Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Massor med småodlarchampagne måndag-onsdag, på fem olika småodlarmässor i Ambonnay, Aÿ och Reims. Det fanns några aktiviteter till i Champagnetrakten dessa dagar som jag inte var med på, men jag kan inte säga att det kändes som att jag hade behov av att prova ännu mer.

Samarbetsaktiviteter mellan småodlare verkar vara i ökande! Bekräftade trenden med att det poppar upp rätt bra småodlare i byar som i alla fall jag inte känner igen namnet på (det finns trots allt över 300), i områden som inte ens finns medtagna på enklare champagnekartor, bl.a. i nordvästra delen och östra delen (runt Vitry-le-François). Att södra delen i form av Côte des Bar/Aube är på frammarsch är kanske mer bekant.

Vi får väl se när och hur jag ska omvandla valda delar av provningsanteckningarna till blogginlägg. Ska jag skriva producentprofiler på allt jag provade tar det hela resten av året - minst.

Rätt många svenskar syntes och hördes, sprang bland annat på @magnum (redan på söndagkvällen på Bistrot Les 7 i Epernay), @Erica L och @Caviste. Missade jag någon från forumet förresten? I övrigt lite andra svenskar som bl.a. var importörer, drev champagnebar eller är frekventa på Cellartracker. Första gången jag träffade @magnum med fru, trevligt nog hittade vi tid att öppna några flaskor på måndagkvällen under lugnare former än mässprovandet - mycket trevligt! Efter en hel dag av antecknande blev det inget sådant på kvällens flaskor, men jag tog en bild:
magnum-epernay-20140414-e1397836144311.jpg

Cœur de Cuvéen var en 2005:a, Diebolt-Valloisen en specialare med bas 1995/1996, Bonnairen är en 1975:a och Contrasten deg:ad januari 2005.
 

epeb

Medlem
Ikväll blev det dessa...
Paveilen hade en lite för dominerande syra på slutet för att nå toppoäng men var i övrigt riktigt bra. Mycket liv kvar i den. Sen var det ju också roligt att få träffa på en så trevlig bekantskap som är på samma ålder som man själv är.
 

Attachments

  • Paveil.jpg
    Paveil.jpg
    35,1 KB · Visningar: 307
  • galloires.jpg
    galloires.jpg
    42,7 KB · Visningar: 328

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ikväll blev det dessa...
Paveilen hade en lite för dominerande syra på slutet för att nå toppoäng men var i övrigt riktigt bra. Mycket liv kvar i den. Sen var det ju också roligt att få träffa på en så trevlig bekantskap som är på samma ålder som man själv är.
Är du -91.a? :D
 

epeb

Medlem
:kyss:Nej, du får allt gå längre tillbaks än så... Pavail way back:död: :usch::sluta:
Clos des Galloires:en hade passerat "bäst före" med sådär 5-10 år, fortfarande levande men mer kunde önskas. Själv är jag inte riktigt där än:D
 

Vino fino

Medlem
Ikväll blev det dessa...
Paveilen hade en lite för dominerande syra på slutet för att nå toppoäng men var i övrigt riktigt bra. Mycket liv kvar i den. Sen var det ju också roligt att få träffa på en så trevlig bekantskap som är på samma ålder som man själv är.
Var fick du tag i Paveilen?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Påsken är här för den som nu bryr sig om Jesus eller andra värpande höns och häxor. Själv så innebär det mest ledighet, och som just idag, en solig terrass och ett glas...rosé. :eek:

Är egentligen relativt ointresserad av vintypen som är för mycket av ett mellanting mellan rött och vitt. Av de relativt få varianter som jag har testat så uppskattar jag den sydfranska varianten (Provence) som är så där härligt laxrosa. Tycker det drar mer åt vitt än rött, vilket jag föredrar. Nåväl, just idag sippar jag på följande:

image.jpg


2012 La Bastide Blanche Rosé
Vinet slår på kranen direkt och levererar syrliga jordgubbar spetsade med lite ananas och grapefrukt. Steniga mineraler gör entré efter en stund i glaset tillsammans med lite krusbär och klorofyll. I munnen känns det hyfsat fylligt, med viss citrusskalsbitterhet och en tillfredställande syra.

Mycket friskt och spritsigt vin som gör sitt jobb som ett ambitiöst balkongvin utan anmärkningar. Jag njuter av sol och vin och funderar på vad jag skall öppna för RIKTIGT vin ikväll. ;)

Tack @vininfo.nu för att du släpade med det från Provence till lilla mig.

Glad Påsk!
 
Last edited:

TEGE

Medlem
Les Hauts De Granget

Transparant mörk tegelröd.

Varm doft av mörk frukt. Ceder, kaffe lite läder på slutet.
Behaglig doft.

Medelfyllig varm frukt. Lite alkoholsting. Redigt med syra. Tyvär bär inte frukten eller de fina pimpstensliknande tanninerna upo syran. Avslutas med gräsig bitterhet.

Ett vin som blivit bättre i källaren. Men, nä. Det räcker inte. För obalanserat, för mkt syra som stör. Det var sista flaskan. Köper inte fler.
image.jpg
 

Larseman

Medlem
Bra plonk i skärgården...
2011 Cloudy Bay chardonnay
Brynt smör, rostade hasselnötter och
satsumas
Medelfylligt, tropisk frukt, grape, bra längd. Gott.
2009 Ramnista Kir-yanni
Ljusröd
Brandrök, målarfärg, skogshallon, cocktailbär, lagerblad
Stram, syrlig, torr, bra längd
Nebbiolo? Nej, xinomavro ;)
 

KimHartman

Medlem
2010 G.D. Vajra Langhe Freisa Kyè Fruktigt, ekigt, lite "uppumpat" vin, med toner av körsbär, choklad och en gnutta buljong. Klart gott dock, speciellt om man glömmer att det är från Piemonte och istället föreställer sig ett nya världen-vin. Tror detta funkar bäst som ungt, med en rejäl luftning.
 

gece

Man vänjer sig.
1984 Conde de Valdemar Gran Reserva. Bra syra men lite småtrötta tanniner. Gott, dock! Röda bär, lingon, tranbär, vildhallon (såna syrliga rackare) dominerar näsan och kommer tillbaka med en aning cederträ i smaken. Tänker nog dricka upp mina kvarvarande flaskor tämligen snart snarare än att spara dem, men det kommer inte upplevas som någon uppoffring.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack på tok för mycket 'Riesling' ombord på Lufthansa.
Hujedamig.
Imorgon vinafton i London.
Nu sova.
Hurw.
 

epeb

Medlem
Var fick du tag i Paveilen?
Den var med i en fyndlåda på Lauritz.com (Helsingör).
Där fanns också bl.a. Malescot St. Exupery 1983, Villegeorge 1966, Croizet Bages 1976, Cantenac Brown 1977 m.m m.m., det var väl främst dom som jag var intreserad av. Alla med bra nivåer och såg fräscha ut.
Malescoten dracks ikväll och var en mycket trevlig bekantskap. Svarta vinbär och tobak som gick över mot lakritshållet på slutet. Gott om tanniner och lång eftersmak.
 

Mattias Schyberg

Administratör
1984 Conde de Valdemar Gran Reserva. Bra syra men lite småtrötta tanniner. Gott, dock! Röda bär, lingon, tranbär, vildhallon (såna syrliga rackare) dominerar näsan och kommer tillbaka med en aning cederträ i smaken. Tänker nog dricka upp mina kvarvarande flaskor tämligen snart snarare än att spara dem, men det kommer inte upplevas som någon uppoffring.
Tänkte öppna min i en dubbelvertikal ihop med diverse årgångar av detta ihop med ett gäng Faustino GR, varav den äldsta blir en 81:a. Kul med lite förhandsinfo. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Les Hauts De Granget

Transparant mörk tegelröd.

Varm doft av mörk frukt. Ceder, kaffe lite läder på slutet.
Behaglig doft.

Medelfyllig varm frukt. Lite alkoholsting. Redigt med syra. Tyvär bär inte frukten eller de fina pimpstensliknande tanninerna upo syran. Avslutas med gräsig bitterhet.

Ett vin som blivit bättre i källaren. Men, nä. Det räcker inte. För obalanserat, för mkt syra som stör. Det var sista flaskan. Köper inte fler. Visa bifogad bild 1066
Stöd inte SB i deras könsstympning av årgångar! Vinet bör därför kallas: 2008 Les Hauts de Granget...
/Besserwissersurgöbben
 

mnor

Medlem
Igår blev det 2008 Realm Cellars The Bard, till grillade lammkotletter. Dekanterad vinet i cirka 2 timmar. Tydlig doft av svarta vinbär och klart dominerande smak av syrliga svarta vinbär. Sedan fanns det också smaknyanser av blyerts, björnbär och ceder. Jag drack detta vin för cirka 6 månader sedan och då var tanninerna ganska framträdande. I gårdagens flaska var tanninerna bättre integrerade. Hur som helst gott var det!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Från och med söndag kväll, via måndag, tisdag och onsdag och ända fram till torsdag kväll var planen att levern skulle få vila lite.
Föreslog därför för hustrun att yoghurt med musli och skivade/rivna rotfrukter var en perfekt middag. Hon kontrade med grannens italienska restaurang UTAN vin. Jag kontrade med att jag sätter aldrig min fot där om jag skall vanhelga kockens urvalda råvaror och suveräna hantverk. Hon accepterade en Barbera d'Alba av Sandrone (SB: blunda!) 2009 och vi gick glada iväg, men. Hiskeligt värre! La Verdura var stängd... På stående fot bestämde vi att YAKINIKU skulle bli ändå godare, men med en lite enklare Barolo (det luktar rejält med stekos och restaurangen har enbart vinglas i miniatyr)".
Och, som av en händelse, så inhandlade jag ju idag, på REA, en flaska:

2009 Fontanafredda Barolo, 86 p
2014-04-15, 180kr idag på REA i Shibuya (Tokyo)
  • Just about 'very good', did well with yaki niku, even if we'd expected some more 'ka-hoonies" than this btl's rather flaccid tannins presented...

    Nose of red flowers, red berries and "Italian cherries".
    Mouth is well built, but I would never be able to pick this one out as a Barolo, not even as a Nebbiolo-based wine. Because: it has none of the character traits and is a completely off-center structure with M-sized plump tannins, M+ acids of sorts and rather simple fruit, instead of the vibrant tension that the strong tannins create with the acids and (especially) with the fruit on any good Barolo day.
    But this was not a good Barolo day.
    However, as we had yakiniku, the wine could shine on stage. And given the price as the cheapest Barolo purchased for five yrs, we were very comfortable with it.
    As Fontanafredda also produces "Vigna La Rosa", I'm almost always ready to forgive them anything.

    This wine is far from a great Barolo, but if you find it on SALE (like we did) than it may be worth considering as a simple grilled-meats-wine.

    At noisy, fried-smelly, superbly delicious Yakinikuya-san in Idogaya (Yokohama) where two persons' full, luxurious meat dinner, including corkage, ended up at under $100.
Låter lite som min upplevelse av Barolo här
 
Toppen