Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

kayaker

Cyklist
Kul att du gillade Taurasin. Skall försöka få tag på några flaskor nästa vecka själv. Vad tror du om framtiden för den ?

Nu blir jag sån där AOC/DOCG-polis igen men Taurasi är inte Sicilien utan Kampanien. ;)
Väldigt mycket geografi i den skillnaden. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack lite trevligheter i söndags för att fira 30-årsdagen:

Laurent-Perrier Rosé NV två år i källaren (sushi: salmalax med lite sesamolja och anklever med Madeirasås - tackar @StefanAkiko vars restaurangbesöksrapport inspirerade) Friskt och krispigt men rätt intetsägande. Funkade till sushin men någon lite fetare, mognare champagne hade varit bättre.

Arnaud Ente la Sève du Clos 2007 (mousseline på torsk och pilgrimsmussla med jordärtskocksvitvinsås) Svampkork nr 1 - gick på inget sätt att få ut den mjuka korken. Silade korksmulet och gladdes åt att det inte verkar ha påverkat själva vinet i alla fall. Doftar mogen citron, gula äpplen, stenfrukt, karamell, brynt smör, lite vitblommigt, krossade stenar. Mogen, fet men samtidigt frisk smak med bra syra. Grym koncentration.

Ett underbart vin! Det enda som saknades för att det skulle vara uppe bland de bästa vita jag smakat hade varit mer mineralzing.

Domaine Faiveley Nuits-St-Georges 1er Cru les Chaignots 1996 (kantarelltoast) Svampkork nr 2. Inte fullt så mjuk som föregående kork men lyckades inte få upp den hel. Sila igen och igen glädjas åt att vinet ej var defekt. Doftar mycket mogna jordgubbar, läder, jord, multna höstlöv, animaliskt/blodigt, fatkrydda, lite förkolnad ved. Smakmässigt mogen men fortfarande vid full vigör. Sandiga tanniner som fortfarande bråkar emot en smula. Fin syra.

Härlig mogen Bourgogne! En smula rustik men jag klagar inte. Mycket gott och med lite svamp till blir det bara bättre.

Giacomo Fenocchio Barolo Riserva Bussia 2004 (lammracks med stekt vårlök och polenta smaksatt med tryffelpecorino) Doftar röda bär, sötlakrits, tjära, torkade rosor, örtigt/kryddigt, jordigt/svarta oliver och mentol. I munnen röd frukt med mörk mineralitet. Finkorniga men fortfarande väldigt kännbara tanniner. Tjär- och kryddtoner.

Både finstämd elegans och power. Kan inte hjälpa att inse att det skulle må bättre av ännu mer vila men det är redan nu sjukt gott! Inte minst till maten.

José Maria da Fonseca Moscatel de Setúbal 1990 (créme brûlée smaksatt med ingefära och svart te, toppad med saltkaramelliserade hasselnötter). Doftar torkad frukt, sandelträ, karamelliserat, dammigt parfymerat. I smaken kanderad frukt och träigt parfymerat.

Mycket gott! Fin match till brûléen dessutom.
Vilken underbar afton!
Hur upplevde du moscatellen på åldersskalan? Fortfarande spänstigt prepubertal, eller med utvecklat helskägg? Bifokala glasögon?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Kul att du gillade Taurasin. Skall försöka få tag på några flaskor nästa vecka själv. Vad tror du om framtiden för den ?

Nu blir jag sån där AOC/DOCG-polis igen men Taurasi är inte Sicilien utan Kampanien. ;)
Jag tycker inte att Taurasin behöver lagras mer, för mig var den lite lagom mogen nu. Tänkte köpa båda årgångarna för att testa mot varann, dvs även 98:an, men ändrade mig i sista sekund.

Taurasi är ju såklart Kampanien, inte första gången jag blandar ihop Italiens alla områden. Tack för uppstyrningen. Att jag blandar ihop just Sicilien och Kampanien är nog för att både förknippas med vulkaner (Etna och Vesuvius).

En typ av fel man aldrig kommer undan med på detta forum, såklart, men även jag är bara människa och även solen har ju en del fläckar. :)
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Vilken underbar afton!
Hur upplevde du moscatellen på åldersskalan? Fortfarande spänstigt prepubertal, eller med utvecklat helskägg? Bifokala glasögon?

Ptja, inte jättestor erfarenhet av hur moscatel blir som åldrade och tänkte inte så mycket på hur utvecklat det kändes. Misstänker att den stilen av vin åldras rätt långsamt? Får återkomma när jag dricker det igen. Flaskan står i kylen. Borde hålla sig rätt bra fortfarande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Väldigt mycket geografi i den skillnaden. ;)
Ja, det var verkligen ett pinsamt misstag... Jag kommer dock fortsätta att begå misstag så ofta som det krävs. Om inte just detta hade begåtts igår, så hade jag ju varit mer okunnig idag än igår, vilket jag är tacksam för att slippa.

Att ställa dumma frågor, blotta sin okunnighet och kasta sig ut utan fruktan, är det mest utvecklande man kan göra. Prova, så skall du se hur snabbt du utvecklas och blir klokare. ;)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ptja, inte jättestor erfarenhet av hur moscatel blir som åldrade och tänkte inte så mycket på hur utvecklat det kändes. Misstänker att den stilen av vin åldras rätt långsamt? Får återkomma när jag dricker det igen. Flaskan står i kylen. Borde hålla sig rätt bra fortfarande.
Har haft skvättar kvar uder kork i kylskåp (ingen fjantig argongas) över 4 månader utan att de annat än mognat på sig en gnutta...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har jag inte provat vinet blint men hade någon sagt att det var en barolo hade jag gått på det direkt...
Barolo är en bra jämförelse. Frugan (som är en duktig vinprovare) fick detta blint, dock hamnade hon lite förvånande i Sydafrika. Tjäratonen lurade henne tror jag. Själv så tyckte jag (oblint) att det var en urtypisk italienare. Strukturen hade nog lett mig till Barolo, men en Supertuscan av lite slankare slag hade heller inte varit otänkbart.
 

Swedish

Medlem
Barolo är en bra jämförelse. Frugan (som är en duktig vinprovare) fick detta blint, dock hamnade hon lite förvånande i Sydafrika. Tjäratonen lurade henne tror jag. Själv så tyckte jag (oblint) att det var en urtypisk italienare. Strukturen hade nog lett mig till Barolo, men en Supertuscan av lite slankare slag hade heller inte varit otänkbart.

För min del är det den blommiga aromatiken med lite rödbäriga inslag, grusigheten och målarlådan som skulle ha lett mig på vilospår... Tjära är ju inte helt ovanligt heller i Barolo...
Men som sagt klockrent vin och för min smak i perfekt drickfas...
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Denna hoppas jag skall väcka (mitt intresse för Bourgogne. Någon som har druckit detta vin?
bild.JPG
 

TEGE

Medlem
Gardo & Morris Chardonnay 2012
Doft: Fräsch, persika ananas väldigt smått med fat.

Smak: Frisk syrlig lätt oljig, citrus. Medelfyllig med en klar beskhet i slutet. Lång e-s.

Ett ok vin som är tight, väl sammansatt.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    44,8 KB · Visningar: 292

Mattias Schyberg

Administratör
En Rhone-blend från Sydafrika, dessutom från Swartland, kan det vara något? Jomenvisst, Badenhorst (en ny bekantsskap) kan sitt vin. Ett vin som andas SA på allra bästa vis. Läs mer nedan...
image.jpg

A.A Badenhorst Red Blend 2011

Vinet öppnar upp med härlig frukt av mogna jordgubbar, fikon, björnbär och plommon. Efter en stund dyker det upp rått kött, kol, kryddpeppar och aningen rökelse samt finstämda drag av fat, hav, stall, kaffe och tobak. I munnen är det relativt fylligt och mjukt med bra syra och snälla tanniner.

Mycket bra vin som andas södra Rhone i stilen (även Bandol ligger nära till hands). Ganska snällt och lättdrucket, men med en fantastisk fin komplexitet och balans. Upplever inte att det är ett vin som kommer tjäna på lagring, detta är fullständigt moget att drickas nu. En stor tumme upp från mig. Om ni vill testa ett riktigt välgjort vin från Sydafrika för rimliga pengar - this is it. Ett oerhört elegant vin. Enda svagheten jag finner är att det är lite väl snällt och hade mått bra av något högre koncentration, speciellt jämfört med gårdagens Taurasi från KAMPANIEN (note to myself: Glöm aldrig det!).
 
Last edited:

TEGE

Medlem
En Rhone-blend från Sydafrika, dessutom från Swartland, kan det vara något? Jomenvisst, Badenhorst (en ny bekantsskap) kan sitt vin. Ett vin som andas SA på allra bästa vis. Läs mer nedan...
Visa bifogad bild 998
A.A Badenhorst Red Blend 2011

Vinet öppnar upp med härlig frukt av mogna jordgubbar, fikon, björnbär och plommon. Efter en stund dyker det upp rått kött, kol, kryddpeppar och aningen rökelse samt finstämda drag av fat, hav, stall, kaffe och tobak. I munnen är det relativt fylligt och mjukt med bra syra och snälla tanniner.

Mycket bra vin som andas södra Rhone i stilen (även Bandol ligger nära till hands). Ganska snällt och lättdrucket, men med en fantastisk fin komplexitet och balans. Upplever inte att det är ett vin som kommer tjäna på lagring, detta är fullständigt moget att drickas nu. En stor tumme upp från mig. Om ni vill testa ett riktigt välgjort vin från Sydafrika för rimliga pengar - this is it. Ett oerhört elegant vin. Enda svagheten jag finner är att det är lite väl snällt och hade mått bra av något högre koncentration, speciellt jämfört med gårdagens Taurasi från KAMPANIEN (note to myself: Glöm aldrig det!).
Jultomtar????? ;-)
 

MartinE

Medlem
Öppnade just en 2008 Vilmart Grand Cellier d'Or... Och jäklar vilket vin! Jag brukar sällan publicera provningsanteckningar innan flaskan är helt uppdrucken och intrycken fått sjunka in ordentligt - och absolut inte efter att bara ha druckit fyra klunkar - men just nu måste jag bara få skrika ut min glädje!

Doften är parfymerad, fruktig och lätt rökig. Med mogen persika, ek, en aning honung och en antydan av gula äpplen. Smaken är koncentrerad med mycket frukt; mogna gröna äpplen, mogen citrus och mineral!

Dessa 2008or (från Champagne) kommer sannerligen att skänka oss mycket glädje de närmaste åren!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Öppnade just en 2008 Vilmart Grand Cellier d'Or... Och jäklar vilket vin! Jag brukar sällan publicera provningsanteckningar innan flaskan är helt uppdrucken och intrycken fått sjunka in ordentligt - och absolut inte efter att bara ha druckit fyra klunkar - men just nu måste jag bara få skrika ut min glädje!

Doften är parfymerad, fruktig och lätt rökig. Med mogen persika, ek, en aning honung och en antydan av gula äpplen. Smaken är koncentrerad med mycket frukt; mogna gröna äpplen, mogen citrus och mineral!

Dessa 2008or (från Champagne) kommer sannerligen att skänka oss mycket glädje de närmaste åren!
Din entusiasm kring detta vin fick mig oerhört intresserad! Trots att jag inte är en Champagnenörd. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan någon här rekommendera 737 på samma eller liknande femstjärniga nivå som den svenske RJ on wine gör?
(Champagne från ostavningsbara huset Jacquesson.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2010 Àlvaro Castro Dão
Touriga nacional etc druvblandning, 100kr på vinREA förra veckan. Lördagens hemmamiddag. Copy paste från CT:

This is the elderly ladies' choice of pungency: Heliotrope, roses, nepeta, hyacinth and lilac. The flowery aroma profile is active on both nose and palate. Palate also adds the fruity aroma of better grapes.
Structurally, this is a young, very well knit Portugese wine offering more in terms of future promise than instant gratification. Acids and tannin are M+, medium body but with very fine intensity.
...but the aroma profile... Terrible! Unless, of course, you're in to such aromas.
If we had more, the next one would be for ~2019.
Home dinner, wife's yakiniku and side dishes of sprouts, natto etc. *Yumm*
 
Toppen