Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
"Yellow Tail Pinot Noir. Not quite La Tâche. But hits the spot in many other ways." ….
YTPN är ett förvånansvärt bra vin. Roligt att även riktiga rödnäsor uppskattar den.

Ett annat exempel: speedklättringstävling. Damklass. Brittiska kommentatorer. Eurosport.
- The girl on the right, with the very tight ... ahum ... tights is known to be the favorite among the male audience.
- Well, I can't see why. She's also lagging behind her opponent.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev besviken igår, kanske borde jag inte bli förvånad. Nivån på vinerna jag dricker har ökat minst 100% det senaste året och när jag i går provade ett par enklare viner jag plockat upp bland nyheterna på Systembolaget så haglade besvikelserna tungt...

Visa bifogad bild 1323

2010 Coranto Reserva Carignan (78p) (www.systembolaget.se/6450)
Ja, vad skall man säga. Hade hoppats på lite intressant druvkaraktär, då Carignan har varit intressant när jag testat andra mer kvalitativa viner på druvan (har dock inte koll på vad som utmärker druvkaraktären). Detta var tyvärr trist. Grönt till tusen med mängder av svartavinbärsgummin och en ekfatskaraktär som var allt annat än charmig. Viss syra och tannin fanns där, vinet var ganska fylligt, men eftersmaken var besk med rimlig längd som dock enbart var till besvär. Kommer inte dricka mer än det glas jag tog. Det blir till att vaska. Kanske börjar jag bli bortskämd?

2011 Terra di San Leonardo (84p) (www.systembolaget.se/91187)
Klart trevligare vin på alla sätt och vis, men att detta påstås vara en Bordeaux-blend förvånar mig oerhört. Ingen cabbighet att hitta alls. Detta andas Italien dock, utan tvekan. Hög syra och röda bär åt plommon och körsbär i en oljig och aningen söt tappning med mängder av torkade blommor. Känns som en ripasso ungefär, men med viss skitig komplexitet. Ganska trevligt och lättdrucket och med tanke på priset så kanske man inte borde förvänta sig mer. Trevligt bordsvin utan finess, typ.
Ge aldrig upp billiga viner, det finns fantastiska pärlor. Tex appellerar Madiranviner ofta till min smak. Billiga portugiser med fläskig karaktär kan också vara bra osv...
Men, ofta blir det nitlott...
Det är ju inte alltid man vinner.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
20140605_185014.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ge aldrig upp billiga viner, det finns fantastiska pärlor. Tex appellerar Madiranviner ofta till min smak. Billiga portugiser med fläskig karaktär kan också vara bra osv...
Men, ofta blir det nitlott...
Det är ju inte alltid man vinner.
Helt sant såklart, men i denna prisrange så behöver man välja med stor omsorg. Men visst tusan finns guldkornen, vi har ju en tråd "riktigt billiga viner som smakar ok" där vi lyckats samla ett gäng vid det här laget.

I will never give up cheap wines, men relativt ofta så händer det ganska mycket när man lägger på en femtiolapp eller hundralapp över hundringen. Samtidigt så blir man ju också mer kräsen för varje vin man dricker.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
En bild säger mer än tusen ord normalt, men här famlar jag i mörker. Var de bra?
Blev lite besviken på dom, men så var förväntningarna också väldigt höga. Riktigt goda viner, men höll inte riktigt hela vägen. Jobbar på TNs på CT, men min hjärna är lite mosig.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Min gode far, som vet att jag är svag för Beaujolais, lämnade över en låda Domain Pardon Fleurie 2012 för ett tag sedan efter en tur nere i Europa med bilen. Igår, efter att ha flyttat hela kontoret under dagen, korkades en av flaskorna upp.

Första glaset var knutet och återhållsam i doften med aningar av röda bär. Jag lät det stå i glaset ca 20 minuter och nu hade massvis med lingon, frusna hallon och nyklippt gräs kommit fram. Smaken hade (givetvis) hög syra, låga men ändå befintliga tanniner och klart gröna toner med goji-bär och lingon. Inte så lång eftersmak men väldigt uppfriskande och helt klart gott.

Så långt från översöta, 100 RP poäng, Amarone och tanninexpoderade kraftpaket man kan komma i rödvinsvärlden, och jag gillar det!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Min gode far, som vet att jag är svag för Beaujolais, lämnade över en låda Domain Pardon Fleurie 2012 för ett tag sedan efter en tur nere i Europa med bilen. Igår, efter att ha flyttat hela kontoret under dagen, korkades en av flaskorna upp.

Första glaset var knutet och återhållsam i doften med aningar av röda bär. Jag lät det stå i glaset ca 20 minuter och nu hade massvis med lingon, frusna hallon och nyklippt gräs kommit fram. Smaken hade (givetvis) hög syra, låga men ändå befintliga tanniner och klart gröna toner med goji-bär och lingon. Inte så lång eftersmak men väldigt uppfriskande och helt klart gott.

Så långt från översöta, 100 RP poäng, Amarone och tanninexpoderade kraftpaket man kan komma i rödvinsvärlden, och jag gillar det!
Onödig liknelse, Beaujolais kan ju tydligen inte få 100 poäng... :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Onödig liknelse, Beaujolais kan ju tydligen inte få 100 poäng... :)
Den dag det uppstår ett glastak som hindrar en specifik druva, region eller vintyp från att nå de högre poängen så kommer jag att överge att använda betyg på vin. Med detta sagt, så skall det dock väldigt mycket till att ett vanligtvis relativt enkelt vin som Beaujolais skall aspirera på de allra högsta poängen. Men omöjligt är det inte såklart, levererar vinet på den nivån så gör det. Glastak är bara av ondo. Men att just JAG skulle stöta på en Beaujolais som är värd toppoäng, är fortfarande ganska osannolikt. Har dock druckit något som har varit riktigt bra (90+)...
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Den dag det uppstår ett glastak som hindrar en specifik druva, region eller vintyp från att nå de högre poängen så kommer jag att överge att använda betyg på vin. Med detta sagt, så skall det dock väldigt mycket till att ett vanligtvis relativt enkelt vin som Beaujolais skall aspirera på de allra högsta poängen. Men omöjligt är det inte såklart, levererar vinet på den nivån så gör det. Glastak är bara av ondo. Men att just JAG skulle stöta på en Beaujolais som är värd toppoäng, är fortfarande ganska osannolikt. Har dock druckit något som har varit riktigt bra (90+)...

Det är just det enkla jag gillar med Beaujolais. Vissa dagar vill man bara komma hem efter jobbet och drick något man kan njuta av utan att bryta ner allt i minsta beståndsdelar. Att hälla upp något komplext och utmanande för att verkligen smaka och analysera är vid andra tillfällen höjden av njutning (det är väl därför vi hänger här… :)). Men dagar som igår gillar jag lite enklare viner som direkt visar vad de har att ge. Två minuters mentala anteckningar vid första glaset och sen bara njuta!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
1999 René Tardy Nuits St. Georges Les Argillats
2014-06-06 - I like this wine: 93 points

Opaque reddish colour with slight sediment.
Young, vibrant nose with some funky sulphur components. They give soon way to a very typical Pinot spicyness with perfumed allspice, pepper, soy sauce and green herbs. There's some parts of oak as well, even a slight touch of vanilla. And lots of red berries!
In the mouth the wine is still very young, with good fruit, light body and great intensity. Fair length and a high acidity with tart tannins in the finish. There's some green components here too.

A lot younger then expected, but still right up my alley.

1991 Domaine de L'Arlot Nuits St. Georges 1er Cru Clos des Forêts St. Georges
2014-06-06 - I like this wine: 93 points

Brick red, with fine suspended sediments.
Mature nose of dried fruit, cherries, leather and puffed rice cake. Traces of oak still shows it heads on occasions in the form roasted coffee. Also quite funky with outhouse and matchsticks turning up as soon as the glass is left to stand for a few minutes on it's own.
Good initial fruit. Takes some time for the wine to come around. Starts of a bit hollow on the mid palate. Good length and ok concentration. In my opinion this was probably better a few years ago. Starting to show signs of drying out. A bit of alcohol warmth in the finish as well.

Still very tasty and the bottle finished a lot sooner than we wished for.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Den dag det uppstår ett glastak som hindrar en specifik druva, region eller vintyp från att nå de högre poängen så kommer jag att överge att använda betyg på vin. Med detta sagt, så skall det dock väldigt mycket till att ett vanligtvis relativt enkelt vin som Beaujolais skall aspirera på de allra högsta poängen. Men omöjligt är det inte såklart, levererar vinet på den nivån så gör det. Glastak är bara av ondo. Men att just JAG skulle stöta på en Beaujolais som är värd toppoäng, är fortfarande ganska osannolikt. Har dock druckit något som har varit riktigt bra (90+)...

Detta gäller väl de flesta enkla viner, oavsett druva och region?

Men givetvis går det också att hävda att Gamay inte har potentialen för att tävla med de stora vinerna. då anser jag dock att vi är nära att montera upp just glastaket...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Detta gäller väl de flesta enkla viner, oavsett druva och region?
Absolut! Det krävs dock lika mycket av ett "enkelt vin" som ett "avancerat vin" att nå de höga poängen. Ett enkelt vin får det dock svårare då det per definition är enklare, vilket innebär generellt lägre komplexitet, vilket för mig är en viktig kvalitetsmarkör. En enkel vaggvisa framförd på blockflöjt kan vara fantastiskt välgjord, men den saknar den komplexitet en symfoniorkester vanligtvis består av. Om en Beaujolais är lika komplex som en symfoniorkester så är det inte en typisk Beaujolais (så som de vanligtvis brukar vara), men som sagt: Oavsett region, druva eller andra förutsättningar, levererar ett vin kvaliteter som förtjänar full pott så kommer jag att ge vinet det. Ganska lätt i tanken, mer svårbedömt i praktiken.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Om en Beaujolais är lika komplex som en symfoniorkester så är det inte en typisk Beaujolais

Håller jag inte alls med om. Det är som att säga att en Rosé skall vara bärigt och blaskigt (de flesta är trots allt det), annars är det ingen typisk rosé.

I min värld är det inte komplexiteten som avgör huruvida det är en Beaujolais, och det är färgen som avgör om det är en rosé. Annars förstärker vi tråkiga förutfattade meningar som påverkar våra förväntningar och i slutändan våra omdömen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är just det enkla jag gillar med Beaujolais. Vissa dagar vill man bara komma hem efter jobbet och drick något man kan njuta av utan att bryta ner allt i minsta beståndsdelar. Att hälla upp något komplext och utmanande för att verkligen smaka och analysera är vid andra tillfällen höjden av njutning (det är väl därför vi hänger här… :)). Men dagar som igår gillar jag lite enklare viner som direkt visar vad de har att ge. Två minuters mentala anteckningar vid första glaset och sen bara njuta!
Är helt enig, enkla viner kan vara helt underbart trevliga, men de är normalt inga 100-poängare för det. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Håller jag inte alls med om. Det är som att säga att en Rosé skall vara bärigt och blaskigt (de flesta är trots allt det), annars är det ingen rosé.
Jag påstår inte att en Beaujolais saknar förutsättningar att vara komplex som en symfoniorkester. De är dock vanligtvis enkla och lättdruckna, i alla fall de jag har druckit hittills, förutom ett som mer påminde om en bra Bourgogne.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag påstår inte att en Beaujolais saknar förutsättningar att vara komplex som en symfoniorkester. De är dock vanligtvis enkla och lättdruckna, i alla fall de jag har druckit hittills, förutom ett som mer påminde om en bra Bourgogne.
Vet att det är lite dryghetsvarning på det jag kommer skriva, men Beaujolais är Bourgogne :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vet att det är lite dryghetsvarning på det jag kommer skriva, men Beaujolais är Bourgogne :)
Ganska självklart så är det så, även för mig. Det var en hård pungspark då vi vanligtvis skiljer dem åt både mentalt och i skrift. Lite elakt och orättvist mot mig. Mycket brister och svarta håll har jag kunskapsmässigt, men detta är inte ett sånt. :(
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ganska självklart så är det så, även för mig. Det var en hård pungspark då vi vanligtvis skiljer dem åt både mentalt och i skrift. Lite elakt och orättvist mot mig. Mycket brister och svarta håll har jag kunskapsmässigt, men detta är inte ett sånt. :(

Ja det var kanske lite att ta i, och misstänkte nog att du var väl medveten om det. Ber om ursäkt! :)

Men just att bra Beaujolais påminner om bra Bourgogne tycker jag inte är särskilt konstigt, och kanske till och med att förvänta. Något längre söderut, lite varmare men ändå med fler likheter än skillnader. Och Gamay har många gemensamma karaktärsdrag med Pinot Noir.
 
Toppen