Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mnor

Medlem
2002 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon

Doft av krut, bröd och äpplen. Bra syra, smak av syrlig ananas, smått omogna gröna äpplen och en lång eftersmak där citrus dominerar. Med värme i glaset så tar smaken av äpplen över mer och mer och med riktigt mycket värme i glaset så är det mogna röda äpplen som dominerar. Mycket gott redan nu, men kan klart lagras en längre tid. Problemet är väl att det blir svårt att låta bli flaskorna framöver.

2010 Vina Pedrosa

Tydlig smak av svarta vinbär och toner av björnbär och dill (min fru kan hålla med om svarta vinbär men anser i övrigt att vinet smakar tvål). Nu kanske jag inte anser att vinet smakar tvål, men det är nog inget jag kommer att köpa igen (eller får köpa igen). Helt ok men inte mer än det. Dekanterade vinet i cirka 2 timmar, vinet har en del tanniner och tjänar på dekantering.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hatad av många, älskad av några få. En sak är i alla fall säker, detta vin lämnar få oberörda. Ruché är druvan och regionen är Piemonte och det pyttelilla distriktet Castagnole Monferrato. Just det vin jag drack igår har fått det löjligt höga betyget 99/100 av Luca Maroni, vilket anses oerhört kontroversiellt och jag kan inte annat än att hålla med. Så bra är det inte!

image.jpg


2011 Laccento Ruché di Castagnole Monferrato (72722) (90p)
De aromer som först landar i näsan får en knappast att tro att det är ett rödtjut som finns i glaset, möjligen en rosé. Hibiskus, ros, skogsbär och hallon brakar fram helt ogenerat. Tydliga drag av bergamott, nypon och bakkryddor (kanel, kardemumma) tar mark efter en stund och bildar en mycket komplex karaktär som drar åt damparfym. Härligt och syndigt samt feminint till tusen. I munnen är det slankt men inte utan intensitet. Syran är hög och krispig, tanninerna snälla, samt så finns en liten smakfull restsötma i eftersmaken.

Jag har testat vintypen innan och då enbart ett glas. Detta känns dock klart bättre och mer balanserat. Jag inser att jag gillar detta skarpt. Udda, unikt, kul och välgjort. Ni som inte har provat, köp en flaska, kanske kommer ni hata det, men det kommer garanterat inte gå obemärkt förbi. Den som har svårt för parfymiga aromer bör nog hålla sig borta.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Övade på vita viner igår. Jag dricker generellt alldeles för lite vitt för att kallas vinnörd, kanske passar rödtjutsnörd bättre. Nåväl, två vita blev det, en Grüner Veltliner och en trist Riesling från Italien...
Visa bifogad bild 1253

2012 Loibenberg Smaragd Grüner Veltliner, Weingut Knoll (90322) (89p)
Har druckit alldeles för lite GV genom åren, har därför ingen koll på vad man bör förvänta sig. Peppar skall man kunna hitta, och visst, om jag verkligen letar så kanske det går att hitta små stråk, men jag hade nog inte kommit på det själv. I övrigt så upplever jag detta som väldigt oaromatiskt - aromerna är väl sammansatta i helheten utan att något direkt sticker ut. Men visst, grapefrukt, ngt osöta päron och hö/halm hittar jag samt lite allmän kryddighet med aningen smutsig honung. I munnen känns det fylligt med en trevlig fetma och en syra som är hög utan att kännas överdriven. Bra balans med en skön stram inramning. Eftersmaken är kryddig och lite skönt besk med bra längd.

Visst gillar jag det här hyfsat mycket men 300 pix känns klart i överkant att betala. Svårt att rekommendera således. Kanske är det bara jag som är för ovan att dricka GV? Jag får öva vidare...

2012 Langhe Riesling Pétracine GD Vajra (90692) (83p)
Jag trodde att Riesling var en druva med karaktär? Detta vin saknar detta helt i så fall. Druvigt, friskt med päron, citrus och möjligen lite persika. Trevligt men inget som direkt talar om ursprung eller druva. Det hade i princip kunnat vara vad som helst jag har i glaset. Syran är bra, koncentrationen ok, men det känns alldeles för enkelt för sitt pris. För hundra spänn så kanske det hade varit ok, men för det dubbla så måste det bli en sågning. Trist. :(
Nästa gång du vill ha dig ett Knoll, så välj en med 10 års erfarenheter på rygg. Det blir lite mindre stumt på det viset. Är heller ingen expert på GV, men fick mig en rejäl genomgång inkl föreläsning i lördags. Torra, unga vita viner från Österrike är charmfullt fruktiga med pigga syror och uppmuntrar till glada skratt. Ung GV kan dock vara utstuderat Plain Jane. Jag kan väl tycka att det stämde väl överens med vad vi pillade i oss förra helgen på Heurige...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hatad av många, älskad av några få. En sak är i alla fall säker, detta vin lämnar få oberörda. Ruché är druvan och regionen är Piemonte och det pyttelilla distriktet Castagnole Monferrato. Just det vin jag drack igår har fått det löjligt höga betyget 99/100 av Luca Maroni, vilket anses oerhört kontroversiellt och jag kan inte annat än att hålla med. Så bra är det inte!

Visa bifogad bild 1271

2011 Laccento Ruché di Castagnole Monferrato (72722) (90p)
De aromer som först landar i näsan får en knappast att tro att det är ett rödtjut som finns i glaset, möjligen en rosé. Hibiskus, ros, skogsbär och hallon brakar fram helt ogenerat. Tydliga drag av bergamott, nypon och bakkryddor (kanel, kardemumma) tar mark efter en stund och bildar en mycket komplex karaktär som drar åt damparfym. Härligt och syndigt samt feminint till tusen. I munnen är det slankt men inte utan intensitet. Syran är hög och krispig, tanninerna snälla, samt så finns en liten smakfull restsötma i eftersmaken.

Jag har testat vintypen innan och då enbart ett glas. Detta känns dock klart bättre och mer balanserat. Jag inser att jag gillar detta skarpt. Udda, unikt, kul och välgjort. Ni som inte har provat, köp en flaska, kanske kommer ni hata det, men det kommer garanterat inte gå obemärkt förbi. Den som har svårt för parfymiga aromer bör nog hålla sig borta.
Hu!
Vi drack 2010:an av just detta vin senast det begav sig i Gbg...
Lyckost :bäver: som hittade 2011:an :usch:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nästa gång du vill ha dig ett Knoll, så välj en med 10 års erfarenheter på rygg. Det blir lite mindre stumt på det viset. Är heller ingen expert på GV, men fick mig en rejäl genomgång inkl föreläsning i lördags. Torra, unga vita viner från Österrike är charmfullt fruktiga med pigga syror och uppmuntrar till glada skratt. Ung GV kan dock vara utstuderat Plain Jane. Jag kan väl tycka att det stämde väl överens med vad vi pillade i oss förra helgen på Heurige...
Du kan ha rätt, får se om jag kan hitta lite GV med ålder. Jag gillade dock detta, men lite mer behövs för att rättfärdiga priset. Kanske tio år på rygg hade gjort susen, men det vet vi tidigast om...10 år. ;)

Håller dock med om att de bästa knollen är med erfarna som tillbringat mycket tid på rygg. :tystad:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag poppades en flaska Aalto 2009
Färg, mörk röd
Doft, salvia, timjan och mynta
Smak. Ganska syrlig, men mjuka tanniner, lätt ek med vaniljtoner och lite peppar
Detta är ett vin jag gillar starkt, detta är 5 flaskan och det var inte alls så här jag mindes det
Visa bifogad bild 1270
Har en 2005:a som ligger till sig. Blir lite sugen, men kommer vara fortsatt ståndaktig.
 

Livermore

Medlem
Jag är inte förvånad över att du inte var så imponerad av Laurent-Perrier. En ganska tråkig standardskumpa som inte är värd vad den kostar. Troligen en rejäl dos 2:a press, säkerligen från lite enklare byar. Säkrare kort om man går på hus är Louise Roederer, Bollinger, Pol Roger och utomlands Charles Heidsieck (allt för dyr i Sverige)

Håller inte helt med om att det inte är skillnad mellan husen. Klart att det finns en antal som är tråkiga, Moët, Piper Heidsieck etc men om man håller sig till exempelvis de nämnda är det skillnad mellan dem och det finns absolut karaktär.
Ja, det finns helt klart skillnader mellan de champagnehus du nämner, av de hus jag testat håller jag Louis Roederer och Bollinger högst. Jag försöker testa så många hus jag kan nu i början, och har druckit ett antal som jag knappt kände skillnad på. Men som som du säger så utmärker sig vissa över mängden och det är de som gör det värt att prova även om man går på nitar ibland.
 

Silex

Medlem
I fredags blev det en Henriot 2005. Jag gillar verkligen Henriot. Jag tycker de har en bra harmoni mellan trevlig frukt och brödiga toner. Den här var riktigt bra idag även om den fortfarande har en hel del kvar att ge. Härlig mousse, frukt som spänner från unga gröna äpplen till lite mer citrus och ananas backat av skön bröd- och nöt smak. Ett härligt vin som jag önskar jag hade fler flaskor av.
Idag öppnade jag en Tenuta Il Poogione Brunello di Montalcino 1979. Var lite rädd att den skulle vara helt död. Hade tappat ca 1-2 cm fyllnad i halsen. Korken såg fin ut men smulade sönder totalt vid öppning. Färgen var som brunt tegel. I början var den ganska otrevlig i doften men efter 30-45 min hade den vädrat bort sina 35 år i källaren och bjöd på en mycket mogen men fullt vital smak av torkad frukt, choklad, nougat och apelsin. En del tanniner kvar och svag syra. Fortsatte sedan att uppvisa ett brett register över ett par timmars läppjande. Visst var den mycket mogen men den var riktigt njutbar och det är ju roligt att öppna såna här jokerflaskor. Imponerad att en brunello hållit ihop såpass bra i 35 år.
 

gece

Man vänjer sig.
Idag och igår har det blivit (ber om ursäkt för bristande noteringar)
2012 Domaine de la Boissonneuse Chablis - biodynamisk Chablis från forumets icke-favorit Brocards son Julien. Kan ju inte Chablis så bra, men... inte dumt. Ganska fruktig och frisk med en rökig ton som fick mig att tänka på rostade fat, men så gör man väl ändå med Chabliser på denna nivå?
2007 Château d'Arche - boom, en riktig saffransbomb från Sauternes. Inte så komplex men antar att detta kanske var lite av ett barnarov och nästa flaska får nog vänta ett år eller tre (om inte nödsituationer uppstår). Icke desto mindre, gott!
2012 Cloudy Bay Pinot Noir - ganska trevlig, fokuserade kanske mer på den helt jävla perfekta ankan jag kokat i min sous vide-hink. Men, en välbalanserad blandning av mörkröd frukt (hallon i framkanten), lite cederträ och bra struktur med fin syra, återhållsamma men ändå påtagliga tanniner och välintegrerade fat.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
SAS Lounge på CPH i lördags
Pata_Negra.jpg


Förtvivlad doft av konstgjorda estrar. Tragik.
Smak av druvjuicesötat klägg, körsbärssmaksatt läppstift, kort slut, aktiva syror och frånvarande tanniner.
Dödar begreppet 'fredagsmys', är rejält svårdrucket, i avsaknad av alla former av njutning under förtäringen. Känns dock inte direkt hälsovådligt eftersom smaker av "mögliga druvor", "glykol" och "ruttna ägg" konstigt nog saknas.
Pris: Gratis i Loungen.
Betyg: 5 bajskorvar.
Enligt den svenska kritikerkårens ansvarsfulla sätt att resonera således: PRISVÄRT!
 

Mattias Schyberg

Administratör
SAS Lounge på CPH i lördags
Visa bifogad bild 1273

Förtvivlad doft av konstgjorda estrar. Tragik.
Smak av druvjuicesötat klägg, körsbärssmaksatt läppstift, kort slut, aktiva syror och frånvarande tanniner.
Dödar begreppet 'fredagsmys', är rejält svårdrucket, i avsaknad av alla former av njutning under förtäringen. Känns dock inte direkt hälsovådligt eftersom smaker av "mögliga druvor", "glykol" och "ruttna ägg" konstigt nog saknas.
Pris: Gratis i Loungen.
Betyg: 5 bajskorvar.
Enligt den svenska kritikerkårens ansvarsfulla sätt att resonera således: PRISVÄRT!
Låter ju fantastiskt gott, men då det saknas svenska kändisar på etiketten så avstår jag nog. :confused:
 

fabio

Medlem
2008 Fontaine-Gagnard Chassagne-Montrachet La Romanée 1er cru - Oxiderad. Flera vita Bourgogne 2008 nu som mött detta öde. Riktigt trist. Snart slutar jag nog köpa dem helt eller dricker dem direkt, vilket skulle vara synd.

2011 Bereche et Fils Coteaux Champenois blanc - Stilla vit Champagne, endast 300 flaskor tillverkade. Naturvinsvibbar, väldigt hög syra. Mycket speciell men ganska kul, inte minst pg a sin ovanlighet. Hittade doft av dill (!). Frisk, inget för nybörjare... Jag gissade på Jura vilket jag brukar göra med märkliga viner

2002 Jacquesson & Fils Champagne Millésimé - Saknar lite stringens och syra, men klart godkänd och färdig att dricka. Gott.

2000 Clos des Goisses - Riktigt bra champagne, har testat den för ett år sedan, men den var ännu bättre nu. Välbalanserad och utsökt.

1990 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Vintage Cave Privée - Alla gissade klart yngre. Högre dosage än Clos des Goisses? Mycket snyggt bygge, känns som storhusprestige. Mycket bra

1998 Comm. G.B. Burlotto Barolo Monvigliero - Bra fas nu, rustik, mustig och klassisk stil. Mycket bra och en prisvärd producent jag håller ögonen på tillsammans med Brovia m fl.

2007 Giacomo Conterno Barolo Cascina Francia - Chefen! Strålande, den varma årgången gör den väldigt tillgänglig och utsökt redan nu även om den säkert kommer att bli ännu bättre. Roberto levererar alltid verkar det som. Att ingen Monfortino gjordes detta år bidrar säkert också till kvaliteten.

1978 Pétrus - Baller juice! En stor förmån att få dricka. Makalöst bra och väldigt komplex. Efter 36 år så är denna skönhet i en väldigt bra fas. Den har en märklig underbar sötma som jag aldrig upplevt förut i ett vin och jag har svårt att beskriva den, vilket brukar vara fallet för mig när jag skall göra det med viner på denna nivå. Försvinner alldeles för fort, len som en smekning i strupen. Hatten av.

1999 Château Mouton Rothschild Aile D'Argent Blanc - Ett för mig okänt vin som funkar väl till osten. Fyllig utan att bli för stor, även om syran inte är jättehög. Återigen lovar jag mig själv att dricka mer vit Bordeaux. Bra!
 

Mattias Schyberg

Administratör
2008 Fontaine-Gagnard Chassagne-Montrachet La Romanée 1er cru - Oxiderad. Flera vita Bourgogne 2008 nu som mött detta öde. Riktigt trist. Snart slutar jag nog köpa dem helt eller dricker dem direkt, vilket skulle vara synd.

2011 Bereche et Fils Coteaux Champenois blanc - Stilla vit Champagne, endast 300 flaskor tillverkade. Naturvinsvibbar, väldigt hög syra. Mycket speciell men ganska kul, inte minst pg a sin ovanlighet. Hittade doft av dill (!). Frisk, inget för nybörjare... Jag gissade på Jura vilket jag brukar göra med märkliga viner

2002 Jacquesson & Fils Champagne Millésimé - Saknar lite stringens och syra, men klart godkänd och färdig att dricka. Gott.

2000 Clos des Goisses - Riktigt bra champagne, har testat den för ett år sedan, men den var ännu bättre nu. Välbalanserad och utsökt.

1990 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Vintage Cave Privée - Alla gissade klart yngre. Högre dosage än Clos des Goisses? Mycket snyggt bygge, känns som storhusprestige. Mycket bra

1998 Comm. G.B. Burlotto Barolo Monvigliero - Bra fas nu, rustik, mustig och klassisk stil. Mycket bra och en prisvärd producent jag håller ögonen på tillsammans med Brovia m fl.

2007 Giacomo Conterno Barolo Cascina Francia - Chefen! Strålande, den varma årgången gör den väldigt tillgänglig och utsökt redan nu även om den säkert kommer att bli ännu bättre. Roberto levererar alltid verkar det som. Att ingen Monfortino gjordes detta år bidrar säkert också till kvaliteten.

1978 Pétrus - Baller juice! En stor förmån att få dricka. Makalöst bra och väldigt komplex. Efter 36 år så är denna skönhet i en väldigt bra fas. Den har en märklig underbar sötma som jag aldrig upplevt förut i ett vin och jag har svårt att beskriva den, vilket brukar vara fallet för mig när jag skall göra det med viner på denna nivå. Försvinner alldeles för fort, len som en smekning i strupen. Hatten av.

1999 Château Mouton Rothschild Aile D'Argent Blanc - Ett för mig okänt vin som funkar väl till osten. Fyllig utan att bli för stor, även om syran inte är jättehög. Återigen lovar jag mig själv att dricka mer vit Bordeaux. Bra!
Somliga dricker finvin ser jag. Inte avundsjuk alls. :eek:
 

Karl

Medlem
Jag blev mycket imponerad av detta vin för inte så längesen. Låter som om det var något fel med din flaska!
KimHartman, Jag öppnade en ny. Lite bättre, men absolut inget att tycka om direkt. Det blir förvisso bättre med luft har jag upptäckt. Men den doft som väl visar sig består mest av lite fudgekola från faten, inte mycket roliga dofter direkt. De andra två billigare vinerna från samma producent var verkligen ett fyrverkeri av dofter. Smaken är verkligen inte heller något att gilla. Visst det gick väl att dricka ett glas, men det mesta häldes ut dagen efter när det visat sig att långluftning vidare i källaren inte fungerat heller. Värmeskadat?
Hur upplevde du vinet? Hade det några dofter och smaker?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Blindprovade lite i lördags med @ChristianB vilket gick sådär. Träffade inte helt rätt men någorlunda på de olika vinerna med framförallt ursprung. Samtliga testades senare under kvällen till grillad lax och färskpotatis.


2010 Bouchard Père et Fils Beaune 1er Cru Beaune du Château Blanc
Riktigt trevligt vin, men för mig fortfarande väldigt slutet, vilket kanske inte var så konstigt. Friskt, medelsyra, mycket äpplen, lime och stenfrukt. Jag dricker det gärna igen, men det får nog vänta några år då.

2013 Springfield Estate Sauvignon Blanc Life from Stone Sauvignon Blanc
Först väldigt druvtypiskt med mycket nässlor, fläder och tropisk frukt. Medelhög syra, och någon konstig växtliknande smak i stil mot gräs. Något förvirrande, och jag gissade att det var en gros manseng, även om det kändes ganska galet också. Ett vin som är "OK" att dricka kallt en varm sommarkväll, men inte mycket mer än så.

2012 Jordan Winery (Jardin) Chardonnay Nine Yards
Väldigt fatad chardonnay, och upplevdes som många andra SA-chardonnayer. Smörigt, lång härlig ton av rostade ekfat, vanilj. Frukter i stil med aprikos, persika, solmogna äpplen och lite melon. Kanske lite för fatad, men det fungerade bra till laxen. Kvällens bästa för min del, även om jag tror att Bourgognevinet hade höjt sig betydligt högre upp med några års lagring.

Bonusprovade även
2013 Domaine des Diables Côtes de Provence Sainte-Victoire Rosé Bonbon
För mig troligtvis det bästa rosévin jag testat hittils. Mycket svagt rosa, fylligt och yppigt till tusen. Fräscha frukter i stil med honungsmelon, vinbär, persika och lite tropiska inslag. Ser man till övriga rosévin i standardsortimentet på bolaget så är den här helt klart värd sina 135:- för en bra kväll!
 

ChristianB

DipWSET
Blindprovade lite i lördags med @ChristianB vilket gick sådär. Träffade inte helt rätt men någorlunda på de olika vinerna med framförallt ursprung. Samtliga testades senare under kvällen till grillad lax och färskpotatis.


2010 Bouchard Père et Fils Beaune 1er Cru Beaune du Château Blanc
Riktigt trevligt vin, men för mig fortfarande väldigt slutet, vilket kanske inte var så konstigt. Friskt, medelsyra, mycket äpplen, lime och stenfrukt. Jag dricker det gärna igen, men det får nog vänta några år då.

2013 Springfield Estate Sauvignon Blanc Life from Stone Sauvignon Blanc
Först väldigt druvtypiskt med mycket nässlor, fläder och tropisk frukt. Medelhög syra, och någon konstig växtliknande smak i stil mot gräs. Något förvirrande, och jag gissade att det var en gros manseng, även om det kändes ganska galet också. Ett vin som är "OK" att dricka kallt en varm sommarkväll, men inte mycket mer än så.

2012 Jordan Winery (Jardin) Chardonnay Nine Yards
Väldigt fatad chardonnay, och upplevdes som många andra SA-chardonnayer. Smörigt, lång härlig ton av rostade ekfat, vanilj. Frukter i stil med aprikos, persika, solmogna äpplen och lite melon. Kanske lite för fatad, men det fungerade bra till laxen. Kvällens bästa för min del, även om jag tror att Bourgognevinet hade höjt sig betydligt högre upp med några års lagring.

Bonusprovade även
2013 Domaine des Diables Côtes de Provence Sainte-Victoire Rosé Bonbon
För mig troligtvis det bästa rosévin jag testat hittils. Mycket svagt rosa, fylligt och yppigt till tusen. Fräscha frukter i stil med honungsmelon, vinbär, persika och lite tropiska inslag. Ser man till övriga rosévin i standardsortimentet på bolaget så är den här helt klart värd sina 135:- för en bra kväll!
Det var verkligen en riktigt fin kväll! Jag har inte mina anteckningar här så att jag kan lägga in mina noteringar, men jag tyckte definitivt om Sauvignon Blanc och givetvis Bourgogne-flaskan, även om den var oerhört svår att prova blint på grund av hur slutet det var. Doft och smak var så gott som inlåsta; subtila fat, mineral och lätt frukt var allt som dök upp först, men efter någon timme så kom det till sin rätt och särskilt till maten! Jag är dock inne på samma spår som @Thylith att det behöver några år till för att vakna upp! Däremot känns det extra positivt att prova ett så ungt, otillgängligt vitt vin som referens till framtida provningar! :) Grym kväll i vilket fall som helst!
 
Toppen