Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
Jag har inte provat den alls. Tänkte bara eftersom du sa att flaskvariationen var påtaglig. Undrade då om andra flaskor av samma vin har varit bättre eller vad variationen bestod av.

Verkar inte vara så många här på forumet som provat vinet när det upp i beställningssortimentet nyligen vilket kanske är lite förvånade men antar att man misstänkte att de inte var någon höjdare.

En 2008 G.D Vajra blev inköpt av flickvännen. Jag har ju hållit det här vinet som en bra instegsbarolo men den här flaskan var inget kul. Doften är ganska inbjudande med mycket röda märka bär. Smaken däremot är spretig, o-integrerad ek och kort eftersmak. En besvikelse. 2007an var bra och de första 2008or jag drack höll måttet. Vet inte om det var en dålig flaska eller om det är skillnad på senare skeppningar.

Håller delvis med även om vinet är ok till sitt pris. Bricco Viole 08 har man ju sneglat på onekligen. Har en 07: och funderar på en 08:a med. Kanske ett sådant vin som man kan bjuda på om 10 år för att sen få folk att tappa hakan när de hör hur lite det faktiskt kostade. Vaynerchuk tror stenhårt på en prisexplosion av kvalitetsbarolo som närmar sig sin topp men han kan man inte alltid lita på . ;)
 

Vino fino

Medlem
vino.jpg

Idag dricker vi…
Viberti Pret-a-Porter Brut Rose
Gianluca Viberti har nyligen kvalat in till listan hos Berry Brothers och jag såg en svensk recension av denna mousserande Nebbiolo (jo, ni läste rätt) och slängde in en beställning. Första intrycket var en besvikelse--- jag hade väntat mig något i still med Seppelts Sparkling Shiraz och här kom en laxrosa mesig rosé. Men ju mer jag drack desto mer såg jag av vinets kvaliteter. Annorlunda, definitivt ursprungstypisk (man känner vibbarna från Piemonte), balanserad, ren. Jag kan tänka mig att denna fungerar briljant till charkuterier eller tyngre fisk som t.ex. tonfisk. 179 spänn på Monopolet.

Glenelly Grand Vin 2008
Korkskadad eller kokt. Nu kommer @StefanAkiko gå i spinn. Lite svårt att avgöra defekters ursprung ibland, i detta fall lutar jag åt för varm lagring. Något som jag tycker är ett större problem i Sverige än den omtvistade naturkorken. Många distributörer är inte seriösa i sin hantering och i beställningssortimentet finns årgångar som är suspekta när man jämför med världsmarknaden. Detta var en 2008 och jag antar att den släpptes 2010 eller 2011. Jag kan tänka mig att den sedan legat i kartong i ett 22-gradigt rum i tre eller fyra år. 149 bagis, som jag tänker kräva tillbaka av Monopolet.

Glenelly Lady May 2010
100% Cab. Börjar bra, ganska komplex bouquet, men slutar förvirrat, med en massa syra och tanniner som inte är överens. Hyfsad Cab men jag kan inte tycka att detta är prisvärt. 249 riksdaler.

Creation Syrah 2009
Detta var faktiskt den enda av de tre sydafrikanerna som uppvisade bränt gummi, men det flöt ihop med helheten utan att störa. Bra frukt och fina drag. Det som däremot störde var en pust av Explorer i eftersmaken--- 15% alkohol kändes som 40%. Det här är ett vin som borde skördats tidigare, eller så borde vinrankorna planteras högre upp i dalen. Synd på bra råvaror. Potentialen fanns där men alkoholen förstörde balansen. 201 skattade kronor.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 658
Idag dricker vi…
Viberti Pret-a-Porter Brut Rose
Gianluca Viberti har nyligen kvalat in till listan hos Berry Brothers och jag såg en svensk recension av denna mousserande Nebbiolo (jo, ni läste rätt) och slängde in en beställning. Första intrycket var en besvikelse--- jag hade väntat mig något i still med Seppelts Sparkling Shiraz och här kom en laxrosa mesig rosé. Men ju mer jag drack desto mer såg jag av vinets kvaliteter. Annorlunda, definitivt ursprungstypisk (man känner vibbarna från Piemonte), balanserad, ren. Jag kan tänka mig att denna fungerar briljant till charkuterier eller tyngre fisk som t.ex. tonfisk. 179 spänn på Monopolet.

Glenelly Grand Vin 2008
Korkskadad eller kokt. Nu kommer @StefanAkiko gå i spinn. Lite svårt att avgöra defekters ursprung ibland, i detta fall lutar jag åt för varm lagring. Något som jag tycker är ett större problem i Sverige än den omtvistade naturkorken. Många distributörer är inte seriösa i sin hantering och i beställningssortimentet finns årgångar som är suspekta när man jämför med världsmarknaden. Detta var en 2008 och jag antar att den släpptes 2010 eller 2011. Jag kan tänka mig att den sedan legat i kartong i ett 22-gradigt rum i tre eller fyra år. 149 bagis, som jag tänker kräva tillbaka av Monopolet.

Glenelly Lady May 2010
100% Cab. Börjar bra, ganska komplex bouquet, men slutar förvirrat, med en massa syra och tanniner som inte är överens. Hyfsad Cab men jag kan inte tycka att detta är prisvärt. 249 riksdaler.

Creation Syrah 2009
Detta var faktiskt den enda av de tre sydafrikanerna som uppvisade bränt gummi, men det flöt ihop med helheten utan att störa. Bra frukt och fina drag. Det som däremot störde var en pust av Explorer i eftersmaken--- 15% alkohol kändes som 40%. Det här är ett vin som borde skördats tidigare, eller så borde vinrankorna planteras högre upp i dalen. Synd på bra råvaror. Potentialen fanns där men alkoholen förstörde balansen. 201 skattade kronor.
Kul viner, men synd att den där riktiga leveransen uteblev. Den mousserande nebbiolon var dock lite extra kul. :)
 

vininfo.nu

Medlem
Lite "knullvin" från Italien öppnades och testades igår. Vinet i fråga var:
Visa bifogad bild 655
Ganska typisk Sangiovese från Toscana, på gott och ont. Syrliga körsbär, valeriana, ngt mynta/salvia och mörk choklad i aromen. Smaken var medelfyllig, koncentrerad och rejält syrlig med aningen bitter eftersmak.

Jag brukar inte bli särskilt imponerad av Chianti-viner rent generellt, inte detta heller (detta är dock ett IGT-vin från Toscana). Lite småtrist och korrekt helt utan någon särskild komplexitet eller något som sticker ut och får mig att tända till. Allt annat än ett knullvin med andra ord, det lämpar sig nog mer för slentrianmässig onani. Som bordsvin fungerar det dock alldeles utmärkt, men varför betala 250 pix för ett dugligt bordsvin? Har man en förkärlek för stilen kan det säkert upplevas som fantastiskt, jag blev mest uttråkad och längtade efter något som påverkar styvheten mer positivt...o_O

@vininfo.nu har provat samma vin och skrivit om det här (lite andra slutsatser och han gillar det nog mer än jag): http://vininfo.wordpress.com/

Soffocone'en igår och idag blev det Lungarotti Rubesco Vigna Monticchio 2007. Umbrien och Torgiano. Sangiovese och Canaiolo. 12 mån på fat.

Signifikant fylligare än gårdagens Soffocone. Röda och mörka bär, plommon, kaffe. Bra "bett" med strävhet och beska. Nypon och plommon i eftersmaken. Tycker nog att Soffocone'n var elegantare med sin sandelträton, medan Rubesco'n var ett stöddigare vin.
image.jpg
 

Skrutt

Medlem
En 2008 G.D Vajra blev inköpt av flickvännen. Jag har ju hållit det här vinet som en bra instegsbarolo men den här flaskan var inget kul. Doften är ganska inbjudande med mycket röda märka bär. Smaken däremot är spretig, o-integrerad ek och kort eftersmak. En besvikelse. 2007an var bra och de första 2008or jag drack höll måttet. Vet inte om det var en dålig flaska eller om det är skillnad på senare skeppningar.

Det fick mig iallafall att öppna en 1998 Domenico Clerico Pajana. Mogen Barolo, skön näsa, lite "bourgognig". Tanninerna har mjuknat. Tyvärr har vinet börjat "torkna" lite och det är över sin topp. Hade hoppats mer på vinet baserat på andra årgångar jag provat men ändå ett trevligt drickvin som man kan sitta och kontemplera över. Naturligtvis, i förhållande till Albe ett i allt större vin, lite orättvis jämförelse men så är livet :).

Visa bifogad bild 656
Att välja höger är det bättre valet
Kan bara instämma fullständigt både gällande den harmoniska 07:an av Barolo Albe och den dissonanta 08:an. Är 08:an överladdad och något för framtiden? Andra 08:eek:r skulle man inte utsätta för öppning idag.
 

Mats

Gone todash....
Soffocone'en igår och idag blev det Lungarotti Rubesco Vigna Monticchio 2007. Umbrien och Torgiano. Sangiovese och Canaiolo. 12 mån på fat.

Signifikant fylligare än gårdagens Soffocone. Röda och mörka bär, plommon, kaffe. Bra "bett" med strävhet och beska. Nypon och plommon i eftersmaken. Tycker nog att Soffocone'n var elegantare med sin sandelträton, medan Rubesco'n var ett stöddigare vin.
Visa bifogad bild 660

Köpte du den på bolaget? Ser att de har 2006an men är det så att man ska räkans med att få 2007an om man beställer den?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Soffocone'en igår och idag blev det Lungarotti Rubesco Vigna Monticchio 2007. Umbrien och Torgiano. Sangiovese och Canaiolo. 12 mån på fat.

Signifikant fylligare än gårdagens Soffocone. Röda och mörka bär, plommon, kaffe. Bra "bett" med strävhet och beska. Nypon och plommon i eftersmaken. Tycker nog att Soffocone'n var elegantare med sin sandelträton, medan Rubesco'n var ett stöddigare vin.
Visa bifogad bild 660
Låter som ett trevligt vin. Tyckte dock det var en hel del tryck (koncentration) även i Soffoconen. Mängder av syra och sura körsbär i alla fall. Tycker dessutom att den var lite intressantare idag - lite mer nyanser och komplexitet efter den fått oxa av sig lite. :)
 

vininfo.nu

Medlem
Låter som ett trevligt vin. Tyckte dock det var en hel del tryck (koncentration) även i Soffoconen. Mängder av syra och sura körsbär i alla fall. Tycker dessutom att den var lite intressantare idag - lite mer nyanser och komplexitet efter den fått oxa av sig lite. :)

Soffocone'n hade - enligt mina smaklökar - mer av italiensk syrlighet än Rubesco'n, och var mer typisk. Fick heller inga körsbärsvibbar av Rubesco...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ok förlåt, det var otydligt. En Chianti Classico som doftar hårt rostade ekfat, tobak, kaffe och... hårt rostade ekfat kan jag bara inte förstå. Blev fundersam, googlade och hittade nån som gav den 92 poäng vilket jag tyckte va lite märkligt. Därav mitt otydliga inlägg.

Long story short; sorgligt att det är så galet långt från ursprungstypiskt. Jag tycker inte det är gott! :)
Man kan ju ställa sig frågan: vad är en ursprungstypisk Chianti egentligen?

Saxat från Wikipedia:
During the 1970s producers started to reduce the quantity of white grapes in Chianti. In 1995 it became legal to produce a Chianti with 100% Sangiovese.

Om man går lite längre tillbaka, så ser man att receptet på Chianti skapades under mitten av 1800-talet, 70% Sangiovese, 15% Canaiolo och 15% Malvasia bianca. I det stora hela, blaskigt, lättdrucket skräp som inte många önskar dricka...

...sedan kan man ju också undra vad som producerades där innan dess...

Jag är FÖR nytagningar överallt. Visst gör det blindprovandet svårare att hitta rätt i. Man kan ju alltid göra som di swänske vinkritikerna, och undvika blint. ...så man ju får en rimlig chans att veta vad man bör tycka.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Man kan ju ställa sig frågan: vad är en ursprungstypisk Chianti egentligen?

Saxat från Wikipedia:
During the 1970s producers started to reduce the quantity of white grapes in Chianti. In 1995 it became legal to produce a Chianti with 100% Sangiovese.

Om man går lite längre tillbaka, så ser man att receptet på Chianti skapades under mitten av 1800-talet, 70% Sangiovese, 15% Canaiolo och 15% Malvasia bianca. I det stora hela, blaskigt, lättdrucket skräp som inte många önskar dricka...

...sedan kan man ju också undra vad som producerades där innan dess...

Jag är FÖR nytagningar överallt. Visst gör det blindprovandet svårare att hitta rätt i. Man kan ju alltid göra som di swänske vinkritikerna, och undvika blint. ...så man ju får en rimlig chans att veta vad man bör tycka.
Dels kan man prata om typicitet när det gäller Chianti, vad som är rätt, sen kan man undra om ett vin borde få lägre betyg för att vinmakaren inte valt att göra vinet enligt rådande trend i vinvärlden (lite ek och slankast möjliga stil). För egen del så föredrar jag stilen som Fonteratoli och Brolio (Barone Rascasoli) står för. Detta trots att det innebär lite mer ekfat.
 

Larseman

Medlem
Ett glas 2010 Serragrilli Barbaresco från Marchesi di Barolo på Viking Grace på väg till Åland. Stor, skön doft med hallon, undervegetation och målarlåda. Säkert fler saker men skriver detta några timmar senare och minns inte alla detaljer. Men tusan så gott även i munnen, fina sandiga tanniner, mycket röda bär och en lång, lång eftersmak.
 
Toppen