Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silex

Medlem
Var det en Viti Nuove alltså?

Jag fick samma tanke. Generellt tycker jag den något dyrare (med svart etikett) är mycket bättre och mer vin för pengarna än Viti Nuove (med vit etikett). Dock är 560kr ett ruggigt påslag oavsett, då den lite dyrare brukar ligga på ca 185kr på SB.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Agrapart Complantee. degad december 2013, basår 2010, 5 g dosage, €32. En champagne med 6 druvsorter, Arbanne, Pinot Blanc, Petit Meslier, Pinot Noir, Chardonnay och Pinot Meunier.
Vad har Agrapart emot Pinot Gris, måntro? Att man inte satsar på alla sju om man tar sig besväret att skaffa rankor av Arbanne och Meslier...
Jag håller med om att de med de udda druvsorterna ofta ger ett lite mer klumpigt och druvmoget intryck, ibland med lite för låg syra för maximal friskhet och elegans, och att t.ex. Pinot Blanc ofta verkar mer tam än Chardonnay, men vid enstaka tillfällen har de udda blandningarna överraskat. Det kan också vara så att de är så ovanliga att odlarna inte riktigt vet hur de ska hantera dem för optimalt resultat, d.v.s. de är fortfarande i en lärofas.
 

Livermore

Medlem
Efter en weekend i Barcelona hann jag dricka lite olika viner. tänkte jag kan redovisa dem här för den som är intresserad.

Champagner
Mercier Brut

Drack ett glas på Arlanda och kan säga att den var helt okej i smak, men doften var intetsägande. Inget jag behöver dricka igen.

Benoît Lahaye Brut Esentiel
Dracks på Monvinic. Detta vin var helt i min smak. Doft av surdegsbröd, nötter och vanilj. tydlig doft som var härlig att ta in. Tydlig smak av rostat bröd och vanilj, men inte så lång eftersmak. En god och frisk champagne och kul med en champagne med så tydlig nougatsmak. Skulle vilja prova mer från denna producent.

De Sousa Tradition
Dracks också på Monvinic. En svag doft av äpplen och citrus. Torr smak, även den med äpplen. Denna var aningen menlös och hade för mycket smak av äpplen. Inget jag behöver dricka igen.

Röda viner
2007 Cesca Vicent Priorat Abat Domènech
Dracks på Restaurang Via Veneto. Drack denna till maten vi åt. var inte jag som beställde den dock. Ett gott vin med god struktur tyckte jag. Hade fullt upp med maten för att ge vinet några större tankar.

2011 Felton Road Pinot Noir Bannockburn
Detta dracks också på Monvinic. Gillade detta skarpt. Elegant smak och hade aldrig trott det var en alkoholhalt på 14,5 %. Len och en riktig favorit hos mig. Analyserade inte sönder vinet, utan njöt mest av det.

Sen provade jag lite andra viner, men inga jag tog några anteckningar på. Fick helt enkelt smaka på vad de andra i sällskapet hade i glaset.

 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Igår blev jag och en god vän r******d på Scandic Hotell Norrköpiing. Han bjöd på vin till maten. 325:- Jag tyckte det var hyfsat i munnen men som vatten då jag svalde. Det gick åt men kan inte påstås vara gott. Kollar nu, och det kostar 69:--på bolaget. Hyfsat påslag kan man tycka...
Le Villgae du sud syrah. Tror jag håller på att utveckla lite god vinsmak. KUL!, men trist bli ....
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En lätt kokt el tidigt oxiderad:
2005 Vieux Telegraphe

En välgjort fläskig fransk 2013 Chardonnay Pays d'Oc av Laroche.


Skåne, sill och Umeshu av den bästa sort.

Fantastiskt vad man kan stöta på i Norrlands kustland en helt vanlig onsdagskväll.
 
Trådskapare
A
Vad har Agrapart emot Pinot Gris, måntro? Att man inte satsar på alla sju om man tar sig besväret att skaffa rankor av Arbanne och Meslier...
Jag håller med om att de med de udda druvsorterna ofta ger ett lite mer klumpigt och druvmoget intryck, ibland med lite för låg syra för maximal friskhet och elegans, och att t.ex. Pinot Blanc ofta verkar mer tam än Chardonnay, men vid enstaka tillfällen har de udda blandningarna överraskat. Det kan också vara så att de är så ovanliga att odlarna inte riktigt vet hur de ska hantera dem för optimalt resultat, d.v.s. de är fortfarande i en lärofas.
Bra fråga att ställa till Pascal Agrapart. Reflekterade också över att endast 6 av de 7 godkända druvorna ingår i vinet. Om jag förstår det rätt så är det ganska nyplanterade rankor så någon anledning måste han haft att lämna Pinot Gris utanför-
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En lätt kokt el tidigt oxiderad:
2005 Vieux Telegraphe

En välgjort fläskig fransk 2013 Chardonnay Pays d'Oc av Laroche.


Skåne, sill och Umeshu av den bästa sort: Choya.


Fantastiskt vad man kan stöta på i Norrlands kustland en helt vanlig onsdagskväll.
 

Livermore

Medlem
Häromdagen drack jag en 2008 Chateau La Pointe. Kände att jag måste vidga mina vyer och inte bara dricka champagne (Det är så gott!).

Doft: Intensiv doft av körsbär och lite gummi. Hittade lite animaliska toner och efter ett tag hallon. En mycket angenäm doft.

Smak: Ekfat och gräs. Inga direkt övertydliga tanniner men vinet hade en ganska lång eftersmak.

Kommentar: Ett bra vin med en härlig doft. Vinet har smaker som jag tyvärr inte riktigt kan sätta fingret på. I vild spekulation tror jag det blir bättre om några år.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Häromdagen drack jag en 2008 Chateau La Pointe. Kände att jag måste vidga mina vyer och inte bara dricka champagne (Det är så gott!).

Doft: Intensiv doft av körsbär och lite gummi. Hittade lite animaliska toner och efter ett tag hallon. En mycket angenäm doft.

Smak: Ekfat och gräs. Inga direkt övertydliga tanniner men vinet hade en ganska lång eftersmak.

Kommentar: Ett bra vin med en härlig doft. Vinet har smaker som jag tyvärr inte riktigt kan sätta fingret på. I vild spekulation tror jag det blir bättre om några år.
Den har ju knappt ens blitt torr baki öronen, men det är ju samtidigt viktigt att experimentera och vidga sina vyer. Jag hade nog trott du skulle vara lite mer tålmodig, men beundrar verkligen gåpåandan din.
Keep rocking! :cool:
 

Siripim

Medlem
Prövade en Giacomo Fenocchio Lange Dolcetto 2011 igår. Är ny på det här så ta det för vad det är…
Åkte ner direkt i glaset utan luftning/dekantering vilket nog skulle ha hjälpt. Den var lite för kall också inledningsvis.
I munnen körsbär men också tobak, örter och en släng av läder faktiskt. Tyckte alkoholen kändes väldigt närvarande. Rätt torr och stram vilket jag uppskattar.
 

Livermore

Medlem
Den har ju knappt ens blitt torr baki öronen, men det är ju samtidigt viktigt att experimentera och vidga sina vyer. Jag hade nog trott du skulle vara lite mer tålmodig, men beundrar verkligen gåpåandan din.
Keep rocking! :cool:
Såg jag ut att vara tålmodig? Är än så länge ung och otålig :)
 

merlotsmile

Medlem
Måste ju prova :cool: #lundakarnevalen
image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är det dags för Caviste att bekänna färg. @Martin Berggren behöver dock inte vara allt för orolig - Coursodon 2012 levererar bra skit. Öppnade ett av varje ikväll och blev imponerad...

image.jpg


2012 Coursodon Silice, Saint Joseph (89p)
Slankt, friskt och rödfruktigt med alla typiska drag man kan förvänta sig av rödtjut från norra Rhône. Hallon, lite oliver, köttsaft och ett par drag på pepparkvarnen kan inte misstolkas; ursprunget är glasklart utan att bli övertydligt. Jag hittar även lite antydan till sten, läder, timjan och brett samt lätta fattoner. I munnen är det lättfotat med fin syra och påtagligt snälla tanniner - en struktur som andas mer Pinot Noir än Syrah. Intensiteten kunde visserligen vara högre, men detta är inget stort vin utan mer av ett riktigt bra vardagsvin med perfekt balans.

Jag gillar detta skarpt, ett klockrent vin att smutta på i sin ungdomsdräkt. Jag kommer inte bry mig om att lagra detta, dock kan det säkert bli ännu bättre med lite mognad såklart. Orka vänta liksom. :confused:

2012 Coursodon L'Olivaie, Saint Joseph (92p)
Det märks direkt att detta vin är mer ambitiöst. Mörkare frukt, påtagligt mer intensitet, fylligare (medelfylligt på gränsen till fylligt) och ganska rejäla fat med angenäm ton av kafferost, vägdamm och rostiga spikar. Det finns även lite rökiga drag samt en antydan till kräftspad, vilket kittlar dödsskönt i både näsa och mun. Utöver dessa bonusnoter så finns såklart de vanliga dragen också: björnbär, hallon, kryddpeppar, rått kött, lagerblad och lakrits. Eftersmaken bjuder på ett helt grustag av finfina mineralförnimmelser. Komplext, balanserat och fullkomligt underbart.

Kan tänka mig att detta behöver ligga till sig några år för störst upplevelse, speciellt med tanke på det kraftiga fatinslaget. Som tur är så är det mest björkpollen jag är allergisk mot, men en av flaskorna jag har kvar skall jag försöka hålla på ett tag. Svinbra och gott till tusen i vilket fall som helst!

Fan vad jag gillar riktigt bra Syrah. o_O
 

kayaker

Cyklist
Bra fråga att ställa till Pascal Agrapart. Reflekterade också över att endast 6 av de 7 godkända druvorna ingår i vinet. Om jag förstår det rätt så är det ganska nyplanterade rankor så någon anledning måste han haft att lämna Pinot Gris utanför-
Av de ovanliga druvorna får man väl bara plantera de som funnits där tidigare?
 

Vino fino

Medlem
Fan vad jag gillar riktigt bra Syrah. o_O
Vem gör inte det? :) Saint-Joseph (bra sådan) är för mig urtypen för feminin, elegant Syrah som smeker sinnena.

Kul att höra att din beställning gick bra och att vinerna var till belåtenhet. Tråkigt bara att du bidrar till folk-ohälsan genom att köpa alkohol från o-omtänksamma leverantörer….:rolleyes:
 

merlotsmile

Medlem
Nu bör det ha gått tillräcklig tid för en gedigen smaknot!
Hulkat klart?
Hua! Den där kanten på "glaset" när man rivit bort locket var inte att leka med :eek: . Fattar inte att de har gjort designen så usel. Nu har jag kommit him och kompenserar kvällens brist på schysst vin med ett glas Alto Moncayo 2011 ... 16% alkohol som integrerats på en superbt sätt. Silkeslena tanniner och en intensitet i frukten som sitter kvar hur länge som helst. En riktigt bra sängfösare när man varit på karneval :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Vem gör inte det? :) Saint-Joseph (bra sådan) är för mig urtypen för feminin, elegant Syrah som smeker sinnena.

Kul att höra att din beställning gick bra och att vinerna var till belåtenhet. Tråkigt bara att du bidrar till folk-ohälsan genom att köpa alkohol från o-omtänksamma leverantörer….:rolleyes:
Har du testat dessa (eller köpte du aldrig när det var aktuellt)? Om inte så har du missat något helt klart. :)
 
Toppen