Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mnor

Medlem
Jag övertygade några kollegor att det kunde vara en bra idé med en liten champagneprovning igår! Flaskorna som gjorde tisdagskvällen riktigt trevlig var följande trenne musketörer: Orpale 2002, Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 2000 och R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996.

Orpale 2002: Blommig och aningen rökig doft med inslag av gula plommon, smör och mineral. Frisk, något utvecklad och tydligt chardonnayig smak. Lätt mogen gul frukt. Gula plommon, mineral och citron. Stor potential och samtidigt oväntat öppen! Mycket bra, men tack vare den tuffa konkurrensen kvällens ”svagaste” vin. 89 p.

Håller med dig om att 2002 Orpale är oväntat öppen och jag tyckte den var väldigt god. Vad tror du om lagringspotentialen? Jag tyckte att syran var ganska låg och funderar på att dricka de flaskor jag har kvar under 2014.
 

mnor

Medlem
Om jag fick bestämma så öppnar du din 04:a genast så jag får höra dina synpunkter. Intressant med de andra årgångarna. Har själv aldrig testat vinet innan.
På uppmaning :) så drack jag 2004 La Poja igår och intrycket var: Väldigt mycket bättre än 2003:an som var en riktig besvikelse. Smak av körsbär, fikon och nyans av röda bär. Det som dock drar ner betyget är den tydliga spritigheten i vinet, vilket jag inte uppskattar. Annars är jag ett stort fan av Allegrinis Amarone och köpte årgång 2000 nyss. Allegrinis Amarone har inte någon spritkaraktär, vilket som jag nu både känt i årgång 2003 och 2004 av La Poja. Ikväll korkas 2001 La Poja upp, skam den som ger sig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
På uppmaning :) så drack jag 2004 La Poja igår och intrycket var: Väldigt mycket bättre än 2003:an som var en riktig besvikelse. Smak av körsbär, fikon och nyans av röda bär. Det som dock drar ner betyget är den tydliga spritigheten i vinet, vilket jag inte uppskattar. Annars är jag ett stort fan av Allegrinis Amarone och köpte årgång 2000 nyss. Allegrinis Amarone har inte någon spritkaraktär, vilket som jag nu både känt i årgång 2003 och 2004 av La Poja. Ikväll korkas 2001 La Poja upp, skam den som ger sig.
Kan tänka mig att den är lite spritig. Inga problem för mig dock, jag kan till och med sippa på Vintage Port utan besvär. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Någon som vet om bättre varianter av Margaux har liknande karaktär som denna, för i så fall blir det nog att leta upp en trevlig sådan?
Fick just ett erbjudande från Sotheby's Wine som min plånbok lätt kan tacka nej till:

DUi_wFGiaUTxcPO9gT4X7jmTeMh2i4PSB-AleCVpMrTHTj45-7yEYvCAQ2muCT6A9zEqWZnbvJsYDT17Hp1-z2ywrO1wYHwyiINcfNhO5QnuBhDmZDZawPn_JyVUlw=s0-d-e1-ft
Château Margaux to Drink and Cellar
THE BEST IN LIFE
Perhaps it is the impeccable architecture of the Château itself, or the invariable class and classicism of Château Margaux, the wine, that brings to mind Ernest Hemingway, that great ambassador of joie de vivre, who wrote: "Wine is one of the most civilized things in the world and one of the most natural things in the world that has been brought to the greatest perfection..."

I like to think of a young Hemingway in Paris in the 1920s, with the other great literary expatriates, enjoying Margaux 1899 or 1900, moved to write those words. Margaux has that kind of power to move people. One of Ernest's granddaughters was named for the wine, after all.

CLASSIC WINEMAKING
The property at Château Margaux has an august reputation reaching back to the 18th century, but its modern golden era has been under the careful direction of Corinne Mentzelopoulos whose family has owned and run the estate since 1977. The wines are unmistakably First Growth, eternal and leave a mark on your memory. In the glass they combine a magical elegant aroma with exquisite purity distinct to the Château.

Along with her general manager Paul Pontallier, Mentzelopoulos has consistently pushed the standards of excellence at the Château even higher, producing since the early 1980's amongst the greatest Margaux ever. The Château produces an exceptional white wine, Pavillon Blanc, made solely with Sauvignon Blanc, as well as a top-notch second wine, Pavillon Rouge.

TOP VINTAGES
Time is what's required to enjoy Margaux at its absolute best. Here are our vintage suggestions:

For Drinking
For Drinking, or For the Cellar
For the Cellar, and Your Children
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick just ett erbjudande från Sotheby's Wine som min plånbok lätt kan tacka nej till:

DUi_wFGiaUTxcPO9gT4X7jmTeMh2i4PSB-AleCVpMrTHTj45-7yEYvCAQ2muCT6A9zEqWZnbvJsYDT17Hp1-z2ywrO1wYHwyiINcfNhO5QnuBhDmZDZawPn_JyVUlw=s0-d-e1-ft
Château Margaux to Drink and Cellar
THE BEST IN LIFE
Perhaps it is the impeccable architecture of the Château itself, or the invariable class and classicism of Château Margaux, the wine, that brings to mind Ernest Hemingway, that great ambassador of joie de vivre, who wrote: "Wine is one of the most civilized things in the world and one of the most natural things in the world that has been brought to the greatest perfection..."

I like to think of a young Hemingway in Paris in the 1920s, with the other great literary expatriates, enjoying Margaux 1899 or 1900, moved to write those words. Margaux has that kind of power to move people. One of Ernest's granddaughters was named for the wine, after all.

CLASSIC WINEMAKING
The property at Château Margaux has an august reputation reaching back to the 18th century, but its modern golden era has been under the careful direction of Corinne Mentzelopoulos whose family has owned and run the estate since 1977. The wines are unmistakably First Growth, eternal and leave a mark on your memory. In the glass they combine a magical elegant aroma with exquisite purity distinct to the Château.

Along with her general manager Paul Pontallier, Mentzelopoulos has consistently pushed the standards of excellence at the Château even higher, producing since the early 1980's amongst the greatest Margaux ever. The Château produces an exceptional white wine, Pavillon Blanc, made solely with Sauvignon Blanc, as well as a top-notch second wine, Pavillon Rouge.

TOP VINTAGES
Time is what's required to enjoy Margaux at its absolute best. Here are our vintage suggestions:

For Drinking
For Drinking, or For the Cellar
For the Cellar, and Your Children
Om jag hade använt hela min vinbudget för vinsafari i Köpenhamn, så hade jag i alla fall fått njuta av ca ETT vin. Snacka om överprisat...:confused:
 

Vino fino

Medlem
@Grapeskull Jag blir riktigt avundsjuk; Scavino håller jag högt...

Men jag lider inte så förfärligt måste jag säga. ;)
Det var sol på balkongen så jag kunde inte låta bli att slå upp en skvätt av den Delas Crozes-Hermitage jag nyss dekanterat för kvällen. Lektyren är inför Level 3 Awards in Wines and Spirits. :)
Bra där! Jag tog 3:an förra året. Missade första blindprovningen men tog den på andra
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om jag hade använt hela min vinbudget för vinsafari i Köpenhamn, så hade jag i alla fall fått njuta av ca ETT vin. Snacka om överprisat...:confused:
Inte ens Parker, en av världens mest bedruckna på högkvalitets Bdx, klarar av att plocka ut vilka som är 1:er Grand Cru och vilka som inte är det vid blindprovning. Så, pengarna i skillnad är väl sannolikt mest av karaktären "label drinking" för dem med behov av förlängning. Dock vet jag av egen erfarenhet att det bästa av det bästa inte går att klå, men, en 1997 Chateau Margaux är ju hur man än vrider och vänder på det, längre från perfektion än en flaska 2000 Pichon Baron...
image.jpg

...då storleken saknar betydelse...
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Inte ens Parker, en av världens mest bedruckna på högkvalitets Bdx, klarar av att plocka ut vilka som är 1:er Grand Cru och vilka som inte är det vid blindprovning. Så, pengarna i skillnad är väl sannolikt mest av karaktären "label drinking" för dem med behov av förlängning. Dock vet jag av egen erfarenhet att det västa av det bästa inte går att klå, men, en 1997 Chateau Margaux är ju hur man än vrider och vänder på det, längre från perfektion än en flaska 2000 Pichon Baron...
Visa bifogad bild 881
Instämmer helt i resonemanget. Har inte provat 97:an, däremot har jag druckit 2001:an och den är "nästan" prisvärd. I sammanhanget (96, 01, 06, 08, 09, 10) framstod den som mest prisvärd.

Men prisvärdhet blir ett löjeväckande begrepp när vi pratar 75cl vätska och den billigaste kostar dryga 3 papp sek.
 

ChristianB

DipWSET
Bra där! Jag tog 3:an förra året. Missade första blindprovningen men tog den på andra
Jag vill inte snoka för mycket, men är det svårt eller är det klart genomförbart? Jag är inte expert på att sätta viner vid provning, men visst har jag lite koll på läget. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Instämmer helt i resonemanget. Har inte provat 97:an, däremot har jag druckit 2001:an och den är "nästan" prisvärd. I sammanhanget (96, 01, 06, 08, 09, 10) framstod den som mest prisvärd.

Men prisvärdhet blir ett löjeväckande begrepp när vi pratar 75cl vätska och den billigaste kostar dryga 3 papp sek.
Vi tog med oss en '86:a till Madam Toki (som tyvärr upphörde med att acceptera BYOB för en tid sedan) och både hustrun o jag var helt överens om att detta är precis sådant vi inte behöver. Sommelieren gick i transcendentalt spinn, men vi har druckit betydligt bättre och mer intressanta Bdx:er. Eller stryk det: vi har druckit zatan så många mer intressanta viner för spottstyvrar i jämförelse...
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Jag vill inte snoka för mycket, men är det svårt eller är det klart genomförbart? Jag är inte expert på att sätta viner vid provning, men visst har jag lite koll på läget. ;)
Jag tyckte det var mycket svårt. Men jag tror att det handlar om (genetiska) förutsättningar. Kanske har jag svårare än andra.

Hursomhelst har jag en rolig historia att berätta om andra provet, den gången jag klarade det. Provningen skedde 10:00 en måndagsmorgon. Dagen innan hade jag varit på Tesco och köpt två halvflaskor, en Cab och en Chardonnay. Strax innan provet, för att ställa in smaklökarna, provade jag vinerna på hotellrummet. I hissen på vägen ner klev det in en äldre herre. Han tittade på mig och jag kan svära på att han tänkte: den här snubben luktar inte bara sprit en måndagsmorgon, han luktar dessutom färsk sprit!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag vill inte snoka för mycket, men är det svårt eller är det klart genomförbart? Jag är inte expert på att sätta viner vid provning, men visst har jag lite koll på läget. ;)
Övning ger färdighet för de flesta.
Själv dricker jag för njutning och på fritiden, helt utan professionell aspiration. Men, vinnarskallen i mig vill ju absolut ALLTID ha alla rätt med resultatet att min tolkade feedback från i princip alla blindprovningar kan översättas till: "Träna mer, hårdare och längre!"
Lycka till med din aspiration!
 

ChristianB

DipWSET
Övning är ju en av faktorerna som påverkar förstås! Jag såg filmen "Somm" för ett tag sedan och det verkade ju vara tämligen svårt där med. ;) Genetiska förutsättningar är ju svårare att sätta fingret på... Jag skulle tro att alla år jag ägnat åt att prova öl har gett vissa "provningsfärdigheter", men i ärlighetens namn så tycker jag nästan att det är mer rättframt att prova vin. Det finns för det mesta bara en komponent att ta hänsyn till, en enda druvsort, men samtidigt finns det ju många blandningar och variationer av singeldruvorna...

Nu ska jag dock hålla i hatten och inte säga för mycket! Det skulle inte förvåna mig om jag får göra om provet, men precis som du säger, Stefan, så visst vill vinnarskallen ha alla rätt direkt! När det kommer till yrke och aspiration är det kanske dags att jag skriver ett inlägg i tråden om Finewines medlemmar. :p
 

gece

Man vänjer sig.
Övning ger färdighet för de flesta.
Övning ger träning.

På tal om nåt helt annat, lokala Hemköp hade kort datum på Comté och krängde den för halva priset (är det inte fantastiskt att ost blir BILLIGARE om nån annan lagrar den åt en?! tänk om så vore fallet med vin) och då måste man ju matcha det med ett lämpligt vin - en finfin ursäkt att korka upp 2011 Domaine Tissot Arbois "La Mailloche" Chardonnay. Jag måste medge att jag är ganska torsk på den här oxiderade stilen. Hela köket fylls av sherrydoft när jag häller upp första glaset. Svamp, nötter, rök, äpplen! Munkänslan avslöjar att det här är ett betydligt yngre vin än doften antyder, med kraftfull syra och lite tanniner på slutet. Evighetslång eftersmak.
 

merlotsmile

Medlem
Jag vill inte snoka för mycket, men är det svårt eller är det klart genomförbart? Jag är inte expert på att sätta viner vid provning, men visst har jag lite koll på läget. ;)
Det är "bara" två viner på det praktiska provet - ett rött och ett vitt. Det viktiga är inte att sätta vinet utan det handlar helt om att beskriva det på korrekt sätt enligt WSET's SAT (systematic approach to testing). Du kan sätta vinerna, men om du inte lyckats beskriva dem på korrekt sätt enligt SAT så blir det FAIL (och vice versa) :) . Var pluggar du?? *nyfiken*
 

ChristianB

DipWSET
Det är "bara" två viner på det praktiska provet - ett rött och ett vitt. Det viktiga är inte att sätta vinet utan det handlar helt om att beskriva det på korrekt sätt enligt WSET's SAT (systematic approach to testing). Du kan sätta vinerna, men om du inte lyckats beskriva dem på korrekt sätt enligt SAT så blir det FAIL (och vice versa) :) . Var pluggar du?? *nyfiken*
Jag antar att det är dags att krypa till korset (och jag får göra det lite mer utförligt i den andra tråden...) men det är faktiskt via Systembolaget som jag går kursen. Min ambition är väl att ta mig vidare från själva företaget, men just nu spelar det mig rätt bra i händerna att få jobba med dryck och samtidigt gå de här kurserna utan att pröjsa något själv!
 

merlotsmile

Medlem
Systemet verkar väldigt bra och generösa vad gäller utbildning så det måste vara toppen om man vill utveckla sig :). Vet flera som läser WSET på olika nivåer via systemet
 

ChristianB

DipWSET
Om man har ambition och vilja så finns det oerhört mycket att tillgå via SB. Man får dras lite med att vissa saker är oerhört grundläggande, men det kan jag ta så länge jag får det jag vill ha i slutändan!

När det kommer till kritan så har jag kommit långt på att läsa själv, men jag vill också få ned vissa saker i svart på vitt. Ett WSET-diplom är ju en fin merit i dryckesbranschen överlag. :)
 

merlotsmile

Medlem
Har lekt med min Coravin ikväll :) och provat sex viner. Det blir premiärinlägg för mina noteringar :). Tog ett glas ur tre bourgogner och tre riojor! Roligt att kunna plocka ihop intressanta flighter och sitta och fnula med.

Louis Jadot Corton Grand Cru 2003
Intensivare i färgen än de andra två Bourgognerna. Stor doft av röda, solmogna, mustiga hallon. Mognadstoner i form av lite läder, kryddor o fat. Fylligare och komplexare än de andra två bourgognerna med syra, tanniner o alkohol i balans. Lång härlig finish. Väldigt god!

Louis Jadot Morey Saint Denis 2007
Mest teglad av de tre bourgognerna. Mindre intensitet i doften är Cortonen. Lite klarare, röda bär (inte solmogna). Men den är lite muggig i doften och i munnen så försvinner frukten ganska så snabbt tycker jag. Den känns obalanserad med en syra som sticker ut och avslutet är rätt så kort. Undrar om det är något fel på flaskan eller om den är så här?

Louis Jadot Beaune 1er Cru Clos des Couchereaux 2010 (halvflaska)
Ljust röd. Doft av röd, lite mer syrlig frukt. Inga mognadstoner att tala om ännu. Bra tanniner som ännu är opolerade. Tanninstrukturen, syran och intensiteten i frukten bådar gott inför framtiden. Finishen är lång och frukten hänger kvar. Skall kanske ta och köpa någon flaska och spara ett tag.

Conde Valdemar Gran Reserva 1984
Pale garnet. Stor intensiv doft av solmogna röda bär och torkad frukt, kryddor och läder. Dillen är inte påtaglig tycker jag. Integrerade tanniner med bra syra, mer torkad frukt i smaken. Lite torrt avslut men frukten hänger kvar hyfsat länge. Tycker 84an var mer balanserad än 94an. Gillar!

Conde Valdemar Gran Reserva 1994
Pale garnet. Ej lika stor doft som 84an. Hittar inte alls lika mycket men det går åt det torkade och det röda hållet. I smaken tycker jag frukten försvinner snabbt och alkoholen sticker ut. Känns lite obalanserad. Medium finish. Nä 84an var trevligare

Conde Valdemar Gran Reserva 2005
Mörkare i färgen än 84/94an. I doften känns frukten yngre och mer åt det mörkröda hållet. Vanilj, ek o dill. Samma saker dyker upp i smaken. Mer tanninbett än 84/94. Känns balanserad i strukturen. Hyfsad lång finish med frukt som hänger kvar.
 

kayaker

Cyklist
2007 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape
Kvällens bästa vin! Smaken tog aldrig slut, fick nästan skölja munnen med vatten för att kunna gå vidare! :)
Trots detta fanns det finess, en bra syra och tydlig strävhet. Blev lite överraskad över att det var en 2007:a.
Trevlig läsning med tanke på min sexpack i Götet. :)
 
Toppen