Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Firade en god väns födelsedag med en spontanare nere på Grappe, tack @Keen för den smarriga Selosse Rosén.

Vad kan man säga. Det är ett sjukt gott vin.

Nisse 1-1150886-2.jpg
 

Keen

slan
Tror det var januari 2012. Nåt på j iallafall, men min franska är obefintlig så kan vara vadsomhelst. Ruskig god iallafall.
 

Elvis

Medlem
Låter som en fantastisk provning! Förstår att Winston blev kvällens vin! Även om den bör haft tuff konkurrens från VVF 2000 och Comtes 95! Den sistnämnda har jag inte druckit sedan 2007 - den borde väl vara mogen och fin nu?

Var det Les Crayères från Marguet?

Comtes 1995:an var helt underbar. Jag har inventerat min källare den här veckan och hittade fyra Comtes 1995or varav en kommer att få följa med till Manila för konsumtion inom några veckor.

Les Crayères görs väl av Leclert-Briant? Det vi drack var vanliga årgångsvinet från Marguet. Marguet Vintage 2008 Grand Cru Brut.
 

MartinE

Medlem
Comtes 1995:an var helt underbar. Jag har inventerat min källare den här veckan och hittade fyra Comtes 1995or varav en kommer att få följa med till Manila för konsumtion inom några veckor.
Härligt!

Les Crayères görs väl av Leclert-Briant? Det vi drack var vanliga årgångsvinet från Marguet. Marguet Vintage 2008 Grand Cru Brut.
Ja, Leclerc-Briant har också en vingårdschampagne som heter Les Crayères - en mycket trevlig sådan - men jag syftade på den här:

IMG_2625.JPG


Den görs på druvor från Les Crayères i Ambonnay, som för övrigt är samma vingård som ger druvor åt Egly-Ouriets Blanc de Noirs Grand Cru Vieilles Vignes! Du kan läsa mer om den här: http://champagne-bloggen.blogspot.se/2014/03/2008-marguet-les-crayeres.html

Hur var er 2008:a?
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Fick denna rekommenderad. Jag rekar inte... Obalanserad till tusen. På gränsen till "sur"..
Någon annan?
image.jpg
 

ChristianB

DipWSET
Fick denna rekommenderad. Jag rekar inte... Obalanserad till tusen. På gränsen till "sur"..
Någon annan?Visa bifogad bild 934
Jag är tyvärr böjd att hålla med; köpte den i början på mars och provade den något senare, minns inte riktigt när... Tyvärr var det som du säger att upplevelsen kändes både spretig och tunn. Min tanke var väl mer "obalanserat frisk" än "sur", men det är ju att klyva hår. :p
Kanske var det en för ung flaska, men jag tyckte nog jag gav den ordentligt med tid i karaffen...
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Det är som sagt hårklyverier. Kanske inte finns bra Bg under det "klassiska" 300:-?
Gick för att köpa 2010 bg, men kom hem med tre flaskor av detta..
besviken..;)
 

ChristianB

DipWSET
Det är som sagt hårklyverier. Kanske inte finns bra Bg under det "klassiska" 300:-?
Gick för att köpa 2010 bg, men kom hem med tre flaskor av detta..
besviken..;)
Under 300 kr finns det med all säkerhet trevlig Bggne, men det kanske är lite mer sällsynt! Jag köpte som tur var bara en flaska, men å andra sidan kanske jag ångrar mig när någon beläst filur på det här forumet upplyser oss om att vinet i fråga är lysande om +5 år. :p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag köpte som tur var bara en flaska, men å andra sidan kanske jag ångrar mig när någon beläst filur på det här forumet upplyser oss om att vinet i fråga är lysande om +5 år. :p
Nu är jag långtifrån känd för att vara en person som tålmodigt väntar särskilt länge på att viner skall mogna, men mitt motto är: Trist vin som ungt - mest troligt trist som moget. Det är ju inte direkt magi som sker i källaren, men visst, ett obalanserat vin kan många gånger rättas till samt så blir det vanligtvis mer komplext med tiden (lite som kasst som ungt, acceptabelt som moget). Tar dock lång tid att få reda på vad som är rätt. :)

Nä, jag satsar då hellre på vin som är riktigt bra i sin ungdom, men som är lite oslipat, för att med lagring uppnå nästintill perfektion. Resten känns mest som spekulation och önsketänkande i min värld. Detta skriver jag fullt medveten om att det kan vara fel. :)
 

epeb

Medlem
I kväll blev det en 1993 Château Haut-Batailley
Överraskande bra för att vara från en s.k. sämre årgång. Känns bra att det finns ännu en i källaren.
Som dessert blev det en 1996 José Maria da Fonseca Moscatel Setúbal Alambre
Den var inte riktigt så söt som jag förväntade. Mycket lättdrucken. Blev bättre efterhand som den värmdes upp. Hustrun lade in veto efter halva, den skulle det sparas på...:(
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är tyvärr böjd att hålla med; köpte den i början på mars och provade den något senare, minns inte riktigt när... Tyvärr var det som du säger att upplevelsen kändes både spretig och tunn. Min tanke var väl mer "obalanserat frisk" än "sur", men det är ju att klyva hår. :p
Kanske var det en för ung flaska, men jag tyckte nog jag gav den ordentligt med tid i karaffen...
Titta noga alla!
Det var inte jag som skrev det! :tystad:
...men, jag är böjd att hålla med, även om jag sannolikt aldrig kommer smaka just deta vin.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu är jag långtifrån känd för att vara en person som tålmodigt väntar särskilt länge på att viner skall mogna, men mitt motto är: Trist vin som ungt - mest troligt trist som moget. Det är ju inte direkt magi som sker i källaren, men visst, ett obalanserat vin kan många gånger rättas till samt så blir det vanligtvis mer komplext med tiden (lite som kasst som ungt, acceptabelt som moget). Tar dock lång tid att få reda på vad som är rätt. :)

Nä, jag satsar då hellre på vin som är riktigt bra i sin ungdom, men som är lite oslipat, för att med lagring uppnå nästintill perfektion. Resten känns mest som spekulation och önsketänkande i min värld. Detta skriver jag fullt medveten om att det kan vara fel. :)
Ahmen, jårmen, hurwel... Åååh... Nämen!?! VAH? :mad: :confused: :mad: :confused:
Nu får jag viscerala känslor.
Är det så här det känns för @Skumpagne då jag beskriver mina erfarenheter, dvs att det i mitt anspråkslösa liv går lika bra med Cava?

På CT finns det ett gäng (många är amerikaner) som jag ibland kan uppfatta som fruktknarkare. Ibland också att jag försynt i mitt stilla inre kan tänka mig andra epitet, men dessa håller jag för mig själv. Vill ju ogärna kalla människor för ignoranta (eller värre) bara för att deras smak och erfarenheter skiljer sig från min smak och mina erfarenheter.

Jag kan väl tycka att det som händer med vin som mognar är större än Jesus påstådda mirakler (utom möjligtvis vatten till vin, men det kanske var då som Beaujolais Nouveau kom till? Eller första BiB:en på lerkrus?) iom att det rent praktiskt-faktiskt-empiriskt sker makalösa under och mirakler. Jmf tex ung Moulin Touchais med en som fått 50 år på nacken så är du i mål.
 

Mats

Gone todash....
Nu är jag långtifrån känd för att vara en person som tålmodigt väntar särskilt länge på att viner skall mogna, men mitt motto är: Trist vin som ungt - mest troligt trist som moget. Det är ju inte direkt magi som sker i källaren, men visst, ett obalanserat vin kan många gånger rättas till samt så blir det vanligtvis mer komplext med tiden (lite som kasst som ungt, acceptabelt som moget). Tar dock lång tid att få reda på vad som är rätt. :)

Nä, jag satsar då hellre på vin som är riktigt bra i sin ungdom, men som är lite oslipat, för att med lagring uppnå nästintill perfektion. Resten känns mest som spekulation och önsketänkande i min värld. Detta skriver jag fullt medveten om att det kan vara fel. :)

Nej, jag håller inte riktigt med dig här. Många är de viner som man kan kalla både "surt" och "obalanserat friskt" som ovan och som jag sammanfattat i mina privata taste notes på CT som "I dagsläget ett jävla survin.", och som bara 1-2 år senare har blivit helt andra och mycket njutningsbara viner. Ibland kan det kännas som det faktiskt ÄR lite magi som händer i källaren ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nej, jag håller inte riktigt med dig här. Många är de viner som man kan kalla både "surt" och "obalanserat friskt" som ovan och som jag sammanfattat i mina privata taste notes på CT som "I dagsläget ett jävla survin.", och som bara 1-2 år senare har blivit helt andra och mycket njutningsbara viner. Ibland kan det kännas som det faktiskt ÄR lite magi som händer i källaren ;)
Säger du det så tänker jag inte säga emot, men själv så känner jag inte direkt någon anledning att lagra ett vin som smakade apa vid inköp. För inte är det väl så att det är just de vin som smakar apa som blir goda efter lagring?

Jag tror dock jag förstår dig, just överdriven strävhet och syra kan göra ett vin "odrickbart", men just sådana saker är lätt att föreställa sig att de blir bättre med tid på rygg (attribut jag skulle bedöma som lagringspotential, inte som dåligt vin). :)

Men nu diskuterar jag som en lillvuxen tonårsslyngel som ännu inte är torr bakom öronen. Har ju ännu inte lyckats spara en flaska mer än ett par år, förutom gamla skräpvin som blivit liggande för att det är just skräpvin som ingen vill dricka. :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ahmen, jårmen, hurwel... Åååh... Nämen!?! VAH? :mad: :confused: :mad: :confused:
Nu får jag viscerala känslor.
Är det så här det känns för @Skumpagne då jag beskriver mina erfarenheter, dvs att det i mitt anspråkslösa liv går lika bra med Cava?

På CT finns det ett gäng (många är amerikaner) som jag ibland kan uppfatta som fruktknarkare. Ibland också att jag försynt i mitt stilla inre kan tänka mig andra epitet, men dessa håller jag för mig själv. Vill ju ogärna kalla människor för ignoranta (eller värre) bara för att deras smak och erfarenheter skiljer sig från min smak och mina erfarenheter.

Jag kan väl tycka att det som händer med vin som mognar är större än Jesus påstådda mirakler (utom möjligtvis vatten till vin, men det kanske var då som Beaujolais Nouveau kom till? Eller första BiB:en på lerkrus?) iom att det rent praktiskt-faktiskt-empiriskt sker makalösa under och mirakler. Jmf tex ung Moulin Touchais med en som fått 50 år på nacken så är du i mål.
Jag har aldrig påstått att det inte händer saker med lagring, men om det inte finns potential i ungdomen så finns det ingen anledning att hoppas på underverk (magi) vid lagring.

Ett bra vin bör utmärka sig som just bra redan i sin ungdom (koncentration, syra, tannin och komplexitet), sen att det många gånger blir bättre med åren är en annan femma. Man bör väl ha en anledning att lagra ett vin, dvs att man tror på det, gör man inte det så borde man väl köpa annat istället kan jag tycka?

Vem har förresten pratat om frukt, annat än dina amerikanare, jämställer du mig med dem?
 
Last edited:
Toppen