Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Får ju sedan i måndags återigen inmundiga försiktiga mängder alkohol. Så en flaska om dagen får diga. Måndag firade jag också lite körsbärsblom, med några bärs. Gott!

Måndag: 2010 Mas de Daumas Gassac, 90p (med stor uppsida vid lagring)
Le Message, Yokohama.
Otroligt tajt vin. Så tajt och ogästvänligt att det faktiskt inte alls var någon njutning. Trots 6 timmars dekantering... Men detta kommer bli ett åka onvin, dock dröjer det nog minst 10 år innan det blir njutbart. Hustrun grimaserade illa och gilllade inte mitt poetiska prat om att inhandla en låda av den ändå bättre 2011:an. Vi har ytterligare en fl av denna, sannolikt för konsumtion någon gång ca 2030.

Tisdag: 2001 Pin, La Spinetta, 94p
Restaurant Tani, Tokyo.
Tre tim dekantering. Korken våt hela vägen, men ingen oxidativ problemställning. Mitt i drickfönstret med en hel del år kvar på topp.
Öppen, utvecklad, rik doft med CS-toner, läder, jord och inslag av både röda och mörka bär.
I munnen är detta stort, fylligt, och rikt med tanniner som fortfarande har bra bett. Fullödigt hela vägen in i mål, via en rik mittgom där de mogna syrorna har fritt spelrum. Finishen håller en viss burdus karaktär, typ: in-your-face-så-jädra-bra! De jordiga lädertonerna är helt fantastiska tillsammans med tonerna av sol och en gnutta fatlagting. Me love!
Av våra 13 flaskor finns nu bara 4 kvar :-(
Härlig beskrivning på Spinettan. Blir sugen ! :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Härlig beskrivning på Spinettan. Blir sugen ! :)
2001 var sista årgången de stoppade i CS i 'Pin'. Jag tycker 'Pin' är bättre med CS, men det är ju bara jag. Jomen, hustrun också.
Vi kommer dricka 2000 Pin på fredag, på La Rochelle. Åh, vad jag längtat och längtar.
Nästa vecka blir det en Pin från antingen 1999 eller 1998. Vi får se.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Promenerade 3 tim idag. Mest för att jag inte får träna och inte vill bli ändå fetare än vad jag redan är.
image.jpg

Kanske också lite för att idag var körsbärsblommens kulmen i Yokohama. Promenerade längs en 5km lång flod med gamla körsbärsträd på ömse strandkanter. Så oändligt vackert! Som att promenera i ett sagolandskap... Finns nog inget vackrare på Jorden. Och 22C varmt och skönt...

Och smakade några smuttar av följande viner:
2010 Seifried Old Coach Road, Nya Zeeland, 75p (84kr)
Malbec, CF och Merlot.
Ett tunnt vin med spretig ek. Känns som ett kartigt kallklimatsvin. Ingen höjdare. Skyller på @vininfo.nu och @Matlen att jag vill prova NZ... Men, det borde ju absolut kunna finnas bättre flaskor därute!
Detta vin får bli ... sås.

2009 Chilean Wines Company Pinot Noir Villagolf Eagle Villagolf Vineyards, 65p (85kr)
Survin!
Chilenskt rejält magplask.
Om jag dissekerar det noga så spretar de spetsiga syrorna vresigt och vildsint samtidigt som frukt och alkohol lever separata liv. Ni som inte trivs med obalanserad alkohol skall nog också undvika detta vin.
...kommer dessutom i en sån där fet, tung flaska. Låt bli!
Tveksamt om det ens är lämpligt som sås.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Promenerade 3 tim idag. Mest för att jag inte får träna och inte vill bli ändå fetare än vad jag redan är.
Visa bifogad bild 984
Kanske också lite för att idag var körsbärsblommens kulmen i Yokohama. Promenerade längs en 5km lång flod med gamla körsbärsträd på ömse strandkanter. Så oändligt vackert! Som att promenera i ett sagolandskap... Finns nog inget vackrare på Jorden. Och 22C varmt och skönt...

Och smakade några smuttar av följande viner:
2010 Seifried Old Coach Road, Nya Zeeland, 75p (84kr)
Malbec, CF och Merlot.
Ett tunnt vin med spretig ek. Känns som ett kartigt kallklimatsvin. Ingen höjdare. Skyller på @vininfo.nu och @Matlen att jag vill prova NZ... Men, det borde ju absolut kunna finnas bättre flaskor därute!
Detta vin får bli ... sås.

2009 Chilean Wines Company Pinot Noir Villagolf Eagle Villagolf Vineyards, 65p (85kr)
Survin!
Chilenskt rejält magplask.
Om jag dissekerar det noga så spretar de spetsiga syrorna vresigt och vildsint samtidigt som frukt och alkohol lever separata liv. Ni som inte trivs med obalanserad alkohol skall nog också undvika detta vin.
...kommer dessutom i en sån där fet, tung flaska. Låt bli!
Tveksamt om det ens är lämpligt som sås.
Inga viner jag har provat, men de lät väl sådär kan jag tycka. "Spretig ek" lät intressant, lite som att faten som använts har krackelerat och allt som återstår är flisor. Ah... det är kanske så det blir med ekchips?! :cigarr:
 

MartinE

Medlem
Ja dom som följer mig på instagram vet...
Var magsjuk hela helgen men lyckades ändå trycka i mig en flaska Bruno Paillard -96 och en Selosse Initial deg -10.[/USER]
När man är dålig i magen är det onekligen viktigt att man prioriterar vad man häller i sig! :)

Bruno hittade sällskapet persika i, annars ganska mycket citron men i behaglig harmoni. Fin åldrad färg om lagom med bubblor. Skulle dricka upp de flesta flaskorna nu om ja hade flera.[/USER]
Intressant! När jag drack den i november upplevde jag den som relativt ung! Förvisso mycket torkad frukt, jämte mogna äpplen och grädde, i doften. Men frisk och endast något utvecklad smak!

Selosse var som alltid magisk, säkerligen den bästa och äldsta initial jag druckit. Stor och massiv med exotiska drag. men det är ju cola zero också. ping @StefanAkiko
Selosse är kung!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inga viner jag har provat, men de lät väl sådär kan jag tycka. "Spretig ek" lät intressant, lite som att faten som använts har krackelerat och allt som återstår är flisor. Ah... det är kanske så det blir med ekchips?! :cigarr:
Ekkaraktären var bara fel. Inte för mycket, bara felaktig. Fel fat, fel virke, fel lagringstid, fel vin, fel källarmästare... Det blir så ibland. Men syrorna var inte att leka med...

Men, NZ skall prompt utforskas vidare! Lite så att jag känner att det liknar vår jakt på Washingtoniska viner.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kåppy päjst från dagens inlägg i CT:s databas:

2012 Bodegas Borsao Campo de Borja Campo Castillo
Grenache Blend, Grenache more
2014-04-03 - 80 points

Not more than 'good'.
Grenache shines through, adding a mature, sweet, sun-drenched dimension to this acidic driven mediocre young wine for early consumption.
Wife: From objective POV a solid 78p. (She doesn't agree w/Grenache.)
At La Verdura.
From a btl that was left over from the previous Mercian tasting.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Kåppy päjst från dagens inlägg i CT:s databas:

2012 Bodegas Borsao Campo de Borja Campo Castillo
Grenache Blend, Grenache more
2014-04-03 - 80 points
Not more than 'good'.

Grenache shines through, adding a mature, sweet, sun-drenched dimension to this acidic driven mediocre young wine for early consumption.
Wife: From objective POV a solid 78p. (She doesn't agree w/Grenache.)
At La Verdura.
From a btl that was left over from the previous Mercian tasting.
Du ligger i märker jag, lite som en ko på grönbete :) Mycket mediokert det senaste dock, det är ju aldrig kul. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2006 Torbreck Shiraz The Struie
2014-02-11 - GOBLUE2002 LIKES THIS WINE:92 Points
My first Torbreck, and this was quite surprising compared to other Aussie shiraz I have had in the past -- very, very good.
Dark purple in color, with evident lightness on the rim. Well integrated soft and silky tannins still support a firm body.
Spice notes on finish. Tastes young and vibrant for an 8-yr old wine - just my style.
This was just damn tasty & hedonistic, never to be confused with old world syrah. My wife loved this wine, as did I. Definitely on the "buy more" list, for those who like this style of shiraz.

* * * *
Vi drack denna i afton, ur vinlistan på La Rochelle. Vi nyttjade en gratiskupong på avsmakningsmeny (vi har faktiskt ytterligare två sådana kupong-middagar att se fram mot där) så det kändes obra att ta med ett eget vin. Håller med Goblue2002 i både beskrivningen och poängen. Lite högre syra än gammaldags Oz Syrah gör detta till en höjdare. Behövde ca en timme på sig för att komma till sin rätt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2006 Torbreck Shiraz The Struie
2014-02-11 - GOBLUE2002 LIKES THIS WINE:92 Points
My first Torbreck, and this was quite surprising compared to other Aussie shiraz I have had in the past -- very, very good.
Dark purple in color, with evident lightness on the rim. Well integrated soft and silky tannins still support a firm body.
Spice notes on finish. Tastes young and vibrant for an 8-yr old wine - just my style.
This was just damn tasty & hedonistic, never to be confused with old world syrah. My wife loved this wine, as did I. Definitely on the "buy more" list, for those who like this style of shiraz.

* * * *
Vi drack denna i afton, ur vinlistan på La Rochelle. Vi nyttjade en gratiskupong på avsmakningsmeny (vi har faktiskt ytterligare två sådana kupong-middagar att se fram mot där) så det kändes obra att ta med ett eget vin. Håller med Goblue2002 i både beskrivningen och poängen. Lite högre syra än gammaldags Oz Syrah gör detta till en höjdare. Behövde ca en timme på sig för att komma till sin rätt.
Alltid gott med lite hedonistiskt vin. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag blev det en lite udda tvekamp. Sicilien gånger två. Aglianico mot Nero d'Avola. En duell av rang där båda presterar...så lika men ändå så olika...
image.jpg
Radici Taurasi Riserva 2007 versus NeroMaccarj 2008

Ett av vinerna var fylligt och generöst till tusen, medan det andra stramt, medelfylligt (+) och intensivt som satan. Så här upplevde jag dem:

Radici Taurasi Riserva 2007
Härlig fruktparfym med blommor, örter, körsbär och svarta vinbär. Aningen tjära, målarfärg, eneträ, kryddor och valeriana möter upp och bildar allians med vägdamm och blyerts. I munnen är det i perfekt balans med sköna syror och tanniner. Mycket fin mittgom (ping @StefanAkiko) och en rejäl längd och intensitet. Ett höjdarvin! Stor köprekommendation! (Tack @chambertin för tipset)

NeroMaccarj 2008
Fylligt och rejält fruktigt med mörka bär, plommon och russin åt det syltiga hållet. Choklad, lavendel och ngt plast blandar sig in i leken, detta ihop med aningen lakrits och cement. I munnen aningen kort med något tunn mittgom (ping@StefanAkiko ) och en generös restsötma.

Båda vinerna var riktigt goda men Taurasin tar hem tvekampen med råge. Jävlar vad gott!
 

ChristianB

DipWSET
Det är en lätt kväll för mig, så jag nöjer mig med en halvflaska av Chatêau Chasse-Spleen 2011. Det är ungt och färskt, men jag gillar skarpt den fina doften; svarta vinbär på fat av nyrostad ek, cederträ... Lägger man till en liten nyans av plommon också så får man verkligen en palett av precis det jag gillar i en klassisk Bdx-blend! Riktigt grymt! :)

Smaken är möjligen på gränsen till för tunn, men den är samtidigt så elegant att jag tvekar. Det är lite aningar av tobak i smaken också, annars drar det åt dofterna igen! Perfekt fredagsvin när det är så där okomplicerat att bara sitta ned med ett bra glas rött!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är en lätt kväll för mig, så jag nöjer mig med en halvflaska av Chatêau Chasse-Spleen 2011. Det är ungt och färskt, men jag gillar skarpt den fina doften; svarta vinbär på fat av nyrostad ek, cederträ... Lägger man till en liten nyans av plommon också så får man verkligen en palett av precis det jag gillar i en klassisk Bdx-blend! Riktigt grymt! :)

Smaken är möjligen på gränsen till för tunn, men den är samtidigt så elegant att jag tvekar. Det är lite aningar av tobak i smaken också, annars drar det åt dofterna igen! Perfekt fredagsvin när det är så där okomplicerat att bara sitta ned med ett bra glas rött!
Fel Bordeaux dock, denna månad är det ju Fourcas-Hosten som gäller...;)
 

gece

Man vänjer sig.
2002 Françoise Bedel Champagne L'âme de la Terre, börjar mycket lovande med äpplen, bröd, mineraler och koriander men sen bara dör i kontakt med mat, blir lite grinigt och tråkigt med bara syra och lite tanninbett. Har upplevt det med detta vin förut, och jag undrar om jag valt fel mat eller om det knyter sig vid uppvärmning eller i kontakt med luft eller om det är nåt annat. Otroligt lovande vid första glaset men sista glaset blir svintrist.
 

chambertin

Medlem
Idag blev det en lite udda tvekamp. Sicilien gånger två. Aglianico mot Nero d'Avola. En duell av rang där båda presterar...så lika men ändå så olika...
Visa bifogad bild 993 Radici Taurasi Riserva 2007 versus NeroMaccarj 2008

Ett av vinerna var fylligt och generöst till tusen, medan det andra stramt, medelfylligt (+) och intensivt som satan. Så här upplevde jag dem:

Radici Taurasi Riserva 2007
Härlig fruktparfym med blommor, örter, körsbär och svarta vinbär. Aningen tjära, målarfärg, eneträ, kryddor och valeriana möter upp och bildar allians med vägdamm och blyerts. I munnen är det i perfekt balans med sköna syror och tanniner. Mycket fin mittgom (ping @StefanAkiko) och en rejäl längd och intensitet. Ett höjdarvin! Stor köprekommendation! (Tack @chambertin för tipset)

NeroMaccarj 2008
Fylligt och rejält fruktigt med mörka bär, plommon och russin åt det syltiga hållet. Choklad, lavendel och ngt plast blandar sig in i leken, detta ihop med aningen lakrits och cement. I munnen aningen kort med något tunn mittgom (ping@StefanAkiko ) och en generös restsötma.

Båda vinerna var riktigt goda men Taurasin tar hem tvekampen med råge. Jävlar vad gott!
Kul att du gillade Taurasin. Skall försöka få tag på några flaskor nästa vecka själv. Vad tror du om framtiden för den ?

Nu blir jag sån där AOC/DOCG-polis igen men Taurasi är inte Sicilien utan Kampanien. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Fel Bordeaux dock, denna månad är det ju Fourcas-Hosten som gäller...;)
Den har inte kommit än, jag bara värmer upp med lite annan! ;) Fick dessutom hem en Livets Goda med fokus på bland annat Bordeaux-2011 så planen är att avnjuta båda dessa samtidigt!
 

Swedish

Medlem
Kul att du gillade Taurasin. Skall försöka få tag på några flaskor nästa vecka själv. Vad tror du om framtiden för den ?

Nu blir jag sån där AOC/DOCG-polis igen men Taurasi är inte Sicilien utan Kampanien. ;)

DOCG-polis kan man inte ha för många av...:D. Nu är jag inte Matlen men framtiden för vinet känns lång. Sen är det ju frågan hur du vill ha den... För min smak är den perfekt nu, vill du ha lite torrare karaktär så väntar du ut den. Äldre årgångar har varit för "torra" och kämpiga för mig, gillar när det finns frukten som backar upp den lite griniga strukturen.

Nu har jag inte provat vinet blint men hade någon sagt att det var en barolo hade jag gått på det direkt...
 

Gurto

Medlem
Drack lite trevligheter i söndags för att fira 30-årsdagen:

Laurent-Perrier Rosé NV två år i källaren (sushi: salmalax med lite sesamolja och anklever med Madeirasås - tackar @StefanAkiko vars restaurangbesöksrapport inspirerade) Friskt och krispigt men rätt intetsägande. Funkade till sushin men någon lite fetare, mognare champagne hade varit bättre.

Arnaud Ente la Sève du Clos 2007 (mousseline på torsk och pilgrimsmussla med jordärtskocksvitvinsås) Svampkork nr 1 - gick på inget sätt att få ut den mjuka korken. Silade korksmulet och gladdes åt att det inte verkar ha påverkat själva vinet i alla fall. Doftar mogen citron, gula äpplen, stenfrukt, karamell, brynt smör, lite vitblommigt, krossade stenar. Mogen, fet men samtidigt frisk smak med bra syra. Grym koncentration.

Ett underbart vin! Det enda som saknades för att det skulle vara uppe bland de bästa vita jag smakat hade varit mer mineralzing.

Domaine Faiveley Nuits-St-Georges 1er Cru les Chaignots 1996 (kantarelltoast) Svampkork nr 2. Inte fullt så mjuk som föregående kork men lyckades inte få upp den hel. Sila igen och igen glädjas åt att vinet ej var defekt. Doftar mycket mogna jordgubbar, läder, jord, multna höstlöv, animaliskt/blodigt, fatkrydda, lite förkolnad ved. Smakmässigt mogen men fortfarande vid full vigör. Sandiga tanniner som fortfarande bråkar emot en smula. Fin syra.

Härlig mogen Bourgogne! En smula rustik men jag klagar inte. Mycket gott och med lite svamp till blir det bara bättre.

Giacomo Fenocchio Barolo Riserva Bussia 2004 (lammracks med stekt vårlök och polenta smaksatt med tryffelpecorino) Doftar röda bär, sötlakrits, tjära, torkade rosor, örtigt/kryddigt, jordigt/svarta oliver och mentol. I munnen röd frukt med mörk mineralitet. Finkorniga men fortfarande väldigt kännbara tanniner. Tjär- och kryddtoner.

Både finstämd elegans och power. Kan inte hjälpa att inse att det skulle må bättre av ännu mer vila men det är redan nu sjukt gott! Inte minst till maten.

José Maria da Fonseca Moscatel de Setúbal 1990 (créme brûlée smaksatt med ingefära och svart te, toppad med saltkaramelliserade hasselnötter). Doftar torkad frukt, sandelträ, karamelliserat, dammigt parfymerat. I smaken kanderad frukt och träigt parfymerat.

Mycket gott! Fin match till brûléen dessutom.
 
Toppen