Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Hua! Den där kanten på "glaset" när man rivit bort locket var inte att leka med :eek: . Fattar inte att de har gjort designen så usel. Nu har jag kommit him och kompenserar kvällens brist på schysst vin med ett glas Alto Moncayo 2011 ... 16% alkohol som integrerats på en superbt sätt. Silkeslena tanniner och en intensitet i frukten som sitter kvar hur länge som helst. En riktigt bra sängfösare när man varit på karneval :)
Ah, härligt med lite sofistikerad fruktbomb på sängkanten efter en lång blöt kväll...ett glas och sedan :död:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hua! Den där kanten på "glaset" när man rivit bort locket var inte att leka med :eek: . Fattar inte att de har gjort designen så usel. Nu har jag kommit him och kompenserar kvällens brist på schysst vin med ett glas Alto Moncayo 2011 ... 16% alkohol som integrerats på en superbt sätt. Silkeslena tanniner och en intensitet i frukten som sitter kvar hur länge som helst. En riktigt bra sängfösare när man varit på karneval :)
Usel design på ett billigt "glas" till ett underbart vin, eller?
Blommigt? Jordigt? Hur var syrorna? Blr det uppsökas? Eller uppkastas?
 

gbgpatrik

Medlem
image.jpg image.jpg image.jpg
image.jpg
Lite mer gott från igår. Segt idag...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ser lite suddigt ut.

Fick ihop en lista med vad vi (vet inte om alla provade allt) tog oss igenom igår:

2010 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Roseneck Riesling
2011 Tenuta di Fessina Etna A Puddara
2000 François Raveneau Chablis 1er Cru Butteaux

2006 Seghesio Family Vineyards Zinfandel Old Vine
2004 Château des Erles Fitou
2005 Annandale Merlot


Bordeaux-gänget:

1993 Ridge Monte Bello
2001 Château Léoville Poyferré
2000 Château La Gaffelière
2003 Château Montrose
2004 Château L'Evangile
2010 La Dame de Montrose
2007 Château Pontet-Canet
1955 Château Talbot


Champagne-gänget:

2005 Comtes de Champagne
2002 La Grande Année
2000 Cuvée Sir Winston Churchill
2002 Orpale (2 flaskor)
Selosse Initial (deg 2010)


Bonusviner
2004 Roger Sabon Châteauneuf-du-Pape Le Secret des Sabon
2002 Dom Pérignon
2004 Wilmart Champagne Coeur de Cuvée
 
Last edited:

gbgpatrik

Medlem
Ser lite suddigt ut.

Fick ihop en lista med vad vi (vet inte om alla provade allt) tog oss igenom igår:

2010 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Roseneck Riesling
2011 Tenuta di Fessina Etna A Puddara
2000 François Raveneau Chablis 1er Cru Butteaux

2006 Seghesio Family Vineyards Zinfandel Old Vine
2004 Château des Erles Fitou
2005 Annandale Merlot


Bordeaux-gänget:

1993 Ridge Monte Bello
2001 Château Léoville Poyferré
2000 Château La Gaffelière
2003 Château Montrose
2010 La Dame de Montrose
2007 Château Pontet-Canet
1955 Château Talbot


Champagne-gänget:

2005 Comtes de Champagne
[årgång?] La Grande Année
[årgång?] Cuvée Sir Winston Churchill
2002 Orpale (2 flaskor)
Selosse Initial (deg 2010)


Bonusviner
2004 Roger Sabon Châteauneuf-du-Pape Le Secret des Sabon
2002 Dom Pérignon
2004 Wilmart Champagne Coeur de Cuvée

La Grand Année 2002 och Sir Winston Churchill 2000
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ser lite suddigt ut.

Fick ihop en lista med vad vi (vet inte om alla provade allt) tog oss igenom igår:

2010 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Roseneck Riesling
2011 Tenuta di Fessina Etna A Puddara
2000 François Raveneau Chablis 1er Cru Butteaux

2006 Seghesio Family Vineyards Zinfandel Old Vine
2004 Château des Erles Fitou
2005 Annandale Merlot


Bordeaux-gänget:

1993 Ridge Monte Bello
2001 Château Léoville Poyferré
2000 Château La Gaffelière
2003 Château Montrose
2010 La Dame de Montrose
2007 Château Pontet-Canet
1955 Château Talbot


Champagne-gänget:

2005 Comtes de Champagne
2002 La Grande Année
2000 Cuvée Sir Winston Churchill
2002 Orpale (2 flaskor)
Selosse Initial (deg 2010)


Bonusviner
2004 Roger Sabon Châteauneuf-du-Pape Le Secret des Sabon
2002 Dom Pérignon
2004 Wilmart Champagne Coeur de Cuvée
Det var ingen liten lista direkt, saknas dock lite bredd...och lite intryck. Men jag kan förstå att ni inte hunnit så långt ännu. :p
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Det var ingen liten lista direkt, saknas dock lite bredd. ;)
Ja, bara en Sydafrikan. Som var mer intressant än bra. Och en Amerikan som var direkt otrevlig!
Plus ett vitt vulkanvin från Italien och en klassisk Riesling.

Annars var det ju mest Frankrike :)

Mina klara favoriter var Sabon och l'Evangile. Magiska viner!

2004 Château des Erles Fitou kan jag starkt rekommendar till dig som är en sån där Sydfrankofil
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, bara en Sydafrikan. Som var mer intressant än bra. Och en Amerikan som var direkt otrevlig!
Plus ett vitt vulkanvin från Italien och en klassisk Riesling.

Annars var det ju mest Frankrike :)

Mina klara favoriter var Sabon och l'Evangile. Magiska viner!

2004 Château des Erles Fitou kan jag starkt rekommendar till dig som är en sån där Sydfrankofil
Sydfrankofil är nog en väl tajt benämning på en som dricker vin från hela världen, men visst är de södra delarna i Frankrike bra, dessutom så får man ofta mycket för sin peng. Tack för tipset!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Av de ovanliga druvorna får man väl bara plantera de som funnits där tidigare?
Tror att det möjligen gällde förr. För några år sedan publicerades under en rätt kort tidsperiod nya versioner av alla appellationsbestämmelser i hela Frankrike, och då fick de mer gemensamt format. Nu står det uttryckligen att sju druvsorter är tillåtna i Champagne, utan några restriktioner på proportioner. Förr stod inte druvsorterna uppräknade i de egentliga appellationsreglerna för Champagne, utan det fanns separata regler om plantering eller liknande där man fick lista ut de tillåtna druvsorterna, och då var de tre vanliga de rekommenderade eller huvudsakliga druvsorterna eller något liknande.
Såvitt jag förstår så finns det idag inga restriktioner på att plantera "de fyra udda", i och med att de är tillåtna i vinet.
För inte alltför många år sedan kom nästan alla champagner med udda druvsorter från Côte des Bar/Aube, så det är ju intressant att se att även en Côte des Blanc-odlare har skaffat sig lite udda druvor.
För att komplettera det jag skrev tidigare: i några fall har dessa udda varit bra, men jag har hittills inte sett något som tyder på de har potential att slå ut Chardonnay eller Pinot Noir. Men precis som man ofta säger "det går ju faktiskt att göra riktigt bra saker på Pinot Meunier, i alla fall om det rör sig om gamla stockar" kommer man kanske att ha anledning att då och då säga detta om Pinot Blanc, Pinot Gris, Arbane och Petit Meslier.
 
Trådskapare
A
Tror att det möjligen gällde förr. För några år sedan publicerades under en rätt kort tidsperiod nya versioner av alla appellationsbestämmelser i hela Frankrike, och då fick de mer gemensamt format. Nu står det uttryckligen att sju druvsorter är tillåtna i Champagne, utan några restriktioner på proportioner. Förr stod inte druvsorterna uppräknade i de egentliga appellationsreglerna för Champagne, utan det fanns separata regler om plantering eller liknande där man fick lista ut de tillåtna druvsorterna, och då var de tre vanliga de rekommenderade eller huvudsakliga druvsorterna eller något liknande.
Såvitt jag förstår så finns det idag inga restriktioner på att plantera "de fyra udda", i och med att de är tillåtna i vinet.
För inte alltför många år sedan kom nästan alla champagner med udda druvsorter från Côte des Bar/Aube, så det är ju intressant att se att även en Côte des Blanc-odlare har skaffat sig lite udda druvor.
För att komplettera det jag skrev tidigare: i några fall har dessa udda varit bra, men jag har hittills inte sett något som tyder på de har potential att slå ut Chardonnay eller Pinot Noir. Men precis som man ofta säger "det går ju faktiskt att göra riktigt bra saker på Pinot Meunier, i alla fall om det rör sig om gamla stockar" kommer man kanske att ha anledning att då och då säga detta om Pinot Blanc, Pinot Gris, Arbane och Petit Meslier.

Som Vintomas skrev, tidigare gällde regler kring att odlare som planerat rankorna måste vara i livet, att de var planerade före ett visst årtal etc etc. Pratat med lite vinodlare om detta och i sant franskt maner hittades alltid kryphål i reglerna. Rankor blev "funna" i vingården, omplantering av rötskadade, långlivade förfäder och så vidare :)

Tidigare var ju också Pinot de Juillet , Pinot Rosé och Gamay godkända men de har gradvis tagits bort. Den senaste regleringen , från 2010, tillåter sju druvsorter.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
ratat med lite vinodlare om detta och i sant franskt maner hittades alltid kryphål i reglerna. Rankor blev "funna" i vingården, omplantering av rötskadade, långlivade förfäder och så vidare :)
Åtminstone vad gäller Pinot Blanc tror jag faktiskt att det kan stämma att de hittat rankor som de antagit var Chardonnay.
 

Rexel

Medlem
Idag dricker vi husets
image.jpg

Mjukt bärigt med vaniljtoner och en massa socker........inte gott!
Fick det av en bekant som tycker det är roligt att ge bort det sämsta vinet han kan hitta istället för ett bra vin som en kul grej till en vinröd som mig. Ska ge det blint till middagen med några bekanta som har hyfsad koll:)
 

TEGE

Medlem
2011 Rustenberg John X Merriman.
En fransk afrikan?
Tight, ändå bjuder den på sig själv. Lätt rökig (me like), men till detta bjuds stor frukt o små täta tanniner. Överaskande bra.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    68,9 KB · Visningar: 270

Larseman

Medlem
Sitter och sippar på en Grenache-blend från Provence, trodde jag i alla fall...
WP_000405.jpg
Ursäkta bildkvaliteten ...
2007 Château Calissanne Coteaux d'Aix-en-Provence Epidaure
Röda körsbär, kryddörter (mynta, lavendel, salvia, rosmarin...), salmiak.
Mer frukt än fat. Bra syror men inte så stramt. Slankt med ganska bra längd. Gott.
Kollade hemsidan för att få veta den exakta druvmixen; 50% Caberbet Sauvignon, 50% Syrah! Och här sitter man och tror att man kan nå't (här skulle det varit en emoij, men min förb... Windows 8.1 lägger alla uttryckssymboler först i inlägget :-( )
 

Attachments

  • WP_000405.jpg
    WP_000405.jpg
    23 KB · Visningar: 269

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Wien ikväll.
(Copy/paste fr CT)

Heurige outside of Vienna.
So many great white wines, so much FANTASTIC Austrian food (blood wurst, knödel, sauer kraut, fleisch, spicy cheese, stuffed bell-peppers, olives, fried chicken, various condiments, bread with spread etc, dessert...) and the even more fantastic Austrian grappa with restrained nose and a superiourly refined taste pattern. No oak, no fancy pants, just PURE pleasure. And we enjoyed several shots of this baby.
Yahooooo!

Now in bed, and it's like a stormy sea. FABULOUS!
Pinot blanc, Wälschriesling, Neuburger, Silvaner, Pinot gris, Veltliner (more than two pitchers), and some I forgot...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag dricker vi husets
Visa bifogad bild 1211
Mjukt bärigt med vaniljtoner och en massa socker........inte gott!
Fick det av en bekant som tycker det är roligt att ge bort det sämsta vinet han kan hitta istället för ett bra vin som en kul grej till en vinröd som mig. Ska ge det blint till middagen med några bekanta som har hyfsad koll:)
Alltid nyttigt att slänga in ett par slamkrypare av detta slag blint mellan varven. Vin som detta bör en vinintresserad ta blint, här snackar vi en rejäl skämskudde vid misslyckande (säger jag och inser att jag förr eller senare kommer att åka dit på något dylikt...igen :nagelbitare:).

Har faktiskt bedömt ett tetravin från Sydafrika som en hyfsad Beaujolais vid ett tillfälle när frugan ville sätta dit mig. :( Jag gillade dock inte vinet och tyckte det var blaskigt och trist. Skön tröst i sammanhanget. :bäver:
 
Toppen