Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

ChristianB

DipWSET
Jag avskyr skruvkorkar lika mycket som naturkorkar (fast av andra orsaker) men detta var mycket bra. Moget, drickfärdigt, utmärkt valuta. Alla Oz-överdrifter var som bortblåsta. Balanserat, återhållet, finstämt.
Hur kommer det sig att du avskyr både skruv- och naturkork? Är det inte lite som två sidor av samma mynt?
 

Vino fino

Medlem
Någon som vet om bättre varianter av Margaux har liknande karaktär som denna, för i så fall blir det nog att leta upp en trevlig sådan?
Som Stefan säger, det kan bli dyrt…

Men en lite "grövre" Margaux som har lite av den karaktären du nämner (jag tolkar det som rök och het torr jord) är Ch. La Tour de Mons. Kostar inte skjortan och görs i hyfsade volymer så att den går att få tag i. Tål också lagring (även om du hatar väntan).

2010:an finns enligt wine-searcher ganska utbrett ute hos europeiska handlare och börjar runt 150 kr + skatter och frakt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som Stefan säger, det kan bli dyrt…

Men en lite "grövre" Margaux som har lite av den karaktären du nämner (jag tolkar det som rök och het torr jord) är Ch. La Tour de Mons. Kostar inte skjortan och görs i hyfsade volymer så att den går att få tag i. Tål också lagring (även om du hatar väntan).

2010:an finns enligt wine-searcher ganska utbrett ute hos europeiska handlare och börjar runt 150 kr + skatter och frakt.
Gott, får hålla lite utkik. Är "het torr jord" specifikt för Margaux? Hur beskriver man husstilen så att säga och hur skiljer den sig från de andra. Den jag drack ovan, vad är det för klassificering?
 

Vino fino

Medlem
Hur kommer det sig att du avskyr både skruv- och naturkork? Är det inte lite som två sidor av samma mynt?
Det är den klassiska definitionen av ett dilemma… två alternativ som inte är bra.

Jag avskyr naturkork för att den slår till när man minst anar det och förpestar ditt dyra vin. Jag avskyr skruvkork därför att den är lätt att buckla till och börjar släppa in luft, den är osexig, och värst av allt så kan den ge en Redux som det tar timmar att vädra ur.

Jag blir lika förbannad på bägge men allra mest ursinnig blir jag på defekt naturkork.
 

Vino fino

Medlem
Gott, får hålla lite utkik. Är "het torr jord" specifikt för Margaux? Hur beskriver man husstilen så att säga och hur skiljer den sig från de andra. Den jag drack ovan, vad är det för klassificering?
Nja, het torr jord är nog mer Graves och St Estephe än Margaux. I alla fall i min smakbok. Det som utmärker Margaux är den intensivt parfymerade bouqueten, med svartvinbärston som kan dra åt mynta. När man dricker riktigt bra Margaux (= Ch. Margaux) tycker jag att det är svårt att hitta ord för alla nyanser i parfymen. Alla möjliga blommor, violer, rosor, söta örtkryddor, svartvinbär, ceder… Om vi säger så här: Margaux är den mest feminina av vänstra bankens kommuner.

Orsaken till att jag rekommenderade La Tour de Mons är just att den är lite "grövre", mindre feminin. Eftersom du var ute efter tjärpastill.
 

Vino fino

Medlem
Gott, får hålla lite utkik. Är "het torr jord" specifikt för Margaux? Hur beskriver man husstilen så att säga och hur skiljer den sig från de andra. Den jag drack ovan, vad är det för klassificering?
Men du… nu när jag sitter och forskar så hittar jag bara des Gravieres från Graves. Inte Margaux. Var det den du drack? Det förklarar ju i sådana fall den heta torra jorden…
 

Attachments

  • 62618.jpg
    62618.jpg
    16,5 KB · Visningar: 219

Vino fino

Medlem
Såg aldrig flaskan, tyvärr, men den salufördes som Margaux, typ Cru Artisan.
Ah. Det är jag som rör till det. Det finns visst en Graviers, och den är som du säger mycket riktigt en Cru Artisan.

Intressant. Aldrig sett. Det har släppts lite Cru Artisan på Monopolet men de har varit svinuöst dyra, löjligt högt prissatta. Legat runt trehundringen. Ibland undrar man om distributörerna tror att folk inte har tillgång till internet.
 

Attachments

  • 10377499t.jpg
    10377499t.jpg
    7,8 KB · Visningar: 223

Mattias Schyberg

Administratör
Ah. Det är jag som rör till det. Det finns visst en Graviers, och den är som du säger mycket riktigt en Cru Artisan.

Intressant. Aldrig sett. Det har släppts lite Cru Artisan på Monopolet men de har varit svinuöst dyra, löjligt högt prissatta. Legat runt trehundringen. Ibland undrar man om distributörerna tror att folk inte har tillgång till internet.
Tack för ditt engagemang. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2010 Dunham Cellars Three Legged Red (91p)
Ägaren hittade för många år sedan en hundvalp som misshandlades av kråkor och som blivit fågelföda om han inte räddat den. Valpen förlorade hö framben, men genom kärlek och vård återfick han hälsan och blev en familjemedlem. Sedermera med ett vin dedikerat till sig. En glad hund idag! Vacker berättelse.
image.jpg

Pure-breed from an unholy matrimony. Nose of ripe Merlot from a cold year with a taste of a balanced, oaked Hermitage from a warm year.
The nose is not so interesting and quite unnecesary for this wine. Has a plummy, sweet Merlot character that is far from interesting in our World.
A well restrained, still maturing Syrah(?)-based Meritage with M++ acids and M tannins on a medium body. This is bottled elegance. This is great! Kept its poise throughout the full dinner menu at La Rochelle 'Sanno'.
Wife: 90p.
Wine still has a few more years of evolution, but we think we would set our last-btl-fr-case drink-up-date to 2019.
However, we don't own any btls of this. But we will get more Washingtonians. They surely impress, taken as an American kollektif.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Fick chansen att prova lite fantastisk Barolo & Barbaresco från 90-talet på fredagkvällen. Alla vinerna provades blint.
20140321_205956.jpg


Från vänster:
1994 Giacomo Conterno Barolo Cascina Franc
Kanske det vinet i uppställningen med mest uttorkad frukt. I näsan en hel del tobak och kösbär. Vinet har en hög syra, lätt frukt, tydliga tanniner och en hyfsad längd. Gott men stramt!
2005 Produttori del Barbaresco Barbaresco
Här finns det gott om frukt kvar. En ganska generös doft av rostat fat, torkad frukt, och tomat. Tomat var för övrigt en doft som återkom i ganska många av vinerna, lite som en blandning mellan tomatkvist och burktomat.
Vinet har en god, läskande syra och bra frukt. Avslutas med en viss träig beska.
1993 Paolo Scavino Barolo Riserva Rocche dell'Annunziata
En av mina absoluta favoriter. Medelstor, elegant doft av körsbär, tobak och lättrostat kaffe. Hög, bra syra, intensiv frukt, fina men tydliga tanniner. Bra struktur, balans och grymt gott!
1990 Moccagatta Barbaresco Bric Balin
En större doft än de övriga vinerna, men också betydligt mer oxiderad. Buljongtärning och färska örter. Fanns vissa hintar i doften om att vinet möjligtvis skulle ha kunnat lagrats för varmt genom åren (bränt socker, lite Madeira-toner). I munnen är vinet mjukt, med en trevlig frisk och fräsch frukt. Lättare i kroppen, och lite kortare i smaken. Har nog passerat sin topp, men är trots detta väldigt god och drickvänlig.
1993 Elio Altare Barolo Vigneto Arborina
Återigen dyker tomatdoften upp, men här i en något grönare skepnad. Det är också rejält med läder, tobak och stram frukt.
Något lägre syra och medlefyllig, men med en bra koncentration. Rejält stramt och torrt avslut.
1996 Luciano Sandrone Barolo Cannubi Boschis
Mycket frukt, mörka körsbär, köttigare doft. Rejält sträv, men tydligt mer frukt och en något lägre syra. Riktigt bra längd och koncentration. Väldigt gott. På det hela mer åt det moderna hållet, men skall ju Sandrone också vara.
1996 Domenico Clerico Barolo Pajana
Det av vinerna som drog mest åt röd Bourgogne. Dov, murrig, jordig doft. Med ljusa, röda bär.
God syra, riktigt bra längd, medelfyllig och helt fantastiskt god. Rejält stram, men vid det här laget var jag så avtrubbad så vinet kändes harmoniskt och balanserad :)
 

Swedish

Medlem
Fick chansen att prova lite fantastisk Barolo & Barbaresco från 90-talet på fredagkvällen. Alla vinerna provades blint.
Visa bifogad bild 864

Från vänster:
1994 Giacomo Conterno Barolo Cascina Franc
Kanske det vinet i uppställningen med mest uttorkad frukt. I näsan en hel del tobak och kösbär. Vinet har en hög syra, lätt frukt, tydliga tanniner och en hyfsad längd. Gott men stramt!
2005 Produttori del Barbaresco Barbaresco
Här finns det gott om frukt kvar. En ganska generös doft av rostat fat, torkad frukt, och tomat. Tomat var för övrigt en doft som återkom i ganska många av vinerna, lite som en blandning mellan tomatkvist och burktomat.
Vinet har en god, läskande syra och bra frukt. Avslutas med en viss träig beska.
1993 Paolo Scavino Barolo Riserva Rocche dell'Annunziata
En av mina absoluta favoriter. Medelstor, elegant doft av körsbär, tobak och lättrostat kaffe. Hög, bra syra, intensiv frukt, fina men tydliga tanniner. Bra struktur, balans och grymt gott!
1990 Moccagatta Barbaresco Bric Balin
En större doft än de övriga vinerna, men också betydligt mer oxiderad. Buljongtärning och färska örter. Fanns vissa hintar i doften om att vinet möjligtvis skulle ha kunnat lagrats för varmt genom åren (bränt socker, lite Madeira-toner). I munnen är vinet mjukt, med en trevlig frisk och fräsch frukt. Lättare i kroppen, och lite kortare i smaken. Har nog passerat sin topp, men är trots detta väldigt god och drickvänlig.
1993 Elio Altare Barolo Vigneto Arborina
Återigen dyker tomatdoften upp, men här i en något grönare skepnad. Det är också rejält med läder, tobak och stram frukt.
Något lägre syra och medlefyllig, men med en bra koncentration. Rejält stramt och torrt avslut.
1996 Luciano Sandrone Barolo Cannubi Boschis
Mycket frukt, mörka körsbär, köttigare doft. Rejält sträv, men tydligt mer frukt och en något lägre syra. Riktigt bra längd och koncentration. Väldigt gott. På det hela mer åt det moderna hållet, men skall ju Sandrone också vara.
1996 Domenico Clerico Barolo Pajana
Det av vinerna som drog mest åt röd Bourgogne. Dov, murrig, jordig doft. Med ljusa, röda bär.
God syra, riktigt bra längd, medelfyllig och helt fantastiskt god. Rejält stram, men vid det här laget var jag så avtrubbad så vinet kändes harmoniskt och balanserad :)

Inte alls avundsjuk...:eek:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick chansen att prova lite fantastisk Barolo & Barbaresco från 90-talet på fredagkvällen. Alla vinerna provades blint.
Visa bifogad bild 864

Från vänster:
1994 Giacomo Conterno Barolo Cascina Franc
Kanske det vinet i uppställningen med mest uttorkad frukt. I näsan en hel del tobak och kösbär. Vinet har en hög syra, lätt frukt, tydliga tanniner och en hyfsad längd. Gott men stramt!
2005 Produttori del Barbaresco Barbaresco
Här finns det gott om frukt kvar. En ganska generös doft av rostat fat, torkad frukt, och tomat. Tomat var för övrigt en doft som återkom i ganska många av vinerna, lite som en blandning mellan tomatkvist och burktomat.
Vinet har en god, läskande syra och bra frukt. Avslutas med en viss träig beska.
1993 Paolo Scavino Barolo Riserva Rocche dell'Annunziata
En av mina absoluta favoriter. Medelstor, elegant doft av körsbär, tobak och lättrostat kaffe. Hög, bra syra, intensiv frukt, fina men tydliga tanniner. Bra struktur, balans och grymt gott!
1990 Moccagatta Barbaresco Bric Balin
En större doft än de övriga vinerna, men också betydligt mer oxiderad. Buljongtärning och färska örter. Fanns vissa hintar i doften om att vinet möjligtvis skulle ha kunnat lagrats för varmt genom åren (bränt socker, lite Madeira-toner). I munnen är vinet mjukt, med en trevlig frisk och fräsch frukt. Lättare i kroppen, och lite kortare i smaken. Har nog passerat sin topp, men är trots detta väldigt god och drickvänlig.
1993 Elio Altare Barolo Vigneto Arborina
Återigen dyker tomatdoften upp, men här i en något grönare skepnad. Det är också rejält med läder, tobak och stram frukt.
Något lägre syra och medlefyllig, men med en bra koncentration. Rejält stramt och torrt avslut.
1996 Luciano Sandrone Barolo Cannubi Boschis
Mycket frukt, mörka körsbär, köttigare doft. Rejält sträv, men tydligt mer frukt och en något lägre syra. Riktigt bra längd och koncentration. Väldigt gott. På det hela mer åt det moderna hållet, men skall ju Sandrone också vara.
1996 Domenico Clerico Barolo Pajana
Det av vinerna som drog mest åt röd Bourgogne. Dov, murrig, jordig doft. Med ljusa, röda bär.
God syra, riktigt bra längd, medelfyllig och helt fantastiskt god. Rejält stram, men vid det här laget var jag så avtrubbad så vinet kändes harmoniskt och balanserad :)
Låter som en fin afton det där. Alla tomatnoter lät dock mindre gott. :)
 

ChristianB

DipWSET
@Grapeskull Jag blir riktigt avundsjuk; Scavino håller jag högt...

Men jag lider inte så förfärligt måste jag säga. ;)
bs5t.jpg

Det var sol på balkongen så jag kunde inte låta bli att slå upp en skvätt av den Delas Crozes-Hermitage jag nyss dekanterat för kvällen. Lektyren är inför Level 3 Awards in Wines and Spirits. :)
 
Toppen