Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trådskapare
A
Joubert Morgon Côte du Py 2011 (till julgranspyntande med lite mellanlagrad grevé och korv med smörgåsgurka. Vinet är enligt inportören biologisk och osvavlat) Doftar rent o friskt av röda bär; körsbär, hallon och lite jordgubb. Grusig mörk mineralitet. Fin grön örtighet och lätt jordiga toner. Lite animaliskt - tänk skinkspad.
Smakmässigt är det de friska, syrliga röda bären, bra mineralitet, fin kryddighet och viss dov jordighet.

Svalt och balanserat med det man förväntar sig från en sjyst Beaujolais. Inget extra kanske men trevligt och passade med plocket till granbestyren.

Kaesler Stonehorse Shiraz Grenache Mourvedre, Barossa Valley 2008 (ryggbiff med ankfettslungad klyftpotatis, örtig rödvinssås samt salvia- och persiljesmör) Doftar massivt av mörka mogna bär; körsbär, björnbär, blåbär. Kryddigt av torkade örter och peppar. Choklad, vanilj, jordighet och torkade charkuterier.
I munnen är det väldigt mycket mörka söta bär, chokladiga fat och eldig alkohol (16%!!)

Detta är på gränsen till portvin. Lite väl massivt och sötfruktigt men funkade ändå till maten ...i små klunkar då det är extremt svulstigt. Inte min typ av vin riktigt men var ändå lite kul i sin okompromisslöshet.

Kaesler låter som ett riktigt Parkervin :)
 

Mats

Gone todash....
Onekligen :) Har däremot provat en Semillon 2008 från Kaesler som var riktigt trevlig. Så allt är kanske inte parkeriserat från dem. Har iofs inte koll på hur herr Parker vill ha sina vita viner.
Har du provat deras Old Bastard? Drack 2005:an för nått år sedan och här kan men verkligen prata om massivt och portvinslikt, nästan skedläge! Parker and beyond men i vissa lägen passar de och jag tror jag gav det 94p. Har några till av olika årgångar men de får ligga och bli minst 15 år innan jag rör dom. Sen har dom ju en etikett som är med i tätstriden om historiens fulaste.....
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har du provat deras Old Bastard? Drack 2005:an för nått år sedan och här kan men verkligen prata om massivt och portvinslikt, nästan skedläge! Parker and beyond men i vissa lägen passar de och jag tror jag gav det 94p. Har några till av olika årgångar men de får ligga och bli minst 15 år innan jag rör dom. Sen har dom ju en etikett som är med i tätstriden om historiens fulaste.....
Visa bifogad bild 406

Haha!
Jo, fula etiketter är de sällsamt skickliga på. Old Bastard och The Bogan är IMHO imponerande viner som tar det bästa från de mega-över-extraherade Oz-vinerna från 90-talet och ger dem nytt liv med syra, balans och fantastisk frukt för att möta en ny tid. Jag tror att Australien iom dessa viner (Old Bastard från 2000-talet, och naturligtvis även andras Shirazer) har börjat hitta ett Barossa-uttryck som är hållbart och i sin tur kommer försöka kopieras av andra regioner.

Hustrun och jag har en stark förkärlek för dessa Australiska uttryck av Shiraz. De har rejält med hår på bröstet och är långt från EMO:s i ballerinakostym på behandlingshem för bräcklighetssyndrom. Kan väl tillägga att min favvo är Dead Arm och hustruns är Mr Riggs tillsammans med G.A.M. Vi har väl också delat ut en gemensam 2:a plats till Mollydooker.

2001 Greenock Creek Shiraz Creek Block som jag pillade i mig för ett tag sedan i Umeå är det mest särskilda vin jag druckit: Morakniv och stämjärn! (Passade inte allas gommar.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vet inte riktigt om jag törs rapportera detta, men efter ett drygt 20-tal år av intensiva studier av Pinot noirs uttrycksformer i Bourgogne, så är jag fortfarande en IG-student.
Gav mig själv i julklappspresent en miniprovning som skulle öppna mina ögon, La Romanée Grand Cru.
What could possibly go wrong?
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=1303390
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=846474

...förutom att de smakade som överdrivet utspädd smurfdricka?
Gott, jomenvisst, men det är faktiskt Cola Zero också.

Så, över 1000 spänn lades ut för två miniglas av DETTA. Jag närmar mig de 50 och begriper fortfarande inte ett dyft av vad som är så fantastiskt med dessa blaskiga uttryck. Det går mig fullkomligt över huvudet. Hos andra eleganta, fragila uttryck ramlar poletten ned i mig. Jag är dessutom en av få som redan efter första smutten av Vin Jaune blev förälskad. Men, varför inte röd Bourgogne?

Min älskade hustru har nu sagt ifrån att hon inte vill att jag tar med Bourgogne till några fler restaurangmiddagar... Och S1 i Charleston har bjudit in oss i ett tappert försök att få oss se ljuset.

Men, jag är inte den som ger upp i första taget!
På'n igen!
 
Paul Déthune 1999

Visa bifogad bild 402 Visa bifogad bild 403

Degad 2004. Såg ut på korken som det varit lätt läckage men efter öppning så tror jag inte att så är fallet. Mogen doft som får mig lite att tänka på Comtessa från Paul Bara även om Pinotinnehållet i den här är endast 40%. Mörkt gyllengul färg. Finns en del fräschör i smaken med syra och frukt men kaffe, och choklad börjar ta över. Något svag mousse men det störde inte. I förhållande till Comtessa 1999an är Déthunen fortfarande vitalt och har inte fallit ihop. Det här är inget stort vin men det är ett gott vin. Drick inom 1-2 år eller så
Tack, jag kommer att dricka inom 1-2 veckor - om jag kan hålla mig så länge... ;)
 

chambertin

Medlem
Vet inte riktigt om jag törs rapportera detta, men efter ett drygt 20-tal år av intensiva studier av Pinot noirs uttrycksformer i Bourgogne, så är jag fortfarande en IG-student.
Gav mig själv i julklappspresent en miniprovning som skulle öppna mina ögon, La Romanée Grand Cru.
What could possibly go wrong?
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=1303390
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=846474
...förutom att de smakade som överdrivet utspädd smurfdricka?
Gott, jomenvisst, men det är faktiskt Cola Zero också.
Så, över 1000 spänn lades ut för två miniglas av DETTA. Jag närmar mig de 50 och begriper fortfarande inte ett dyft av vad som är så fantastiskt med dessa blaskiga uttryck. Det går mig fullkomligt över huvudet. Hos andra eleganta, fragila uttryck ramlar poletten ned i mig. Jag är dessutom en av få som redan efter första smutten av Vin Jaune blev förälskad. Men, varför inte röd Bourgogne?
Min älskade hustru har nu sagt ifrån att hon inte vill att jag tar med Bourgogne till några fler restaurangmiddagar... Och S1 i Charleston har bjudit in oss i ett tappert försök att få oss se ljuset.
Men, jag är inte den som ger upp i första taget!
På'n igen!

Om jag skall försöka mig på ngn förklaring (förutom den uppenbara att vinerna är tunna och blaskiga. Inte alls ovanligt tyvärr) så är det första jag tänker på att dom är på tok för unga. I stort sett alla unga bättre röda Bourgogne jag druckit har smakat spretigt och ibland t.o.m enkelt som unga med faten utanpå och endimensionell frukt.

Som 10- 15-åringar (eller mer) har vinerna sedan suttit ihop på ett sätt som varit fullständigt otänkbart att förstå när de var unga. Doft-paletten har med lite ålder sedan blivit ngt som jag över huvud taget inte hittar i några andra viner än stor bra mogen röd Bourgogne. Jag kan sitta i timmer och sniffa på ett sådant vin och det ger mig en obeskrivlig njutning även utan att dricka det.

Det som jag tycker kännetecknar kvaliteten hos röd Bourgogne har ofta varit nivån och komplexiteten hos frukten och syrorna. Röd Bourgogne blir ju aldrig Hermitage eller Napa-Cab direkt vad gäller muskler och tyngd utan storheten ligger i det finstämda och komplexiteten i framför all doften.

Sedan kan jag jag inte låta bli att fundera över att idag är en typisk 13%-Bourgogne ett lätt vin i rödvinssamanhang där i stort sett dom flesta (undantaget flertalet Bordeaux) toppviner ligger från 14% och uppåt.

Är ingen stor vän alls av anemiska 11.5%-expriment så det är inte alls ditåt jag vill men visst får man en viss tillvänjning av att dricka fler och fler viner i 14-15%-klassen som absolut många gånger är skitgoda men i slutändan så "drabbar" det dom lite skörare och slankare vinerna som t.ex Bourgogne.

Hoppas du hittar rätt en dag i Pinot-träsket. Själv skulle jag ha svårt att slanta upp dom pengarna du gjorde för att prova en "La Romanée". Bouchards skräpversioner av dessa från sent 70-tal sitter tyvärr fortfarande djup rotat i doft- och smakminnet även om jag vet att dom idag gör vin på en helt annan nivå från sina bättre lägen.

Sen måste man ju inte gilla alla vintyper som finns även om jag kan förstå att du är nyfiken på Bourgogne och varför folk vill betala sådana hutlösa pengar för dessa viner.

 
Trådskapare
A
Om jag skall försöka mig på ngn förklaring (förutom den uppenbara att vinerna är tunna och blaskiga. Inte alls ovanligt tyvärr) så är det första jag tänker på att dom är på tok för unga. I stort sett alla unga bättre röda Bourgogne jag druckit har smakat spretigt och ibland t.o.m enkelt som unga med faten utanpå och endimensionell frukt.

Som 10- 15-åringar (eller mer) har vinerna sedan suttit ihop på ett sätt som varit fullständigt otänkbart att förstå när de var unga. Doft-paletten har med lite ålder sedan blivit ngt som jag över huvud taget inte hittar i några andra viner än stor bra mogen röd Bourgogne. Jag kan sitta i timmer och sniffa på ett sådant vin och det ger mig en obeskrivlig njutning även utan att dricka det.

Det som jag tycker kännetecknar kvaliteten hos röd Bourgogne har ofta varit nivån och komplexiteten hos frukten och syrorna. Röd Bourgogne blir ju aldrig Hermitage eller Napa-Cab direkt vad gäller muskler och tyngd utan storheten ligger i det finstämda och komplexiteten i framför all doften.

Sedan kan jag jag inte låta bli att fundera över att idag är en typisk 13%-Bourgogne ett lätt vin i rödvinssamanhang där i stort sett dom flesta (undantaget flertalet Bordeaux) toppviner ligger från 14% och uppåt.

Är ingen stor vän alls av anemiska 11.5%-expriment så det är inte alls ditåt jag vill men visst får man en viss tillvänjning av att dricka fler och fler viner i 14-15%-klassen som absolut många gånger är skitgoda men i slutändan så "drabbar" det dom lite skörare och slankare vinerna som t.ex Bourgogne.

Hoppas du hittar rätt en dag i Pinot-träsket. Själv skulle jag ha svårt att slanta upp dom pengarna du gjorde för att prova en "La Romanée". Bouchards skräpversioner av dessa från sent 70-tal sitter tyvärr fortfarande djup rotat i doft- och smakminnet även om jag vet att dom idag gör vin på en helt annan nivå från sina bättre lägen.

Sen måste man ju inte gilla alla vintyper som finns även om jag kan förstå att du är nyfiken på Bourgogne och varför folk vill betala sådana hutlösa pengar för dessa viner.

I grunden är det också en fråga om tycke och smak. Personligen gillar jag ju mer syrarika och slankare viner än de bombastiska , kraftfulla som andra delar av vinvärlden hyllar. Ser inget rätt eller fel här utan bara att smaken är olika.

Jag kan finna nöje även i ung Bourgogne men det är intressant att ofta blir vinet tråkigt och intetsägande ett par år efter lansering, för att efter 10 år blomma ut igen.
 

Krug88

Medlem
I kväll blev det en flaska Comtes de Champagne 76!
Köpt i Tokyo för nån månad sedan, med Japanska import labels och rätt bra nivå.
Nyöppnad med ett lätt "pop", kanderade citroner och en lätt sherryton tyvärr…
Blev som bäst efter 10 minuter, sherrytonerna la sig något, och den söta citrustonen blev mest markant.
Bra och markant syra, fyllde hela munnen med vätska efter en klunk. Bra frukt fortfarande.
Min amerikanska polare kommenterade aprikoser efter en timme, kan bara hålla med till fullo!
Bra flaska, men hade hoppats på snäppet skönare för USD 800…
Dracks på El Gaucho, Sukhumvit 19 i Bangkok. Behövde inte ens betala korkavgift!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I kväll blev det en flaska Comtes de Champagne 76!
Köpt i Tokyo för nån månad sedan, med Japanska import labels och rätt bra nivå.
Nyöppnad med ett lätt "pop", kanderade citroner och en lätt sherryton tyvärr…
Blev som bäst efter 10 minuter, sherrytonerna la sig något, och den söta citrustonen blev mest markant.
Bra och markant syra, fyllde hela munnen med vätska efter en klunk. Bra frukt fortfarande.
Min amerikanska polare kommenterade aprikoser efter en timme, kan bara hålla med till fullo!
Bra flaska, men hade hoppats på snäppet skönare för USD 800…
Dracks på El Gaucho, Sukhumvit 19 i Bangkok. Behövde inte ens betala korkavgift!
Dyra bubblor... Aj!
El Gaucho verkar vara ett ställe att söka upp!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om jag skall försöka mig på ngn förklaring (förutom den uppenbara att vinerna är tunna och blaskiga. Inte alls ovanligt tyvärr) så är det första jag tänker på att dom är på tok för unga. I stort sett alla unga bättre röda Bourgogne jag druckit har smakat spretigt och ibland t.o.m enkelt som unga med faten utanpå och endimensionell frukt.

Som 10- 15-åringar (eller mer) har vinerna sedan suttit ihop på ett sätt som varit fullständigt otänkbart att förstå när de var unga. Doft-paletten har med lite ålder sedan blivit ngt som jag över huvud taget inte hittar i några andra viner än stor bra mogen röd Bourgogne. Jag kan sitta i timmer och sniffa på ett sådant vin och det ger mig en obeskrivlig njutning även utan att dricka det.

Det som jag tycker kännetecknar kvaliteten hos röd Bourgogne har ofta varit nivån och komplexiteten hos frukten och syrorna. Röd Bourgogne blir ju aldrig Hermitage eller Napa-Cab direkt vad gäller muskler och tyngd utan storheten ligger i det finstämda och komplexiteten i framför all doften.

Sedan kan jag jag inte låta bli att fundera över att idag är en typisk 13%-Bourgogne ett lätt vin i rödvinssamanhang där i stort sett dom flesta (undantaget flertalet Bordeaux) toppviner ligger från 14% och uppåt.

Är ingen stor vän alls av anemiska 11.5%-expriment så det är inte alls ditåt jag vill men visst får man en viss tillvänjning av att dricka fler och fler viner i 14-15%-klassen som absolut många gånger är skitgoda men i slutändan så "drabbar" det dom lite skörare och slankare vinerna som t.ex Bourgogne.

Hoppas du hittar rätt en dag i Pinot-träsket. Själv skulle jag ha svårt att slanta upp dom pengarna du gjorde för att prova en "La Romanée". Bouchards skräpversioner av dessa från sent 70-tal sitter tyvärr fortfarande djup rotat i doft- och smakminnet även om jag vet att dom idag gör vin på en helt annan nivå från sina bättre lägen.

Sen måste man ju inte gilla alla vintyper som finns även om jag kan förstå att du är nyfiken på Bourgogne och varför folk vill betala sådana hutlösa pengar för dessa viner.
Tack för bra svar.
Drar mig till minnes några "makalösa" Bonnes Mares GC från 60-talet som skulle öppna mina ögon på 90-talet. Vi var 12 vinälskare runt bordet med samma mål: att nu hade vi minsann slantat upp för att få se ljuset! I den stora vinvärlden utanför Umeå lovsjöng man dessa båda viner för deras rikedom. Runt bordet förvandlades våra förväntansfyllda blickar först till djupa bryderier och sedan till det förfärliga insiktsfullt uppgivna: "nej, ingen upplysning för mig idag heller..."
Ya ya.
En vacker dag så!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Cuvee St Vincent 1996 en av nydeggade flaskorna. Kändes som att den borde ligga några år till. Inte alls lika öppen och tillgänglig som gamla flaskan. Lite mer citrus dominerande.

Selosse Initial Deg 2012
Väldigt smörig och fet! alldeles underbar och fylld med exotiska frukter! en av dom bästa initial jag druckit.
 

Andreas

Medlem
Cuvee St Vincent 1996 en av nydeggade flaskorna. Kändes som att den borde ligga några år till. Inte alls lika öppen och tillgänglig som gamla flaskan. Lite mer citrus dominerande.

Selosse Initial Deg 2012
Väldigt smörig och fet! alldeles underbar och fylld med exotiska frukter! en av dom bästa initial jag druckit.

drack originaldeg på St Vincent när den begav sig... tyckte den var mycket bra då, hur står den sig som nydeg?
Andreas
 

Andreas

Medlem
Cuvee St Vincent 1996 en av nydeggade flaskorna. Kändes som att den borde ligga några år till. Inte alls lika öppen och tillgänglig som gamla flaskan. Lite mer citrus dominerande.

Selosse Initial Deg 2012
Väldigt smörig och fet! alldeles underbar och fylld med exotiska frukter! en av dom bästa initial jag druckit.

håller verkligen med om senaste deg på Initialen... så jävla god!!
 

MD

Medlem
Tack för bra svar.
Drar mig till minnes några "makalösa" Bonnes Mares GC från 60-talet som skulle öppna mina ögon på 90-talet. Vi var 12 vinälskare runt bordet med samma mål: att nu hade vi minsann slantat upp för att få se ljuset! I den stora vinvärlden utanför Umeå lovsjöng man dessa båda viner för deras rikedom. Runt bordet förvandlades våra förväntansfyllda blickar först till djupa bryderier och sedan till det förfärliga insiktsfullt uppgivna: "nej, ingen upplysning för mig idag heller..."
Ya ya.
En vacker dag så!

Jag kan verkligen inte tycka synd om dig... Det är bara att gratulera! Att inte uppskatta dom bästa bourgognerna måste väl vara det bästa som kan hända bankkontot? Själv blev jag tyvärr såld på dessa viner för några år sedan och större hål i familjeekonomin har sällan skådats. Får bordeauxköpen från 09 och 10 att kännas som vardagsviner i många fall. Har inte haft möjlighet att köpa stordrakarna i bordeaux och inte upplevt någon större sorg över det heller men efter mitt senaste intresse i bourgogne så har det varit helt omöjligt att hålla i pengarna när det dykt upp kända toppviner. Och jag tycker dessutom att dom ofta är sagolikt goda första åren efter lansering. Tycke och smak...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
drack originaldeg på St Vincent när den begav sig... tyckte den var mycket bra då, hur står den sig som nydeg?
Andreas
Den nya deggen känns väldigt ung. Drack den gamla för ca 8-9 månader sen och den va inköpt för ca 6 år sedan, blindprovning och alla gissade på -02. Men tror nydeggade kommer växa till sig rejält.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag kan verkligen inte tycka synd om dig... Det är bara att gratulera! Att inte uppskatta dom bästa bourgognerna måste väl vara det bästa som kan hända bankkontot?
Håller absolut med, och jag önskar att Stefan kunde missionera för sin smak i hela Asien så vi slapp slåss med den asiatiska marknaden om den ynka mängd bourgogne som produceras. :)
 
Toppen