Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...efter Arlanda Express, många timmars arbete osv, så befinner jag mig just nu på vinprovning av turkiska röda viner i Istanbul. Första flighten med tre röda var:
1. Blaskigt men balanserat och intensivt, 83p
2. Översolad CS, 79p
3. Besk och söt Merlot, 65p.

Strax börjar den vita flighten!
 

MartinE

Medlem
Ikväll blev det en flaska 1990 Cuvée Orpale. Underbar doft av brioche, smör, mineral, honungsmelon och kaffe. Smak av gula äpplen, honungsmelon och grapefrukt. Utvecklad och frisk. Medellång, något bitter eftersmak. Ca 90 p.

Det är helt klart en fantastisk champagne, som det varit värt att vänta med, men den var på sätt och vis något av en besvikelse ändå - jag hade helt enkelt hoppats på ännu mer! Jag har sparat en skvätt till imorgon, så det är möjligt att jag justerar mitt omdöme då, men känslan just nu är att den är mer i nivå med 98:an än den magiska 96:an!

bild-7.JPG
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
...efter Arlanda Express, många timmars arbete osv, så befinner jag mig just nu på vinprovning av turkiska röda viner i Istanbul
Och visst är det något som stämmer till eftertanke att det i grunden muslimska (om än tydligt sekulärt uppbyggda) landet Turkiet har en mer liberal alkoholpolitik än IOGT-NTO-Sverige?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ikväll blev det en flaska 1990 Cuvée Orpale. Underbar doft av brioche, smör, mineral, honungsmelon och kaffe. Smak av gula äpplen, honungsmelon och grapefrukt. Utvecklad och frisk. Medellång, något bitter eftersmak. Ca 90 p.

Det är helt klart en fantastisk champagne, som det varit värt att vänta med, men den var på sätt och vis något av en besvikelse ändå - jag hade helt enkelt hoppats på ännu mer! Jag har sparat en skvätt till imorgon, så det är möjligt att jag justerar mitt omdöme då, men känslan just nu är att den är mer i nivå med 98:an än den magiska 96:an!
Nu tycker jag att Orpale 1998 är en riktigt bra champagne (jag som är allmänt snål med poängen har gett den 92-93 p), men jag undrar om det inte är så att Union Champagne/De Saint Gall har förbättrat kvaliteten under 1990-talet. Jag reagerade nämligen ungefär som du på en 1995:a för någon månad sedan, som jag gav 90 p och för all del tyckte den var bra, men den kom inte upp till den nivå jag upplevt i 1998 och 2002, som tveklöst är bra bubbel för pengarna. Orpale är ju eventuellt det bästa som något kooperativ i Champagne presterar - konkurrensen är ju framför allt Les Échansons från Mailly, som med 75 PN/25 Ch är i annan stil.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den stora frågan är vad du och @StefanAkiko gör på Arlanda tillsammans? :eek:
Revolutionär verksamhet. Vi diskuterade bl.a. hur Sverige lämpligen blir ett fritt land! Dock inte på Arlanda, utan på Stockholm C, inser nu att angivelsen Arlanda Express kunde tolkas på två sätt.
 

Gurto

Medlem
Domaine Singla Castell Vell, Côtes du Roussillon Village, 2009

Om jag minns rätt (för lat för att googla om) är det 100% Syrah.

Kompakt och mörkfruktigt med allehanda bär av det mörkare slaget, torkade örter, svarta oliver, fetare fatinslag och en liten dos svartpeppar.

Måhända en gnutta för mycket alkohol (betedde sig lite för svulstigt när tempen började gå över en sisådär 18C). Inte förvånande att vinet är från ett varmt år i de mer sydliga delarna av Frankrike. Okomplicerat men ett gott vin som inte alls var fel till lite kallskuret med bröd, olivolja och oliver.
 

MartinE

Medlem
Nu tycker jag att Orpale 1998 är en riktigt bra champagne (jag som är allmänt snål med poängen har gett den 92-93 p), men jag undrar om det inte är så att Union Champagne/De Saint Gall har förbättrat kvaliteten under 1990-talet. Jag reagerade nämligen ungefär som du på en 1995:a för någon månad sedan, som jag gav 90 p och för all del tyckte den var bra, men den kom inte upp till den nivå jag upplevt i 1998 och 2002, som tveklöst är bra bubbel för pengarna. Orapale är ju eventuellt det bästa som något kooperativ i Champagne presterar - konkurrensen är ju framför allt Les Échansons från Mailly, som med 75 PN/25 Ch är i annan stil.
Jag håller inte med om att du är snål med poängen... ;) Men visst är (även) Orpale 1998 en riktigt bra champagne! Och jag tror du har rätt angående deras allmänna kvalitetsförbättring. Min (relativa) besvikelse hörde samman med att det alltid är en speciell känsla att plocka fram en 90:a - och då blir förväntningarna därefter - samtidigt som jag rent allmänt håller Orpale mycket högt. Samtliga årgångar är tveklöst bra bubbel för pengarna!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Min (relativa) besvikelse hörde samman med att det alltid är en speciell känsla att plocka fram en 90:a - och då blir förväntningarna därefter - samtidigt som jag rent allmänt håller Orpale mycket högt.
Själv har jag sällan blivit besviken på 1990or, men det finns ju de (bl.a. flera på forumet) som tycker att champagner från 1990 i moget skick generellt har underpresterat jämfört med hur de bedömdes som unga.
 

sunqan

Vinös
Riesling-markörerna var inte där vid poppet och min spontana första-sniff-känsla var Chablis. Den känslan dog dock då vinet studsade in mot just gomseglet.
Det där låter lite som min upplevelse av skillnaden mellan klassisk tysk och alsace-riesling :) tyvärr är de lite modernare GG-rieslingarna mer åt alsacehållet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och visst är det något som stämmer till eftertanke att det i grunden muslimska (om än tydligt sekulärt uppbyggda) landet Turkiet har en mer liberal alkoholpolitik än IOGT-NTO-Sverige?
Absolut!
Och en av 1000 anledningar att befria Sverige från det orimliga med att ha Världens Underligaste SB och en ovärdig alkohollagstiftning.

Civil olydnad genom många förträffliga spontanvinprovningar (gärna blint) på allmänna platser innebär att vi kan engagera oss i fredagsmys mest varje dag :cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sitter på ett hotellrum i Köpenhamn med frugan. Plockade upp lite vin att smutta på innan det är dags för lite krubb på stan. En favorit i repris. Note to my self - ta med glas nästa gång...
image.jpg


2008 Chateau des Graviers, Margaux, Cru Artisan (90p)

Klassisk Bordeaux-näsa med svarta vinbär, tobak, aningen stall och tydliga drag av paprika. Utöver detta fina jordiga, rökiga och blommiga drag och relativt mycket lingon/blåbärsris som känns typiskt CF från Loire. Bra balans, trots lite stjälkbitterhet. Medel när det gäller syra, tannin och intensitet.

Riktigt trevlig vardags-Bordeaux som jag gärna dricker igen, tyvärr var det sista flaskan...:mad:

Testade förövrigt Chateau Musar -04 på R Vinbar tidigare idag. Ingen brett och massor av russin och körsbär med tydliga volatila drag. Ingen besvikelse, men jag gillar årgång -05 bättre. :)
 
Last edited:

mnor

Medlem
Ikväll blev det 2010 Louis M Martini Cabernet Sauvignon Napa Valley, till grillad entrecote där slaktarn låtit benet vara kvar för ökad smak. Nog om maten. Klassisk(?) cab från Kalifornien med doft av svarta vinbär och tydlig smak av småsyrliga svarta vinbär, toner av tobak och en hint av kaffe eller möjligtvis skulle någon benämna det som rostade fat i eftersmaken. Ett rättfram vin med bra syra som passar utmärkt till grillad mat. Gott.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ikväll blev det 2010 Louis M Martini Cabernet Sauvignon Napa Valley, till grillad entrecote där slaktarn låtit benet vara kvar för ökad smak. Nog om maten. Klassisk(?) cab från Kalifornien med doft av svarta vinbär och tydlig smak av småsyrliga svarta vinbär, toner av tobak och en hint av kaffe eller möjligtvis skulle någon benämna det som rostade fat i eftersmaken. Ett rättfram vin med bra syra som passar utmärkt till grillad mat. Gott.
Har druckit det många gånger, en trevlig cali-cab med det mesta man kan önska sig i prisklassen. :)
 
Toppen