bli väldigt intressant med 2008 som kommer att bli ännu bättre än 2006.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Inte skrivit så mkt på sista tiden men självklart har det blivit en hel del champagne ändå :). Nu till helgen får jag oxå ett större fack i vinkällaren. Är på tiden. För mkt champagne överallt:). I helgen provade jag:

Fleur de Passion 2004: Fräsch, komplex, gula äpple, päron. Trevlig just nu men bör lagras. Just nu nr 2 av dessa 3
Fleur de Passion 2005: Lite tyngre, råare än 2004 0ch 2006. Sämsta året av dessa 3. Förhoppningsvis blir bättre med lagring.
Fleur de Passion 2006: Citrus, nötter. Balanserad. Riktigt bra som ung. Kan definitivt rekommendera. En riktigt bra Fleur som kan absolut drickas idag, i mängder :) Köp Köp

Ska bli väldigt intressant med 2008 som kommer att bli ännu bättre än 2006.

Kul med en tvärprovning och håller helt med dig om 2005.

2008 ser vi alla fram emot. Det kommer kanske till och med slå 2002. Vi får se.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Då @eriksvinbar ställde till med Bollinger-festival så kunde jag inte låta bli ett besök

Började med en 1988 Bollinger R.D (magnum) som var degorderad 28/3-2013. Mycket mindre brödig än jag hade förväntat mig med tanke på degorgeringsdatum. Frisk honungsfylld doft med tydligt pinotdominans. Fantastiskt , mörkt gyllengult vin. R.D (1969) var det vin som en gång i tiden förändrade min syn på champagne och 1988 ligger inte i lä direkt. Moussen känns i hela gommen även om det inte är tydligt i glaset. Lång bra eftersmak med mycket kaffe och kola. Fantastiskt vin som dels visar att alla RD-hatare har fel, dels på hur bra ett vin som lagras hos producenten verkligen kan bli, framförallt på magnum

BVMYbilCUAAzYjJ.jpg


2004 Bolllinger Grande Année. Kul att prova direkt efter då släktskapet är så tydligt. 2004 GA är en av de bättre 04orna jag druckit. Balanserat, fylligt och krämig mousse. Klart ett vin för lagring, om det överlever så länge

Två små smakprov av 1995 och 1996 Bollinger R.D visade lite överraskande att 1995 är den mindre utvecklad. Speciellt på doften har även denna RD 96 den mycket mogna, nästan lätt övermogna doften kombinerat med en kraftig syra i smaken som inte riktigt följs upp med andra smaker. 95 är mer återhållsam, friskare doft och en mognadssötma som balanserar syran i vinet.

Avslutningsvis blev det två bourgogner, 2010 David Duband Nuits St. Georges 1er Cru Les Proces Först en extremt kryddig näsa men under finns en tydligt mineralitet. Bra tryck i vinet, mycket frukt och kryddor som väver in ett komplext vin. Riktigt riktigt bra. Följs av en 2011 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Estournelles-St.-Jacques Betydligt "svalare", elegantare och parfymerad näsa. Ren, bärig smak med fortsatt elegant struktur. Saknar kanske lite komplexitet. Bra eftersmak som hänger kvar länge.
Två helt olika viner, som speglar årgång, producent och region. Vinet från David Duband vann mitt hjärta den här kvällen då vinet andades så mycket mer personlighet medans Frederic Esmonin, om än mer elegant, kändes återhållsamt.
 
Toppen