Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skrutt

Medlem
Jag har druckit två bordeauxer i påsk, 2006 Ch Tour de Marbuzet från S:t Estephe och 2009 Ch Peybourdieu, generisk Medoc. Båda är typiskt finlemmade, slanka, den senare till och med lite utmärglad, dvs på gränsen till tunn. Marbuzet smakade mer och var, även om Peybourdieu hade mer driv i syran, det bättre av de två. Om man ska tro Wine-Finder så betingar både 2006 och 2009 Marbuzet $50, vilket jag tycker är dyrt och jag vet ännu inget som passar bättre till lamm än barolo, ;)
Edit: Poäng=mellan-80s resp låga-80s, för att uttrycka sig skamlöst svengelskt.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Öppnade två billiga sydamerikaner igår, en Cab-blend från Argentina och en Cabernet Franc från Chile. Inga stora viner såklart, men någorlunda kompetenta framförallt med tanke på pris. Vinet från Argentina fick jag blint, det andra öppnades mest i efterhand som en referens:
image.jpg


2012 BenMarco Cabernet Sauvignon, Mendoza

Frugan korkade upp vinet och serverade mig blint.

"Så, vad säger du om detta, jag vill veta allt?", säger hon aningen illmarigt.

Jag tar några snabba sniff och börjar svamla:

"Fat, smörkola, mörka bär - odef, lite tobak och kanske aningen mjölkchoklad", får jag ur mig under första minuten.

"Ok, det där låter som att det kan vara vad som helst du har i glaset, lite mer specifikt, tack!", säger hon och med förnöjd blick då jag brukar säga ganska precis så till henne.

"Ok, frukten drar lite åt merlot, lite rödare mörk frukt och aningen åt det generiska hållet. Hittar dock lite cedertoner också, kanske även mynta. Tycker det känns nya världen, men med ganska återhållen frukt, med medeltannin och medelsyra. Ca 150 spänn borde det ha kostat. En hyfsad Malbec från Argentina blir min gissning, eller varför inte en enklare Bordeaux, nä, den känns för mustig för det", famlar jag vidare tämligen osäker på min sak.

"Nu sa du ju faktiskt två viner av helt olika slag, hur blir det?", sa hon lite retfullt.

"Jag går på en Malbec från Argentina PUNKT."

"Snyggt, det var ganska nära trots allt, land var rätt men druva var fel då det faktiskt är en Cabernet Sauvugnon och några andra druvor jag inte minns. Dessutom kostar det endast runt hundra spänn, inte 150 som du gissade, ha!", sa hon avslutningsvis aningen besviken då hon gillar att lura mig mer än så här.

Jag kan väl tycka att jag presterade helt ok, vinet var dessutom ganska gott, men var aningen generiskt och tråkigt. För sitt pris bra - jag var trots allt beredd att betala 150 spänn för ett vin som kostar 111 kr.

2011 Korta Barrel Selektion Reserve Cabernet Franc
Trevligt och stramt med aningen gröna paprikainslag samt svarta vinbär, gummi och ceder. I munnen kändes tanninerna tydligt och syran var relativt hög. Gott och prisvärt (89 spänn :eek: ), men argentinaren var det klart bättre vinet; rundare, trevligare frukt och utan den där lite tråkiga gummitonen.
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Grillpremiär!
WP_000389.jpg


2011 Graham Beck Cabernet Sauvignon The Coffeestone
Ärlig och rättfram Cab från Sydafrika. Svarta vinbär, ceder, mynta och bittermandel i doften. I smaken mycket lingon, alltså bra driv i syrorna, men också mörk frukt. Medelstram, med fina tanniner. Bra balans, lagom med ek.
Vad låg det då på grillen? Chili- och limemarinerade kycklingspett, serverade med chili-aioli, rostad färskpotatis och mache-sallad med mango. Nästan sommar ju :cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Grillpremiär!
Visa bifogad bild 1073

2011 Graham Beck Cabernet Sauvignon The Coffeestone
Ärlig och rättfram Cab från Sydafrika. Svarta vinbär, ceder, mynta och bittermandel i doften. I smaken mycket lingon, alltså bra driv i syrorna, men också mörk frukt. Medelstram, med fina tanniner. Bra balans, lagom med ek.
Vad låg det då på grillen? Chili- och limemarinerade kycklingspett, serverade med chili-aioli, rostad färskpotatis och mache-sallad med mango. Nästan sommar ju :cool:
Kul att du testar sydafrikanska viner. Hur gott var det om jag får be. ;)
 

Larseman

Medlem
Kul att du testar sydafrikanska viner. Hur gott var det om jag får be. ;)
Ojdå, glömde summeringen :confused:
Stark gilla! Inget märkvärdigt eller komplext, men rakt på och mycket bra grillvin!
Men det där som du brukar säga om sydafrikanska viner, att dom har mycket rök i doften, det hittade jag inget av :oops:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ojdå, glömde summeringen :confused:
Stark gilla! Inget märkvärdigt eller komplext, men rakt på och mycket bra grillvin!
Men det där som du brukar säga om sydafrikanska viner, att dom har mycket rök i doften, det hittade jag inget av :oops:
Tänk aska snarare än rök and you will find. ;) Men rökigheten har minskat radikalt de senare årgångarna, har själv gått bet ett par gånger. Kanske var det inte särskilt rökigt. Just nu så fick jag stark lust att prova detta för att checka. Återkommer snarast med omdöme!

Edit: Vilket jag hade gjort om det gick att hitta enkelt på SB...:mad:
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Tänk aska snarare än rök and you will find. ;) Men rökigheten har minskat radikalt de senare årgångarna, har själv gått bet ett par gånger. Kanske var det inte särskilt rökigt. Just nu så fick jag stark lust att prova detta för att checka. Återkommer snarast med omdöme!

Edit: Vilket jag hade gjort om det gick att hitta enkelt på SB...:mad:
Småpartier, är det slut så är det...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dricker Bandol idag, kunde inte hålla tassarna borta från en av mina flaskor med Domaine Tempier som jag fått levererat av @vininfo.nu direkt från producent. Så här ser flaskan ut:
image.jpg


2010 Domaine Tempier, Bandol
Vinet öppnar upp fint med svala drag av mörka bär (svarta vinbär, björnbär), stall, kött, torkade blommor och örter (pors), för att slutligen bjuda upp till dans med lite murket trä, soja (japansk), tjära, peppar, lavendel och en gnutta lakritsrot och choklad. Fullkomligt briljant arom med en komplexitet där aromerna kommer och går, byts av, växlar om och går ihop i en härlig synergi.

I munnen är det finstämt men medelfylligt, på gränsen till snällt. Tanninerna kommer starkt i slutet där de greppar tag utan att besvära. Syran är hög, men i balans med övriga grundsmaker. Hyfsad längd och intensitet. Lite tunn mitt, möjligen, men inget som stör. Ett vin i balans som känns klart färdigt att drickas men som säkert klarar en hel del år på rygg också. Kanske fylls mitten på med ålder? Ping @StefanAkiko 92p

Mumsfilibabba, detta var så förbenat trevligt att jag spricker. Visst, något onödigt slankt, lite mer power hade garanterat inte skadat detta vin, men vilken häftig komplexitet! Mycket norra Rhône, en del Bordeaux, lite Rioja och en del Ch9dP (se vad jag kan ;) ). En fantastisk mix, men samtidigt unikt. Bandol is the shit. :cigarr:

Jag vill ha mer Bandol!! @vininfo.nu, fixar du det? ;)
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Dricker Bandol idag, kunde inte hålla tassarna borta från en av mina flaskor med Domaine Tempier som jag fått levererat av @vininfo.nu direkt från producent. Så här ser flaskan ut:
Visa bifogad bild 1080

2010 Domaine Tempier, Bandol
Vinet öppnar upp fint med svala drag av mörka bär (svarta vinbär, björnbär), stall, kött, torkade blommor och örter (pors), för att slutligen bjuda upp till dans med lite murket trä, soja (japansk), tjära, peppar, lavendel och en gnutta lakritsrot och choklad. Fullkomligt briljant arom med en komplexitet där aromerna kommer och går, byts av, växlar om och går ihop i en härlig synergi.

I munnen är det finstämt men medelfylligt, på gränsen till snällt. Tanninerna kommer starkt i slutet där de greppar tag utan att besvära. Syran är hög, men i balans med övriga grundsmaker. Hyfsad längd och intensitet. Lite tunn mitt, möjligen, men inget som stör. Ett vin i balans som känns klart färdigt att drickas men som säkert klarar en hel del år på rygg också. Kanske fylls mitten på med ålder? Ping @StefanAkiko 92p

Mumsfilibabba, detta var så förbenat trevligt att jag spricker. Visst, något onödigt slankt, lite mer power hade garanterat inte skadat detta vin, men vilken häftig komplexitet! Mycket norra Rhône, en del Bordeaux, lite Rioja och en del Ch9dP (se vad jag kan ;) ). En fantastisk mix, men samtidigt unikt. Bandol is the shit. :cigarr:

Jag vill ha mer Bandol!! @vininfo.nu, fixar du det? ;)
Visst fixar vi mer vin...

Det lär bli ett Tempier besök i juni. :)
 
Last edited:

Jos

Medlem
I påsk blev det Savart l'accomplie och Calliope 2006 till löjrom. Båda bra men den senare större alla sätt. Till lammsteken som fick gå 26 timmar i 56 grader blev det några C. Grandis 1999 som funkade fint. Även Clos des Papes 2006 poppades i helgen och där hade det inte hänt mycket senaste åren... Mycket av allt kan man säga :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagsafton i London.
Man förbjöd mig att ta anteckningar, för syftet (enligt de dumma britterna) var att dricka, njuta och vara glada.
VOTN var utan minsta tvekan:
1976 Richard Nagler Winkeler Hasensprung Riesling Auslese. Bärnstensfärgad med stor, rik doft av mogen Riesling utan petrochem. Mineraliteten sken igenom på ett underbart sätt. Smaken var lång, sötman helt på tillbakagång, elegant, rikt välbyggt. Behövde några timmar airtime innan det sken starkt.
image.jpg

Restaurantören Martin, underbart galen skotte.

1985 Graham's Vintage Port ping @Mats som jag öppnade för en dryg vecka sedan och valde att bli tveksam till. Men, nu var den i fantastisk form! Fraktade det decanterade portvinet i PET-flaska och hällde tillbaka det i originalflaskan, med glada tillrop om att jag måste ha varit Rudy's hemlige hjälpreda. Ett kraftfullt vin idag, med otroligt intensiv röd frukt, brutalt ungt och med en lysande framtid längre bort. Dricker för lite portvin...
Sedan var där en extremt transparent 2012 Pascal Jolivet Pouilly Fumé som var det vin som snabbast tömdes. Tror flaskan och glasen var tömda inom 15 min. Helt klart kvällens godaste upplevelse. Och sedan var där en lång rad rött från Bdx, Spanien och en särdeles minnesvärd Touriga Nacional från Duoro, 2009 Quinta do Ataide Reserva av Altano som var så välgjort att jag på studs beställde alla flaskor som fanns kvar i The Bordeaux Cellars' lager: 5 st. Ett portugisiskt vidunder med liknande struktur som en jäkligt tight high end Napa Cab... (£15 per flaska...)
Festen slutade hemma hos Robin som ville showa loss sin enorma jukebox. Måndagen tillbringades med huvudet i vadd och 5 timmars flanerande i Londons innerstad.
Så underbar kväll, att jag fick muskelvärk i bukmuskulaturen av alla goda skratt. Roligare med nördar tror jag inte går att åstadkomma. Varmt rekommenderat! :bäver:
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Söndagsafton i London.
Man förbjöd mig att ta anteckningar, för syftet (enligt de dumma britterna) var att dricka, njuta och vara glada.
VOTN var utan minsta tvekan:
1976 Richard Nagler Winkeler Hasensprung Riesling Auslese. Bärnstensfärgad med stor, rik doft av mogen Riesling utan petrochem. Mineraliteten sken igenom på ett underbart sätt. Smaken var lång, sötman helt på tillbakagång, elegant, rikt välbyggt. Behövde några timmar airtime innan det sken starkt.
1985 Graham's Vintage Port ping @Mats som jag öppnade för en dryg vecka sedan och valde att bli tveksam till. Men, nu var den i fantastisk form! Fraktade det decanterade portvinet i PET-flaska och hällde tillbaka det i originalflaskan, med glada tillrop om att jag måste ha varit Rudy's hemlige hjälpreda. Ett kraftfullt vin idag, med otroligt intensiv röd frukt, brutalt ungt och med en lysande framtid längre bort. Dricker för lite portvin...
Sedan var där en extremt transparent 2012 Pascal Jolivet Pouilly Fumé som var det vin som snabbast tömdes. Tror flaskan och glasen var tömda inom 15 min. Helt klart kvällens godaste upplevelse. Och sedan var där en lång rad rött från Bdx, Spanien och en särdeles minnesvärd Touriga Nacional från Duoro, 2009 Quinta do Ataide Reserva av Altano som var så välgjort att jag på studs beställde alla flaskor som fanns kvar i The Bordeaux Cellars' lager: 5 st. Ett portugisiskt vidunder med liknande struktur som en jäkligt tight high end Napa Cab... (£15 per flaska...)
Festen slutade hemma hos Robin som ville showa loss sin enorma jukebox. Måndagen tillbringades med huvudet i vadd och 5 timmars flanerande i Londons innerstad.
Så underbar kväll, att jag fick muskelvärk i bukmuskulaturen av alla goda skratt. Roligare med nördar tror jag inte går att åstadkomma. Varmt rekommenderat! :bäver:
Låter trevligt värre. :)

Ingen petroleum i Auslesen och du var nöjd. :eek: Det som är så gott med Diesling. :cool:
 

ChristianB

DipWSET
Jag ska upp och jobba imorgon, så jag tänkte att lite Bollinger Special Cuvée skulle pigga upp; visst gör det det, men den bleknar till något ganska menlöst i jämförelse med vad jag "lärt mig" att dricka under det senaste året. Champagnefronten har flyttats fram flera gånger om det senaste året så nu blir de här basvarianterna rätt genomskinliga.

Men det är ju bara fredag för arbetslördag. :p Jag finner det dock intressant att jag kan se Bollinger SC som en lite tråkig flaska nu idag, när jag på nyårsdagen förra året, alltså 1/1-13, drack just denna och tyckte att det var riktigt bra. Roligt att smaken utvecklas!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag ska upp och jobba imorgon, så jag tänkte att lite Bollinger Special Cuvée skulle pigga upp; visst gör det det, men den bleknar till något ganska menlöst i jämförelse med vad jag "lärt mig" att dricka under det senaste året. Champagnefronten har flyttats fram flera gånger om det senaste året så nu blir de här basvarianterna rätt genomskinliga.

Men det är ju bara fredag för arbetslördag. :p Jag finner det dock intressant att jag kan se Bollinger SC som en lite tråkig flaska nu idag, när jag på nyårsdagen förra året, alltså 1/1-13, drack just denna och tyckte att det var riktigt bra. Roligt att smaken utvecklas!
Flaskvariation?...? :rolleyes:
 

ChristianB

DipWSET
Flaskvariation?...? :rolleyes:
Vet inte om du riktigt menar allvar med den där smilyn, men det är klart... Det skulle kunna vara något sådant. Nåja, det var i alla fall inte någon plåga att dricka en halva Bollinger. :p Jag får ta på mig det angenäma uppdraget att prova en flaska till inom kort!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vet inte om du riktigt menar allvar med den där smilyn, men det är klart... Det skulle kunna vara något sådant. Nåja, det var i alla fall inte någon plåga att dricka en halva Bollinger. :p Jag får ta på mig det angenäma uppdraget att prova en flaska till inom kort!
Angenämt, på min ära!
Men, smaken utvecklas ju sannolikt mer än vad viner gör det...
 

MartinE

Medlem
Helgen inleddes redan i torsdags på Grand i Lund med en samling äldre Bordeauxflaskor. Där drack jag Château Léoville Poyferré 1985, Château Mouton Rothshild 1975 och Château Gazin 1966. Samtliga var mycket trevliga! Se separat tråd för dessa provningsanteckningar...

... och den fortsatte i Göteborg igår med en trevlig champagneprovning på Wasa Allé! Vi inledde kvällen med två odlare från Ambonnay och avslutade med två av de största prestigecuvéerna.

Eric Rodez Blanc de Noirs Grand Cru: Doft av röda äpplen, röda bär och lime. Smak av körsbär, jordgubbar, hallon och röda äpplen. En mycket trevlig blanc de noirs! 85 p

Marguet 2004: Klart mer komplex än ovanstående. Kraftfull, kryddig, blommig och utvecklad doft. Inslag av honung, bröd och mogna äpplen. Smak av röda äpplen, valnötter, svamp, citrus och äppelskal. 87

Salon 1999: Parfymerad och blommig doft. Mineral, krut och gröna äpplen. Outvecklad, mycket torr och frisk smak med inslag av omogna gröna äpplen, vit persika och citron. En fantastisk champagne redan idag! men den behöver få ligga åtminstone fem år till! 90

Krug 2000: Utvecklad, kryddig och rökig doft. Mycket rostade hasselnötter! Även nougat, gula äpplen, apelsin, honung, mineral och rostat bröd. Ung, mycket torr och mycket frisk smak av gula äpplen, nougat, citron, mörk choklad och mandlar. Doften är magisk idag, men smaken är ännu inte lika utvecklad. Bör sparas lika länge som ovanstående! 92

Krug 2000 fick tre bäströster (av fem), inkl min, och Salon 1999 fick två.

Idag blir det vila...

Tillägg: Krögaren på Wasa Allé hade dessutom den goda smaken att bjuda på ett glas De Sousa!
 
Last edited:

mnor

Medlem
Drack 2006 Perrier-Jouët Champagne Belle Epoque igår. Förvånansvärt(?) tillgänglig med smak av honung, söta äpplen och vanilj. Jag hade förväntat mig mer citrustoner, drack en 2004 för inte så länge sedan som var klart mer citrusdriven. Det var riktigt gott och skulle enkelt kunna ha druckit några glas till.
 
Toppen