Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...har fö också kvalitetssäkrat en 30-årig flaska Oloroso av den bästa samt en Vin Jaune som sedan i EM står öppnade, utan korkar, i kylen. Dessa viner kommer förfölja mig och mina vänner under återstoden av mina dagar i Umeå denna vända. Slut innan måndag morgon!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Umeå:
Efter kendoträningen avslutade jag min sista svenska flaska shouchu samt en liten påse imfrostad is. Gott som bara den! Avslutade också en skwitt av Estrellas Grillchips och några små stackars rutor Fazer Blå.
Visa bifogad bild 1361
...föredrar omizu wari, som synes, dvs med is och ca 50/50 shouchu och vatten. Som också synes, så föredrages shouchu av sötpotatis.

(I ärlighetens namn finns det dock shouchu av wasabi, pumpa, korn, kabu (rova), rättika och ris. Men inget mer av sötpotatis. Skall absolut släpa hit ngra fler flaskor!)
Diskbänk i skinande rostfritt stål, gräddgult kakel...känns bekant. Inga tomtar eller spis i sikte dock. ;)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
...har fö också kvalitetssäkrat en 30-årig flaska Oloroso av den bästa samt en Vin Jaune som sedan i EM står öppnade, utan korkar, i kylen. Dessa viner kommer förfölja mig och mina vänner under återstoden av mina dagar i Umeå denna vända. Slut innan måndag morgon!
Oloroso av bästa sort är mumma. :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Var i London under en långhelg och snubblade över affären Hedonism Wines. En affär med fanatiskt utbud, höga priser och hjälpsamma och förbannat trevlig personal. Handlade inget till källaren men gick loss på en liten provning. Korta noter som skrevs ner snabbt under provningen.

Jean-Paul & Benoit DROIN Chablis Grand Cru Vaudésir 2011

Gula frukter och ek ligger bakom en markant doft av ganja (som jag har fått det förklarat hur det luktar, givetvis vet jag inte sånt själv :ängel:) Medel + syra, mango och äpple med en hint av sötlakrits. Kanonbra!

Domaine Zind-Humbrecht Riesling Rangen de Thann Clos Saint Urbain, Alsace Grand Cru 1994
Honung och saffran i doften som får tankarna att gå till botrytis. Förvånandsvärt hög syra i smaken med kompott av färska och torkade aprikoser. Superlång smak som låg kvar som ett glatt minne.

Marjan Simcic Pinot Noir 2011, Slovenien (?)
Typisk sval pinot-doft med alla röda bär man vill ha tillsammans med knallpulver. Smaken följer upp med härliga sura körsbär med små små små men ack så ettriga tanniner på gröna kvistar. Den syrliga smaken ger sedan elegant väg för en mer bärig ihållande eftersmak.

2008 SQN Syrah B20
Doften hoppar upp och tar tag i hela näsan med plommon, mörka bär och depån på en racerbana. Smaken är ett kompakt och superkoncentrerat hopkok av björnbär, svartpeppar och svartkrut. Ett fantastiskt vin som fyller hela munnen och lever kvar långt efter sista slurken hade svalts. Helt underbart vin! Mer sånt!

Schubert Syrah 2007, Wairarapa NZ
Mest bara sötaktiga och lite kokta katrinplommon. Fina tanniner i bärjuice. Säkert bättre än vad jag tyckte direkt efter SQN.. Jag kan inte göra den rättvisa just nu, kanske. Slutar skriva helt enkelt.:confused:

Le Sol Gimblett Graves 2010 Craggy Range NZ
Doftar tydlig ek och mörka bär. Ett drag åt svarta vinbär som först fick mig att tänka på en Bdx. Även smaken drog tankarna till denna region med dess höga syra, sträva tanniner. Lite stall och skitighet fick avsluta denna härliga och svala NZ Syrah

Dow´s 1980 Vintage Port
Mycket sediment i flaskan och en del i glaset (bara att sila mellan tänderna!) Hög koncentration av plommon, russin och torkade fikon på den nu ganska avtrubbade näsan. Palleten fick njuta av torkad frukt i överflöd som simmade i en bättre fatlagrad rom. Lite som romrussin i flytande form. Fast bättre.

2011 Nit de Nin Porrera Mas d'En Cacador, Priorat DOCa
En bonus som kom fram på efterkälken. Trä. Ek. Humidor. Kraft och mörka bär. Allt detta ligger och gosar i doften. Syran som först hoppar upp täcks in i tanniner vilket ger ett samlat och elegant intryck. På samma sätt är det ett liten dragkamp mellan röda och mörka bär i smaken. När jag trodde jag hade hittat det rätta bäret kom något annat och tog överhanden. Den långa smaken gav ett skiftande intryck under en lång tid!

Riktigt skojigt att hitta denna affär och få prata vin med någon som verkligen kan! Hur priserna förhåller sig till världsmarknadspriser vet säkert många andra bättre än mig. Jag tyckte de såg dyra ut, men i den allmänna konkursen som är ett Londonbesök kanske det inte gör så mycket.:oops:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
NV Valdespino Jerez-Xérès-Sherry Don Gonzalo Oloroso VOS (97p)
One of the best Sherries or possibly: THE best Sherry in my Life (so far). Had from 1/2 btl after 24 hrs of slow-ox in wine fridge. Multi-faceted, multi-layered and long, intrinsic, pure and should go well with many foods.

Golden brown, with focus on brown.
First I was struck by the pure Amaretto tone. Then the nose of varnish (really dried specimen) hit, together with EtOH-drenched almond icing (mandelmassa), milk chocolate, arrak (giving for the Swedish palate: "punschpraliner" and "myrstack") The nose is just immensely monsterous with the smooooooth character abundant.
If the nose is great, the mouth is imperial... Long, long, looooong, looooooooooong, looooooooooooooooooooooooooooooooooooooooong!
Great acids that add the aspect of youthful vitality to its great things.
Will return w/Mats asap for more practice.

2003 Caves de la Muyre Côtes du Jura Vin Jaune (94p.)
The best Yellow Wine I've had so far. Very young. Needs more years of rest.

Golden.
Nose sports oxidized Calvados and some small nutty character.
In the mouth... WOAH! This is a throughgoing taste-palate of unusual experiences. M++ acids, M body, complex, multi-layered and incredibly long. Behind the misty veil of oxidisation we find a pure, precise and acidic wine of elegant distinction.

The roller-coaster ride of the aroma circus is not completely correctly described like this, but it's the best I can do, given tonight's tasting circumstances. (Half the btl is still available):
Calvados, browned apple peels and aromatic vegetables go at you in the beginning. Then comes nutty aromas, allspice, nutmeg and some "unusual" herbs. In the end game, there is this fantastic curry aromatic that starts some 15 sec after swallowing. This curry personality slowly transforms in to grilled chicken skin with curry spice. (The back-label reads "curry" among many other correct descriptions on this rather complex wine.)

The youthful freshness is still running around the stage.

This wine should rest for another 20 or 40 years. The cork was perfect and indicates the wine maker's pride and strong ambition.
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Fredagsmys...

Tja, vi brukar dricka halvtorr riesling till tacos, men dagen till ära (SeMeSTeR) så blev det en brödig och apelsin- och persikostinn halvsöt champagne...

image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Firande av dotterns examen, en vanlig fredagskväll
Hemmavid (Umeå, North of Sweden)

INTRODUCTION
Five anticipating, proud and happy ppl in happy and very proud mode enjoying a two course dinner with some nice wine and as great food as we know how to prepare. And dessert!

FLIGHT 1 - FISH AND WHITES
I was the only person to prefer the Chablis... The Loire wine really delivered above its weight and married the halibut.

Stylish Sb that is restrained and very well made. Not enough oomph on the mid-palate, but allows for a beautiful mineral character of wet stones to shine through. Perfect acids and a perfect summer wine.
Will grow and develop for at least 10 more years.
Wish we had more.
(No screw-cap induced reduction at all.)
Prefered by all (except me) to the Les Clos Grand Cru we also shared.

Showed itself less intense than my memory (and previous TN) would indicate. Acids taking over too much, yet a stunning wine with delicious (still very young) fruit and great length.
Last btl a little after 2020.
Married the pan fried halibut.

FLIGHT 2 - HANDMADE SALCICCIAS AND RED WINE
This dish was made from two different Salciccias: rosemary type and chilli type. The dish included two sauces and seasonal vegetables.
All wines, except the Bdx, delivered great pleasures with this food.

A warm kiss. Lovely nose of mature fruit, integrated oak and herbs. From a warm place. The palate is wide and intense, just avoiding the pitfalls of jammy fruit. Delicious and utterly balanced wine spot on its drinking window. On an upward trajectory with great class.


A fabulous and absolutely outstanding nose of Bordeaux earth, very elegant Brett and mature fruit. In the mouth it has the typical 2007-wateriness that I can live without.
From Sweden's state run monopoly: excessively expensive.

A fully mature, wide and round, silky structure. Made in a warm place. Lovely!
We payed ~18USD for this btl. Quite ok bang for those bucks.

A warm-blooded Barolo that is incredibly beautiful. The first btl to be emptied this night. Loved by all around the table.


FLIGHT 3 - DESSERT!
Rivesaltes and Maury produce wines that I drink too little of. Magnificent pleasure and enjoyment with always a rich mouthfeel without the overbearing sweetness of many other types. Had with berry compote and raspberry mousse. Yummy!

Grenache in what is probably its best disquise. This is an utterly compelling and beautiful Rivesaltes that, if blinded, I'd have guessed from 2009... These wines surely live long and this one still is only fresh and fruity.
Deep, red berried aromas linger with the perfect acids and medium sweetness. Intensley concentrated and pure with a brilliant future ahead.
A distinct pleasure and a perfect marriage with the Had with the berry compote and raspberry mousse we enjoyed for dessert.
Only btl, need to get many more!
Guesstimate: Should drink well for over 50 years.

CLOSING
We all enjoyed like kings and queens. All food and all wines delivered.
 

Siripim

Medlem
Chateau d'Arlay Blanc Tradition 2000

• Färg: Instagramfiltergul (
• Doft: Verkligen oxiderat, oljigt, färska valnötter, kaprifol.
• Smak: Oljiga gula äpplen, efter hand lite mer orangea nyanser som apelsinskal och gula russin. Även valnötter.

Gillar verkligen det här. Bra som aperitif och till mat. Lite sherry fino light. Ska köpa en låda! Och ser fram emot deras vin jaune.
 

TEGE

Medlem
Trevlig provning igår.
Capoccian är ju grym med tanke på priset. Eller trots priset ;-)
Skoj oxå med en helt för mig okänd druva Ruche.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    76,4 KB · Visningar: 319

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Trevlig provning igår.
Capoccian är ju grym med tanke på priset. Eller trots priset ;-)
Skoj oxå med en helt för mig okänd druva Ruche.
Lovade mig själv dyrt och heligt att aldrig köpa en flaska av Capoccian efter deras infantila reklamkampanj som gått i diverse tidningar... Därtill gjord på någon sorts ripassovariant och kostar 79:-... Inte mycket som lockar där mer än möjligtvis att den kommer från Sicilien...
Får kanske tänka om lite där och prova den... Men det sitter långt inne...
 

anders

Medlem
Goda, Bandol brukar bara bli bättre med åren samtidigt som de är sköna i sin ungdom. Smuttar på slattarna precis nu och det är mycket pappersbruk, kartong och skit. Utedass helt enkelt. ;)

Man kan ju undra vad det är som är fel i huvudet när man uppskattar skitlukt i vin, men så är det. :confused:
Får ursäkta mitt lite sena svar, har varit upptagen med annat... som tur är inkluderandes att smutta på ett och annat glas. :)
Hur eller hur så är det faktiskt så att man vid en vetenskaplig studie konstaterade att 50% av treåringarna tyckte att bajs luktar gott!!!
Det är alltså på det viset att det här med att bajs luktar illa är en "inlärd" föreställning och när du nu associerar doften med något positivt (jag menar naturligtvis på dricka som smakar gott och ger en trevlig yrsel :)) så återförs du till ditt "oinskränkta" föreställningsområde".
 

anders

Medlem
Jag vet inte om jag håller med om att andraviner någonsin varit ett bra köp. Jag har i alla fall aldrig druckit ett andravin som jag ens tyckte var bra (oavsett prisbild). Inte ens Forts de Latour har känts värt mer än möjligtvis ett par hundra.

Det som gör mej lite perplex är att andravinerna oftast skiljer sej åt väldigt mycket i stil och karaktär från förstavinet. Man hoppas ju på lite grand av samma smakprofil men med mindre koncentration och intensitet. Ofta tycker jag att andravinerna är svåra att ens placera i Bordeaux? Jag kommer iaf aldrig med att köpa ett andravin mer, hellre lite Poujeaux och Coufran (t.ex)
Jag får säga att Le Serre Nouve dell'Ornellaia (Ornellaias andravin för den som inte klurade ut det från namnet) faktisk satt riktigt bra till lunch när jag och två icke-vinnördar plockade in den från vinkällaren i fd direktörsmatsalen på UBS efter att ha dragit i oss en pava standard Taittinger. Eftermiddagen var en skön utförsbacke, i synnerhet som jag dessutom klapp en 8:a grappa till kaffet.
Ibland är det faktiskt ganska behagligt på jobbet. :)
 

anders

Medlem
Frugan öppnade en klassiker i veckan som jag först nu tagit mig tid för att testa lite mer utförligt. Har dock druckit vinet många gånger senaste åren, men just denna årgång har det blivit färre gånger...

Visa bifogad bild 1181

2001 Faustino I Gran Reserva (89p)
Vinet öppnar direkt med tydliga drag av brett, läder, torkade körsbär, svarta vinbär och kräftspad. Faten känns, men mest som drivved på en havsstrand (saltvattenskadat trä). Syran är hög och tanninerna mjuka, men de nafsar lite lojt ändå. Riktigt bra längd med lite stendamm och fantastiskt trevlig balans.

Jag tokdiggar detta vin. Mycket moget vin för lite pengar. Härligt!
Hade nöjet att förra året dra i mig en pava av denna av årgång 1981. Flaskan delades med en vacker blondin på 30 år så det var fägring för både öga och gom. :)
Vinet var verkligen inte övermoget utan levererade väldigt förträffligt. Och priset var uppseendeväckande lågt, 60 schweizerfranc - ca 400 kronor för en butelj. Ett brakfynd rätt och slätt.
 

Skrutt

Medlem
Barone Ricasoli Chianti Classico Riserva Rocca Guicciarda 2005. "Worth waiting for", apropå reklamkampanjer. Den här flarran påminde mig verkligen om vad lite lagring kan göra med någonting tämligen billigt.

Näsmässigt är det munvattnande och påminner om en nya världen-PN. Men här målar jag kanske med grova pixlar eftersom jag är dåligt bevandrad i sangiovese. Kanske ligger den och pinot noir ofta nära varann. Det är iaf något distinkt likartat i den kryddiga bikarbonatdoften.

Smakmässigt skiljer Guicciarda ut sig genom en uttalad lakritsdominans - inte mig emot - och jag glömmer nästan PN tills det blir dags att lukta igen. Eftersmaken är sval (mintig) och elegant med lite mysiga bigaråer som stryker runt i periferin.

Tyckte bättre om detta än en Gevrey-Chambertin 2012 i 270-kr-klassen från förra helgen. Nu är det inte en rättvis jämförelse med tanke på lagringen men det påminner om att dekantering svårligen ersätter lagring. Jag ger baronen 90 pinnar.
image.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trevlig provning igår.
Capoccian är ju grym med tanke på priset. Eller trots priset ;-)
Skoj oxå med en helt för mig okänd druva Ruche.
Ruché: Hur många glas lyckades du trycka i dig och fortfarande vilja ha mer?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Får ursäkta mitt lite sena svar, har varit upptagen med annat... som tur är inkluderandes att smutta på ett och annat glas. :)
Hur eller hur så är det faktiskt så att man vid en vetenskaplig studie konstaterade att 50% av treåringarna tyckte att bajs luktar gott!!!
Det är alltså på det viset att det här med att bajs luktar illa är en "inlärd" föreställning och när du nu associerar doften med något positivt (jag menar naturligtvis på dricka som smakar gott och ger en trevlig yrsel :)) så återförs du till ditt "oinskränkta" föreställningsområde".
Skitintressant!

Helt sant, det finns mycket djupt rotat i våra hjärnor kring skitlukt. Det är dessutom relativt vanligt att fascineras av sina egna kroppsodörer. :oops:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hade nöjet att förra året dra i mig en pava av denna av årgång 1981. Flaskan delades med en vacker blondin på 30 år så det var fägring för både öga och gom. :)
Vinet var verkligen inte övermoget utan levererade väldigt förträffligt. Och priset var uppseendeväckande lågt, 60 schweizerfranc - ca 400 kronor för en butelj. Ett brakfynd rätt och slätt.
Har druckit 81:an vid ett par tillfällen senaste tiden, senast var igår. Tyvärr var just gårdagens flaska aningen för oxiderad och alldeles grumlig. Har en flaska kvar och förhoppningsvis är den bättre. Ingen gissade på Rioja under provningen, de flesta hamnade i Bourgogne. Kul vin, helt klart. :)
 
Toppen