Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Au Bon Climat Pinot Noir, Santa Maria Valley, 2011 (syrlig vitmögelost - minns ej namnet - och tallegio) Fin sval Pinot med doft av röda bär, lite grape och lätt kryddiga fat. Smakmässigt också den svala röda frukten, bra syra och moderat fatbehandling. Inte stort (som ABCs Knox Alexander) men bra. Passade speciellt bra till vitmögelosten.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2002 R. López de Heredia Rioja Blanco Crianza Viña Gravonia. Ingen ungdom men det är väl inte därför man dricker vit rioja. Gula äpplen, gråpäron, svamp... syran är inte överdrivet spänstig, men ändå rätt frisk. Kanon till lite blandad plockmat med diverse ost och salami. Blir nog till att köpa på sig lite av Gran Reserva -91:an som släpps i november...
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Marchesi di Barolo Cannubi, Barolo 2007

Efter över 8 timmars dekantering känns det som att vinet fortfarande befinner sig i någon slags halvtunnel.

Ekfat, kaffe och lite tanniner men ett väldigt trist vin i dagsläget.

Förvånansvärt mörk i färgen för att vara en Barolo.

Korken var perfekt men man undrar hur flaskan förvarats?
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

N.V. Jacques Selosse Version Originale Fräscht, kraftfullt, ganska utvecklat efter par timmar i öppnad flaska. Äpple, apelsin, mineral, rostat bröd, kaffe och salta kex. Som med många bättre vita viner mår detta bra av lite högre temperatur. Deg 2010-11

N.V. Jacques Selosse Substance Mörkt, mäktigt vin med mogna äpplen, hallon, jäst, söt limpa, parfym, choklad, kryddor och lakrits. Tydligare ek och mindre oxiderade toner än vad jag minns från förra flaskan. Kanonvin! Deg 2010-12
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KimHartman skrev:
N.V. Jacques Selosse Version Originale Fräscht, kraftfullt, ganska utvecklat efter par timmar i öppnad flaska. Äpple, apelsin, mineral, rostat bröd, kaffe och salta kex. Som med många bättre vita viner mår detta bra av lite högre temperatur. Deg 2010-11

N.V. Jacques Selosse Substance Mörkt, mäktigt vin med mogna äpplen, hallon, jäst, söt limpa, parfym, choklad, kryddor och lakrits. Tydligare ek och mindre oxiderade toner än vad jag minns från förra flaskan. Kanonvin! Deg 2010-12

Tack, alltid kul att följa de olika degdatum. Framförallt Substance ändrar ju verkligen skepnad från år till år
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece skrev:
2002 R. López de Heredia Rioja Blanco Crianza Viña Gravonia. Ingen ungdom men det är väl inte därför man dricker vit rioja. Gula äpplen, gråpäron, svamp... syran är inte överdrivet spänstig, men ändå rätt frisk. Kanon till lite blandad plockmat med diverse ost och salami. Blir nog till att köpa på sig lite av Gran Reserva -91:an som släpps i november...

Crianza som är så bra. Får nog följa ditt råd där :)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Keller Riesling von der Fals 2012 (gravad lax med dill- senapsstuvad potatis) Doftar gröna äpplen, ananas, vita blommor, kryddigt (läste nu i efterhand någon som definierat det som kardemumma vilket jag definitivt kan hålla med om - gröna kardemummakapslar beskriver kryddigheten bra), lite mandeltoner och redan lite rå doft av diesel. Allt detta tillsammans med riktigt stenig mineralitet. Smakmässigt är det väldigt syrlig ung frukt, liten liten restsötma, samma kryddighet och den steniga mineraliteten hänger kvar länge.

Riktigt bra frisk Riesling med bra koncentration även om det är i den lättare stilen. Fortfarande väldigt ung, så klart.

Funkade också till maten men hade nog behövts något i en fetare stil till den stuvade potatisen.
 

Wildthing

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne skrev:
Michel Gonet 2004 ingen hit, slängde i en del och gjorde champagnesås till gösfilen istället.

Vad var det som var illa? Har ett par flaskor hemma som jag nu funderar på vad jag ska ha dem till....
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wildthing skrev:
Vad var det som var illa? Har ett par flaskor hemma som jag nu funderar på vad jag ska ha dem till....

Oops, nämen det fanns ingenting där som lockade mig. Inga smaker som var intressanta utan mer som citrus vatten med bubblor. fast kanske inte så illa som det låter ::)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wildthing skrev:
Vad var det som var illa? Har ett par flaskor hemma som jag nu funderar på vad jag ska ha dem till....
Tittade på mina anteckningar nu när jag kom hem, jag hade skrivit att den va lite platt och tråkig. 2002 va ju lite bättre så 2004 kanske vill ligga ett tag eller så har du som bjud skympa eller till en fet fiskrätt.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Cottanera Etna Rosso 2009 (kycklingpaj med broccoli, tomat, fetaost, salvia och rosmarin) Doftar körsbär, hallon, lakrits, stenig/grusig mineralitet med lite jordiga och salta drag (är detta lavamineraliteten?), lite målarlåda, lätt blommigt (viol) och en hel del gröna/örtiga toner. I munnen rödbärigt med frisk syra och en stor skopa grusig mineralitet med viss sälta. Lite vegetativ beska. Medelgreppiga tanniner.

Relativt svalt, gott och spännande med en massa mineraler. Får mig att tänka Cabernet Franc (de gröna/vegetativa dragen) och Beaujolais (grusig mineralitet) med italiensk frukt. Kul!

Passade bra till maten - sältan från fetan tämjde vinet bra.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Lillördag på Eriks Vinbar, Taittinger Comtes de Champagne 2000 och Pierre Peters Les Chetillons 2005. Comtes hade lite för mycket rostade fattoner och en lite för tunn struktur i övrigt för att det ska funka för mig, Chetillons däremot är smaskigt gräddig och har en lång fin eftersmak med allsköns frukt. Hade inte tid med mer anteckningar än så, var tvungen att koncentrera mig på att inte tjåla flarror ur Selosse-kartongen som stod vid mina fötter...
 

Wildthing

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne skrev:
Tittade på mina anteckningar nu när jag kom hem, jag hade skrivit att den va lite platt och tråkig. 2002 va ju lite bättre så 2004 kanske vill ligga ett tag eller så har du som bjud skympa eller till en fet fiskrätt.

OK, tack. Trist men kanske väntat för det priset....
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wildthing skrev:
OK, tack. Trist men kanske väntat för det priset....
Hm, jag drack den senast för nåt halvår sen och tyckte den var helt OK för prisläget, lite svårbedömbar kanske eftersom syran var lite väl dominant och kändes som att den behövde ett tag i ryggläge.
 

Wildthing

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vilken otur, nu är jag nästan tvungen att dricka en flaska i helgen bara för att kolla! ;D
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wildthing skrev:
Vilken otur, nu är jag nästan tvungen att dricka en flaska i helgen bara för att kolla! ;D

Smaken är ju alltid som baken. Drick en och skriv vad du tyckte.
 

yarik

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Hudelot-Noellat Chambolle Musigny 2011. Förväntade mig inte mycket, i linje med mina före detta erfarenheter av samma vin från tidigare årgångar. Det gick värre än förväntat. Otroligt mycket rostad ek som slutar i störande kaffe-beska. Frukten är ungefär på enkel bourgogne nivå, lätt och syrligt och helt OK, men fullständigt förstörd av överambitiös vintillverkning. (Om man är oroad över gröna toner, så finns det inga här). Man bör bara hoppas att deras grand cru viner har mer att bjuda på (jag har inga flaskor, tack gud :p )

Peace
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pol Roger Vintage 1999 (magnum)

Jäklar va dom alltid lyckas med allt dom gör. Har aldrig blivit besviken än så länge.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne skrev:
Pol Roger Vintage 1999 (magnum)

Jäklar va dom alltid lyckas med allt dom gör. Har aldrig blivit besviken än så länge.

Årgångsvinet är väl värt den extra 100-lappen som den kostar mer än
det årgångslösa.
Pol Roger NV har också för hög dosage enligt min mening vilket gör det
för sött. Och just 99:an har jag druckit rätt många gånger och tycker
som du att den är en kanske undervärderad årgång.
 
Toppen