Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Köpstopp resten av året. Du har verkligen karaktär :).
Barolobrunello är en farlig plats att befinna sig på när man har köpstopp varvid jag vänligt men bestämt låter bli att klicka på länken. Min totala avsaknad av karraktär vägs nämligen till viss del upp av en hälsosam och rationell skräck för vad som kommer hända om min fru får syn på mina kontoutrdag.

-Inte en flaska till före T5 i februari. Basta. Stjärnstopp.
 

sunqan

Vinös
Barolobrunello är en farlig plats att befinna sig på när man har köpstopp varvid jag vänligt men bestämt låter bli att klicka på länken. Min totala avsaknad av karraktär vägs nämligen till viss del upp av en hälsosam och rationell skräck för vad som kommer hända om min fru får syn på mina kontoutrdag.

-Inte en flaska till före T5 i februari. Basta. Stjärnstopp.
Toffel :)
Och hon vill säkert du slösar bort pengarna på henne istället för att köpa vin...
 

Mats

Gone todash....
Barolobrunello är en farlig plats att befinna sig på när man har köpstopp varvid jag vänligt men bestämt låter bli att klicka på länken. Min totala avsaknad av karraktär vägs nämligen till viss del upp av en hälsosam och rationell skräck för vad som kommer hända om min fru får syn på mina kontoutrdag.

-Inte en flaska till före T5 i februari. Basta. Stjärnstopp.
Stjärnstopp och att hålla dig till T5 i februari låter bra, men bara så att du vet det så gjorde jag för några minuter sedan en liten beställning från bolaget och slängde på 4 st av Scavinon du inte lyckades beställa och beställningen gick iväg utan problem. 123 st kvar på websaldot nu...........
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Toffel :)
Och hon vill säkert du slösar bort pengarna på henne istället för att köpa vin...
-Tror att fruns definition snarare lyder att jag bör investera pengarna i henne istället för att slösa dem på vin... Och gällande mitt dubbelliv på Finewines.se bör hon helt för sin egen skull lämnas utanför, det finns ingenting att se här. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Stjärnstopp och att hålla dig till T5 i februari låter bra, men bara så att du vet det så gjorde jag för några minuter sedan en liten beställning från bolaget och slängde på 4 st av Scavinon du inte lyckades beställa och beställningen gick iväg utan problem. 123 st kvar på websaldot nu...........
Nämenvaf?? -Skämtar du eller? Det här måste undersökas!?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
-Tror att fruns definition snarare lyder att jag bör investera pengarna i henne istället för att slösa dem på vin... Och gällande mitt dubbelliv på Finewines.se bör hon helt för sin egen skull lämnas utanför, det finns ingenting att se här. ;)
Herre min skapare om folks ointresserade partners skulle hitta hit...
 

Jos

Medlem
Sippar på en 2010 Gaja Promis som efter diverse skitviner samt turkiskt vin i loungen på Istanbuls flygplats är riktigt trevlig. Dubai är inte vinets Mecka :D Tur att man fyndade en Krug GC för 799 på Arlanda så man inte blir utan på nyår!
 
Trådskapare
A
Sippar på en 2010 Gaja Promis som efter diverse skitviner samt turkiskt vin i loungen på Istanbuls flygplats är riktigt trevlig. Dubai är inte vinets Mecka :D Tur att man fyndade en Krug GC för 799 på Arlanda så man inte blir utan på nyår!

Finns en del i Dubai, vissa av hotellen har ok vinlistor. Du får kolla på flygplatsen när du åker hem. Iblamd finns det lite fynd där
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Stjärnstopp och att hålla dig till T5 i februari låter bra, men bara så att du vet det så gjorde jag för några minuter sedan en liten beställning från bolaget och slängde på 4 st av Scavinon du inte lyckades beställa och beställningen gick iväg utan problem. 123 st kvar på websaldot nu...........
Talar vi om samma vin här, Scavino Langhe Nebbiolo (99023)?
Har försökt beställa det igen och igen och det står att varan finns i lager men så fort jag klickar beställ blir knappen blå "bevaka vara" och saldot noll?
-Försökte flera gånger och den enda variation på temat jag lyckats få till är "felkod 500", "felkod 200" samt en klassisk 404 med "sidan finns inte"? Systembolagets digitala vägar äro som vanligt outgrundliga men i detta fallet gör det ju inget då jag ändå har ett odiskutabelt köpstopp.
 

Mats

Gone todash....
Talar vi om samma vin här, Scavino Langhe Nebbiolo (99023)?
Har försökt beställa det igen och igen och det står att varan finns i lager men så fort jag klickar beställ blir knappen blå "bevaka vara" och saldot noll?
-Försökte flera gånger och den enda variation på temat jag lyckats få till är "felkod 500", "felkod 200" samt en klassisk 404 med "sidan finns inte"? Systembolagets digitala vägar äro som vanligt outgrundliga men i detta fallet gör det ju inget då jag ändå har ett odiskutabelt köpstopp.

Jajamensan, samma vin. Kanske bolaget infört köpstoppsfilter med automatisk avsökning av utlovanden på FW?
 

Magikern

Medlem
Talar vi om samma vin här, Scavino Langhe Nebbiolo (99023)?
Har försökt beställa det igen och igen och det står att varan finns i lager men så fort jag klickar beställ blir knappen blå "bevaka vara" och saldot noll?
-Försökte flera gånger och den enda variation på temat jag lyckats få till är "felkod 500", "felkod 200" samt en klassisk 404 med "sidan finns inte"? Systembolagets digitala vägar äro som vanligt outgrundliga men i detta fallet gör det ju inget då jag ändå har ett odiskutabelt köpstopp.

Tror faktiskt att samma sak hände mig i höstas. 3 veckor senare pep det i mobilen och vinet hade anlänt i butiken.

Var inte förvånad om vinet dyker upp ganska snart trots allt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jajamensan, samma vin. Kanske bolaget infört köpstoppsfilter med automatisk avsökning av utlovanden på FW?
Jaha, såhär ser det ut för mig i alla fall så det var ju snällt av Anitra att lägga in en manuell köpspärr till mig även om den här beställningen rent tekniskt sett tillhör den tidigare beställningen som skedde medans köpstoppet var momentant upphävt varvid jag inte behöver ett gudomligt ingripande från generaldirektören.
vin.jpg
Tror faktiskt att samma sak hände mig i höstas. 3 veckor senare pep det i mobilen och vinet hade anlänt i butiken.
Det får vi verkligen inte hoppas, har ju försökt en sådär 20 gånger nu så då har jag väl runt en 60 flaskor att hämta ut efter nyår och det är garanterat inte förenligt med det flitigt omnämnda stoppet.
 

Magikern

Medlem
Det får vi verkligen inte hoppas, har ju försökt en sådär 20 gånger nu så då har jag väl runt en 60 flaskor att hämta ut efter nyår och det är garanterat inte förenligt med det flitigt omnämnda stoppet.

Kolla för säkerhets skull så att beställningarna inte gjorts. Jag trodde inte min order funkat men det hade den tydligen trots allt. Kan hända att de berodde på att flera klickade samtidigt och de sista flaskorna i webbsaldot gick åt just då.
 
Trådskapare
A
Jaha, såhär ser det ut för mig i alla fall så det var ju snällt av Anitra att lägga in en manuell köpspärr till mig även om den här beställningen rent tekniskt sett tillhör den tidigare beställningen som skedde medans köpstoppet var momentant upphävt varvid jag inte behöver ett gudomligt ingripande från generaldirektören.
Visa bifogad bild 424

Det får vi verkligen inte hoppas, har ju försökt en sådär 20 gånger nu så då har jag väl runt en 60 flaskor att hämta ut efter nyår och det är garanterat inte förenligt med det flitigt omnämnda stoppet.
Har du inte fått något mail som bekräftar beställningen tror jag inte att du ska vara allt för "orolig".
 

SUPRA

Bäst
Diebolt Fleur de Passion 2002. Kan inte minnas att jag druckit Diebolt förut. En viss mognad verkar ha infunnit sig, men överlag är jag inte jätteimponerad av denna. RJ har rankat denna 91/95 och det känns spontant som för högt.

C9dP Cuvée Barberini (nr 92118) Domaine de la Solitude, inköpt 2011. Till oxfilé, pompa och café de Paris-smör.
Till nyår vankas det ju fisk till huvudrätt, så det kändes underbart att efter en hård dags arbete - till blå himmel som omväxling - få äta en god köttmiddag med ett underbart vin. Kraftig, pepprig smak med inslag av fat. Plommon och hallon enligt SB, och det kan jag hålla med om. Lagerbladen och chokladen hittade jag dock inte. Helt underbar till maten, perfekt matchning, men sista glaset blev i varmaste laget framför brasan och förlorade mycket av charmen.
 

chambertin

Medlem
Några ok och några mindre bra flaskor de senaste veckorna.
På den bra sidan hittade jag en perfekt mogen 2007, Puligny-Montrachet "Clos de la Mouchère", Henri Boillot.
Lätt halmgul i färgen och med distinkt citruszest ihop med vitblommighet och musselskal så var det en njutning ihop med torskryggen och hummersmaksatt hollandaise

Som apéro den kvällen hade vi en 2007, Blanc de Noir Prestige Brut, Raumland (Ty/Rheinhessen).
Mycket bröd/brioche och stram autolyskänsla gav den här ett plustecken i kanten (deg 01/2012)
Saknar lite röda bär kanske men är man ute efter stramhet och lite mognad så är det här ett bra exempel.

Fortsatte sedan med Quinta Vale d.Maria Reserva Porto Lote No 11 (från faten som inte dög för deras VP -11).
Har inte druckit ngn så ung VP förut men det här var en riktigt häftig upplevelse som t.o.m nästan övermannade både Stilton
och Gorgonzola på ostbrickan. I stilen hamnar man mest nära Fonseca med violer och blåbär samt en silkig rondör bakom allt detta.
Mycket söt i nuläget och ingen spritighet eller russinton.
Blir att utöka förrådet av detta då jag uppskattar att den kommer att vara njutbar inom 10 år i alla fall.

Har varit på några Sydafrikaner också bl.a 2007, Cabernet Franc, Raats (Stellenbosch).
Ganska outvecklat vin med massor av paprika, vinbär och tobak.
Stram smak med bra längd och fina syror och fortfarande ganska rejäla tanniner men jag gillar inte den övertydliga paprikatonen i de här druvrena exemplaren så jag får nog konstatera att Cab Franc för mig är nog ungefär vad Grenache är för @Anders Landström.
Fungerar helt ok som en komponent i Bdx-blend men druvrent ? Njaeee.

Desto behagligare var 2009, Chenin Blanc "The Game Reserve", Graham Beck som med sin tydliga mognad och
stora doft med lätt, lätt botrytisanstrykning nu var på topp.

Nu blir det till att planera drycker och mat för nyår.
Lutar åt det här:
2008, Rosé de Saignée, M-N Ledru
2002, Fleur de Passion, Diebolt-Vallois
1999, Barolo Riserva Gran Bussia, Aldo Conterno
1982, Ch. Gruaud-Larose
2005, Ch. de Fargues
 
Toppen