Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trevligt midsommarfirande! Tyvärr är den enda midsommardrycken jag kan kontra med varmt vatten med honung, skivad vitlök och vodka. Tyvärr (?) helt smaklöst eftersom jag legat dyngförkyld sedan i söndags.
Låter som en häxbrygd som kan fälla en oxe...
Krya på dig!
 
Trådskapare
A
Midsommar 2014

PhotoGrid_1403347238701.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Firade Midsommarafton helt utan traditionella bojor. Mitt i storstaden endast tillsammans med hustrun och goda viner. Lät hustrun välja fritt av mitt (vårt kanske är mer korrekt att säga) modesta vinutbud på ca 100 flaskor högt räknat. Båda vinerna serverades således blint med skräckblandad förtjusning, då jag har ett gäng som jag helst vill spara. Men men, det var bara att hoppas på det bästa...

image.jpg


2006 Benegas Lynch Libertad Vineyards Cabernet Franc (91p)
Sist jag drack detta vin så hyllade jag det mycket och gav det 93p. Blint så bedömde jag det lite rimligare, men ett riktigt kvalitetsvin är det utan tvekan.

Koncentrerat och medelfylligt med mogen karaktär. Solmogen frukt med vinbär, plommon och aningen hallon. Frukten kändes fet och söt men återhållen. Drag av mintchoklad kunde anas, men överskuggades av fin och dammig mineralitet, tobak, tjära och tydliga drag av blyerts. Eftersmaken var lång, aningen eldig, men samtidigt sval och uppfriskande. Svingott utan att kännas magiskt. Rejäl strävhet och en vital syra skvallrar om att min sista flaska borde få ligga till sig ett tag till.

Min gissning landade i Sydamerika och Cab. Tänkte väl att det kunde vara just detta, men var allt annat än säker. Detta trots det begränsade urvalet.

2005 Cape Winemakers Guild A.A Badenhorst Family Wines Auction Reserve (93p)
Mängder av plommon, svarta vinbär, paprika, nymalt kaffe och ceder fyller näsan vid första sniffen. Vi snackar Bordeaux-druvor och mest troligt är det en förlaga jag har i glaset.

Men...

...efter en stund i glaset så dyker drag av grillat kött, musselskal och aska upp och det är inte längre någon tvekan om vinets ursprung. Sydafrika och Bordeaux-blend blev således gissningen. Riktigt bra sådan dessutom, men jag trodde detta skulle nå högre höjder än så här, men kvällens vin blev det utan tvekan. Intensiteten, syran och komplexiteten var hög, balansen ok. Frukten kändes möjligen aningen trött. Det var med andra ord hög tid att dricka detta nu.

Kul med blindprovning av sina egna viner. Det blir ju lite enklare såklart, men intressant hur man bedömer dem blint. ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
För mig blev det några champagner men tog inga anteckningar.

Pierre Peters Rose for Albane
Pierre Peters standard
Andre Clouet Silver
Perrier Jouet
Bonnaire Variance
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Firade Midsommarafton helt utan traditionella bojor. Mitt i storstaden endast tillsammans med hustrun och goda viner. Lät hustrun välja fritt av mitt (vårt kanske är mer korrekt att säga) modesta vinutbud på ca 100 flaskor högt räknat. Båda vinerna serverades således blint med skräckblandad förtjusning, då jag har ett gäng som jag helst vill spara. Men men, det var bara att hoppas på det bästa...

Visa bifogad bild 1433

2006 Benegas Lynch Libertad Vineyards Cabernet Franc (91p)
Sist jag drack detta vin så hyllade jag det mycket och gav det 93p. Blint så bedömde jag det lite rimligare, men ett riktigt kvalitetsvin är det utan tvekan.

Koncentrerat och medelfylligt med mogen karaktär. Solmogen frukt med vinbär, plommon och aningen hallon. Frukten kändes fet och söt men återhållen. Drag av mintchoklad kunde anas, men överskuggades av fin och dammig mineralitet, tobak, tjära och tydliga drag av blyerts. Eftersmaken var lång, aningen eldig, men samtidigt sval och uppfriskande. Svingott utan att kännas magiskt. Rejäl strävhet och en vital syra skvallrar om att min sista flaska borde få ligga till sig ett tag till.

Min gissning landade i Sydamerika och Cab. Tänkte väl att det kunde vara just detta, men var allt annat än säker. Detta trots det begränsade urvalet.

2005 Cape Winemakers Guild A.A Badenhorst Family Wines Auction Reserve (93p)
Mängder av plommon, svarta vinbär, paprika, nymalt kaffe och ceder fyller näsan vid första sniffen. Vi snackar Bordeaux-druvor och mest troligt är det en förlaga jag har i glaset.

Men...

...efter en stund i glaset så dyker drag av grillat kött, musselskal och aska upp och det är inte längre någon tvekan om vinets ursprung. Sydafrika och Bordeaux-blend blev således gissningen. Riktigt bra sådan dessutom, men jag trodde detta skulle nå högre höjder än så här, men kvällens vin blev det utan tvekan. Intensiteten, syran och komplexiteten var hög, balansen ok. Frukten kändes möjligen aningen trött. Det var med andra ord hög tid att dricka detta nu.

Kul med blindprovning av sina egna viner. Det blir ju lite enklare såklart, men intressant hur man bedömer dem blint. ;)

Kul idé att låta frun välja fritt. Skulle jag aldrig våga :nagelbitare:

Synd att Badenhorst inte levde upp till förväntningarna, en av mina stora favoriter i Sydafrika.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Själv drack jag det här:

20140620_175714.jpg

NV Latvijas Balzams Riga Black Balsam
2014-06-21
Not really in my taste, but serious and interesting.

Deep, opaque black brownish color looking more like a combination of soy sauce and balsamic vinegar.
Big nose with herbs, burnt sugar, tar, soy sauce, anise and liquorice. Quite sweet, but with a intensely bitter finish. Hides the strong alcohol quite well (45% abv) and takes a firm grip of the palate. Hard to combine with anything but more schnapps. A lot better than the blackcurrant version.

Avslutade kvällen med att springa in i en vajer, :vägg: och ser nu ut så här: :öga:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul idé att låta frun välja fritt. Skulle jag aldrig våga :nagelbitare:

Synd att Badenhorst inte levde upp till förväntningarna, en av mina stora favoriter i Sydafrika.
Jag tycker Badenhorst levde upp till RIMLIGA förväntningar med råge, men för 750 DKK så hade jag gärna landat den på 95p eller högre. Den var dock bättre än den förra Winemakers Guild som vi drack i våras. Badenhorst är kul, synd att du inte fick chansen att testa detta. Det var tyvärr ett av de viner jag hade tänkt att vänta med ett tag. Klockrent att ha med sig när du är med om inte annat. ;)
 

Mats

Gone todash....
Firade Midsommarafton helt utan traditionella bojor. Mitt i storstaden endast tillsammans med hustrun och goda viner. Lät hustrun välja fritt av mitt (vårt kanske är mer korrekt att säga) modesta vinutbud på ca 100 flaskor högt räknat. Båda vinerna serverades således blint med skräckblandad förtjusning, då jag har ett gäng som jag helst vill spara. Men men, det var bara att hoppas på det bästa...

Visa bifogad bild 1433

2006 Benegas Lynch Libertad Vineyards Cabernet Franc (91p)
Sist jag drack detta vin så hyllade jag det mycket och gav det 93p. Blint så bedömde jag det lite rimligare, men ett riktigt kvalitetsvin är det utan tvekan.

Koncentrerat och medelfylligt med mogen karaktär. Solmogen frukt med vinbär, plommon och aningen hallon. Frukten kändes fet och söt men återhållen. Drag av mintchoklad kunde anas, men överskuggades av fin och dammig mineralitet, tobak, tjära och tydliga drag av blyerts. Eftersmaken var lång, aningen eldig, men samtidigt sval och uppfriskande. Svingott utan att kännas magiskt. Rejäl strävhet och en vital syra skvallrar om att min sista flaska borde få ligga till sig ett tag till.

Min gissning landade i Sydamerika och Cab. Tänkte väl att det kunde vara just detta, men var allt annat än säker. Detta trots det begränsade urvalet.

2005 Cape Winemakers Guild A.A Badenhorst Family Wines Auction Reserve (93p)
Mängder av plommon, svarta vinbär, paprika, nymalt kaffe och ceder fyller näsan vid första sniffen. Vi snackar Bordeaux-druvor och mest troligt är det en förlaga jag har i glaset.

Men...

...efter en stund i glaset så dyker drag av grillat kött, musselskal och aska upp och det är inte längre någon tvekan om vinets ursprung. Sydafrika och Bordeaux-blend blev således gissningen. Riktigt bra sådan dessutom, men jag trodde detta skulle nå högre höjder än så här, men kvällens vin blev det utan tvekan. Intensiteten, syran och komplexiteten var hög, balansen ok. Frukten kändes möjligen aningen trött. Det var med andra ord hög tid att dricka detta nu.

Kul med blindprovning av sina egna viner. Det blir ju lite enklare såklart, men intressant hur man bedömer dem blint. ;)

Jävlar vad modig du är!!! Riktigt imponerande! Skulle själv aldrig i mina vildaste drömmar tordas låta frugan plocka fritt ur källaren! :nagelbitare::nagelbitare::nagelbitare: Snacka om extremsport!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hur goda de var kan du väl bjussa på i alla fall. ;)
1. Bonnaire Variance pga lite mognadstoner
2. Perrier Jouet också lite mer mogen än dom andra.
3. Pierre Peters frisk och fräsch chardonnay ifrån Mesnil
4. Pierre Peters Rose for Albane
Söt och bra sommardricka. Lite dåligt med bubblor i denna flaska dock.
5. Andre Clouet Silver ganska tråkig och intetsägande.

Mer än så får du inte ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jävlar vad modig du är!!! Riktigt imponerande! Skulle själv aldrig i mina vildaste drömmar tordas låta frugan plocka fritt ur källaren! :nagelbitare::nagelbitare::nagelbitare: Snacka om extremsport!
Kan förstå din känsla när du sitter på en bombastisk källare med massvis av rariteter ;). Min samling är inte så imponerande trots allt, inga direkt heliga kor, men lite nervöst var det allt. Som tur är så har frugan ganska bra koll på vin och hennes val bekräftar detta. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Själv drack jag det här:

Visa bifogad bild 1435
NV Latvijas Balzams Riga Black Balsam
2014-06-21
Not really in my taste, but serious and interesting.

Deep, opaque black brownish color looking more like a combination of soy sauce and balsamic vinegar.
Big nose with herbs, burnt sugar, tar, soy sauce, anise and liquorice. Quite sweet, but with a intensely bitter finish. Hides the strong alcohol quite well (45% abv) and takes a firm grip of the palate. Hard to combine with anything but more schnapps. A lot better than the blackcurrant version.

Avslutade kvällen med att springa in i en vajer, :vägg: och ser nu ut så här: :öga:
Du är en riktig hårding. Om du tränar hårt, så kanske du kan nå upp i @Mats nivåer. Du har ju uppenbarligen talang. Men vi vet ju alla att talang utan hård och enveten träning inte leder särskilt långt. Nästa utmaningar torde vara Unikum, följt av Lau-Lau samt att du dricker vitlöksvodka vid förkylningar.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Du är en riktig hårding. Om du tränar hårt, så kanske du kan nå upp i @Mats nivåer. Du har ju uppenbarligen talang. Men vi vet ju alla att talang utan hård och enveten träning inte leder särskilt långt. Nästa utmaningar torde vara Unikum, följt av Lau-Lau samt att du dricker vitlöksvodka vid förkylningar.
Tränar jämt!

Drack väldigt lite, och ser ut som jag har varit i slagsmål, trots en mycket återhållen midsommar. Känner mig inte hård, snarare korkad :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på restaurang Dorsia igår kväll, för den som är intresserad av maten så hittar ni ett inlägg här. Förutom lite ströglas med enklare måltidsdryck så beställde vi även in en onödigt dyr flaska av...

...2004 Ridge Geyserville (90p)

image.jpg


Vinet öppnar upp med en stor arom av mogna plommon, torkad frukt och mörka körsbär. Fattonerna är integrerade och bidrar med måttliga mängder vanilj och choklad. Subtila inslag av hyacint och grönt gräs hittas också. I munnen känns det mycket fylligt med rejäl intensitet och frisk syra. Bra längd och perfekt balans med noterbar restsötma. Komplexitet saknas i viss mån, speciellt med tanke på åldern.

Blint hade min gissning hamnat i Valpoliciella och en bättre Amarone. Inte samma bitterhet, men på många sätt samma profil. Gott och lättdrucket men möjligen lite för enkelt för att stämma upp till sång.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Lite sen rapportering, men till midsommarafton blev det en trevlig middag med hälle-filé och färskpotatis tillsammans med vitvinssås. Enkelt men mycket gott, och till det serverades två olika champagne special club.
VK5BOAu.jpg

2008 Grongnet Champagne Special Club Brut
Ganska sluten till en början, med hög syra som lade sig och släppte fram lite mer nyanserade smaktoner av bröd, mandel och lite florala och tropiska inslag. Jag tyckte inte att den var jättebra. Bubblorna var alldeles för "livliga" för min smak, och det smällde på tungan ordentligt. Jag tror @ChristianB beskrev det lite som "Soda-pops"-godiset som fanns förr(?). Inte min smak helt enkelt...



TMxCFNW.jpg

2008 Roland Champion Champagne Special Club
Ah, BdB faller mig betydligt bättre i smaken. Den här kom efter Grongnet i ordningen, men jag hade nog föredragit den mer till ätandet av maten än tvärtom. Ren, fyllig, brödig och äpplig smak. Len i munkänslan med lagom små bubblor som inte kom som en krokodilsyra-attack utan som omslöt tungan med en honungsfin finish! Riktigt bra tycker jag! Jag vet inte huruvida den kändes ung eller sluten, men jag dricker den med glädje igen som den är nu!

Kapar även tråden för lite finölsfrämjande...
Före maten testade vi två olika kriek, dvs. belgisk spontanjäst lambic som jäst med surkörsbär, mot varandra för att se hur de skilde sig åt. Båda två gör sig väldigt bra för lagring upp till 10 år eller mer, vilket kan vara en rolig och intressant smakupplevelse om man ställer en ung mot en vällagrad.
yLWsUho.jpg

3 Fonteinen Oude Kriek
Mörkt röd i färgen, och relativt grumlig. Mycket fin körsbärston och ganska mycket blandade inslag av olika kryddor. En intressant iakttagelse var att flera av de som provade kunde förnimma toner av kanel i smaken och farinsocker i stil med julkryddor. Ölen är dock helt utan några tillsatser. Mycket fin öl, och jag låter de jag har kvar ligga nere i källaren ett bra tag till!

Cantillon Kriek
Inte lika mörk i färgen, men det kan bero på att den är klarare än vad 3F Kriek är. Fantastiskt öl som det inte finns mycket att säga om. En smakupplevelse i världsklass för min del! Oerhört härlig smak av körsbär, lite jord, belgiskt stallgolv och slutligen en härlig liten sötma som sätter balansen i ölet perfekt! Om jag fick välja en öl att ha i källaren skulle det nog vara den här.. eller någon annan från Cantillon.

(Hoppas ingen ser rött för att jag postar lite ölpropaganda. Jag vet inte hur många som vanligtvis uppskattar "finöl" på forumet, men har man aldrig testat spontanjäst belgare tidigare så kan det vara dags för det! Vill man testa just 3F eller Cantillon finns de båda hos Akkurat där sistnämnda alltid finns på fat (enda i Sverige?). Väl värt ett besök för Stockholmare!)
 

ChristianB

DipWSET
Om jag fick välja en öl att ha i källaren skulle det nog vara den här.. eller någon annan från Cantillon.
Om jag fick välja så skulle jag ha HELA Cantillon i källaren...

Väldigt fin kväll faktiskt, en riktig njutning att dricka champagne som genomgående dryck till maten och innan det fantastisk öl! :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om jag fick välja så skulle jag ha HELA Cantillon i källaren...

Väldigt fin kväll faktiskt, en riktig njutning att dricka champagne som genomgående dryck till maten och innan det fantastisk öl! :D
Om det är måttet för en fantastisk kväll så kan jag tänka mig att den hade blivit magisk om ni hade stoppat in lite rödtjut och ädelrötade droppar i leken också. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Om det är måttet för en fantastisk kväll så kan jag tänka mig att den hade blivit magisk om ni hade stoppat in lite rödtjut och ädelrötade droppar i leken också. ;)
Jag och @Thylith har pratat lite om Yquem från 2007 så det är inte en omöjlighet... ;) Vi får se vad det blir nästa gång!

Vi kanske skulle köra en belgo-öl-kväll på Akkurat någon dag? Några forumare kan nog gilla de friska spontanölen! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag och @Thylith har pratat lite om Yquem från 2007 så det är inte en omöjlighet... ;) Vi får se vad det blir nästa gång!

Vi kanske skulle köra en belgo-öl-kväll på Akkurat någon dag? Några forumare kan nog gilla de friska spontanölen! :)
Jovars, en kväll på Akkurat hade säkert inte varit fel ihop med lite spontanjäst öl, dessutom så ligger det väl ett stenkast från Gondolen där jag har hört att det finns en hyfsad vinbar? ;)

För egen del så blir det nog inte läge för en tripp till Stockholm i sommar, men tidig höst låter inte helt fel. :)
 
Toppen